Zadelkast ontwerp vraagjes + foto's gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Zadelkast ontwerp vraagjes + foto's gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 12:56

Aangezien ik niets beters te doen heb en al geruime tijd een zadelkast wil hebben, maar de aanschaf daarvan mij te duur is, wil ik er zelf eentje in elkaar gaan zetten.

Nou mijn vraag... is er iemand die evt. een bouwtekening heeft? Of heeft er iemand tips omtrent afmetingen, materialen etc. etc.?
Ook voorbeeldfoto's van houten kasten zijn welkom.
Laatst bijgewerkt door Honeybee op 23-11-02 01:57, in het totaal 2 keer bewerkt


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:59

Als je een houten kast gaat maken is het misschien wel handig om hem aan de buiten- of binnenkant te 'bekleden' met metalen plaatmateriaal? Anders kunnen de muizen er nog hun weg in knagen als je er eetbaar spul in zet. Trouwens ook op wollen dekens en zo zijn ze verzot Haha! Zadelzeep is ook erg lekker. enz enz.......

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:31

Toen er bij ons op de pensionstal nog geen vaste zadelkasten waren (van 70x70 en 200cm hoog), hadden we gewoon een kist bij de bouwmarkt gekocht. Moet je eerst wel even meten hoe groot ie minimaal moet zijn zodat je zadel er in de breedte wel in past.
Meestal zijn er wel van die bouwpakketten te krijgen bij Gamma, Praxis en noem maar op.
Een tip is ook om het spul waaraan de muizen kunnen gaan knagen (snoepies etc) in een plastic box te doen. Bij mij in de kast kunnen overigens wel muizen komen maar ze hebben nog nooit wat aangevreten. Komt misschien omdat de eigenaar een stuk of 5 katten heeft.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:46

Ik kan dit weekend mijn kast wel even op de foto zetten en dan even uploaden. Ik heb een concourskast van 70x70x140, met klep aan de bovenkant (waaronder weer 4 vakken zitten en er zitten wieltjes onder. Die kan je er natuurlijk altijd onderuit laten als je wilt. Zeg het maar als je er een foto van wil zien.

Toos paardloos

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 19:55

Nou, hééél graag! En indien mogelijk.. meerdere foto's????

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:56

Zal ik voor zorgen. Nu ga ik alleen morgenvroeg naar Limbabwe (Meestrich om precies te zijn) dus ik kan maandag pas die foto's uploaden. Ik hoop dat je zo lang kan wachten!

Toos paardloos

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 19:59

Eigenlijk niet... Lips are sealed Maar ik zal mijn geduld op de proef moeten stellen Haha!
Is goed joh.. alvast hartstikke bedankt.

En.. mochten er meerdere mensen zijn die zo vriendelijk willen zijn één of meer foto's te willen maken van hun zadelkast.. erg graag!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 01:57

Oké, ben al even aan het tekenen geweest (kon het niet laten Haha! ), maar zit toch ook een beetje met de afmetingen.

* Hoe breed en diep? 60x60, 70x70 of 80x80?

Ik wil een vakje bovenin (zoals in de meeste zadelkasten).

* Hoeveel ruimte (hoogte) moet ik hiervoor rekenen?

Ook wil ik twee zadelsteunen in de kast. Maar hoe zit het daar met de ruimte?

* Hoeveel ruimte moet ik minimaal aanhouden tussen de zadelsteunen?
* Hoeveel ruimte moet ik minimaal aanhouden boven de eerste zadelsteun?
* Hoeveel ruimte moet ik ik minimaal aanhouden onder de tweede zadelsteun?


Eventueel denk ik er nog aan om ook onderop nog een vak te maken voor dekens, poetskist of iets dergelijks.

* Wat zou hiervoor een geschikte hoogte zijn?

En dan het materiaal. Ik dacht aan MDF van 18 mm dik. Is dit geschikt?
En het dan inderdaad eventueel aan de binnenkant beschermen met plaatmateriaal.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 09:55

Ik heb geen tekening maar wel een omschrijving.
Ik heb een lange wandkast, ik denk zo'n 3 meter lang. Ongeveer 1 meter van de kant zit een hoge wand met een deur. Daarachter ligt het voer. Daarboven is een plank waar we evt dekens kunnen neerleggen (denk idd om muizen). Voor de links 2 meter hebben een lekkere brede deur. rechts (tegen de middenwand) heb ik de zadelsteunen. Direct tegenover de deur de halsters en longeerspul, en links de hoofdstellen. Mijn laarzen staan op de grond, evenals poetskist en afsluitbare emmer voor lekkers. Mijn wollen deken en sjabrakken heb ik aan een zelf gefabriekte dekenhanger (zie divoza) aan de deur hangen.

Wat sowieso erg verstandig is, om de kast op pootjes te maken, dus vrij van de grond, en dus vrij van optrekkend vocht.

Waar je naar moet kijken is: wat moet erin, dus hoe groot moet ie. Staat ie op een plek waar ie kan blijven staan, of moet ie verhuisbaar zijn (die van mij moet ik bij verhuizing achterlaten. Voordeel is dat we hout hebben gebruikt wat we hebben gevonden bij de ensionhouder (mochten we gebruiken). We hebben er dus alleen tijd en schroeven/spijkers/verf ingestoken.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 15:07

Mijn kast heb je wel gezien Sandra, ik vind hem nu te klein. Hij is ongeveer 60 bij 60 bij 120. Ik heb er een rails in zitten waar ik mijn zadelsteunen (2) in kan klikken, maar door het plankje in hij niet hoog genoeg voor twee zadels. Ook aan de onderkant houd ik te weinig ruimte over voor poetsemmer, laarzen en voerbakje. Bovenop mijn kast heb ik al twee curverbakken staan. Een hele grote met zweetdeken, extra tuig en allerlei extra (vaak overbodige) spullen en een kleinere. Dan nog los mijn voerbak, die ik nu tegenwoordig ook in de trailer kan hangen.

Ik denk ook aan een andere kast. Een bredere, en vooral hogere. Als je een vak bovenop wilt, kun je hem dus niet zo hoog maken want dan past alles er niet meer in. Je kunt ook gewoon planken boven en onder je zadelsteunen maken die zo diep en hoog zijn zodat je van die kratten er in kunt zetten met je losse spullen. Die kun je dan makkelijk pakken in 1 keer, maar je kunt ook meer stapelen. De hoogte van zo'n 40 centimeter is praktisch. Alles shampoo en vliegensprays etc. passen er dan rechtop in. Als je 1 met twee deuren maakt kun je je zadels achter slot en grendel houden en je "poets" gedeelte gewoon open laten als je daar niets mee wilt.

Sinds ik geen etenswaren meer los in de kast heb liggen heb ik geen last meer van muizen. Voerbakken goed afsluiten dus!

Misschien kunnen we samen wel knutselen Haha! Knipoog


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 15:18

Mijn kast is ALTIJD te klein. Ik heb er wat dingetjes ingebouwd als: toiletrolhouder (jaja) waar halstertouwen en longeerlijn aan hangen, een tafelpoot 10 centimeter die mijn sjabrakjes tegen de zijkant houdt. Helaas dondert de kast eerdaags uit elkaar, dus ik wacht ook met smart op jullie tips.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 23:47

Ik heb gewoon zo'n oude, ijzeren archiefkast voor m'n spullen. 2 meter hoog, meter breed, 60 cm. diep. 1 plank bovenin voor m'n troepjes. 2 zadelsteunen en nog steunen voor m'n karrentuig. aan de binnenkant van de deuren hoofdstelhouders en een paar grote kapstokhaken voor longeerlijn en dergelijke. zwepen kan ik in de deur zetten. heb alleen niet zoveel ruimte voor dekjes en dekens. hiervoor heb ik zo'n plastic hutkoffer op m'n kast staan.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 11:55

ik gebruik zo'n woningbouw kast, alleen hij is nog steeds niet af. ik moet er nog even planken, haakjes en een zadelsteun in maken. ik heb er nooit echt veel zin in

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:12

Ik ben inmiddels aan het uploaden...

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:28

mijn kast, deze is van staal.
Nu moet ik jokken om de maten, maar ik geloof 65 diep, 95 cm breed en 1.90 hoog.
Maar dat weet ik dus niet zeker.
Afbeelding

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:01

ik heb een dikke houten kast, van 60x60x200
past me zadel goed in, en boven me zadel nog 3 grote legplanken voor als me zooi....
*is nog wel te klein hoor... dus overschat niks, als je zelf gaat maken: maak hem groot Knipoog *

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:47

Mijn paps heeft gewoon een plank tegen de muur gezet (ook vastgemaakt natuurlijk), boven- onder- en zijkant, plankje extra bovenin een klaaaaar.

Bij ons zitten twee zadelsteunen in het midden en aan de zijkanten twee hoofdstelhangers. Aan de zijkant (buitenkant) hebben we nog een stang gezet waar je een zadel over kunt leggen om schabrak te wisselen (en m'n longeerzooi ligt er eigenlijk altijd over). ook zitten aan de buitenkant nog haken bovenaan voor longeerlijn, slofteugel en dat soort spul.
Ik bedenk me opeens dat we twee planken binnenin hebben Haha!.

Hoe groot dat ding is.....behoorlijk ruim iig. als ik in de onderaktn ga staan kan ik net bij de bovenste plan, dus zal ie zo'n 2 m hoog zijn. Ongeveer een meter breed schat ik, en zo diep dat de zadels er niet uitsteken.

Kawa: wat is jouw kast netjes zeg!!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:58

Te kleine kasten komt met ERG bekend voor Haha!
Heb nu een kast van 60x60 en iets van 1,90 hoog en véél te klein... We zijn nu bezig om zo'n grote stalen archiefkast te regelen waar ik mijn troep beter in kwijt kan, en daarbij valt mijn huidige kast na 7 jaar intensief gebruik van ellende bijna uit elkaar Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:16

Ik heb de foto's via email gestuurd, uploaden ging niet...

Toos paardloos

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:22

denk wel om verluchting.....

Ik heb nu een aparte tuighok (zadelkamer staat zo raar omdat er meer hangt en ligt dan alleen de zadels) met verwarming (=vorstbeveiliging)

Eerst had ik een oude linnenkast, 4 deurs.
achter 1 deur zaten planken waar de dekens lagen, het middelste gedeelte had 2 openslaande deuren waar de zadels, hoofdstellen enz in hingen en achter de rechtsedeur had ik de staljassen, rijlaarzen enz. hangen.

de kast had ik als volgt in gedeelt;
Bandages heb ik in zo'n afsluitbare curverkist liggen.
voor de andere beenbeschermers heb ik stokken (dunne trapleuning) aan de wand bevestigd, waar ik de beenbeschermers op kan "prikken".
handdoekhaakjes voor de bitten.
regenpijp voor de zwepen en om de sporen om te hangen
conservenblik voor de singels aan de muur gemaakt, en voor de teugels
haakjes aan het plafond om de longeerlijn aan te klikken.

Halsters en touwen heb ik bij de stal hangen, aan een zelfgemaakte zadelsteun (=regenpijp)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 15:24

imker schreef:
Ik heb de foto's via email gestuurd, uploaden ging niet...


Ik heb je foto's ontvangen. Héél erg bedankt
Maar eh... gebruik jij die kast nog wel? Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:41

Ja, nu als dekjesopslag... Meestal gebruik ik hem alleen voor concoursen en instructieweken. Maar nu staat hij in de loods met een deken eroverheen om stof te vangen. Mijn dekjes liggen er goed droog in, en muisvrij... Mijn vader heeft mijn kast gemaakt, dus vandaar dat ik geen standaardkast heb.
Zelf heb ik een gewone zadelkamer voor dagelijks gebruik (dat klinkt wel heel erg verwend...)

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbij, boemel, Fleuribelle, Inney, Kayleigh__, LiDi, manonnevot, Mitch_Beauty, Poekkie, Rainer, redbutton, WillemijnL, Ymediem en 107 bezoekers