Longeren aanleren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Longeren aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 23:27

Hoi

Hoe kun je een jonge pony (shet) het beste leren gelongeert te worden want nu loopt ze heel de tijd naar binnen en als er iemand aan de buitenkant met haar meeloopt, en die gaat weg, dan loopt ze weer niet (ik weet dus niet of dit de goede manier is.


Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:02

de pony heeft gewoon tjid nodig! en hoe oud is die shet eigenlijk, want misschien is hij/zij wel veel te jong om gelongeerd te worden!


Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:11

Wij beginnen met longeren altijd in hun 2e jaar en oefenen 2 a 3 keer in de week.(dit kan per week verschillen natuurlijk) Wij longeren dan niet langer dan een half uurtje, en wissel na een kwartier van kant.
Hoelang het duurt voordat je pony het longeren begrijpt is voor elk paard verschillend, maar ga zeker van 4 a 5 maanden uit!
Laatst bijgewerkt door Alice op 24-11-02 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:13

Als je pony naar binnenloopt dan moet je de zweep tussen je pony en jouw in doen. Dan kan/durft je pony denk niet meer.
En als je pony gaat stil staan! klik met je tong. knalletje met de zweep. Lukt dit niet? (mijn pony was eerst ook imuun voor de zweep) geef hem/haar dan een klein tikje tegen z'n kont of hou de zweep wat dichterbij.

En vooral veel oefenen! het moet lukken! Enals hij niet luistert gewoon door blijven vragen totdat hij het doet en dan goed belonen
Veel suc6 ermee!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:21

7 a 8 maanden? Verward
Dan vraag ik me toch af hoe je dat doet..
Mijn ex-verzorgpony was ook best lastig, op de rechterhand ging het wel maar op de linker ging hij steeds stilstaan.
Je kan het best in het begin iemand hebben die naast de pony loopt en dat diegene de pony leid.
Als de pony dan naar binnen gaat(natuurlijk zonder persoon die die pony leid) jaag hem gewoon es met de zweep naar buiten, hij moet respect krijgen voor de zweep, maar natuurlijk niet dat hij er echt bang van wordt.
En zeker achter het paard blijven lopen, niet hem vooruit trekken wat je nog wel eens wat mensen ziet doen Knipoog
Meestal longeer ik ponys die het nog moet leren eerst in draf, dan hebben ze niet zo snel de neiging om stil te staan en zich om te draaien.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:24

7/8 maanden lijkt mij ook best veel, maar misschien heeft diegene wel 1 keer in de maand geoefent???
Timon kon het met 5 keer liep hij al lekker aan de longe

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 14:42

De shet is trouwens 2 jaar en 8 maanden, dus ik denk (weet wel zeker eigenlijk) dat het qua leeftijd wel moet kunnen.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 14:53

Sjeez, 8 mnd, in die tijd kun je hem al 3 x aangereden hebben!

Longeren kennen ze binnen no-time, mits je handig te werk gaat!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:12

Steef schreef:
Sjeez, 8 mnd, in die tijd kun je hem al 3 x aangereden hebben!

Longeren kennen ze binnen no-time, mits je handig te werk gaat!


Inderdaad, de mijne snapte het de derde keer al prima *LOL* Het echte aanrijden duurt wat langer, omdat ik een hele tijd geen tidj had door school enzo...Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:32

Mijn paard doet het ook en ze is al 14 dan loop je met haar mee. en daan gaat het even goed en dan komt ze naar binnen en gaat ze schuin lopen?

Neem de tijd eens!
wij hebben toch ook niet in 4 keer leren paardrijden?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:14

In de eerste plaats er voor zorgen dat je zelf in de goede positie staat.
Vanuit deze positie kun je je pony met de longeerzweep naar buiten drijven.

Tip : lees het boek "longeren" van Lammert Haanstra eens, dit is echt heel leerzaam !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:46

Neem de tijd? Ik hoor dat veel mensen zeggen, ben het niet eens daar mee, of je doet het , of niet, maar niet half half, daar krijg je superverwende paarden van.

Ik doe het altijd in mijn eentje leren longeren, en ze hebben het meestal met een paar rondjes door, zweep erbij ,in longeercirkle, gaan ze staan, geef je een klap, snappen ze binnen no time dat ze om je heen moeten lopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers