Een veulen kopen....Slim?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Breezer
Berichten: 744
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Hoevelaken

Een veulen kopen....Slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 18:14

Hi! ik ben nieuw hier op bokt....Ik mag dus een eigen pony van m'n vader alleen niet zo'n dure Haha!
Nouw wil ik een veulen kopen wat denken jullie is dit slim of niet? ik heb best het gedult om te wachten totdat het beestje oud genoeg is om te beleren.
Maar dan nog een vraag als ik bijv. een veulen van een paar maanden heb wat kkan ik er dan al mee doen dan alleen poetsen?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Groetjes Simone en Joyce

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:16

hoi,
ik dnek dat je beter eerst een andere goedkopere pony kan kopen, bij een veulen komt heel veel kijken en niet alleen poetsen en eht beleren van de pony doe je ook niet zomaar even. ik denk dus neit dat het slim is als je een goedkopere ony mag kun je het beste kijken naar een iets ouder beestje maar al sik jou was zal ik nog niet aan een veulen beginnen
groetjes noortje

Breezer
Berichten: 744
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 18:18

tja,ik wil wel graag een veulen en ik sta er niet alleen voor,en de meeste pony's waar je op kunt rijden zijn best wel duur.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:18

Nou omdat je al vraagt wat je met een veulen kan...zou ik het je niet aanraden. Je moet echt veel geduld hebben voordat je er iets mee kan.
Ik heb al meerdere mensen gezien die een jong dier kochten en er naar mijn mening toch te vroeg mee begonnen.
Bovendien moet je goed weten waar je mee bezig bent als je een veulen koopt. Je moet niet een veulen kopen omdat dat goedkoper is.
Helemaal als het je eerste eigen pony is, lekker een wat ouder dier kopen waar je ook op kunt rijden. Hoeft ook niet duur te zijn.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:23

Inderdaad, zoals Cody zegt. Ik zou geen veulentje kopen. Een veulen moet lekker tussen de andere paarden in een kudde opgroeien en moet niet teveel mee gepruld worden.
Bovendien is een wat ouder paard, waar je alles van kan leren helemaal niet zo heel duur. Goed zoeken

Succes verder Lachen

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:32

Breezer schreef:
tja,ik wil wel graag een veulen en ik sta er niet alleen voor,en de meeste pony's waar je op kunt rijden zijn best wel duur.


Ik vraag mij af wat jij duur vind?
Als je de aankoop prijs al niet kan betalen, hoe moet dat dan met het onderhoud? Dat is namelijk veel duurder Scheve mond Je kunt dan beter even verder door sparen.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 22-11-02 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:33

Ik sluit me aan bij wat al gezegd wordt. Daar komt dan nog bij, dat je niet weet wat je hebt aan een veulen als hij eenmaal volwassen is. Een mooi veulen, hoeft niet per definitie uit te groeien tot een mooie zwaan. Je zit zo met een enigszins mislukt beestje opgescheept. Dit kan dus heel teleurstellend zijn. Of hij blijft te klein.
Je kan een veulen ook niet uitgebreid laten keuren op gebreken en dan loopt hij ook nog eens (3 jaar lang!) het risico dat hij tijdens de opfok iets oploopt.

Dus naast dat je erg lang moet wachten, loop je ook nog eens veel risico. En vergeet niet dat je de kosten totdat het veulen 3 jaar is er ook nog bij op moet tellen hè! Dan moet je hem nog zadelmak maken, eventueel laten castreren. Veel mensen vergeten dit, maar er zijn echt een berg verzorginskosten aan verbonden, eer dat je er goed en wel een keertje opzit.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:51

Nee is zeker niet slim.
-Je kunt er niets mee
-Waar wil je hem laten? een veulen moet bij andere veulens
-Het kost veel geld
-Daarna moet je hem inrijden, kun je dat wel zelf anders kost het ook weer erg veel
-als je 3 jaar spaart ipv het veulen onderhoud, kun je van dat geld een erg leuk paardje kopen

Als je een leuke pony wil voor niet al te veel geld kun je beter een wat oudere nemen. Die kosten over het algemeen ook geen kapitalen en je rijd er meteen op weg.

Breezer
Berichten: 744
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 18:52

Bedankt voor de reactie's ik zie nu wel in dat er veel bij kijken komt,ik zal op zoek gaan naar een oudere pony dit heeft m'n vriendin ook aal aangeraden.Kijk m'n vader wil natuurlijk niet een pony van 8000 euro ofzow het liefst en goedkopere en over dat onderhoud...dat betaald m'n vader allemaal dus dat lukt wel.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:24

Als je een idee hebt wat je voor een pony zoekt en wat hij wel mag kosten, zijn er hier op Bokt vast wel mensen die iets leuks voor je weten.

Veel succes ermee!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:47

8000 euro??
Was je van plan meteen een topsportpony aan te schaffen Knipoog

Als je goed zoekt heb je al een hele fijne pony tussen de 1000 en 1500 euro. Dan heb je misschien geen z-pony maar wel een leuk dier waar je ervaring mee kan op doen en best ook nog een wedstrijdje kan rijden.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:50

taj 8000 euro, dan heb je ook gelijk een hele dure, er zijn er ook genoeg te kirjgen voor 4 keer zo weinig, en harstikke goed. bovendien sals je de aankoopsprijs+ alle verzorgskosten van 3 jaar bijelkaar optelt voordat je op je paardje kunt rijden, had je allang een supergoede pony kunnen kopen. Bovendien weet je nooit hoe het karakter van een veulen ooit met rijden zal zijn, misschien klikt het dan wel helemaal niet, maar wil je hem eigenlijk niet verkopen omdat je dan te veel aan je pony gehecht bent.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:31

Ik weet niet wat je precies zoekt, maar ik weet nog wel een paar leuke pony's te koop staan voor een redelijke prijs. Pb me anders maar even wat de richtprijs en de gewenste grote is *LOL*

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:12

je moet zelf kijken wat je wilt. Maar met een paardje van 3 of ouder ben je uiteindelijk altijd goedkoper uit dan dat je met een veulen begint.
En wat verwacht jij zelf van een jong paard. Lekker poetsen voetjes geven, overal kunnen aanraken, mee lopen aan touwtje. Wennen laten aan enge dingen.
Zelf heb ik voor een jong paard gekozen,omdat ik weet waar hij vandaan komt. hoe hij is opgevoed wat hij daar heeft meegemaakt en wat hij nu bij mij mee maakt.Mocht hij ooit ergens bang op reageren kan ik terug kijken in z'n leven waarom dat is.
Maar koop je alleen een veulen,omdat ze goedkoper zijn nee nooit doen dan krijg je spijt.
Zelf rij ik af en toe eens een paardje van iemand anders of huur er een. dan ben ik ook tevreden. en over 1.5 jr ongeveer ga ik zelf beginnen met rijden.
Keuze is aan jezelf. Wat wil je en wat heb je er voor over.En heb je ervaring met jonge paarden.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:09

Nouw.. Joyce ik d8 al dat je beter een E -tje kon kopen ikke ok! gaan we samen naar paardjes zoeken als Jordy verkocht is.........
Maargoed ik zou dus ook voor een E-tje kiezen
Liefs Simone

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:48

neeee.... Stop... Weer een veulen dat strakt gebruikt gaat worden> nu nog heel hard roepen dat je kan wachten... Daarnaast kost het meer dan alleen het beestje kopen, stalling, weidegeld, ontwormen, bekappen, andere da kosten, voer, stro en alle andere benodigheden...

Zoek een verzorgpaardje of ga op de manege rijden. Maar doe het alstjeblieft niet... Gaat niet goed!

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:56

geen veulen nemen

mijn vriendin had een veulen gekocht (is ondertussen twee jaar )

ze heeft er in zoverre spijt van dat ze nu dus niet kan rijden en er eigenlijk alleen maar naar kan kijken

als je drie jaar onderhoud optelt zal er vast wel een leuke betaalbare pony te koop zijn

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:00

Ik zie zoveel nare dingen met veulentjes gebeuren, voor je er nog maar echt qua ridjen van hebt kunnen genieten. Veulens kopen is 1 dingen, het onderhouden kost echter veel geld. Dus ik zou voor een oudere pony gaan. Als je dat niet kan betalen, moet je helemaal niet aan paarden beginnen, want reken erop dat je iedere maannd ongeveer 250 euro kwijt bent ( minstens)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:09

Geen veulen kopen! Kijk eens op http://www.marktplaats.nl en dan bij dieren, daar staan heel vaak leuke pony's te koop voor normale prijzen!

Veel succes bij het zoeken naar een leuke, geschikte pony!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:19

Hey,ik ben een vriendin van haar en we hebben samen al op marktplaats gekeken en 2 leuke pony' gevonde,ze gaat nu voor een E-tje ik vondt dat veulen idee ook al geen goed plan........

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:10

Ik heb vorig jaar een paardje gekocht. Ik wilde absoluut een minimaal 3 jarige, zodat ik met het paardje aan de gang kon. Zo gezegd zo gedaan, maar het paardje bleek 2 te zijn (iets wat ik dus absoluut niet wilde, maarja).
Ook ik zei dat ik wel een jaartje kon wachten, maar toen ik haar een maand of 2 had zat ik er wel op en was aan het lessen (western) Tegen beter wete in, maar er waren mensen die zeiden dat het kon, dat kwam mij wel goed uit, dus deed ik dat maar.
Om een lang verhaal kort te maken, het is uiteindelijk helemaal goedgekomen, maar ik zei ook dat ik wel kon wachten, en ik kon het niet

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 12:04

Goed van je dat je daar zo eerlijk voor uit komt en top dat je er zelf achter bent gekomen dat het achteraf geen goede actie was!

Ben blij dat het nog goed gekomen is!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 15:47

Je kunt beter geen veulen nemen.
Daar zitten veel meer kosten aan dan aan een ouder paard.
En je moet hem beleren en als je het zelf niet kan dan moet iemand anders het weer doen die misschien wel veel geld ervoor vraag. Dus denk dat je beter eem oudere pony kunt kopen.