overkruisen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

overkruisen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 22:42

Wat te doen met een paard dat overkruist aanspringt linksom.

Ff een achtergrond:

Het is een paard dat door buitenrijden zadelmak gemaakt en beleerd is. Helaas vroegen ze voor de galop alleen galop, of het nou links of rechts was, maakte niet uit. Met als gevolg dat ie eerst helemaal niet linksom kon aangalopperen en tegenwoordig zit ie vfoor goed, maar komt de achterhand niet mee.

Wie heeft er tips???

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:47

Laat me raden, jij probeert zeker in de bak aan te springen?

Overkruist zitten is vaak een balans probleem, je moet dus proberen de balans in de galop te vergroten in de bak, dit doe je door veel overgangen naar de galop te rijden en in die galop een paar keer schakelen en weer terug te rijden. Als je het echt niet voormekaar krijgt kun je proberen het aan de longeerlijn voormekaar te krijgen.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:50

Ook direct terugnemen als ie overkruist springt en in het begin tevreden zijn met korte stukjes (dus niet gelijk 3 rondjes vragen).
Verder: vooral over de hoefslag in eerste instantie (dan heeft ie nog wat steun). gaat dat goed dan kun je voltes gaan inbouwen.
Probeer op eigen benen te laten lopen: goed ondersteunen met je been en je binnenteugel ontspannen houden.
Het kan wel een poosje duren voordat het echt goed gaat.

Succes!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 22:55

Ja, ik ben inderdaad in de bak bezig. Ik zeg ook als ie verkeerd aanspringt heel duidelijk NEE, neem m vervolgens terug en probeer gelijk weer aan te springen. Bovendien ben ik erg bezig met stelling, als ie immers naar buiten kijkt springt ie gegarandeerd verkeerd aan. En als ie t goed doet, dan laat ik m ff een stukje doorgalopperen en dan neem ik m terug en ga ik wat anders doen.

Nog meer tips?

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:56

Ik heb ze altijd door laten galloperen(tis voor hun moeilijker dan voor jou, en het word voor hun ook nooit makkelijk) Het is maar net hoe je het wil oplossen. Ik laat ze expres doorgaan en ik voorkom ook dat ze eruit vallen of overspringen. ik heb ondervonden dat als je dat een aantal keren gedaan hebt dat ze het zichzelf makkelijker maken en niet meer overkruisd aanspringen.... maargoed honderd mensen honderd manieren...

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 23:04

Ik ga gewoon alle tips die ik krijg eens proberen, kijken wat bij hem het beste werkt...

Nog meer tips?

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:22

gijsenkim schreef:
Ik heb ze altijd door laten galloperen(tis voor hun moeilijker dan voor jou, en het word voor hun ook nooit makkelijk) Het is maar net hoe je het wil oplossen. Ik laat ze expres doorgaan en ik voorkom ook dat ze eruit vallen of overspringen. ik heb ondervonden dat als je dat een aantal keren gedaan hebt dat ze het zichzelf makkelijker maken en niet meer overkruisd aanspringen.... maargoed honderd mensen honderd manieren...


Vergeet niet dat sommige paarden erg handig zijn in het verkeerd aanspringen en dat de goede galop voor ze moeilijker is dan de verkeerde. Dus of zo eentje die er echt in doorgewinterd is met deze oplossing gebaat is weet ik niet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:30

Dat is inderdaad een kwestie van uitproberen, maargoed zoals ik al zei honderd mensen honderd manieren. Bij de een heb je er meer baat bij dan bij de andere en je hebt inderdaad gelijk dat echt lastige paarden (qua galop en aanspringen) hier ook wel door heen lopen, alleen heb ik altijd wel het gevoel gehad dat als ze in de overkruisde galop door moeten galoperen terwijl ze het echt niet meer willen, ze dan dit soort van ongehoorzaamheid opzij leggen...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 01:55

Rhaïa schreef:
Ja, ik ben inderdaad in de bak bezig. Ik zeg ook als ie verkeerd aanspringt heel duidelijk NEE, neem m vervolgens terug en probeer gelijk weer aan te springen. Bovendien ben ik erg bezig met stelling, als ie immers naar buiten kijkt springt ie gegarandeerd verkeerd aan. En als ie t goed doet, dan laat ik m ff een stukje doorgalopperen en dan neem ik m terug en ga ik wat anders doen.

Nog meer tips?


Als je paard moeite heeft met goed aangalopperen mag hij juist contrastelling hebben om goed te kunnen aangalopperen. Je ontlast dan de binnenschouder zodat hij makkelijker in de goede galop aanspringt.

Niet alleen is overkruist aanspringen een teken van onbalans, maar ook van gebrek aan kracht. Vaak helpt het als je een poosje langer doorwerkt in draf om hem sterker te maken, dat varieert van een paar weken tot een paar maanden.......als hij sterk genoeg is zal het correct aangalopperen ook makkelijker gaan.

Madinotjuuh
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:29

mijn pony heeft ook heel veel problemen met de rechtergalop en vroeger sprong hij ook altidj fout maar sinds dien ben ik goed op mijn houding gaan letten en extreem mijn binnen been lang maken er aan drukken en op het moment dat je aanspringt rustig uitademen bij mij hielp dat echt en nu springt hij bij mij altijd goed aan nu ik die bepaalde zt aan neem en bij andere niet dus meestal komt het toch doordat je hem in de weg zit ofzo dat heb ik denk ik ook in het begin gedaan dus goed je binnen been lang maken!! veel succes

Madino is egt mijn schatje!!!

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:41

Ziet er bekend uit, die Bolle van mij is zo goed als zeker ook door buitenrijden beleerd en doet precies hetzelfde.


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:14

Hey,
Springt ie aan de longe ook overkruist aan??
Als ie dat doet zou ik eerst eventjes aan de longe oefenen.
Verder helpt het soms dat je overdreven binnenstelling vraagt , of in een hele scherpe bocht aanspringen . (bv : je draaft aan en je wendt af op de middellijn. probeer het afwenden zo lang mogelijk uit te stellen en precies in de wending vraag je galop) . Zo kunnen ze eigenlijk heel moeilijk fout aanspringen. Maar je hebt natuurlijk altijd van die slimmeriken die er toch in slagen om verkeerd aan te springen. (door bijvoorbeeld een wissel te doen of net iets na de wending aan te springen).
Maar zoals al eerder gezegd : honderd mensen honderd manieren.
Groetjes en succes!!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:21

tja, zo'n "lekke band" is heel vervelend en het zit absoluut niet lekker, soms doet Pardouz het ook wel eens, maar of ze corrigeert zichzelf of ik neem haar terug en spring opnieuw aan. In het begin had ze ook moeite met de galop, en toen heb ik haar inplaats van in de hoeken (je hebt dan een hoekje, maar gaat dan gelijk rechtdoor!) op een volte in de galop aan laten springen. Hierdoor hield ze haar stelling en werd het voor haar algauw makkelijker om in de goede galop aan te springen.
Succes verder met het vinden van een oplossing.

AmIgO

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 13:24

Ik ben bezig geweest met contra-stelling en de eerste keer sprong ie goed aan, maar de rest van het uur dus echt niet meer. Ik ga het maar eens proberen aan de longe, kijken of ie dan wel normaal wil aan galopperen...

Dankjulliewel voor alle tips!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:11

Steef schreef:
Overkruist zitten is vaak een balans probleem, je moet dus proberen de balans in de galop te vergroten in de bak, dit doe je door veel overgangen naar de galop te rijden en in die galop een paar keer schakelen en weer terug te rijden.


Volgens mij gaat dat niet zolang ze niet normaal aanspringt in galop. Dan zou je beter eerst het paard sterk kunnen maken door een poos flink door te trainen in draf, veel overgangen rijden, veel voltes, volte verkleinen en vergroten enz. end an over een maand of 2 weer eens die galop proberen.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:21

Ik ben ook van mening dat een paard goed op de buitenteugel moet gereden worden om te vermijden dat hij verkeerd aanspringt. Ze springen meestal verkeerd aan omdat ze weg kunnen lopen of vallen over de buitenschouder, dus daarom moeten we de buitenschouder begrenzen door goed kontakt op de buitenteugel en soms zelfs door wat contra-stelling. Buitenbeen achter de singel en binnenbeen goed vooraan (bijna onder de oksel), met je binnenzitbeenknobbel je paard vanonder je weg proberen duwen en met je binnenteugel stelling vragen zonder veel druk (vragen en nageven). Wanneer je paardje ook overkruis gaat aan de longe is er misschien wel een ander probleem, misschien kamt hij wel met problemen in de rug of spierpijnen. Indien dit het geval is misschien eerst eens de da laten komen.
Wanneer het paard toch eens in de goede galop aanspringt veelvoudig belonen met stem en strelen en niet te lang doorgalloperen, met een paar pasjes tevreden zijn en dan opnieuw beginnnen. Succes !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Milando en 50 bezoekers