scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 16:28

Ik heb een haflinger, ik rijd haar elke dag (ongeveer een half uurtje)
Na het rijden is ze erg bezweet. Ik stap haar nog 10 minuutjes uit en dan leg ik zweetdeken op.
Na 1 tot 2 uur haal ik de deken er terug af, om haar staldeken op te leggen. Maar dan is ze nog steeds nat.
Echt lang winterhaar heeft ze niet (omdat ze dus onder deken staat) Maar nu vraag ik me af of ik haar niet beter zou scheren, zodat ze sneller droogt na het rijden.

Wat denken jullie ervan?

Groetjes
Eefken


robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:23

hangt er natuurlijk van af of ie veel buiten staat maar het is erg makkelijk!!

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 16:49

ze staat voornamelijk op stal. In een vrij warme stal trouwens. Ze komt in het weekend wel een paar uurtjes buiten.
Wat bedoel je met 'het is erg makkelijk'? Ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is... gezien het een haflinger is krijg je toch snel negatieve reacties.

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 18:53

je krijgt vast geen negatieve reacties ik heb ook kennisen die ze scheren lijkt nog hardstikke mooi ook!! wat betreft dat makkelijke ze zijn sneller droog en ze zijn schoner en dat van die stal kan toch niet mooier voor geschoren paard en zo te horen staat ie ook niet hele dagen buiten in de regen en kou ofzo want dat kan dan natuurlijk niet!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 19:01

ik heb een haflinger, en ik heb haar dekenmodel geschoren. Ook ik kon 3 uur uitstappen, met zweetdekens kloten (na een half uurtje deken doorweekt) etc etc en nog was ze niet droog. Nu het haar eraf is stap ik haar op adem, kwartiertje onder zweetdeken, en tada, droog Haha!
Ik denk dat je paardje je dankbaar zal zijn

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 00:08

welk model is dan het beste? Ik hoor van meiden die hun paard helemaal scheren (behalve het plekje onder het zadel) maar anderen zijn dan weer van mening dat je de benen beter niet scheert. Wat doen jullie met het hoofd?

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:30

Ik zou hem helmaal kaalscheren,de plek van het zadel laten zitten.
Ook het hoofd zou ik scheren,dat ziet er echt veel mooier uit.
Ik heb mijn fjord ook helemaal laten scheren,en dat staat echt veel mooier.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:44

T gaat niet om het mooie maar om het functionele. Scheren doe je voor het paard zodat die er minder last van heeft (zweet warmte).
Als het dier op stal staat onder een deken zou ik hem lekker helemaal scheren. Zeker als je zo langt bezig bent met droog krijgen.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 20:04

Hoe doe je dat hoofd? Het lijkt me erg moeilijk, vooral aan de ogen...

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:07

Als je paard vnl op stal staat zou ik hem helemaal scheren, bij mijn pony scheer ik zijn benen niet want hij staat ongeveer 6/7 uur buiten op een dag, en zijn deken is alleen voor zn lichaam, maar ik begreep dat jou paard op stal staat, dan zou ik hem helemaal scheren

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:39

Hoi ik heb een haflo achtige pony en vanaf sept. is het een beertje. Na het rijden heb ik dan min. 4 uur nodig om hem te laten drogen. Ik heb hem nu voor het tweede jaar geschoren en dat bevalt ons uitstekend. Mijn pony staat wel ongeveer 6 uur op het land. Nu met tussen/winterdeken straks met dikke winterdeken. Ik scheer hem helemaal. Zijn hoofd niet, ik scheer een gedeelte van de wangen mee maar de ogen en neusrug laat ik zitten (haar is ook 'gladder' hier). Je kan zijn hoofdstel van te voren op doen en met een krijtje een lijntje langs de bakstukken trekken dan heb je een leidraad tot waar je kunt scheren op het hoofd. Zijn lijf scheer ik met een grote tondeuse en zijn benen met een tondeuse voor honden. Als het zweten en de droogtijd acceptabel was zou ik hem niet scheren maar het belemmerde mijn pony echt in zijn conditie, na 15 min. rijden was hij al drijfnat. succes


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:54

ik laat de benen in het haar, op de benen krijgen ze het als 1e koud. Daarbij scheer je anders de sokken weg wat het risico op mok vergroot

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 23:37

ja dat van die mok klopt wel, maar ze staat in de winter vooral binnen, op stal. Dus dat valt wel mee, denk ik.
Voor het hoofd lijkt het me inderdaad makkelijker om niet bij de ogen te komen. Wat doe je met de oren?
Ik heb nog nooit geschoren, kan ik het beter door iemand 'ervaren' laten doen?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:42

Is het aan te raden om de plek van het zadel te laten zitten? Of kan je die er ook afhalen?

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:52

Ik scheer mijn paarden altijd helemaal alleen rond de schoft laat ik een stuk zitten. Het hoofd doe ik ook altijd helemaal ook bij de ogen, maar daar doe ik wel voorzichtig, nl. 1 hand op het oog en met mijn andere hand scheren. En het bevalt echt goed, niet meer dat gezeur over idd na een paar uur nog nat, want op zo´n moment vat een paard juist kou.
En als je jezelf niet vertrouwd laat je het een ander doen die al wat vaker heeft geschoren, en dan vraag je toch of jij ook een stuk mag doen. Dan leer je het en is er altijd nog iemand bij die het eventueel weer kan fatsoeneren Haha!

Veel succes,
michele

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:53

Ja ik laat iemand anders het ook doen, maar ik dacht hup we halen die hele handel eraf hahaha, het gaat wel om een shetje, dus echte schoft is er niet.. Dank je voor de tips!

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:34

eefken schreef:
Ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is... gezien het een haflinger is krijg je toch snel negatieve reacties.


dat valt wel mee hoor. ik had bij mijn fjord ook negatieve reacties verwacht, maar dat was helemaal niet.

hier staan foto's en reacties:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=85121&highlight=

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 23:33

ok, ik ga haar morgen scheren, maar ik heb geen hulp... hopelijk is ze rustig, want dat scheermachine maakt veel lawaai!
Duimen jullie voor me mee???

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 09:30

ander kun je altijd een praam gebruiken. en die met een strotouwtje aan het halster binden zodat ie blijft zitten.

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:17

Ik zou hem ook gewoon scheren.
Ik heb het een jaar ook moeten doen omdat mijn haflinger merrie van een koude stal met 3 paarden naar een manege ging waar ze meer binnen stond en ook binnen kon rijden.
Bij mij was het zo erg dat als ik het zweetdek een nacht op liet liggen ze nog nat was van het zweet.
Ze is toen helemaal geschoren maar had toen wel veel last van mok terwijl ik daarvoor er nooit last van had.

Veel succes.

Groetjes

TREC oefenen in Noord Brabant: Trec Team Eersel

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:43

scheren in je eentje is bijna niet te doen, je zal toch iemand moeten hebben die even een beentje vast kan houden e.d. Vind het erg onverstandig dat je in je uppie gaat scheren, maarja, jouw paard

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 22:01

Hoi Hoi! Het scheren viel erg goed mee! Ze was in het begin een beetje bang; maar dat ging snel over. Ze stond gewoon een beetje te rusten tijdens het scheren! Haar benen heb ik gedaan, dat ging vanzelf. Alleen haar hoofd is een probleem. Ik ben nu gestopt, en ik wacht tot ik hulp heb om aan het hoofd te beginnen. Verder ga ik er morgen nog een keertje over om te zien of ik geen plekjes vergeten ben. Ze ziet er ook wel mooi uit nu, erg aparte kleur; beetje zandkleur.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 08:17

Persoonlijk scheer ik nooit het hoofd, ze zweten er toch niet en tis een vrij gevoelig onderdeel van het lichaam en vrij kwetsbaar.
Ik heb er bij mijn fjord gewoon het haar laten zitten, alleen de onderkant geschoren (keelgang).
Maargoed das mijn mening.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 09:00

Paarden zweten wel degelijk op het hoofd!
Maar als ik een paard scheer doe ik alleen het lijf, de benen en hoofd doe ik niet. Dit ligt buiten de deken en is meestal een stuk gevoeliger.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 15:40

Hoi allemaal
Ik heb haar hoofd vandaag gedaan; maar omdat ze zo bang was bij de oren heb ik geschoren tot het jukbeen, en de onderkant van het hoofd. Dat heb ik allemaal zonder hulp kunnen doen, want ze was superbraaf! (tot ik aan die oren kwam. bedoel ik dan...)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s0173957 en 37 bezoekers