Bij een pony van 19 jr. rustiger aan gaan doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Bij een pony van 19 jr. rustiger aan gaan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 13:06

mijn D-pony Pepsi Lovers is bijna 19 jaar, hij wil niet altijd goed naar been luisteren, meestal vindt hij wat "sloffen"(achterhand) makkelijker. Hij is verder goed gezond en als hij er wel zin in heeft kan hij nog mooi en netjes voorwaarts lopen maar hij wil niet altijd luisteren naar het been geven. Op het zweepje reageert hij bokkerig. hij heeft daar wat tegen, ik rijd wel met kleine sporen, dat wil soms ook wel helpen, of moet ik het gewoon rustiger aan gaan doen en minder van hem gaan vragen?? Slapen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 13:36

Ik denk dat dat heel moeilijk te zeggen is over de computer *LOL* Ik kan hiervandaan niet zien of hij nog fit is. Er zijn pony's van dertig die nog in de sport lopen en pony's van een jaar of 15 die al helemaal op zijn...

Als hij verder gezond is zou ik me over dat voorwaartse niet zo heel druk maken. gewoon oplossen door consequent te rijden *LOL* De pony van mijn zusje is 6 en die is ook niet altijd goed voor het been en bokt ook op de zweep. Ze is gewoon liever lui dan moe, maar als je dan consequent bent heb je haasr met 10 minuten weer fijn aan het lopen Haha!
Ik denk eerlijk gezegd dat je pony voelt dat jij twijfelt als hij niet voorwaarts is en als hij niet persé hoeft, waarom zou hij dan harder lopen dan nodig is Verward Haha!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 21:28

Ik bedoel het een beetje in de algemene zin, ik weet dat je pony's hebt die op hun 25e nog heel fit zijn en anderen op hun 16e niet meer.
Ik vroeg mij gewoon af of het sowieso beter is om met een wat ouder paard rustiger aan te doen, dus wat minder lang rijden etc, ook al is hij verder gezond, hij blijft toch bijna 19 jaar en ik wil hem ook niet onnodig harder laten werken dat nodig is! Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:46

Ik denk niet dat er een algemene regel voor te geven is *LOL* Je werkt toch met levende dieren en elk paard is anders, net als elk mens. De één is op zijn vijftigste al te moe om tegen de wind in te fietsen en de volgende van 90 staat nog blaadjes van de stoep te vegen Haha!

Zolang het paardje aangeeft dat het nog graag loopt zou ik zeker niet minderen, vaak worden ze daar echt niet beter van Lachen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:53

Wij hebben een pony van 20 die hader wil dan onze shetten van 4 en 5 jaar. Gewoon rustig aan kijken. Maar niet te soft gaan doen. Anders moet je het aan iemand in jou omgeving vragen. Van achter je PC kan je het moeilijk zeggen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:25

Je hoeft niet echt rustiger aan te doen je moet alleen zorgen dat je voor de warming up en de cooling down wat meer tijd neemt. Je moet er niet altijd van uitgaan dat je paard het zelf aan geeft om wat rustiger aan te doen. Mijn pony (25) die wilt altijd wel lopen maar heeft artrose dus doen we meer stapoefeningen. Je moet het allemaal een beetje doseren dus geen enorme scheurpartijen als ie nog "koud"is. Maar dat is met een jong paard eigenlijk ook.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:30

Hoi,

Ik heb zelf een Welsh Cob van 22 jaar en die wordt op woensdag in een clublesje gereden en in het weekend, niet echt vaak dus. Vooral in deze tijd van het jaar en de echte winter pas ik ons rondje en het tempo gewoon aan op wat hij zelf aanbiedt. Dat gaat prima, maar ik moet zeggen dat hij vanzelf niet echt lui is ofzo, dus hij zal er geen misbruik van maken als ik iets afwachtender ben dan hij zeg maar.
Maar ik vind het best lastig om in te schatten wat nog wel en wat misschien niet meer kan. Ik zou ook niet weten waar de grens ligt. Houd in in ieder geval (maar moet dat niet altijd?) in de gaten of hij er nog plezier in heeft.

Groetjes,
Judith

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 00:36

das moeilijk om te zeggen....mijn vorige pony is nu bijna 22 en loopt nog steeds wedstrijd, B dressuur en L springen
je moet het aankijken

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:07

Is inderdaad moeilijk te zeggen. Mijn paard zorro is 30 jaar maar geeft gelukkig zelf aan of hij een slechte dag heeft of niet.
Ik geef hem iedere dag in ieder geval een half uur beweging en hij gooi iedere dag een paar uur los.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:39

de meeste paarden zijn met 19 nog fit genoeg om te kunnen werken, vooral als hun conditie op peil wordt gehouden, maar dat geldt voor elk paard
Als hij aangeeft dat hij nog prima kan meekomen zou ik niet weten waarom je zou moeten afbouwen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 23:42

zelfs de schimmel Rodger van A. zit nu in het B-kader en dat beesie ik ook al dik in de 20!

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:55

nou inderdaad dat is net hoe een pony oud is darinka is 18 en echt niet uod na een hoop blessures loopt ze weer als een trein en vaak moeilijk te stoppen en als jeje pony goed kent merk je zelf wel of hij of zij echt moeite er mee heeft