Manègeknol die echt niet meer meewerkt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Manègeknol die echt niet meer meewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 22:38

We hebben dus een pony staan ... héél lief beest maar ding is zo ongelooflijk koppig. Eens er een kleine uk opzit gaat u gewoon staan en krijg die uk er geen beweging meer in.

Oplossing: Ik erop kruipen
gevolk: beest loopt weer
nadeel: uk er terug op en beest staat weer stil

En ik ben dat beu ik wil niet meer elke keer op en af, dat beest associeert mij ondertss met zweep en lopen en nog van die dingen die hij helemaal niet leuk vind Frusty . Maar ik moet hem laten lopen ( hij reageert wel gewoon op mijn benen) en als hij bokt krijgt hij dus een patat rond z'n poep.
Zit er nog een kans in dat dat er ooit uitgaat? Of zoude ze hem beter verkopen of enkel bij de gevorderde inzetten ofzo?
Vind het echt wel zielug!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 04:33

Knol, beest Verward Ik weet niet of ik zou lopen als er zo over me gepraat werd Haha!

Maar goed nu even een antwoord: ik denk dat er helemaal niets mis mee is met die pony. "Het kleine uk" geeft dus duidelijk de verkeerde hulpen als de pony het bij jouw en de gevorderen wel doet. Het kan natuurlijk zijn dat het kind gewoon te jong (en niet krachtig genoeg in de benen) en te onervaren is om deze pony te rijden. Is is er niet een pony voor haar met wat meer looplust? Als ze daar nou de beginselen opleert kan ze die later weer toepassen op de andere pony. En als dat geen oplossing is zou ik zeggen: plastic zak aan een longeerzweep en iedere keer als het kind aanspoort en de pony reageert niet dan geef je even een flinke zwieper met de zweep in de lucht.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 12:28

Vroeger was het poeppie en snoetziepoetsiewoetzie Lachen.

Denk dat dat kindje wel de juiste hulpen kan geven enzo alleen niet zo "sterk" als wij.
Want met al de andere pony's kan ze rijden.

Het is trouwens niet alleen bij dat ene kindje dat hij zo doet, iedereen die gewoon minder sterk is zegt ie tegen "leuk é zo stilstaan".

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 12:33

Die pony heeft zichzelf gewoon een truukje aangeleerd dat er niet meer uit te krijgen is. Bij ieder beginnend ruiter zal hij dit weer doen. Wees blij dat hij alleen maar stilstaat en niet gaat bokken om de ruiter eraf te krijgen.

Voor de rest blijft er alleen de optie om er geen beginnelingen meer op te zetten. De ruiter doe je er geen plezier mee, en niet ieder manegepaard kan die beginnelingen en die ukkies aan.

En rijden heeft niets met kracht te maken, maar alles met techniek.
Hoewel het een beetje moeilijk wordt om aanwijzingen te geven als zo'n ukkie nieteens met haar benen onder het zweetblad uitkomt. Hoe wil je dan aanwijzingen geven?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:07

Idd met Cassidi eens, beginners kunnen er dan moeilijk op en de pony moet gewoon een wat evenwichtigere ruiter erop hebben, snap die pony trouwens best hoor, bij ons zijn ook een paar van die eigewijze kleine pony's die eigenlijk totaal niet geschikt zijn als beginners pony, maar te klein voor een groter kind!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:22

is het niet een idee om er wat meer ervaren mensen op te laten rijden?

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:40

Ehh idd vind het niet gek dat een manege paard zo doet!
Laat er wat mensen met emer ervaring op zitten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:46

Weg doen dat dier, heb je niets aan in de manegeles, daar moet je brave en makkelijke dieren hebben, van dit soort dieren krijg je alleen maar ellende.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 15:33

Manegepaarden raken toch meestal afgestompt, ze lopen hun rondje, en iedere ruiter geeft daar andere hulpen voor.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 17:54

Paardje is nog niet afgestompt, hoop ik en denk ik hij staat er pas een paar maanden. Maar is dus echt doodbraaf, behalve bij die ukjes.
Zijn al verschillende mensen wezen kijken om hem te kopen. Maar dat zijn altijd mensen met van die kleine kinderen Clown dus ja dan gaat ie onnozel doen é Lachen. Hij bokt dus wel met die kindertjes maar dat is echt zo minihuppeltjesboksprongetjes wat ie dan maakt.
Ik ben 1.70 en dus eigenlijk veel te groot voor hem Lachen, soms heb ik zelfs de indruk dat ik te zwaar ben voor m om mee te bokken Lachen.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:24

Een jaar of 7 terug reed ik af en toe op een paard van de manege dat niet vooruit te branden was. Tot we buiten uit gingen stappen, ik scheet 7 kleuren en dat paard was very happy! Was niet gevaarlijk ofzo maar wel was dat paard reuzeblij en enthuosiast dat ie eens iets anders ging doen. Best zielig voor dat paard dat het dan een manegepaard is geworden..

Misschien heeft die pony het niet naar zijn zin in de lessen, is het te druk.
Kortom ik zou het ook niet weten...
Succes ermee.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 21:59

Ik vrees dus echt wel dat het zoiets is.
Hij staat er dus nog niet zo lang en toen hij er kwam kon hij NIKS, ze hadden alleen maar met hem gesprongen maar dingen als linker en rechter galop uit elkaar houden of bvb een beetje nageven had hij geen flauw benul van.
Vraag me zelfs af hoe die mensen er mee konden springen, maar ja da's mijn probleem niet echt denk ik.
In het begin was hij dan ook supermak en gewoon een dikke knuffel, had beetje te weinig vet op dus wel extra gaan voeren. Maar dat is nu ook gedaan. Misschien dat het gewoon allemaal te snel voorhem gegaan is ofzo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:45

Hoe oud is die pony? Als hij nog zo weinig kan is het niet leuk voor hem om manegelessen te lopen. Hij leert er niet bij.

Nogmaals. niet ieder paard is geschikt als manegepaard, en niet ieder pony is geschikt als manegepony. Als hij er duidelijk aan onderdoor gaat (psychisch) hoop ik voor hem dat er snel een koper komt die hem daar vandaan haalt...

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 23:06

Ik denk dat hij nu een jaar of vijf is.

En vind het dus echt wel erg voor hem, rij dan ook geen "moeilijke" dingen met hem, zelfs al zit ik in een gevorderde les. Probeer hem dan zoveel mogelijk gewoon te stellen en beetje voltjes, gebroken lijnen enzo ... dus vraag dan heel weinig van hem. Aan de teugel lopen als in zo mooi gekruld kan hij dus ook niet, vraag ik ook niet van hem als hij gewoon dat bitje volgt is voor mij al meer dan genoeg.
Maar die ukjes krijg je dat dus niet duidelijk gemaakt die pony wordt getrokke en gesleurd, moet ineens wijken of schouder binnenwaarts geven waar hij gewoon geen flauw benul van heeft ...

En natuurlijk keuren ze dat in de manège dan allemaal goed , omdat die ouders dan weer gaan klagen dat hun kind op zo'n sullig ponytje zit dat hoog loopt met zijn hoofdje en ... Koe je kent het wel Clown . Mijn ouders waren ook zo ... godzijdank is dat nu gedaan.
Ik hoop dus ook dat hij zo snel mogelijk verkocht wordt, is echt een schat van een beest maar je moet er nu nog niet teveel van vragen. Heeft ook niet echt het potentieel om bvb een echt dressuurponytje te worden, maar een B of misschien zelfs L proefje zou toch wel lukken, met veel geduld en de juiste training.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:29

Het leven van de manégepaarden wordt danig onderschat vrees ik. Deze pony is gewoon niet geschikt voor echte beginnelingen, hij is gewoon veel te slim. Het is zelfs onverantwoord om op zo een pony een beginneling te zetten, daar komt niets anders dan ambras van. Je mag het leven van een manégepaard niet onderschatten hoor. Altijd maar andere ruiters op je rug en voor het grootste deel van de tijd dan nog ruiters die er niets van terecht brengen, veel gesnok in de mond en veel gestamp op hun rug. Ik kan mij wel leukere dingen inbeelden. Een goed manégepaard is een zeer edelmoedig dier met een heel hoge graad van verdraagzaamheid. Sommige paarden kunnen dit echter niet aan en gaan allerlei truukjes bedenken om de pijn te ontlopen : zijn ze daarom stout ? Neen. Hun grens van verdraagzaamheid ligt gewoon niet zo hoog als bij de echte "brave" manége"knollen". Die paarden moeten dan ook niet gebruikt worden voor beginnelingen !