Vraagje aan de boeren onder ons :)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Vraagje aan de boeren onder ons :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 22:07

zie titel /\

Ik moet voor Nederlands een spreekbeurt houden over wonen op het platteland!

Dus een vraag aan de "boeren" onder ons:
- Wat vinden jullie de voordelen van wonen op het platteland?
- Wat vinden jullie de nadelen van wonen op het platteland?
- Afweging van voor en nadelen (vinden jullie de voordelen zwaarder wegen of de nadelen?)

Ik heb al best veel voor- en nadelen, maar het is nog lang niet genoeg, daarom dat ik het hier ook nog even vraag Lachen


Alvast bedankt! Kusje

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:37

Het "platteland" waar wij "boeren" wonen heeft als groot voordeel de rust die er nog is, behalve in de weekenden, dan moeten de onaangepaste "stedelingen" zonodig wandelen. Daar heb ik geen bezwaar tegen, maar wel tegen het lawaai dat "ze" maken en de rotzooi die ze achterlaten. Huilen

Het is best leuk soms om te generaliseren. Haha!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:54

Nadelen, eeeehhhhhhh zijn die er dan Verward Haha!

Het grootste nadeel vind ik dat ik hier een stukje cultuur mis in de zin van toneel, cabaret etc. In de grote steden kan je wat dat betreft vrij veel kanten op. Ook wat betreft andere uitgaansgelegenheden.

Verder zijn er alleen maar voordelen te bedenken: rust, ruimte, natuur en over het algemeen meer tolerantie naar elkaar toe.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:05

Mag ik me als "bijna-boer" ook hiermee bemoeien? (ik wil nl. in noord Groningen gaan wonen)

Voordelen: rust, stilte, natuur, gezonder, mooier, schoner, veel minder stinkende auto's, minder criminaliteit, betere mogelijkheden om je paard/pony te houden.

Nadeel: vaak slecht (moeilijk) te bereiken met het Openbaar Vervoer....

Afwegingen: Zet het bovenstaande op een rijtje en je weet het... ik wil niets liever dan "boerin" worden.... weg uit de stad, op naar het platteland!!!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 23:46

Het begrip "boeren" moeten jullie idd. niet zo letterlijk opvatten nee!!


"Mensen die op het platteland wonen" zo beter? Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:47

Zo bedoelde ik het ook... ben beetje melig... sorry... Haha! Ik wil op het platteland gaan wonen....

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:55

Alle voordelen die al genoemd zijn, rust (inderdaad behalve als de toeristen komen en beginnen te schelden als er een tractor voor hun auto rijdt en die plegen te wandelen in het bos, maar zonder de auto uit te komen en kwaad zij op jou, dat je zomaar met je paard aangereden komt), ruimte, geen industrie met rokende schoorstenen etc, etc.

De nadelen zijn inderdaad de slechte bereikbaar heid met het OV, je bent op een auto aangewezen. De afstand naar de supermarkt kan niet even op de fiets worden gedaan. Wat voor oudere plattelanders misschien ook meeteld is de slechte bereikbaarheid van snelle geneeskundige hulp. Het ambulance vervoer is zo uitgekleed dat die er nooit binnen de gestelde tijd van een kwartier kan zijn. Dan de nieuwste bron van ergernis zijn de doktersposten in avonduren en de weekenden. Veel te ver weg en niet goed functionerend.
Maar de voordelen wegen op tegen de nadelen lijkt me.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:10

Je kan jezelf afvragen of er wel "platteland" bestaat in Nederland.. Ik woon in een dorp buiten Helsinki, 35 km buiten het centrum. Uit het noorden vinden ze gewoon dat ik in Helsinki woon. Waarom woon ik hier?

1) Ik wil ruimte. Voor de prijs van een giga vrijstaand huis heb ik een flatje in de stad.

2) Mijn zoon moet op kunnen groeien in een rustigere (minder crimineel, minder verkeer) omgeving. (toegegeven, Helsinki is heel wat minder crimineel dan Hilversum, maar toch)

3) De winkels zijn hier om de hoek. In de stad moet je vaker verder gaan om te winkelen dan in een (klein) dorp). In het echte platteland is dat overigens omgekeerd, maar in ieder geval hoef je niet het drukke verkeer door.

4) In de stad geven mensen minder om elkaar. De buren willen elkaar niet kennen en zeggen vaak niet eens hallo. In een dorp zegt iedereen hallo en bijna iedereen kent elkaar. Vaak helpt men elkaar ook.

Duidelijke nadelen hier:
1) Ik woon 20 km van mijn werk (een boer heeft dat probleem niet). Maar: wie in de stad woont is vaker langer onderweg dan ik (ik rij in 15 minuten naar mijn werk).

2) Uitgaan is er niet zo bij in Veikkola. De pizzeria en de hambotent in Veikkola zijn ook niet echt om over naar huis te schrijven. Voor goed stappen moet ik 35 minuten in de bus gaan zitten. Dat is wel lastig als je 'savonds terug wil. De nachtbus kost ook 8 Euro.

3) Doordat men elkaar beter kent, is er ongetwijfeld ook meer sociale controle. Gelukkig is de Finse cultuur zo dat men elkaar in zijn waarde laat (dus anders dan de Nederlanders die alles afkeuren wat anders is en dat vooral ook heel hard en bot moeten zeggen). Sociale controle kan wat beklemmend werken, met name als je anders wilt zijn. Het goede punt is dat misdaad minder kans heeft bij goede sociale controle.

Nogmaals: Nederland kent geen echt platteland, zoals men dat in Canada en Finland kent. Wonen op 200 km van een plaats met meer dan 10000 inwoners is een heel andere zaak. Hun leven is veel te vergelijken met dat van de boeren van vroeger. Denk eens na: nu jakker je in 4 uurtjes Nederland wel door (zonder files). Te voet of met paard en wagen duurde dat wel langer. O ja, met een gezin met 12 kinderen was dat toch al moeilijk geweest met de auto Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:32

-voordelen; lekker rustig wonen, vrijuit, open uitzicht, leuk contact met de buren omdat je niet op elkaars neus zit maar elkaar toch wel opzoekt, ruimte, muziek kan zo hard aan als ik wil, het houden van paarden
-een boerderij is duur in het onderhoud en verzekering, je moet altijd met de auto ergens heen anders is het niet te doen, geen openbaar vervoer, het schoonhouden van zo'n grote ruimte,
-Wonen op het platteland, hoera!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:59

Allemaal voordelen. je woont lekker rustig..en openbaar vervoer is er altijd wel....eigelijk geen nadelen....

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:47

Voordeel : lekker rusitg behalve in het weekend dan gaat iedreen naar de jachthaven hier iets verderop
Nadelen : je zit een dtukje verder van school af, winkels enz en er is geen bushalte hier in de buurt en ook geen bussen!

En Ik ben toch blij dat ik op het platteland woon : als ik een dag in de stad ben word ik gewoon gek van de drukte

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:56

Ik ben blij dat ik in mijn studententijd in de stad woon, maar ik ga zeker weer terug naar het platteland!
Alle voor- en nadelen zijn wel genoemd ondertussen. De afstanden zijn misschien niet zo groot als in Canada od Amerika maar voor oudere mensen die geen eigen vervoer hebben worden ze toch best groot.
Zolang je zelf een auto hebt zijn er eigenlijk weinig nadelen op het platteland.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 15:18

Ik werk dus in zo'n heel klein dorp en kom wel een aantal voor en nadelen tegen...

Voordeel: ruimte, rust, kinderen kunnen nog heerlijk buiten spelen, hutten bouwen en boompje klimmen zonder gezeur. Meer ruimte voor paarden en andere dieren (kippen, schapen, geiten noem maar op...)

Nadelen: Het wordt voor starters en modale inkomens bijna onbetaalbaar om er te komen wonen. Veel vergrijzing in de dorpen, weinig werk dus jeugd trekt weg. Weinig openbaar vervoer. Vaak geen winkels, bank, of basisschool in het dorp (met opheffing bedreigd...) Auto wordt onmisbaar: Altijd reizen voor de boodschappen, werk, kinderen naar school brengen en weer ophalen. (vaak te ver om te fietsen) Reizen om te sporten (jezelf en je kinderen)... Tja, je moet het er wel allemaal voor over hebben. Het ene dorp is het andere niet, lig/woon je net buiten een grote plaats dan valt het reizen misschien nog mee, maar hoe verder in niemandsland...

Er wordt heel wat afgeren met de kinderen en door de ouders zelf bij ons in de buurt...

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 20:24

Oke allemaal, bedankt!

Er zitten nog een paar voor en nadelen bij die ik nog niet had.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:53

Steffi schreef:
zie titel /\

Ik moet voor Nederlands een spreekbeurt houden over wonen op het platteland!

Dus een vraag aan de "boeren" onder ons:
- Wat vinden jullie de voordelen van wonen op het platteland?
- Wat vinden jullie de nadelen van wonen op het platteland?
- Afweging van voor en nadelen (vinden jullie de voordelen zwaarder wegen of de nadelen?)

Ik heb al best veel voor- en nadelen, maar het is nog lang niet genoeg, daarom dat ik het hier ook nog even vraag Lachen


Alvast bedankt! Kusje


Tja, als eerste je laatste vraag, wegen de nadelen op tegen de voordelen?
Moeilijk, ik woon dus best vrij achteraf, kan niet even naar vrienden toe, of even ergens anders heen.
Het is allemaal vrij ver weg.
Daarbij mag ik s'avonds niet alleen op de fiets en heb nog geen rijbewijs, dus je zit met het vervoer.
Openbaar vervoer rijdt er wel, maar niet zo als in de stad.
Het gaat niet zo lang door en niet zo vaak.
Daarbij is er de ruimte en de rust (alhoewel, de rust kan ook een nadeel zijn) en doordat ik dus buitenaf woon, kan ik een paardje houden, als ik in de stad had gewoond, had dat waarschijnlijk niet gekund.

Ik zou niet in de stad zelf willen wonen (te druk, als ik bijv bij een vriendin slaap die in de stad woont, irriteert mij het geluid van het verkeer dat langskomt en kan ik niet slapen omdat ik dat niet gewend ben), maar wel dichter bij een grote stad, maar nog wel buitenaf.

Er zijn veel voor en na delen te noemen, maar soms noemt de een iets als een voordeel, terwijl de ander het als een nadeel ziet.

Zoals ieder kent elkaar, alles is beknopt, het vervoer/verkeer/infrastructuur.
Je hebt geen kabel, maar tot ver weilanden en bossen ed.
Een paard kun je het beste daar houden, maar zoveel andere dingen niet.

Ach, er valt zoveel op te noemen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 08:59

De voordelen zijn al genoemd. Nog enkele nadelen zijn:
Minder algemene "luxe" dingen. zoals kabel en riolering en gasleiding. Hierdoor wordt je extra op kosten gejaagd. Zoals het internetten via de telefoon, het verplicht aanleggen van septic-tanks en het koken op electrisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 09:35

Alle voordelen en nadelen al genoemd, wil er nog aan toevoegen.

Als nadeel KAN de sociale controle zijn dat zich uit in roddel en achterklap. Kom je niet uit de omgeving, dus ben je niet eentje van die, wordt je minder snel geaccepteerd. Alles wordt dus gezien, maar als je oud bent er alleen voor staat, wordt je wel geholpen.

De winkels zijn vaak duurder, luxe artikelen kopen wij altijd op aanbieding in de stad. Geen nachtwinkels of nachtbenzinepompen (20.00 uur dicht). Je zult weinig creatieve kapsels of modeuitspattingen zien. Bepaalde trent duurt wel even voor het in het dorp getoont durft te worden en is in de stad al weer "uit".

Voordeel: als voormalige stadse ervaar ik heel weinig criminaliteit hier, het is er wel degelijk maar het valt niet op.

Hier zijn de nachten rustig en donker, in de stad altijd lawaaierig en (ver-)licht.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:48

Ik ben iets meer dan een jaar terug vanuit Kortrijk centrum naar een boeregat verhuisd en zou er nooit meer willen terugkeren, we woonden precies aan de spoorwegbrug (lekker denderen over een metalen brug, dag en nacht, elke tien minuten), overlast van verkeer, parkeeroverlast, schade aan wagen door criminaliteit, betalen voor je eigen auto voor je eigen huis te parkeren, dure grondlasten, stinkende lucht, overlast van migranten (woonden in vreemdelingenbuurt, en die mensen leven s'nachts i.d.p.v. normale uren), geen tuin, dus altijd met de kinderen en een heel voer speelgoed naar het park en dan daar gezeur van de stuk die nog thuis lag ... (wij hadden geen tuin, geen koertje, niets, stonden de hele week met de vuilniszak in huis!!!!) - veel te kleine woningen .........; er zitten enorm veel gaten aan, ook de dure huurprijzen in de stand voor dat klein "hokje". Veel winkels, ja, maar dan ga je winkelen als tijdverdrijf en onnodig geld spenderen ... dus NO GOOD!

Het platteland ... huis die 4 keer groter is zelfde prijs (afbetalen aan lening, het is het onze), enorme tuin waar twee veulens in grazen, je ziet er de seizoenen terwijl in de stad we alleen maar op beton keken (letterlijk!!!!!!!!), ... voor mij is het een makkelijke keus, ondanks de erg slechte verbinding met het openbaar vervoer (belbus op bestelling), gelukkig kunnen wij nog met de fiets naar school. Winkelen doen we samen twee dagen per week voor voeding - de rest als het nodig is, dus geen onnodig gespendeer niet meer omdat je het "toch zag en leuk vind/vond" ... Sociaal leven heb je stukken minder, een kennis van even verder zien we niet zomaar meer nu, want ze moeten nu wel meteen de auto nemen ...