Op welke leeftijd voor het eerst naar de tandarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Op welke leeftijd voor het eerst naar de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 12:20

Op welke leeftijd latten jullie voor het eerst de paarden tandarts komen.Dan heb ik het niet over de oudere paarden maar de jongeren.Mijn paardje is nu bijna 2,5 en ik zou best wel willen weten wanneer ik dan het best zo'n iemand kan laten komen.Wie kan mij antwoordt geven op deze vraag??Alvast bedankt.Groetjes van Ilona

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 12:59

Wanneer ze volwassen zijn en al hun tanden hebben gewisseld.
Melktanden krijgen toch geen tijd om haken te vormen en ze vallen toch uit. Mijn tandarts doet geen jonge pony's want dat heeft geen nut.
Je kunt ze natuurlijk altijd eens laten controleren op afwijkingen ofzo, maar het echte werk wordt pas gedaan en is ook eigenlijk pas nodig als ze hun definitieve gebit hebben.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:28

Ik dacht juist vanaf het moment dat ze gaan wisselen, omdat je anders problemen kunt krijgen met de 'doppen'. Zoek maar eens via google op paardentandarts en dan zijn er verschillende sites waar informatie opstaat vanaf welke leeftijd de tandarts gewenst is.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:43

In ieder geval VOOR het inrijden. Want als er dan problemen zijn kan je weleens vliegles krijgen. Een bit in met tandproblemen is niet echt leuk.
Spreek helaas uit ervaring!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:21

ahum je kunt eens kijken op www.tandenfee.nl
op die site staat heel veel info over wanner hoe en waarom je een paard moet na laten kijken.
zij is ook mijn tandarts.
ze is ook niet duur. gratis gebitscontrole.
alleen voorijdkosten en de eventuele behandeling kost je wat en dan nog niet veel.
ze is heel goed en legt je graag uit wat ze doet..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:27

Waarom zou je een jaarling naar de tandarts brengen als hij nog goed kan eten en nergens last van heeft? Zo'n jong dier hoeft toch geen bit in?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:29

Wanneer jij denkt dat het nodig is, wanneer je iets merkt aan dr eten of dr doen..
Ewald was aan het wisselen, eten kwam op een of andere manier onder kiezen waardoor hij pijn had en ballen ging vormen en slecht at (Ewald is snel.. heel snel mager) ik had hem een weke niet gezien (werkweek) en zag meteen dat er iets niet goed was, en dat was dus ook zo, hoorde van mijn vader dat hij dus ballen vormden (stalhouders hadden gebelt), de tandarts heeft dus 2 kiezen getrokken (en wolfskies, kan je veel problemen met rijden opleveren (wat bij ons ook zo was..))

en een jaarlijkse controle lijkt me ook niet mis Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 23:02

een jong paard kan al last krijgen van de kiezen en tanden.
sommige paarden hebben gewoon een verkeerde stand van de tanden waardoor ze bijv. op de wang gaan kauwen. bijvijlen is dan een optie.
de opmerking van dat een jong paard niet een bit in hoeft vind ik wat missgeplaatst daarom.
als het paard niets mankeerd hoeft het idd niet naar de tandaarts maar dat is aan de tandarts te vragen of hij dus niets mankeert.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 23:05

van de site van de tandarts:
Waarom gebitsverzorging bij paarden?
De verzorging van het gebit bij een paard, is iets wat de laatste jaren een grote belangstelling heeft gekregen. Er wordt daarom ook wel eens ten onrechte over een modegril gesproken. Dit doordat, zegt men het vroeger niet nodig was. Toen hadden de paarden geen problemen met het gebit

Dit klopt voor een deel ook wel. Maar de paarden worden nu voor een heel ander doel gehouden, maar ook heel anders gehuisvest en gevoerd. Vroeger werd er met de paarden gewerkt, ze moesten geld verdienen. Kon een paard dat niet meer door een een of andere reden, dan moest het paard weg. De paarden worden nu bijna allemaal gehouden voor een andere reden.

De voeding is ook heel anders geworden. Vroeger kregen de paarden voornamelijk harde graansoorten te eten, zoals tarwe, haver en gerst. Hier moesten de paarden lang op kauwen om het verteerbaar te maken. Nu krijgen de meeste paarden een uitgebalanceerde voeding, die weliswaar voorziet in alle behoeften van het paard, maar veel te zacht is.

De paarden staan nu ook veel meer op stal, vroeger stonden de paarden ook veel in de weide waar ze dan continue aan het eten waren. Maar er is nog iets de grassen die vroeger in het weiland stonden waren veel stugger dan de grassen die er nu staan. Nu hoeft een paard minder te kauwen om het gras verteerbaar te maken.

Deze factoren zijn eigenlijk de hoofdoorzaken van dat het gebit van een paard niet voldoende afschuurt/afslijt. Doordat het gebit van een paard het hele leven doorgroeit, en nu dus niet voldoende slijt. Het groeit ongeveer 4 mm per jaar en slijt maximaal 2 mm per jaar. Hierdoor ontwikkelt het paard scherpe randen op de kiezen, de zo genaamde “haken”.

Deze haken komen veel voor bij paarden en ze kunnen heel scherp worden. Dan prikken ze in het mondslijmvlies van het paard, waar ze veel pijn veroorzaken. Ze kunnen het slijmvlies ook zo beschadigen dat het gaat ontsteken.

Een paard kan veel last van deze haken hebben. Het geeft pijn bij kauwen van zijn voer, waardoor een paard slecht kan gaan eten. Maar ook met rijden kan een paard er erg last van hebben. Wanneer een paard een hoofdstel om heeft worden de wangen tegen de haken aan gedrukt, dit doet natuurlijk pijn.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 23:08

ook nog:
Periodieke controle

Bij paarden tot vijf jaar moet het gebit elke zes maanden worden gecontroleerd, omdat er in die periode tamelijk veel aan het gebit verandert. Tussen de leeftijd van 2½ en 5 jaar wisselen de tanden en kiezen. Het paard kan hier hinder van ondervinden. Het kan kreupel gaan lopen op de voorhand wanneer er gewisseld wordt in het bovengebit en op de achterhand als er gewisseld wordt in het ondergebit.

Bij paarden die ouder zijn dan vijf jaar is het ook van groot belang om het gebit om de zoveel tijd door een paardentandarts te laten controleren.



Erg belangrijk is dat u uw paard laat controleren voordat u met zadelmak maken begint. Zo kunt u voorkomen dat er wolfstanden of doppen in het gebit blijven zitten. Dit kan het rijgedrag negatief beïnvloeden. Het paard kan gaan schudden met het hoofd, het hoofd opgooien of kantelen, of achter het bit gaan lopen. Slecht rijgedrag 'slijt' er sneller in dan uit!

De paardentandarts zorgt dus niet alleen voor het verhelpen van de problemen van uw paard, maar vooral voor het 'preventief onderhoud'.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 12:06

Bedankt voor de reacties.Nog even en dan is het dus tijd voor mijn meisje want ik wil wel zeker weten dat alles goed gewisseld wordt.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, Blijgeestig, Maaraatje en 125 bezoekers