Wanneer te vet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wanneer te vet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:27

Volgens moet ik bij Pablo gaan opletten dat hij niet te spekkig wordt.
Ik heb vroeger geleerd:
- beter schraal dan vet, bij een paard mag je best licht de ribben zien.
- ronde buik komt door gras, hooi, stro, kuilvoer
- vet komt door teveel heel eiwitrijkgras en biks

Pablo krijgt ruim 4 kg Pavo Sport2, is 1.61 hoog, werkt 6 dagen per week, staat op een schrale wei, eet veel stro en krijgt 2 goede plakken hooi.
Op mijn oude sta kreeg hij 3 plakken hooi en 3 kg Pavo Stibro en toen vond ik hem er net wat beter uitzien.

Als je nu zijn ribben wilt zien moet je echt zoeken, ook als je over zijn ribbenkast aait voel je geen ribben zitten.

Zijn buurvrouw is iets groter, krijgt net zoveel te eten en werkt minder maar die wordt juist snel te schraal.

Ik denk dus dat Pablo wel minder brok maar liefst nog wat meer hooi moet krijgen (meer hooi is best lastig aangezien ik op de fiets meeneem, brok worden door de stal gevoerd).

Wat weten jullie?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:32

Vanaf mijn beeldscherm vind ik het moeilijk te beoordelen of je je voerschema moet aanpassen. Op de foto's die laatst op ITP stonden, vond ik je paard echter absoluut niet te dik. Hij zag er gewoon goed uit.
Maar ook dat is moeilijk te beoordelen van een foto. Vraag advies aan mensen die jouw paardje kennen, die kunnen er vast meer over zeggen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:16

Algemene regel: ribben wel kunnen voelen, niet kunnen zien. Dressuur paarden zijn vaak wat dikker, cross paarden zijn vaak wat dunner ( zie je vaak net de ribben). Bij cross paarden is het zeer belangrijk dat ze niet te dik zijn, want ze moeten het allemaal en gigantisch end meedragen en de lucht in krijgen. Maar anders de ribben net niet kunnen zien

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:56

Een paard moet je 'op het oog' voeren. Idd de ribben kunnen voelen maar niet zien.
Maar het ene paard doet het net iets beter als het iets dikker is dan het andere.
Ook kan er verschil zijn in de zomer en winter. 's Winters houdt ik ze altijd iets dikker dan 's zomers.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 16:16

idd als je met je hand over de buik gaat met normale druk moet je ze kunnen voelen maar je mag ze uiterlijk mniet zien.
als je heel hard moet drukken of voelen zal ie te dik zijn.