Nederland leeft te ongezond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Nederland leeft te ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 11:35

Nederland leeft te ongezond

Vrijdag 22 november 2002 - DEN HAAG - We roken te veel, bewegen te weinig en eten niet onze dagelijks aanbevolen portie groenten en fruit. Hierdoor neemt de levensverwachting van Nederlanders de komende twintig jaar minder toe dan elders in Europa.

De overheid moet daarom meer doen om te zorgen dat mensen gezonder gaan leven. Dat stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in het rapport Gezondheid op koers? dat gisteren aan waarnemend minister De Geus van Volksgezondheid is overhandigd.
Vooral de levensverwachting van Nederlandse vrouwen groeit minder sterk dan voorheen. Deze ligt nu onder het Europees gemiddelde. Dat komt vooral doordat vrouwen meer zijn gaan roken en dus vaker sterven aan longkanker en chronische longziekten. Mannen worden nu gemiddeld 75,5 jaar oud en vrouwen 80,6 jaar.
Jongeren nemen het ook niet zo nauw met hun gezondheid. Ze drinken veel alcohol en overgewicht komt steeds vaker en op jongere leeftijd voor. Het RIVM toont zich bezorgd over de ongezonde trends onder jongeren die volgens het instituut op lange termijn flinke problemen gaan opleveren.
Verder heeft ook het opleidingsniveau invloed op de gezondheid. Zo leven laagopgeleide mannen gemiddeld vijf jaar korter dan hoogopgeleiden. Bij vrouwen is dat verschil 2,6 jaar. Dit verschil is de laatste jaren niet kleiner geworden.
Het RIVM wijst erop dat meer dan 40 procent van de sterfgevallen in Nederland samenhangt met ongezond gedrag en dus vermijdbaar is.
Meer voorlichting op het werk, op school en in sportkantines moet mensen wijzen op hun ongezonde levensstijl en laten zien hoe het beter kan. Volgens het RIVM moet de overheid hier structureel geld voor vrijmaken. "De huidige preventie gebeurt in de vorm van projecten van ongeveer twee jaar. Dat zou net als in het buitenland structureler moeten", zei H. Van Oers van het RIVM bij de aanbieding. Het instituut pleit voor 'fors' meer geld voor preventie. "Voorkomen is niet alleen beter dan genezen, maar vaak ook doelmatiger."
Minister De Geus deed een beroep op de volwassenen het goede voorbeeld te geven. "Ze moeten laten zien dat het heel goed mogelijk is om gelukkig te zijn zonder ongezond te leven", aldus de minister. Ook wil hij dat het verschil in levensverwachting voor hoog- en laagopgeleiden over vier jaar door het geven van goede voorlichting is verdwenen.
De Geus kon niet zeggen of de overheid hier binnenkort geld voor vrijmaakt. Wel zal hij in een brief aan de Kamer laten weten hoe hij het probleem verder wil aanpakken.



bron: BNdeStem


Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:07

Haha! Zeker nu in de pepernoten, marsepein, taai-taai, speculaas, chocoladeletters en oliebollen tijd (e.d.). Ik kan er helemaal overmee praten Verdrietig Probeer het alleen wel binnen de perken te houden.
Ik hoorde net trouwens van een collegaatje dat pepernoten ook kankerverwekkend kunnen zijn Verward Had ze ergens gelezen, maar ja... dat kan volgens mij overal bijna bij gebeuren wat je eet...

Ben het wel erover eens dat iedereen nu tegenwoordig zo onwijs ongezond eet. Of ... ze eten juist heel gezond met als gevolg dat daarna een periode van vreetbuien aanbreekt. Ik heb het nu even over mijn eigen omgeving hoor Knipoog
Bewegen... idd belangrijk.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:08

Nou zal bij de bokkers wel mee vallen denk ik, je krijg toch wel voldoende beweging bij je paard Lachen
Ik ben dus heeel gezond, ik rook niet, drink een beetje Schijnheilig en eet elke dag een appel en nog iets Haha!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 13:50

Myke, dat stond vandaag in het AD. Je moet iets van 2 of 3 ons per dag aan pepernoten eten wil het een gevaar vormen.. Ik heb de krant niet bij de hand, dus weet het niet meer precies. Maar, ik ben het met je eens, je kunt niets meer eten, want je krijgt er vast wel iets van. Scheve mond

Ik moet ook weer gaan sporten, heb bijna geld om mijn sportkaart te kunnen betalen Lachen

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:48

Wmijn schreef:
Myke, dat stond vandaag in het AD. Je moet iets van 2 of 3 ons per dag aan pepernoten eten wil het een gevaar vormen.. Ik heb de krant niet bij de hand, dus weet het niet meer precies. Maar, ik ben het met je eens, je kunt niets meer eten, want je krijgt er vast wel iets van. Scheve mond



*slik* ik eet elke dag ongeveer een zak op Frusty

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:03

Nederlanders leven inderdaad ongezond.

Het idee dat er reclames moeten komen over hoe je je kind gezond te eten moet geven (geef hem als ontbijt een boterham met kaas en een glas melk) dit omdat er kinderen zijn die vanwege tijdgebrek ontbijten met een gevulde koek op de achterbank van de auto!!! Echt erggggg!!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 20:17

Ik zie ook wel eens kinderen die als tussendoortje een zakje chips krijgen.

En in de overblijftrommeltjes zit onderhand meer snoep dan brood.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 09:30

ja, dat zal jij zeker wel tegen komen in je klas, echt erg vind ik dat!

En mensen die 4 keer in de week patat halen omdat ze geen tijd (zin?) hebben om te koken. Niet normaal!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:56

Weet je wat ook erg leuk is,
sta je smorgens brood te maken voor de kids,
dat stoppen ze in hun tas, vervolgens gooien ze dat weg,
want in de schoolkantine zijn veel lekkerder dingen te koop dan een ordinaire boterham met kaas.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 20:30

fabienne schreef:
Weet je wat ook erg leuk is,
sta je smorgens brood te maken voor de kids,
dat stoppen ze in hun tas, vervolgens gooien ze dat weg,
want in de schoolkantine zijn veel lekkerder dingen te koop dan een ordinaire boterham met kaas.


doet mijn broertje ook, die neemt niet eens meer brood mee (en dan zegt hij van wel) en op school koopt ie eten in de kantine! gelukkig vind ik dat niet zo lekker, je wordt er dik van en het is nog duur ook!

Ik hoorde ook dat pepernoten kankerverwekkend zijn, maar er is zooo veel tegenwoordig dat "kankerverwekkend" is! nouja,ik lust niet eens pepernoten.. het enige waar ik verslaafd aan ben is druiven zonder pitten Vingers aflikken en dat kan geen kwaad lijkt me Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:44

Mickey schreef:
Nederland leeft te ongezond

Vrijdag 22 november 2002 - DEN HAAG - We roken te veel, bewegen te weinig en eten niet onze dagelijks aanbevolen portie groenten en fruit. Hierdoor neemt de levensverwachting van Nederlanders de komende twintig jaar minder toe dan elders in Europa.

De overheid enz .....


Toch klopt er iets heel wezenlijks niet aan deze stelling. We leven blijkbaar erg ongezond, maar toch neemt de levensverwachting TOE !
Mogelijk minder dan elders in Europa ... maar toch.

Bovendien ... waar maakt "DEN HAAG" zich eigenlijk druk om ? Wie zegt eigenlijk dat we zonodig langer moeten leven ?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:00

Ze zouden op scholen eens moeten gaan beginnen met gezonde kost voor te schotelen.Ik houd mijn hart vast voor mijn dochter die volgend jaar naar de middelbare gaat.Ze is al niet een van de lichtste en nu kan ik haar nog een beetje onder de duim houden wat teten betreft.Maar wat als zij ook haar broodje en fruit weg gaat gooien en daarvoor in de plaats broodjes kroket gaat eten?


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 02:21

FlairS schreef:
Ze zouden op scholen eens moeten gaan beginnen met gezonde kost voor te schotelen.Ik houd mijn hart vast voor mijn dochter die volgend jaar naar de middelbare gaat.Ze is al niet een van de lichtste en nu kan ik haar nog een beetje onder de duim houden wat teten betreft.Maar wat als zij ook haar broodje en fruit weg gaat gooien en daarvoor in de plaats broodjes kroket gaat eten?


Dan wordt ze gewoon dik, vet en vadsig en daardoor heeeelemaal niet meer interessant voor al die leuke jongens op de middelbare school Haha!

Misschien moet je haar dit dan maar even laten lezen haha ....

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:02

Ik zag laatst op tv dat ze tegenwoordig op middelbare scholen patat
verkopen, nou dat hadden wij nog niet op school hoor!!
Voor ons scheelde het dat de school tegenover het winkelcentrum
lag Haha!
Ik at vroeger toen ik op school zat ook ontzettend slecht en was
toen ook wat dikker dan nu.

Nu let ik best goed op wat ik eet, ik probeer meer voeding
dan vulling te eten Vork

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:52

Voor de pepernoten-vens, het gaat niet om kruidnoten, maar om de oud-hollandse pepernoten, dus die hompen, beetje tai-tai-achtige pepernoten (die ik dus niet lekker vind... Haha!). Dus, misschien valt het voor jullie ook mee?

Lageveld, ik denk niet dat we zo nodig langer moeten leven, maar al het ongezonde eten zorgt voor hoge medische kosten. En daar maakt Den Haag zich zorgen over, denk ik.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:07

fabienne schreef:
Weet je wat ook erg leuk is,
sta je smorgens brood te maken voor de kids,
dat stoppen ze in hun tas, vervolgens gooien ze dat weg,
want in de schoolkantine zijn veel lekkerder dingen te koop dan een ordinaire boterham met kaas.


Dat laat ik ze zelf doen Haha! en ze eten alles op!
Ik hoef zelfs niet op te staan,heerlijk!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:16

Hoi Lageveld
Zoals ik schreef is ze al aardig aan gewicht .Het leuke is alleen dat ze onder de jongens het poulairste meisje uit de klas is!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:25

Flair, ik zou het daar toch eens serieus met haar over hebben. Wijs haar maar op de gevaren zoals diabetes, heel veel jongeren ontwikkelen diabetes type 2 omdat ze teveel overgewicht hebben. Daarbij het gevaar op infarcten neemt natuurlijk toe als je dik bent.
Misschien kun je haar min of meer verplichten (niet dwingen, maar er wel op aan dringen) te gaan sporten eens in de week? Het is toch jouw kind en je wil toch het beste voor haar, ze is misschien nog niet op een leeftijd dat ze de consequenties in ziet van veel snoepen en weinig bewegen. En als je klasgenoten elke dag vette happen kopen, dan is het erg verleidelijk. Dat zou ik toch eens met haar bespreken!

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:54

Ik ben wel gezond: Ik rook niet,drink niet en fiets elke dag een uur heen en weer naar school.Ik rij paard,en nu ik aan het lijnen ben drink ik veel water,eet ik heel gezond.ik moet zeggen dat,dat een veel beter en lekkerder gevoel geeft als je vol douwen met chips,chocola ect.

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:16

lageveld schreef:
Toch klopt er iets heel wezenlijks niet aan deze stelling.


Op het eerste gezicht dus wel. Aan de andere hand wordt de levensverwachting ook verlengd door verbeterde medicijnen en dergelijke. Dus in combinatie met die medicijnen leven steeds een tikje "gezonder".

Overigens is de regering misschien helemaal niet zo gebaat met gezonder levende mensen. In Tsjechië heeft Marlboro samen met de regering een onderzoek uitgevoerd naar de financiële gevolgen van minder roken. Het saldo was heel negatief: veel inkomensverlies op accijns, veel hogere pensioenkosten (mensen blijven langer leven, maar willen toch "al" met de 65 met pensioen) en relatief vrij lage medische kosten. Vooral hartanvallen zijn praktisch, met name als men er niet op tijd bij kan zijn. Medische kosten = 0 en gelijk weer een hoop pensioenkosten uitgespaard... Extreme duivel

Maar goed, kwaliteit van leven kan men niet in geld uitdrukken..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:58

wij leven dus ongezond word er gemeld, als de regering dan eerst eens al het gentech voedsel eens uit ons eten zou weghouden zouden we al een stuk gezonder leven

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida en 67 bezoekers