Hamzen / Muisters?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Hamzen / Muisters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 17:55

Kan je een hamster kruisen met een muis? Of kan dat qua chromosomen-aantal niet? Of doen die beesten het gewoon niet met elkaar? Haha!

Mijn hamster heeft namelijk een week of 2/3 geleden visite gehad van een familie muizen (:P) en ze begint nu wel heel abnormaal dik te worden!! (ze krijgt nu ook geen meer voer dan normaal ofzo).
Ze is iets van 2x zo "breed" als mn andere hamsters, zo dik is ze echtnooit geweest!!
(en het kan niet zijn dat ze hamstertjes krijgt van een van mn andere hamsters, omdat ze niet bij elkaar geweest zijn).


Heb zo het idee dat je hamsters en muizen niet kunt kruisen (heb er ook nog nooit van gehoord), maar 't is allemaal wel een beetje raar...
(wie weet, binnenkort een nestje Hamzen en Muisters Knipoog)


My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 17:57

haha hoop voor je dat als het kan
dat ze dan wel leuk worden Haha!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:08

Over dierenleed gesproken

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:10

geen idee of het kan. ik weet wel dat er mijn biologieboek een plaatje stond van een scheit(schaap/geit).

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:31

Ja, het kan volgens mij. Althans; mijn hamster heeft ooit een baby gehad, door een avontuurtje met mijn rat. (nu niet denken dat ik ze bij elkaar heb gezet, mijn hamster was ontsnapt en in de rattenkooi gevallen, dat was zo'n plastic bak, met boventralies, waar hij dus doorheen is gevallen).

ik was mijn hamster al een dag kwijt en uiteindelijk kwam hij helemaal verfomfaaid uit het huisje van de rat. Letterlijk verkracht dus. Een paar weken later had ze een baby met exact dezelfde aftekeningen als de rat en bovendien een LANGE STAART!!

De rat/hamster heeft ongeveer een half jaar geleefd. Dat is zelfs voor een hamster een korte tijd, dus ik denk niet dat het beestje een goed hart had, wrs door de vreemde kruizing, denk ik.

זכור


Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 08:32

Dance schreef:
Over dierenleed gesproken


Ik kan er toch niks aan doen Verward


Lis, dat meen je niet? Bloos

Word nu toch wel benieuwd of er nog wat gaat gebeuren, stiekem hoop ik nu eigenlijk dat ze gewoon gigantisch dik is geworden (ieh, stel je voor... heb ik zometeen een nestje met grote oren, lange staart, hamster vachtje, muizenkoppie.... brrrr moet er niet aan denken Haha!)

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:12

Heb ik ook niet beweerd dat je er nu wat aan kunt doen. Maar ik lees hier al dagen lang diverse discussies over dierenleed en hoe erg het allemaal niet is wat mensen de dieren aan doen, over de jacht, over paarden berijden etc. etc. en iedereen huilt om het hardst.

Hoe leuk hamsters, muisjes, woestijnratjes, cavia's, konijntjes e.d. ook zijn ik vind dat ze gewoon niet in zo'n klein kooitje thuishoren met het liefst nog zo'n onzinnig ding als een trapmolentje. Als ze dan zoals bij jou ook nog per ongeluk ontsnappen en hun natuurlijke driften volgen heb je een probleem, één of andere rare mutatie. Dat vind ik nu zielig voor die beestjes. Vandaar, niks persoonlijks.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 18:04

Mijn hamster is niet ontsnapt hoor! Muis kwam naar haar! Scheve mond
(of bedoelde je de reaktie van lis? lijkt me niet?)

Tuurlijk vind ik het ook zielig, als er "muisters" komen weet ik wel zeker dat ze ook niet lang blijven leven.
Wat moet ik dan doen? prikkeldraad en schriklint rond mn kooi? Lips are sealed

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:13

Waren dat dan "wilde" muizen?? Haha! Haha!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 20:18

Eh.... Ja Haha!

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:26

nee het kan niet anders zouden ze tot 1 soort behoren en dat behoren ze niet. Heb je ooit wel eens een muis gezien zonder staart die zijn wangen helemaal vol duwde met voedsel om het te verplaatsen?

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:45

Het zou misschien wel kunnen, ik weet het niet, heb er iig nog nooit van gehoord (maar ik ben niet alwetend he, dus zou best kunnen natuurlijk Haha! ).

Het het argument dat ze dan niet tot 1 soort zouden behoren gaat niet op. Een paard en een ezel kunnen nl ook nakomelingen krijgen. Het gaat erom dat deze nakomelingen vruchtbaar zijn. Dat zijn ze niet (op die ene uitzondering die pas geleden in de krant stond na dan).
Dit geldt dus ook voor hamsters en muizen als dit waar is. Ze kunnen wel nakomelingen krijgen, maar geen vruchtbare nakomelingen Verward

Ik ben echt heel benieuwd of het mogelijk is. Laat je het wel weten als je Hamster jonkies heeft?

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 00:36

Oh jé, ik zou die wilde indringers dan maar eens te lijf gaan. Anders heb je straks legioenen van die beestjes rondlopen, afgezien van dat ze waarschijnlijk/misschien je hamster zwanger hebben gemaakt, kunnen ze behoorlijk wat schade aanrichten en ziektes verspreiden.

Ondanks dat ik er bij blijf dat je hamsters e.d. niet in een kooitje zou moeten houden, ben ik toch razend nieuwsgierig wat die nu voor kroost werpt.
Als je meerdere hamsters hebt, zou er misschien toch niet eentje stiekem een mannetje zijn? }>

Ik heb jaren geleden ook eens een cavia gehad. Die kreeg ik in mijn maag gesplitst van iemand die er genoeg van had, bracht dat diertje eenvoudig mee als cadeautje. Die heb ik gewoon los laten lopenin huis. Daar cavia's eigenlijk ook heel schoon zijn en hun behoefte ook altijd op dezelfde plek doen, had ik daar een kattenbak neergezet en zie daar de cavia was zindelijk. Schijnheilig
Het jachtinstinct van mijn hond, die ongemerkt eens naar binnen glipte, heeft hem/haar?? dan het leven gekost. Vond ik best wel sneu, maar niks aan te doen.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:33

Ehm ja dat kan Haha!
Mijn zus heeft een hamster(mannetje) en dat was een held in uitbreken.Met als gevolg dat die hamster een paar dagen zoek was.Uiteindelijk met veel moeite weer terug in de kooi gedaan want hij was niet bepaald tam meer.

Een maand ofzo later paste ik bij hun op en ik zag ineens muizen lopen.Alleen ze hadden een kortere staart dat normaal en ze waren zwart en grijs/wit Verward
Ik ben er dus ook overtuigd dat de hamster een leuke muizen vriendinnetje heeft gevonden.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:30

assie schreef:
Het zou misschien wel kunnen, ik weet het niet, heb er iig nog nooit van gehoord (maar ik ben niet alwetend he, dus zou best kunnen natuurlijk Haha! ).

Het het argument dat ze dan niet tot 1 soort zouden behoren gaat niet op. Een paard en een ezel kunnen nl ook nakomelingen krijgen. Het gaat erom dat deze nakomelingen vruchtbaar zijn. Dat zijn ze niet (op die ene uitzondering die pas geleden in de krant stond na dan).
Dit geldt dus ook voor hamsters en muizen als dit waar is. Ze kunnen wel nakomelingen krijgen, maar geen vruchtbare nakomelingen Verward

Ik ben echt heel benieuwd of het mogelijk is. Laat je het wel weten als je Hamster jonkies heeft?


Het argument gaat dus wel degelijk op. Als de paard en de ezel vruchtbare nakomelingen zouden kunnen krijgen zouden ze ook tot 1 soort behoren! Dit behoren ze niet omdat ze geen vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen. Zo heeft Carl Linnaeus de organismen benoemt. (toch wel handig he astrid zo'n opleiding dierenverzorging en veterinaire ondersteuning). Een muis en een hamster behoren niet tot hetzelfde soort dus kunnen geen nakomelingen krijgen. ook geen onvruchtbare.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:32

Hoe verklaar je mijn hamster met lange staart dan?? Overigens was de mama mijn enige hamster, die toevallig een paar weken daarvoor door een rat verkracht was.. Onbevlekt ontvangen?

זכור

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:38

Ai, hier schrik ik een beetje van.
Mijn dochter's vorige hamster heeft ook ooit een muis in de kooi gehad. Nu was dat gelukkig een mannetje maar hij had wel flink met de indringer gevochten.
Van de hamster die ze nu heeft weet ik het geslacht niet. Ik heb indertijd een nieuwe kooit gekocht (met alleen bovenop tralies) in de hoop dat daar geen muizen meer inkunnen want het is ongelooflijk waar muizen doorheen kunnen komen.

Muizen bestrijden valt nog niet mee. Hier althans niet. Ik heb zes katten en ben weer aan het gif begonnen maar de muizen blijven toch binnenkomen.

Ik had er echt nog nooit van gehoord dat ze nakomelingen zouden kunnen krijgen.
Misschien weten ze op het hamsterforum meer?

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:44

dennis, wat jij zegt, dta zeg ik ook, maar dan iets anders. En misschien iets te onduidelijk Haha!
Ik weet iig heel goed waar ik het over heb en ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomst hiervan Haha!

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:47

Ik weet 100% zeker dat het niet kan!
Hoe verklaar je het dat een biggetje een zeugje is en toch 1 teelbal heeft????
En dat mensen soms een teen extra of minder hebben??? Zoiets kan altijd! Dus ook een hamster met een lange staart

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:52

Ja, dat gaat ook op wat jij zegt, dat zijn dan gewoon mutaties.

Maar van die gevallen weet je zeker dat het door een mutatie komt, omdat het een normale paring tussen 2 individuen van dezelfde soort was.
Hier kun je dat niet met zekerheid zeggen, omdat Steffi en ook Lis, zeker weten dat hun hamster niet door een andere hamster gedekt kan zijn, maar waarschijnlijk door een muis.

Hihi, ik weet ook bijna zeker dat ik gelijk heb, dus we zullen het zien als de hamster van Steffi jonkies krijgt, of niet, als ze gewoon te dik is Haha!

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:40

en zo ja wil ik zeker weten dat ze niet door een hamster gedekt zijn!

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 17:56

100% zeker dat mijn hamster niet door een andere hamster gedekt is. Wat zeg ik? 200%, misschien wel meer.
We hebben 3 vrouwtjes hamsters en 1 mannetje, maar ze staan niet bij elkaar in de buurt en ze zijn allebei nog nooit bij elkaar geweest. (en ze zitten ook niet bij elkaar in de kooi ofzo)

De muizen zijn nu ongeveer een week al dood ( }> ) en sindsdien hebben we ook niks meer gezien dus volgens mij zijn ze weg.

Ik hou jullie op de hoogte of er binnenkort nog wat komt, en anders eh.. is ze in 2 weken gewoon 2x zo zwaar geworden ... Verward

Begin steeds benieuwder te worden of het nou wel of niet kan, en het belangrijkste: of mijn hamster nu muisters krijgt of niet ....


Allemaal bedankt voor de reakties,

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:05

en btw hier in mijn ecyclopodie staat dat bijvoorbeeld de Chinese dwerghamster tot de langstaart dwerghamsters hoort, en er staat een foto bij. Dus er zijn ook hamsters met een "langere" staart!

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:10

Mijn hamster is niet in de buurt geweest van een andere hamster. Sterker nog; ik had er maar ééntje. Ook had ik em niet net, uit de dierenwinkel ofzo. Ik had haar al een half jaar ofzo. Ik weet zeker dat dit jong van haar een halve rat was.

זכור

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:16

okeey ik ga NU de dierenarts bellen en vragen of het waar kan zijn.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amarins2, annepaardoes, Anoukjuuuhh, arjaaaaa, Flip, GrapeshotBot, Jet, KimD, Laibadji, leintje_, Marcato, Mirre1415, NogSteedsGek, Queijo, Sharonaa_, sinnekinne, VuurVleugels, Whisky00, XxMariellexX en 73 bezoekers