Pompende ademhaling zonder inspanning? Update....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Pompende ademhaling zonder inspanning? Update....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 21:01

Vanmorgen haalde ik Waldo uit de stal en was hij heel erg aan het 'pompen'. Hij snoof heel erg uit zn neus, en z'n hele lichaam ging heen en weer bij het in en uitademen. Zoals hij er ook bij kan staan na een inspannende rit waarbij je nog niet voldoende uitgestapt hebt zeg maar. Maar hij had dus niks gedaan behalve in de stal staan?? Wie weet waar dit op kan duiden? Zie ook mijn topc 'Iwaldo is ziek' op PP...
Maandag komt iig de va...

Update... Veearts is geweest, zie topic op Verslag vd Dag voor bloeduitslag..
Vandaag wilde ik hem rustig rijden, maar toen ik hem in de bak had staan na 1 minuutje daarnaartoe stappen had ie een ademhaling van 54 ademhalingen per minuut... echt idioot...
Ik heb toen een half uurtje met hem gestapt en toen was ie weer op adem, toen ademde ie met 12 per minuut. Ik ben wel weer heel erg geschrokken... morgen laat ik de VA weer komen want dit is echt niet leuk meer..
Laatst bijgewerkt door Laura op 27-11-02 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 21:49

niemand??? Verward

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:52

Jerai had een beginnende bronchitis toen ze dat deed, maar die werd er ook heel mager bij en had koorts. waldo's temperatuur was verder goed toch?

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:31

Als je pony verder nergens last van heeft (koorts, sloom etc) dan is er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand. Let even op of het vaker gebeurd en of hij verder ook ziek wordt.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:16

Bij chronische bronchitus en COPD is er geen sprake van koorts. Mijn pony heeft een temperatuur van 37.6 Prima dus, maar heeft nog wel problemen met de luchtwegen. Koorts is een lichamelijke reactie op een virus of een acute ontsteking.
Als dat pompen langere tijd aanhoudt, zou ik hem wel laten onderzoeken door een goede veearts.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:26

Ik heb een heel artikel gelezen uit een oud HIPPOS REVUE over luchtwegenaandoeningen, als je wil kan ik het wel overnemen voor je en mailen, het is wel vier bladzijden boek typen ... er staat omschrijving in over stofallergie waar dit aan voldoet (je omschrijving).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:22

Yep, dit paard mankeert iets aan de longen waarschijnlijk, of het hart. Je moet effe naar hem laten luisteren. Iones pompt ook na geringe inspanning. Bleek slijm in de longen te hebben. nu rustig aan doen met rijden en medicijnen. en ik zorg voor veel frisse buitenlucht.

De hond is de betere mens

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:00

Wanneer het gewoon 1 keer voor komt, verder eigenlijk niets aan de hand is en ook met rijden niet anders dan normaal moet je niet meteen in de stress schieten maar het rustig even aankijken.
Gebeurt het vaker, is hij met rijden ook sloom en staat snel te pompen, dan moet je een DA erbij halen.
Het pompen zoals hier beschreven kan ook best door snel of veel (of beide) eten. Bij drachtige merries kan je het ook wel zien, als ze last hebben van het veulen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:09

Kijk het even aan. Let goed op of ze echt een dubbele ademenhaling krijgt en of ze verder niet gaat hoesten.
Blijft dit, haal er dan een dierenarts bij. Frisse lucht is erg goed zolang ze maar niet op de tocht komt te staan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:36

k zou de dierenarts gewoon vragen! die kan kijken wat er mis is!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 10:35

Gisteren is de VA geweest en die wist niet waar het aan kon liggen. Hij heeft wel bloed geprikt.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:14

Laura schreef:
Gisteren is de VA geweest en die wist niet waar het aan kon liggen. Hij heeft wel bloed geprikt.

bloedarmoede is ook een mogelijkheid.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, Brittneyx, sannedeedee1, Volte en 66 bezoekers