Help! We hebben een DIP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Help! We hebben een DIP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 20:51

Ik heb mijn eerste, eigen paard sinds juli dit jaar. Het is een schat en een knuffel en heel erg braaf. Toch zit ik in een dip. Afgelopen paar weken heb ik het gevoel dat hij me aan het uitproberen is. De galop op rechts was al een ramp, hij springt 1000 x fout aan. Nu heeft hij mij er vrijdag afgebokt tijdens het aanspringen op links. Degenen die het gezien hebben, zeggen allemaal dat het geen gemenigheid is, maar joligheid (fris?). Maar ik vind dat als je zo hard bokt dat je ruiter er af ligt, dat is gewoon gemeen Boos! . Ik was al niet zo'n heel zelfverzekerde ruiter, maar nu heb ik helemaal het idee dat ik weer terug bij af ben. Zo lang heb ik hem natuurlijk ook nog niet en dit is het eerste winterseizoen dat ik met hem meemaak. Ik moet al zijn streken nog leren kennen. Als ik hem nu in de bak loslaat, dan gaat hij liggen rollen en er vervolgens als een speer vandoor om de bak door te crossen. Van de zomer kon ik hem in de bak laten, dan ging hij liggen rollen en kwam daarna bij me staan met een gezicht van: Haal mij hier maar weer uit hoor! Maar ja, toen stond hij overdag lekker in de wei. Nu staat hij op stal op een manege en wordt ook daar gevoerd. Nu hoor ik verscheidene mensen er over dat het voer dat op een manege gegeven wordt heel veel energie bevat (manegepaarden werken ook veel harder natuurlijk). Kan dit een reden voor de frissigheid zijn? Wie heeft hier ervaring mee, en wie kent ook dergelijke dipjes en wil mij vertellen hoe hij/zij daar overheen is gekomen? Vast bedankt weer!

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!


Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:17

Hai,

Mijn paardje heeft hetzelfde gehaden dit was de verklaring:

Het is wat kouder, je paard staat nu hele dagen op stal en als ie vol op manegevoer staat dan is dat zeker de reden waarom ie anders is dan van de zomer.

In de zomer kon ie de hele dag bewegen, kreeg bij het gras waarschijnlijk weinig krachtvoer, waardoor hij op normale energie bleef.
Nu staat ie de hele dag op stal waardoor ie zowieso al wat frisser is. Bovendien staat ie op krachtvoer wat ook nog eens voor extra energie zorgt.

Oplossing:

Vraag of ze m iets terugzetten in voer en bekijk hoe ie daarop reageert. En longeer m ff voor je gaat rijden. Gewoon dat het frisse er wat af is. Ga er daarna op zitten. Blijf ontspannen als ie er een keer vandoor schiet. Niet blijven tegenhouden van voren, maar vragen en weer loslaten, weer vragen en weer loslaten, enz. Bokken gelijk afstraffen door een tikkie te geven en direct erna veel been.

Zo moet je denk ik een eind komen. Succes!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:48

Hand voor en naar voren blijven denken EN rijden!

Probeer ook even na te vragen wat voor voer hij krijgt, als dat teveel is inverhouding tot wat hij doet dan kun je gan minderen of ander voer geven. Misschien een keer extra losgooien (als dat kan) of longeren.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:55

Let er wel op dat als het paard minder voer krijgt dat je dan zorgt dat het toch voldoende mineralen/spoorelementen en vitaminen binnen blijft krijgen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:17

Eerste even longeren voor je erop gaat kan zeker een oplossing zijn, anders vragen of iemand anders hem nog even aan de longe wil houden als je er net op zit, dan voel je je misschien wat veiliger. En iig voorwaarts houden als je er op zit. Je kan als ie fris is idd beter een paar rondjes laten draven, dan maar proberen om hem rustig te laten stappen (wordt ie vaak namelijk alleen maar vervelender van).
Sterkte ermee.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:00

Paardje eerst even laten uitrazen aan de longe lijkt me in dit geval geen overbodige luxe. Het is heel belangrijk dat je je vertrouwen in je paardje niet verliest ! Dat voelen ze onmiddelijk aan en dan nemen ze zelf het heft in handen, dus ten allen tijde vermijden ! Vraag anders op de manége of ze zijn voer wat kunnen aanpassen (iets minder eiwitrijk misschien). Mag hij niet eens een paar uur in een paddock ofzo lopen ? Dat zou ook al veel helpen. Je moet wel berseffen dat een paard een bewegingsdier is, in de vrije natuur is een paard bijna 2O uur op een temaal in beweging ! Als ze alle opgespaarde energie van al die uren ineens kwijt willen kan dat natuurlijk tot explosies leiden ! Hou rekening met zijn gemoedstoestand, Is hij te fris en zie je je geen meester over hen, laat hem dan eerst wat vrij uitrazen of longeer hem. Pas opstappen als je jezef 100% zeker voelt dat je hem de baas kunt !
Succes !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers