gewicht van westernzadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

gewicht van westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 11:42

Franca en ik zijn op zoek naar een zadel voor Cheyenne. Het liefst een roundskirt omdat ze maar een kort ruggetje heeft.
Nu zijn de meeste westernzadels erg zwaar.
Ik zou graag eens van jullie willen weten wat voor zadel jullie hebben en hoeveel het weegt.
Wij willen eigenlijk niet zo'n zwaar zadel.
Zo rond de 10 kilo gaat nog net.
Maar zijn zwaardere zadels nu beter dan de lichtere of maakt het niks uit?

Thanks Marcella


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:45

Ik heb een Billy Cook van een kleine 25 kg Lips are sealed Haha! Erg zwaar *LOL*
Qua kwaliteit maakt het niet veel uit, maar ik wilde een houten boom en dik leer. En dan krijg je een zwaar zadeltje Haha! Voor nog wat extra gewicht heb ik er ook aluminium beugels aanhangen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:57

Misschien is dit wat voor jullie [EA] western/recreatiezadel Podium , echt hele fijne zadels voor arabieren.
Een vriendin van mij heeft er 1 en wil niet meer anders.
Het voordeel is dat je ze passend kan maken voor je paardje en later weer kan aanpassen mocht ze meer spieren krijgen.
En licht ook, het gewicht staat vast wel op de site.
Succes met zoeken Pling

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 12:43

Ik heb zelf een "merkloos"zadel (was wel merk, maar door restauratie is het merfflipje eraf...) en dat is ongeveer 5 - 7 kg geloof ik... het is van leer met een rawhide boom....

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 12:58

SmithsGirl schreef:
was wel merk, maar door restauratie is het merfflipje eraf...)

Duur grapje als je hem nog eens in wilt ruilen Verdrietig
Overigens staan er bij bekende merken altijd meerdere merktekens op een zadel, waarschijnlijk om te vookomen dat er geen koehandel in 'flipjes' ontstaat. Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:25

hehe.... helaas kocht ik het al "merkloos" (2ehands dus)

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:39

Bestaan er dan ook lichte kunsstof westernzadels? Een lichter zadel lijkt me namelijk voor een jong paard wat prettiger!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:43

Ja, ze zijn er in verschillende merken... ook van Wintec... Lamicell.... etc.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:21

Ik heb ook een nieuw wintec westernzadel te koop en ik was er best verbaasd over. In het echie zien ze er helemaal niet verkeerd uit en aangezien ik alleen maar bosritjes wil maken met een westernzadel zit ik er zelf ook sterk over te denken om zo'n ding aan te schaffen. Scheelt toch weer een paar kg in gewicht (ook heel handig met opzadelen).

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:24

ik heb nu ook zo'n loeizwaar zadel en heb het idee dat mijn paard er niet echt lekker mee loopt, hij is erg snel moe.

Ik vind het wel erg jammer dat de zadels zo zwaar zijn, ik houd zelf nog wel van Buckaroo/wade/oldtime zadels maar ze zijn zo zwaar.

Als ik nou een groot paard had was het niet zo'n probleem, maar om mijn haflinger nou op te zadelen met een totaal gewicht van bijna 100kg, nee dank je.

olds
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:28

cornelie schreef:
Ik heb ook een nieuw wintec westernzadel te koop en ik was er best verbaasd over. In het echie zien ze er helemaal niet verkeerd uit en aangezien ik alleen maar bosritjes wil maken met een westernzadel zit ik er zelf ook sterk over te denken om zo'n ding aan te schaffen. Scheelt toch weer een paar kg in gewicht (ook heel handig met opzadelen).


mischien krijg je wat korting als je bij jezelf koopt.
dan word ie wat betaalbaarder. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 08:47

Ik heb helaas net voor mezelf al een westernzadel aangeschaft Knipoog Maar op zich denk ik niet dat het voor een paard uit zou maken die paar kg's. Stel dat je nu 7 kg aan zou komen, dan klim je toch ook nog op je paard? Als je begrijpt wat ik bedoel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:33

Marcella, je zou eens aan Frederique hier kunnen vragen of zij dat Podiumzadel nog heeft, dat is volgens mij niet zo heel idioot zwaar. En als je het op gaat halen kun je meteen bij ons komen kijken want da's maar een paar kilometer verder *LOL*

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 11:06

Ik denk ook niet dat het voor een paard veel uitmaakt zo'n zwaar zadel. Het is meer voor de mens die moeite heeft om het zadel op het paard te tillen. Haha!
Ik heb Frederique een pb gestuurd. Ziet er mooi uit zo'n podium zadel. Zijn er hier mensen die ervaring met zo'n zadel hebben?

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:53

Irene K. heeft er 1, maar zij is niet zo veel op bokt te vinden Verward
Stuur haar anders even een PB of zoek in haar berichten.
Zij is er echt heel blij met haar podium zadel

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:20

Sadie schreef:
Misschien is dit wat voor jullie [EA] western/recreatiezadel Podium , echt hele fijne zadels voor arabieren.
Een vriendin van mij heeft er 1 en wil niet meer anders.
Het voordeel is dat je ze passend kan maken voor je paardje en later weer kan aanpassen mocht ze meer spieren krijgen.
En licht ook, het gewicht staat vast wel op de site.
Succes met zoeken Pling


Zo'n Podium heb ik dus! Ik wilde een zadel in westernstyle die ook licht genoeg is voor de endurance. Daarnaast heeft mijn Donsje ook wel een korte rug, dus moest het zadel niet te lang zijn.
De Podium bevalt mij en Dons prima. Hij weegt ongeveer 7 kg denk ik.

Groet Djilan

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 17:35

XoNo schreef:
Voor nog wat extra gewicht heb ik er ook aluminium beugels aanhangen

Correct me if I´m wrong.. Maar aluminium is juist erg LICHT. In de Endurance worden velen aluminium beugels gebruikt, juist omdat deze zo licht zijn. Ikzelf heb kunststofbeugels, die wegen samen nog geen tiende van een kilo Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:03

De beugels zijn ook niet van aluminium maar van een magnesium legering. Dus behoorlijk zwaar. Ik heb ze ook aan mijn zwarte OF hangen, toendertijd was het een nouvauté, maar nu zie je ze vrij veel.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:03

die van de zadelmarkt en divoza zijn ook niet zo zwaar.

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 10:53

Maar dat is weer geen kwaliteit.. De goedkopere Divoza´s zien er niet uit, en liggen niet mooi. Goedkooop leer, lelijk afgewerkt, los naadjes, lijmresten.. In elk geval, dat zijn mijn ervaringen met de Divoza´s..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:19

Daar heb je gelijk in Navy, ook die van zadelmarkt zijn slecht. Wegen nietveel omdat het min of meer uit een lapje leer bestaat. En Navy, je hebt gelijk wat betreft aluminium...ze zijn inderdaad van een magnesium legering. Ik denk dat ze wel een kilootje per stuk wegen. Rijd een stuk beter dan de leren stijgbeugels vind ik.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:27

Het 1e voordeel van deze beugels is dat ze uit één stuk gegoten zijn en dus geen bout hebben die los kan gaan, zoals mij met een goedkope beugel wel eens gebeurd is (in galop Verdrietig )
Het 2e voordeel is dat áls je ze eens kwijtraakt ze mooi stil blijven hangen en je ze dus zo weer kunt 'oppakken', in tegenstelling tot lichte beugels die alle kanten op zwieperen (nogmaals vanuit de galop gesproken Haha! )

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:05

Inderdaad Sugar. Bovendien heb ik aardig brede laarzen en passen mijn voeten niet in alle beugels Lachen En ik gebruik mijn beugels nagenoeg niet, ze hangen een beetje om mijn voeten, en daarvoor is het ook erg handig dat ze gewoon stil blijven hangen. Mijn fenders zijn behoorlijk stevig, en redelijk stijf door het dikke leer, waardoor ze nog extra stilhangen. Heerlijk die stijgebeugels Lovers

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 14:39

Wat raden jullie aan om mee te beginnen met een jong paard?
Ze is nu 2,5 en volgende zomer willen we haar gaan inrijden. Maar dan hebben we wel een zadel nodig. Nu kunnen we voor de time being wel een veelzijdigeheidszadeltje gebruiken en daarna een goed zadel kopen.
Alleen zit een westernzadel met het inrijden veel stabieler dan zo'n vzh-zadel.
Arabieren zijn ook pas laat volgroeid, en ik vind het zonde van het geld om nu een zadel te kopen, wat over een half jaar niet meer past.
Die podiumzadels vind ik erg mooi, niet te zwaar, maar wel erg duur! Een aangezien we alleen maar recreatief rijden hoef ik ook niet zonodig een zadel van 1800 euro te kopen.
Graag jullie mening hierover.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:56

Ook een Podium zadel heeft een redelijk vaste boombreedte en dan heb je dus kans dat hij na verloop van tijd niet meer past.

Het is heel belangrijk dat een zadel goed past en geen irritatie opwekt, zeker bij een jong paard, want dit beïnvloed zijn verdere houding tov bereden worden.
Helaas zijn goede zadels nu eenmaal duur. Maar voor een goed 2e hands zadel krijg je allicht meer terug bij inruil dan voor een goedkoop zadel.

Ook kun je zoeken naar een zadel wat iets te breed is en dan een build-up pad eronder doen, als je paard meer volgroeid raakt kun je dan een dunnere pad gebruiken.

Maar niemand geeft je de garantie dat je een paardenleven lang met hetzelfde zadel toe zal kunnen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers