Westernpaard vraagje :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Westernpaard vraagje :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 18:29

Ik rijd dus een arabier, zij is (schijnbaar) altijd western gereden.
Nou rijden we dressuur met haar.
Ze pakt het goed op maar loopt te vaak en te graag met haar hoofd in de lucht.
Ik heb meerdere mensen horen zeggen dat het niet klopt dat ze western gereden is omdat westernpaarden met hun hoofd laag lopen.

Hoe rijd je een westernpaardje laag?

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:56

gewoon zoals je ieder ander paard rijd, lang laag, daarna rustig aan oprichten. Zo doen we het bij golda teminste

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:10

omdat baily altijd met zijn kop in dee lucht liep en heel hard liep heb ik eerst rustig ontspannen gereden.
lekker lang naar beneden en daarna iets opvragen.
maar pas toen ie lekker ontspannen liep.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:20

Goed voorwaarts houden, lekker gaan, en dan zakken ze vanzelf.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:39

Banjer probeert ook vaak met haar hoofd te klieren en anders te lopen.... ik heb gehoord van mijn instructrice dat hetgeen wat ik van voren met de handen tegenhoud, ik moet compenseren met het been...

Ik wil ook omschakelen naar Western, maar ik heb besloten om de Engelse basis er toch eerst goed in te rijden... de basis is gewoon niet goed bij Banjer, en Engels is iets wat ze kent... dus eerst de basis van het bekende bevestigen en daarna stapje voor stapje omschakelen...

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:22

SmithsGirl schreef:
Banjer probeert ook vaak met haar hoofd te klieren en anders te lopen.... ik heb gehoord van mijn instructrice dat hetgeen wat ik van voren met de handen tegenhoud, ik moet compenseren met het been...

Ik wil ook omschakelen naar Western, maar ik heb besloten om de Engelse basis er toch eerst goed in te rijden... de basis is gewoon niet goed bij Banjer, en Engels is iets wat ze kent... dus eerst de basis van het bekende bevestigen en daarna stapje voor stapje omschakelen...


Mijn eerste reactie op het geen ik hierboven lees is NEEEEE! Je rijdt dressuur op een westerngereden paard. Zo te lezen ken je zelf geen western maar wil je wel overstappen. Als je werkelijk wilt overstappen doe het dan direct. Ga niet door met je paard te 'pesten' met eerst western afleren en engels te leren en vervolgens weer terug te schakelen naar western. Daar snapt je paard op den duur helemaal niets meer van als je pech hebt. Logisch genoeg heeft ook western heeft een goede basis nodig (die in sommige wel en in sommige helemaal niet op dressuur lijkt), als je western wilt gaan rijden, zou ik met een westernbasis beginnen en niet met een dressuurbasis.
Dat klieren met het hoofd kan veroorzaakt worden door rijden met te veel aanleuning waar hij onderuit probeert te komen (als hij echt westerngetraind is tenminste). Probeer dit eens: Ga in bv. draf op een werk-tempo. Pak beide handen tegelijk iets op (omhoog boven de knop van je zadel) en zodra je paard na geeft geef jij ook na. Geen openen van de vuist, maar echt je handen een stukje naar voren of zo om los te laten. Blijf dit herhalen tot hij rustig beneden blijft. Geen geruk of trekken of zo, gewoon rustig oppakken en bij nageven echt loslaten. Als hij western gereden is, moet hij dit snappen!
Wat voor instructrice heb je? Engels of Western?
Ik hoop dat het lukt en dat ik niet te 'fel' over kom met mijn verhaal!
Succes!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:32

Melissa: Dat een paard western is gereden wil niet zeggen dat het robots zijn en altijd met hun hoofd braaf omlaag lopen. Als paarden de keus hebben gaan ze lopen waarbij dat het gemakkelijkst voor ze is. Bij sommige paarden of rassen is dat lager dan andere. Het is de ruiter/amazone die het paard op een bepaalde manier laat lopen. De mensen die zeggen dat het niet klopt dat je paard western is gereden hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt denk ik.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:34

Banjer is nooit western gereden.... dus we zijn in de western allebei nog zo groen als gras!!!

Ik heb nog een dressuur-instructrice (die staat bij ons op stal).... helaas is het moeilijk om westerninstructie te vinden... we hadden verschillende advertenties geplaatst, waarop een dame reageerde....

Na wat heen en weer gebel en gemail hadden we een les-datum afgesproken... is mevrouw niet op komen dagen... en ook niet netjes afgebeld....

Nu zijn ze bij ons op stal bezig met een leerlinge van Chris Knol....
Laatst bijgewerkt door Banjer op 22-11-02 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:22

SmithsGirl schreef:
Banjer is nooit western gereden.... dus we zijn in de western allebei nog zo groen als gras!!!

Ik heb nog een dressuur-instructrice (die staat bij ons op stal).... helaas is het moeilijk om westerninstructie te vinden... we hadden verschillende advertenties geplaatst, waarop ene Margreet Talboom reageerde....

Na wat heen en weer gebel en gemail hadden we een les-datum afgesproken... is mevrouw niet op komen dagen... en ook niet netjes afgebeld....

Nu zijn ze bij ons op stal bezig met een leerlinge van Chris Knol....

Schandalig dat ze niet afgemeld heeft zeg! Nou zegt de naam Margreet Talboom me niets, maar dat wil ook niks zeggen Haha!
Chris Knol zeg me wel veel en ik denk dat je daarmee de goede kant op kunt!
Ik geloof dat ik twee verhalen gemixt heb: die van jou en van de originele vraagstelster Melissa. Volgende keer moet ik iets beter opletten! Knipoog

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 16:25

Margreet talboom is een grote bekende in de wedstrijd sport die in binnen en buitenland goed gepresteerd heeft.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 16:33

Jos schreef:
Margreet talboom is een grote bekende in de wedstrijd sport die in binnen en buitenland goed gepresteerd heeft.


Dat zei ze al ja... heel jammer, dat ze niet even heeft afgebeld... had goede hoop... zou je misschien kunnen vragen of ze mij wil mailen? (Vera uit Schiedam)

Dank je!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 16:39

Jos schreef:
Margreet talboom is een grote bekende in de wedstrijd sport die in binnen en buitenland goed gepresteerd heeft.

Zoals ik al zei: het wil niets zeggen als het mij niets zegt Haha!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:39

Jolande"]
[quote="SmithsGirl schreef:
Banjer probeert ook vaak met haar hoofd te klieren en anders te lopen.... ik heb gehoord van mijn instructrice dat hetgeen wat ik van voren met de handen tegenhoud, ik moet compenseren met het been...

Ik wil ook omschakelen naar Western, maar ik heb besloten om de Engelse basis er toch eerst goed in te rijden... de basis is gewoon niet goed bij Banjer, en Engels is iets wat ze kent... dus eerst de basis van het bekende bevestigen en daarna stapje voor stapje omschakelen...


Mijn eerste reactie op het geen ik hierboven lees is NEEEEE! Je rijdt dressuur op een westerngereden paard. Zo te lezen ken je zelf geen western maar wil je wel overstappen. Als je werkelijk wilt overstappen doe het dan direct. Ga niet door met je paard te 'pesten' met eerst western afleren en engels te leren en vervolgens weer terug te schakelen naar western. Daar snapt je paard op den duur helemaal niets meer van als je pech hebt. Logisch genoeg heeft ook western heeft een goede basis nodig (die in sommige wel en in sommige helemaal niet op dressuur lijkt), als je western wilt gaan rijden, zou ik met een westernbasis beginnen en niet met een dressuurbasis.
Dat klieren met het hoofd kan veroorzaakt worden door rijden met te veel aanleuning waar hij onderuit probeert te komen (als hij echt westerngetraind is tenminste). Probeer dit eens: Ga in bv. draf op een werk-tempo. Pak beide handen tegelijk iets op (omhoog boven de knop van je zadel) en zodra je paard na geeft geef jij ook na. Geen openen van de vuist, maar echt je handen een stukje naar voren of zo om los te laten. Blijf dit herhalen tot hij rustig beneden blijft. Geen geruk of trekken of zo, gewoon rustig oppakken en bij nageven echt loslaten. Als hij western gereden is, moet hij dit snappen!
Wat voor instructrice heb je? Engels of Western?
Ik hoop dat het lukt en dat ik niet te 'fel' over kom met mijn verhaal!
Succes!
[/quote]

Als ik bovenstaande goed gelezen heb, staat er dat het paard engels gereden is en moet worden omgeschakeld naar western, maar omdat het paard geen goede basistraining heeft gehad de eigenaar eerst nog even doorgaan in de engelse stijl, omdat het paard hiermee vertrouwd is.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:46

Melissa schreef:
Ik rijd dus een arabier, zij is (schijnbaar) altijd western gereden.
Nou rijden we dressuur met haar.
Ze pakt het goed op maar loopt te vaak en te graag met haar hoofd in de lucht.
Ik heb meerdere mensen horen zeggen dat het niet klopt dat ze western gereden is omdat westernpaarden met hun hoofd laag lopen.

Hoe rijd je een westernpaardje laag?


Wil je met dit paard ook western gaan rijden of dressuur?
Kijk, je weet natuurlijk niet hoe ze hiervoor gereden is, misschien is ze wel altijd zo met het hoofd omhoog gereden. In principe moet een westernpaard naar beneden gereden worden, maar of dat ook daadwerkelijk gedaan is, is nog maar de vraag. Als je dressuur met haar wil rijden zou ik toch dressuurinstructie zoeken en ook daar het probleem proberen aan te pakken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:51

Ran schreef:
Als ik bovenstaande goed gelezen heb, staat er dat het paard engels gereden is en moet worden omgeschakeld naar western, maar omdat het paard geen goede basistraining heeft gehad de eigenaar eerst nog even doorgaan in de engelse stijl, omdat het paard hiermee vertrouwd is.


Klopt!!!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:03

ik ken haar niet persoonlijk, dus dat vragen kan ik niet voor je doen
maar misschien is het handiger om zelf contact met haar op te nemen en haar persoonlijk te vragen waarom ze niet is gekomen.

zelf geef ik ook les en ben ook wel eens een keer niet gekomen zonder af te bellen Bloos maar met een goede rede en mijn lesser begreep dat ook.
het is dan niet zo leuk om dan zoiets op bokt te lezen.
en op deze manier krijgt zo iemand met een al een slechte naam terwijl het mischien niet nodig is Schijnheilig

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 14:03

bedankt voor jullie reacties.

Ze kan wel dressuur en doet dat ook best leuk!
Alleen zeiden er mensen, als die western gereden is loopt ie met zijn hoofd laag, vandaar dat ik even wou weten of dit waar was Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:11

Wil je Patsy een kus geven van mij en Banjer? Vele plezier nog met haar!!!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:02

Ran schreef:
Als ik bovenstaande goed gelezen heb, staat er dat het paard engels gereden is en moet worden omgeschakeld naar western, maar omdat het paard geen goede basistraining heeft gehad de eigenaar eerst nog even doorgaan in de engelse stijl, omdat het paard hiermee vertrouwd is.

Klopt, maar zoals ik al eerder schreef, ik had twee verhalen door elkaar gehaald (van Melissa en Smithsgirl) waardoor ik een verkeerd ´beeld´ erbij had. Ik reageerde een beetje te snel omdat ik zo vaak hoor dat mensen een paard western willen gaan rijden maar toch om een of andere duistere reden eerst een engelsedressuurbasis willen meegeven. Dit vind ik dus fout. Er is ook zoiets als een westerndressuurbasis en daar heeft een paard op zo´n moment veel meer aan. Anders moet hij alleen weer dingen af leren. Maar dat is hier dus schijnbaar niet aan de orde Knipoog

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 18:03

Ja, inderdaad een goede dressuurbasis eerst, maar dan wel in westernstijl.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:37

Ran schreef:
Ja, inderdaad een goede dressuurbasis eerst, maar dan wel in westernstijl.


Mijn pony kent western nog niet, dus is het verstandiger (lijkt mij) om eerst de basis in het dressuur beter te maken voordat we de overstap maken....

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:33

Ik denk dat de basis van western en de basis van dressuur niet zo verschillend is. Kijk, het heeft ook geen zin om al met spinnen e.d. te beginnen las het paard de basis niet goed beheerst. En wat het paard in de dressuur al geleerd heeft, dat kun je altijd weer meenemen als je hem gaat trainen voor westernrijden. Met westernpaarden in de hogere klassen wordt ook veel gymnastiserend werk gedaan, verzamelen, zijgangen. Dus als je paard dit al beheerst, kun je denk ik al vrij snel beginnen met het trainen van de westernonderdelen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:36

en dat is dus juist wat we er met de klassieke dressuur eerst in willen rijden....

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:19

SmithsGirl"]
[quote="Ran schreef:
Ja, inderdaad een goede dressuurbasis eerst, maar dan wel in westernstijl.


Mijn pony kent western nog niet, dus is het verstandiger (lijkt mij) om eerst de basis in het dressuur beter te maken voordat we de overstap maken....
[/quote]
Hier ben ik het dus helemaaaaal niet mee eens. Ik ben het net helemaal met Ran eens. Waarom nou toch steeds weer eerst die 'dressuurbasis'? Oke er zullen overlappen zitten in de dressuur en westernbasis, maar er zitten ook verschillen in.
Aanleuning is er een van. Hier heb ik een mooi voorbeeld van met onze Dusty. Toen we haar net aan het rijden waren (western, ze heeft nooit dressuur geleerd) hebben we van de genen waar ze een maand zadelmak/training had gestaan mee gekregen: blijf van die kop af, rij zonder aanleuning. De staleigenaar waar we destijds stonden en die een echte dressuurman was, kon zich daar maar niet bij neerleggen. Tientallen keren kregen we te horen: dat gaat nooit goed als je die met zo weinig aanleuning rijdt, hoe moet ze bv. zo ooit leren in de goede galop aan te springen? Kortom hij stond lijnrecht tegenover het advies wat we mee hadden gekregen: blijf van die kop af, aan de teugel rijden is zo ongeveer het makkelijkste wat er is, dat gaat bijna vanzelf! En wat blijkt: het heeft gewerkt, Dusty is ontzettend gemakkelijk naar beneden te rijden, dat ging inderdaad bijna vanzelf.
Ik blijf er bij: ga je westernrijden, begin bij een westernbasis. Dat is beter voor jezelf en voor je paard. Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik krijg het gevoel dat veel ruiters die over willen stappen naar western, de engelse dressuur eigenlijk niet los durven te laten Verward

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:27

even een vraagje tussen door aan Jolande.
dat hoofd loslaten dat lukt wel, maar hoe krijg je nou die kont er goed onder. en dan praat ik over een "niet Quarter paard"