De lesdag van Antoine de Bodt bijgewoond

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

De lesdag van Antoine de Bodt bijgewoond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:10

Zoals ik al een paard dagen eerder had geschreven op VMR is Antoine vandaag in Bemmel geweest. Via Bokt en Djilan [ook hier op Bokt], had ik al erg veel gelezen en gehoord over Antoine en zijn manier van aanpak. Djilan had al een keer eerder gereden bij Antoine en is laaiend enthousiast. Ik had me al een beetje verdiept in zijn theorie dus ik wist ongeveer wat me te wachten stond. Maar natuurlijk had ik ook nog een heleboel vragen in mijn achterhoofd waar ik hoopte antwoord op te zullen krijgen.

In totaal heb ik Antoine met 4 combinaties aan het werk gezien en ik weet niet of deze een representatieve indruk konden geven van zijn aanpak maar ik zal hier kort vertellen wat mijn bevindingen zijn.
Antoine zijn aanpak is er op gericht dat een rechtgericht, nageeflijk paard pas zijn achterhand kan aanspreken. Omdat ieder paard van nature scheef is en daarbij vaak door de ruiter nog scheef gereden wordt belast het paard zijn voorhand te veel en scheef, waardoor er door de grote belasting kreupelheid kan ontstaan [HKO].
Zijn verhaal is helder en duidelijk. Hij kon de ruiters laten voelen wanneer hun paard nu wel recht was. Want als je dat gevoel niet kent is het bijna niet te vinden. Bij combinaties waarbij het nog niet zo lukte de juiste balans te vinden, nam Antoine de combinatie aan de dubbele longe waarbij je de aanleuning duidelijk zag verbeteren.

Zijn verhaal, de theorie is helder en duidelijk en eigenlijk is daar geen speld tussen te krijgen. Dat verhaal is echter niets nieuws onder de zon. Bij iedere goede instructeur, los van in welk systeem je rijdt, zul je dat te horen krijgen. De presentatie van zijn verhaal strookt alleen lang niet overal en altijd met zijn eigen theorie.
Zo bijvoorbeeld bij het longeren. Door met de dubbele longe te werken die niet via een longeersingel loopt, is de richting van het vragen aan het bit anders. De zg. teugels zijn geen verlengstuk meer van de handen van de ruiter die boven de schoft gedragen worden, maar lopen volstrekt horizontaal. Dat is meer te vergelijken met het rijden van een extreem lage hand [daar is volgens mij niets mis mee, mits juist uitgevoerd] maar daar is Antoine juist weer fel op tegen.
Verder maakte hij een paard nageeflijk vanaf de grond door zijn pink op de buitenteugel te leggen en daarmee minimale kracht naar beneden te geven. Antoine wil juist dat zijn ruiters rijden met een extreem hoge hand.
Verder heeft Antoine een ander idee bij nageeflijkheid dan dat ik dat heb. Want wat ik vandaag ook veel heb gezien en gehoord is dat Antoine riep: "en voila, het paard is nageeflijk.........!". In mijn optiek was het paard dan echt niet nageeflijk op beide teugels, sterker nog, vaak hing het bit aan de buitenzijde wel 10 cm uit de mond.
Wat ik ook erg heb gemist in zijn aanpak is het voorwaarts en voor het been zijn van een paard. Voor mij is dat ook een van de basis voorwaarden om een paard af te richten.

Ondanks deze op- en aanmerkingen heb ik toch genoten. Het is inderdaad een schande dat er maar zo weinig instructeurs zijn die blijven hameren op de basis van nageeflijkheid en rechtgerichtheid van een paard en wat dat betreft sta ik recht achter Antoine. Wat ik bijzonder positief vind is dat Antoine er maar op blijft hameren dat je nageeflijkheid niet verkrijgt door kracht uit te oefenen op het bit maar dat nageeflijkheid een gevolg is van het rechtrichten van het paard. Antoine is absoluut iemand met veel ruitergevoel die een paard snel aanvoelt.
Ik vind het ook erg goed om te zien dat hij de oplossingen van problemen [zelfs kreupelheden] altijd [en terecht] bij de ruiter zoekt. Hij blijft erg positief in zijn benadering en vertelt de mensen vaak dat ze een leuk paard hebben en dat de beperkingen in het rijden iig niet bij het paard te zoeken zijn.

Antoine is absoluut een heel kundig ruiter die heel goed weet waar hij mee bezig is en werkt met veel gevoel. Didactisch gezien was ik dus niet onder de indruk en ik vraag me echt af hoe zijn leerlingen hier thuis mee aan het werk gaan. Zijn verhaal is te beperkt om daar thuis echt je trainingsuren mee te vullen.
Antoine krijgt van mij dan ook een onvoldoende voor zijn didactiek en training maar echt een dikke 9 voor de theorie. Daarmee is Antoine echt een aanrader voor iedereen die al is vastgelopen op essentiele basisvaardigheden. Maar een nieuwe dressuurgoeroe is hij zeker niet.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:37

Mooi om eens een verslag van een niet bevooroordeeld persoon te lezen. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden, ik vond het wel heel opvallend dat zijn theorie en het toepassen zo uiteen lopen.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 09:33

Idd Jippie, ik ben blij dat jij je verhaal op Bokt zet. Het kan geen kwaad om eens een stuk te lezen van iemand die zelf goed les heeft.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 09:52

Jippie was er op die lesdag ook gelegenheid om over deze verschillen tussen theorie en praktijk in discussie te gaan?

Vreemd dat hij het een zegt te doen, maar ondertussen wat anders doet dan hij zegt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:10

Fab:
ik ben als toeschouwer komen kijken naar een lesdag. Ik moest E 5,- betalen om te mogen kijken, ruimte om vragen te stellen als toeschouwer, is er niet.
Dat kan wel wanneer je je opgeeft voor een les maar dat kost je E 50,- per uur voor een prive les. En natuurlijk wilde ik eerst de kat uit de boom kijken.
Wel jammer want natuurlijk had ik graag tekst en uitleg van Antoine zelf gekregen.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:15

Hoi,

Jippie; dus je bent toch maar eens wezen kijken !

Jammer, dat er geen gelegenheid was voor vragen... en ook een beetje 'vreemd' ...
afgelopen zaterdag is hij bij ons geweest, ook wij vroegen 5 euro voor de toeschouwer, maar er werden wel degelijk vragen gesteld & beantwoord!
Tevens hadden we een dierenarts en hoefsmid bereid gevonden een gedeelte v.de dag bij te wonen, ook dit zorgde voor 'heldere' momenten.

Hij heeft bij ons 10 paarden die dag behandeld.

Wat mij ook idd opvalt is het 'verschil' in manier van longeren & rijden.

Ik denk dat de dubbele longe gebruikt wordt voor een goed resultaat en misschien niet te bereiken zou zijn onder de man.. tenminste.. niét met een daadwerkelijk kreupel paard.
En niet in één keer... en dat is zijn bedoeling; te laten zien dat dat dus wél kan, zonder maandenlange training.

Zo werd dat zaterdag duidelijk, met iemand die uiteindelijk toch haar paard nog opgehaald heeft.
Paard met duidelijk een 'overbelasting' ... ze reed er niet meer op, althans... niet meer dan een klein stukje stapwerk.
Zodra het paard moest draven, liep hij écht kreupel.

Het paard ging aan de dubbele longe, Antoine liet hem vrij snel draven, wat bleek : paard = 100 % zuiver.

De eigenaresse stond vol verbazing te kijken.... en vroeg of ze het zelf mocht proberen.

En toen werd ons allen zeer duidelijk hoé nauw het luisterd... ze nam hem over, Antoine ging even op in een vraag v. iemand die gesteld werd; gelukkig zag hij het op tijd, wat bleek; ze liet het paard draven en liep direct kreupel... en idd...niet zo'n klein beetje ook !
Antoine liep direct naar haar toe, gaf aanwijzingen en nog geen cirkel later liep dit paard weer 100% zuiver.

Ik denk dus niet dat Antoine de enige goeie instructeur is, maar zeer zeker 'gevoel' heeft voor paarden, en zeer zeker een uitkomst biedt voor mensen met paarden met problemen.
Zeker voor mensen die op het punt staan hun paard dezelfde week in te laten slapen, omdat het (nog) niemand was gelukt hun paard 'zuiver' te laten lopen... na een aantal keren goed les te krijgen, hoop je natuurlijk dat je paard beter gaat lopen... zo niet... ga je misschien toch over op het advies v. je dierenarts Verdrietig
(wat dus niet hoeft !)

Verder; als je toch dringende vragen hebt voor Antoine, kun je hem toch ook mailen?
Het is jammer dat je bepaalde vragen niet kon stellen en mischien hierdoor een mening zou vormen, zonder dat hij een antwoord hebt kunnen geven....

Verder vroeg ik me nog af of er op de dag waar jij bij was, ook paarden met hko waren of niet ?

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 01:41

Colinda"]
Hij heeft bij ons 10 paarden die dag behandeld.
[/quote]
Antoine behandeld absoluut geen paarden, wel ruiters. Hij laat de ruiter inzien dat ze zelf de oorzaak zijn van het probleem. Antoine belicht 1 aspect van het dressuurrijden maar is absoluut geen arts of wonderdokter.

[quote="Colinda"]
Wat mij ook idd opvalt is het 'verschil' in manier van longeren & rijden.
[/quote]
Dat is precies het verschil wat ik bedoel tussen zijn theorie en zijn praktijk. Mensen mogen absoluut niet met een lage hand rijden maar hij mag wel met een 'lage hand' longeren. Ik heb gezien dat enkele combinaties verbeterden aan de longe maar ik heb dan ook niets tegen het rijden met een lage hand, Antoine duidelijk wel. Dat valt dus niet te rijmen.

[quote="Colinda"]
Ik denk dat de dubbele longe gebruikt wordt voor een goed resultaat en misschien niet te bereiken zou zijn onder de man.. tenminste.. niét met een daadwerkelijk kreupel paard.
En niet in één keer... en dat is zijn bedoeling; te laten zien dat dat dus wél kan, zonder maandenlange training.
[/quote]
Het enige dat Antoine laat zien is hoe je een paard zo moet laten lopen dat hij geen last meer heeft van de overbelasting. Dat haalt het probleem nog niet weg. Een paard dat scheef is in zijn bespiering maak je in 30 minuten nooit recht, dat kost dus wel maandenlange training. Antoine maakt een paard eerst nageeflijk in zijn eigen kromheid en geeft aan dat dit het begin is voor het weer recht maken van een paard. Ik heb geen enkel paard gezien dat echt recht liep en Antoine gaf ook keer op keer aan dat de paarden in onbalans waren.

[quote="Colinda"]
En toen werd ons allen zeer duidelijk hoé nauw het luisterd... ze nam hem over, Antoine ging even op in een vraag v. iemand die gesteld werd; gelukkig zag hij het op tijd, wat bleek; ze liet het paard draven en liep direct kreupel... en idd...niet zo'n klein beetje ook!
[/quote]
Dat is ook de reden dat ik Antoine prijs om zijn theoretisch inzicht maar dat ik twijfel of dat hij in staat is de mensen werkelijk zelfstandig in staat te stellen hun paard recht te rijden. Vooral ook omdat hij veel aspecten van de training laat liggen.

[quote="Colinda schreef:
Verder vroeg ik me nog af of er op de dag waar jij bij was, ook paarden met hko waren of niet ?

Dat zou ik niet met 100% zekerheid kunnen zeggen maar de paarden liepen geen van alle zuiver en waren stuk voor stuk bijzonder kort en krabbelig in hun bewegingen.
Bij een paard was dat naar mijn inzicht duidelijk te wijten aan rugproblemen maar daar werd totaal aan voorbij gegaan. Dit paard heb ik tijdens het uur met Antoine o.a. aan de longe alleen maar slechter zien worden. De nageeflijkheid werd voor het oog beter [paard boog af] maar daarop werd het paard van achter kreupel, droeg zijn staart extreem scheef en ver van het lichaam en staakte regelmatig. Dit was ook het paard dat het bit aan de buitenkant uit zijn mond had hangen. Naar mijn mening was dit paard duidelijk NIET nageeflijk. Echte nageeflijkheid komt vanuit de achterhand, daar is Antoine het theoretisch mee eens maar laat dat in de praktijk duidelijk liggen. Naar mijn mening weer een punt van tekortkoming in de didactiek van Antoine.

Nu lijkt het net alsof ik erg negatief ben over Antoine maar dat is zeker niet zo. Laten we vooral niet vergeten dan Antoine wel de persoon is die ons als ruiters met de neus op de feiten heeft gedrukt en ons de ogen heeft geopend over de oorzaken van HKO. Daarbij durf ik dan nog wel te stellen dat 99% van alle blessures worden veroorzaakt door een tekortkoming in het rijden. Antoine heeft hiermee duidelijk zijn nek uit durven steken en daarvoor krijgt hij van mij alle lof.
Ik roep alleen geen halelujah bij zijn methodiek en ik kan me niet voorstellen dat iemand anders die al goed les heeft, toch met Antoine dweept, daarvoor is zijn verhaal te beperkt.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:34

Leuk zo'n uitgebreid verslag Jippie en ook ik vind het vreemd dat er geen mogelijkheid tot vragen stellen was. Ik ben 2x bij een clinic geweest en daar werd soms meer ingegaan op de vragen van de toeschouwers dan op het begeleiden van de ruiters Verward . Ik ben zelf niet zo theoretisch onderlegd dat ik de discussie aan kan en wil gaan (wel gevoelsmatig en ik kan het voor mezelf nog wel begrijpelijk maken maar om het dan ook zo over te brengen dat vind ik erg moeilijk) en ik had het fijn gevonden als jou dat wel gelukt was. Wat zijn overigens de vragen waar je antwoord op zou willen hebben? Ben wel benieuwd.

Wat mij wel is opgevallen bij de 2x dat ik geweest ben dat er een groot verschil was in de ene en de andere clinic die samenhing met het nivo van de ruiters die reden. De 1e keer waren het voornamelijk 'klachtenpaarden' waarbij ook zoals jij al aangaf alleen aan het stukje rechtrichten dmv contrastelling gewerkt werd, al dan niet dmv de longe. Overigens werd daarbij wel degelijk de noodzaak van het voorwaarts rijden benadrukt. Maar al met al werd dat verhaal erg saai.

De 2e clinic reden veel meer paarden mee met betere ruiters waarbij al snel voorbij gegaan werd aan het rechtrichten en juist de impuls, verzameling en buiging (zijgangen) aan bod kwam. Het viel mij in positieve zin op dat Antoine ook bij deze combinaties een duidelijke verbetering naar boven haalde en niet, zoals ik een beetje had verwacht, bleef steken in zijn contra-stelling verhaaltje (niet denigrerend bedoeld!).

Wat mij wel een beetje tegenstond is dat naar mijn mening Antoine 'zieltjes wil winnen'. Sommige mensen zijn daar zeer gevoelig voor en zo komt het goeroe gedachtengoed de wereld in. Ik denk zelf dat hij dat helemaal niet nodig heeft. De resultaten zouden voor zich moeten spreken, alle poespas eromheen doet alleen afbreuk wat mij betreft.

Ik hoop dan ook dat je nogmaals een clinic zult bezoeken en dan wel in de gelegenheid bent om je vragen te stellen zodat je vervolgens je mening weer met ons kunt delen.

Om nog even hier op terug te komen:
Fitzroy schreef:
Idd Jippie, ik ben blij dat jij je verhaal op Bokt zet. Het kan geen kwaad om eens een stuk te lezen van iemand die zelf goed les heeft.


Is het niet zo Fitz dat iig 1 van de mensen die heeft meegereden bij een clinic en daarover op bokt heeft geschreven bij dezelfde trainer rijdt als jij Verward Wat is dan jouw punt met deze opmerking als ik vragen mag.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:41

Leuk dat iemand zich eerst eens goed geïnformeerd heeft voor hij/zij kritiek gaat spuien!
Jammer dat jullie geen vragen konden stellen, ik ben een paar keer bij een clinic geweest en dan was die mogelijkheid er altijd wel. Ik heb trouwens nooit meegereden.
Ik snap jouw kritiek heel goed en vind het ook goed verwoord.
Ik heb ook heel veel paarden gigantisch op zien knappen bij hem, maar me tegelijkertijd afgevraagd hoe die paarden zouden lopen als er een andere goede instructuer in de baan zou staan.
Hij zegt trouwens zelf ook absoluut niet dat hij het licht heeft uitgevonden, tenminste bij ons niet, hij maakt alleen duidelijk dat hij bij stap 1 begint en niet de eerste stappen overslaat om sneller resultaat te boeken en tevredener klanten te krijgen. Ik vind dan ook ook niet dat hij zieltjes probeert te winnen.
Hij gaf mij ook nooit het idee een goeroe te zijn! Hij zou juist willen dat meer instructeurs aandacht aan dit probleem zouden schenken, dan zou hij het niet zo ontiegelijk druk hebben. Helaas willen veel mensen er nog niet aan.
En afgezien van het ene paard wat jij dus gezien hebt, heb ik alleen maar paarden gezien die als ze nageeflijk werden ook meteen goed over de rug kwamen, en vanuit een juryhokje mis ik dat veel te veel.
Maar goed, dan staat er ook niemand in het midden om je erop te wijzen dat je paard niet over de rug is.

Navragen is beter dan afvragen.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:07

Jasmijn schreef:
Ik snap jouw kritiek heel goed en vind het ook goed verwoord.
Ik heb ook heel veel paarden gigantisch op zien knappen bij hem, maar me tegelijkertijd afgevraagd hoe die paarden zouden lopen als er een andere goede instructuer in de baan zou staan.


Er komt even een vraagje bij me boven: Waarom zou Antoine meer moeten zijn dan een goede instructeur Verward . Op zich is het toch al geweldig als hij dat is en dat hij tegelijkertijd de moeite neemt om door het hele land clinics te geven en ook nog voor een redelijk tarief. (50 Euro voor een uur en dan ook nog op locatie vindt ik absoluut niet te veel).

Overigens denk ik dat het 'unieke' aan antoine is zoals jippie al zegt dat hij zo duidelijk de link legt tussen training/rijden en het onregelmatig gaan van het paard. Daarmee krijgt hij meteen een heleboel tegenstanders op zijn hals die al dan niet meerdere paarden met beengebreken hebben gehad en die absoluut niet willen horen dat er mogelijk een verband is tussen hun manier van rijden en het ontstaan van de beengebreken (of in ieder geval dat het zich uit in onregelmatigheid of ernstige kreupelheid).


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:11

Hoi,

Ik ben één van die mensen die Jippie afgelopen zondag bij Antoine in de les heeft zien rijden. Ik was als laatste aan de beurt en heb trouwens ruim een uur les gehad, terwijl je in Bemmel € 50,- voor 3 kwartier betaalt. Daarnaast betaal je in Bemmel wel geld voor het kijken, in Uden is het gratis. Dat ligt aan degene die het organiseerd. Die prijzen zijn niet door Antoine opgelegd!

Deze les was voor Don en mij totaal anders dan mijn eerste les op 30 juni. Toen moest ik mijn handen idd wat hoger houden dan anders, maar door mijn jaartjes westernriding was ik dat eigenlijk al gewend. De nadruk lag die eerste keer op het voorwaarts rijden en er voor te zorgen dat Don zijn achterhand en buikspieren beter moest gaan gebruiken. Don loopt nl nog al snel op de voorhand en het lukte mij niet (ondanks 5 instructeurs voorheen) om hem juist op de achterhand te zetten. Hierdoor loopt Don voor nogal kort en zet hij zijn benen niet goed naar voren weg.
Tijdens die les heb ik Don voor het eerst in 8 jaar in een uitgestrekte draf gehad. Ik hoefde die les trouwens helemaal geen contrastelling te rijden, omdat Don verder wel recht was. Lachen

Deze tweede les liep dus zoals ik al zei anders. Zo kwam ik de bak al in wetende dat Don onregelmatig was. Dat was hij al 1,5 maand. (Ik laat niet voor niets een fysiotherapeut komen). Dit is trouwens een naar boven gekomen gevolg van een ongeluk van vorig jaar.
Voor mijn gevoel liep Don aardig regelmatig, maar Antoine zag gelijk dat hij niet zuiver liep. Daarnaast zette Don zijn rechterachterbeen 'tussen' zijn voorbenen en linkerachterbeen zette hij buiten de massa. Deze keer dus wel in contrastelling gereden.
Omdat ik het tocht niet helemaal voor elkaar kreeg wilde Antoine Don even aan de dubbele longe hebben. Ik vond niet dat hij de druk erg veel meer op de buitenlijn had staan dan op de binnenlijn. Nadat Don nagaf en lang en laag ging lopen vond Antoine het goed en konden we weer los. Ik heb de rest van het uur Don redelijk rond, lang en laag moeten rijden. Anders dus dan het hoog instellen van de eerste keer. Don liep trouwens inmiddels helemaal zuiver! Haha!

De rechtergalop was weer een ander probleem!
Als draver/arabier en tot zijn 8e amper gegallopeerd te hebben, is de galop lastig. Ik mag dan wel 7s en 8en hebben gehaald voor de galop in de B en L dressuur, echt goed is het nooit geworden. En zeker afgelopen zondag was het weer slecht!
Rechtsom zit het grootste probleem. Omdat hij zijn linkerachterbeen buiten de massa zet valt hij in een galop die meer een kruising van draf en galop lijkt. We zijn daarna een tijdje bezig geweest met Don zijn achterhand naar binnen te zetten en hem vanuit daar aan te laten springen. Toen wilde Don dus niet meer aanspringen, dat was te moeilijk. Ineens sprong hij een paar passen en was Antoine tevreden. Einde les.

Antoine heeft mij afgelopen zondag goed het verschil laten voelen tussen een recht en een scheef paard. Daarnaast vind ik dat hij naar mij (dat zeg ik er wel even bij Knipoog ) duidelijk was in zijn aanwijzingen en weet ik zeker dat ik hiermee thuis verder kan. Juist omdat hij me het verschil heeft laten voelen. Nou zei Antoine wel tegen mij dat ik het ook goed kan aanvoelen, dus dat maakt het iets makkelijker Schijnheilig

Even terugkomend op jouw verslag Jippie, ik vind je verhaal helder. Je hebt zeker gelijk als je zegt dat iedere goede instructeur het heeft over rechtrichten e.d., maar die goede instructeurs zijn toch maar erg moeilijk te vinden. Zeker op basisniveau! Ik heb het iig nog niet eerder gehoord. Verdrietig
Enne, van de 4 die jij hebt zien rijden hadden iig de laatste 3 geen HKO.

Daarnaast rijden er een aantal enthousiaste mensen bij Antoine in de lessen die daarvoor bij mensen als Mieke en Ton de Kok e.d.( bekende mensen in de dressuursport iig) hebben gelest. Ook rijdt er iemand bij hem in de les, met een door de dierenartsen afgekeurd paard, die in één seizoen van de B naar de Z is gereden (en dan ook echt winnen hè!) Haha!

Ik heb vast een hoop vergeten op te schrijven, maar goed Knipoog

Djilan
Laatst bijgewerkt door Djilna op 26-11-02 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:02

Waarom Antoine als meer wordt gezien? Hier op bokt loopt iedereen met hem weg!! En daar blijf ik me over verbazen. IK heb hem nog nooit aan het werk gezien, maar als er binnenkort eens iets in de buurt is zal ik zeker gaan kijken.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:51

happy worker"]
[quote="Jasmijn schreef:
Ik snap jouw kritiek heel goed en vind het ook goed verwoord.
Ik heb ook heel veel paarden gigantisch op zien knappen bij hem, maar me tegelijkertijd afgevraagd hoe die paarden zouden lopen als er een andere goede instructuer in de baan zou staan.


Er komt even een vraagje bij me boven: Waarom zou Antoine meer moeten zijn dan een goede instructeur Verward . Op zich is het toch al geweldig als hij dat is en dat hij tegelijkertijd de moeite neemt om door het hele land clinics te geven en ook nog voor een redelijk tarief. (50 Euro voor een uur en dan ook nog op locatie vindt ik absoluut niet te veel).
[/quote]

Ik zeg hier toch niet dat hij meer moet zijn, ik zeg alleen dat die paarden misschien net zo zouden lopen als er een andere goede instructeur zou staan. Ik doe hiermee niets af aan dhr de bodt.

Navragen is beter dan afvragen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:30

Steef schreef:
Waarom Antoine als meer wordt gezien? Hier op bokt loopt iedereen met hem weg!! En daar blijf ik me over verbazen.


Je vergeet iets Steef, de mensen die hem aan het werk hebben gezien lopen met hem weg.
Ik ben bij 1 clinic geweest als toeschouwer en ik heb bij hem gereden. Bij de eerste clinic was ik onder de indruk van de resultaten die hij behaalde met voornamelijk kreupele paarden. Voor zover ik kon beoordelen zonder tricks.... Daarin is AdB volgens mij toch enigst in zijn soort, dat hij zodanig de link legt tussen rijden en kreupelen en bovendien in korte tijd resultaat kan bereiken.

En wat het rijden betreft ook daar was ik tevreden over, hij weet het goede uit combinaties te halen en doet dat met ongelooflijk veel enthousiasme. Maar er zijn ook andere instructeurs waar ik heel enthousiast over ben, ik zie zijn lessen meer als aanvulling zoals ik ook naar clinics ga van andere instructeurs als ze in de buurt zijn (binnenkort Patrick vd Meer en Johan Hamminga)

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 00:03

Ik heb hem twee keer aan het werk gezien.
Paarden die kreupel waren liepen weer 'rad' zonder allelei poespas, maar alleen maar door ze recht te richten in hun lijf.
Dat vind ik juist het goede aan hem hij laat op een simpele manier zien hoe je door je paard recht te richten, je betere beweging krijgt en minder blessusres door verkeerdde houding en spiergebruik van het paard.
Laatst bijgewerkt door shasta op 02-12-02 08:30, in het totaal 2 keer bewerkt

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 01:22

Hoi,

tja...toch vindt ik het nog steeds jammer dat er mensen zijn die zich een oordeel vormen zónder dus zélf mee te hebben gereden... en/of vragen gesteld hebben aan Antoine.

Zoals astridh ook al schrijft: ik heb ook nog geen één instructeur ontmoet, die een KREUPEL paard in nog geen 10 minuten 'rad' krijgt...
en dát is nu net hetgene wat AdB voor mij bijzonder maakt.

Terwijl ik niet eens een kreupel paard heb... die op het moment staat om 'weggebracht' te worden Verdrietig

Daarom kan ik me voorstellen dat zulke mensen dus wel met een AdB 'weglopen.... na het volledige 'circuit' doorgelopen te hebben, wat Shasta ook schrijft, dierenartsen, fysio's ... maar niet te vergeten ;
meerdere instructeurs, die allen 'menen' te weten waar ze het over hebben, wordt er uiteindelijk dan besloten zo'n paard maar 'weg te brengen'... en sommige komen bij AdB terecht... sommige (helaas) niet...

Er was zaterdag een vrouw met een paard met beide benen hko, en heeft ook 'alles' zo'n beetje gehad... en heeft afgelopen dinsdag als laatste, dringende advies gekregen haar paard in te laten slapen....
Ze zat echt bijna te huilen op haar paard.

En nee... als je paard goed is, en je krijgt goed les... en rijdt op niveau en bereikt wat je graag wilt bereiken, prima... heb je geen AdB nodig, maar nogmaals; een paard met hko... helaas, maar waar.... de meeste instructeurs geven hetzelfde advies als de DA Huilen Lips are sealed omdat ze het ook niet weten...

Wat betreft het niveau en het 'standaard' verhaal : er zit een wezenlijk verschil in een 'clinic' , die meer gericht is op de toeschouwer en een stukje theorie in praktijk te laten zien, waar het in éérste instantie om gaat, mensen te laten zién dat paarden met hko niét naar de slachtbank hoeven Scheve mond en de 'lesdag' , dit is meer een 'vervolg' op de clinic voor mensen die er behoefte aan hebben...
En dus zijn er mensen met paarden met hko, die zeker nog niet al te veel mogen doen, soms ook door de onkunde v. de ruiter, maar ook zijn er ruiters op topniveau en zie je alles behálve alleen 'maar' die contra-stelling.

Voordat je mi een gefundeerde mening kunt vormen, zul je de moeite moeten nemen je hierin te verdiepen, te gaan kijken (en niet maar 1 keer), te gaan praten, met AdB, maar ook met andere instructeurs, dierenartsen etc. etc.
En sommigen nemen die moeite niet ... sommige wel... maar wat mij betreft degene die die moeite niet nemen, neem ik niet serieus.
Ik ben in iig blij dat wij een dierenarts én een vrij 'sceptische' hoefsmid bereid hadden gevonden te komen én ook hierover te praten met AdB.

Sorry voor mijn ietwat directe taal.... Knipoog

nja... er zal wel verschil blijven in meningen hierover Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:12

Nou ik zal er nu ook maar even op reageren!! Ik was zaterdag ook bij de vervolg les bij Jolanda (colinda) en heb ook een uur les gehad! Ik heb verder niet echt een probleem met sunny, maar sta voor alles open, en kijk ook graag naar andere mensen hoe die van alles oplossen! Mijn enige probleem met sunny is dat ik haar niet lekker over haar rug kan laten lopen, omdat ze iets wat overbouwd is, en dus een zwakke rug heeft! Ze vind het erg moeilijk om alles los te laten! Antoinne vond wel dat ik erg veel feeling had voor het rijden, Haha! haha, maargoed dat even ter zijde.
Dat paardje dat voor mij was, heb ik nog op de video staan. Je ziet het paardje veranderen naarmate hij verder doorgaat met het longeren!!
Toen het paardje binnenkwam liep hij erg kort en met de voorbenen onder de massa!! Na een par minuten liep het paardje al veel meer van achteruit en kwamen de voorbenen voor de massa!! Het paardje liep RAD!! Nou zeg ik niet dat hij een wonderman is, maar hij legt het duidelijk uit en je weet eigenlijk wel waar je aan toe bent!! Ik denk ook dat het erg belangrijk is, dat als je naar hem toe gaat, je eigen instructeur meeneemt!! Dan krijg je denk ik meer duidelijkheid, en kan je eventueel thuis ook makelijker doortrainen met dit systeem!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, lizzy99, RenateHidden en 113 bezoekers