3-jarige met zweepje rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

3-jarige met zweepje rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 21:41

Heb even getwijfeld of dit bij Rijtechnisch of hier thuishoorde, maar het is meer een stelling dan een rijtechnisch probleem dus ik heb het hier maar geplaatst.

Mijn zusje en ik zijn nu samen bezig om mijn 3-jarige merrie te beleren. mijn zusje erop en ik ernaast, omdat ze helaas wat klein is gebleven, maar dat doet er niet toe voor mijn vraag *LOL*
We rijden haar dus al vanaf de derde keer los in de bak met een kort springzweepje, omdat ze nog weleens tegen het been wil protesteren(echte merrie, dan wordt ze echt heel nukkig en begint een beetje richting staken te gaan). Een keer even duidelijk maken dat je dat niet accepteert en dat ze gewoon naar voren moet en het is weer over(tot ze het er weer even niet mee eens is *LOL* ). We kunnen het zo prima oplossen en verder is ze superbraaf en pakt alles snel op. We hebben het zweepje nu ook bijna niet meer nodig dus het heeft ook geholpen Haha!

Maar nu de vraag: Er kwam laatst iemand naar me toe en die had ons zien rijden en vond het vreselijk slecht. Je moest met een jong dier heel veel liefde en geduld hebben en dan kwam het allemaal vanzelf wel goed...(deze persoon had het ook aan haar 'instructie' gevraagd en die zei dat ook).
Ik ben dus zelf van mening dat je dit gedrag gewoon niet moet accepteren en zeker niet moet aanmoedigen door steeds lief te blijven. Dan heb je over een jaar een echte staker of een paard dat naar je been begint te slaan of iets dergelijks...!

Hoe denken jullie hierover? Hoeft niet persé over dit paardje te gaan. Gewoon een algemene mening wil ik ook wel graag weten Haha!

(BTW: het paard in kwestie is gezond, het zadel past en ze wordt verder niet tegengewerkt in de beweging. Ook begrijpt ze prima wat er bedoeld wordt en overvragen we haar niet! Het is echt een beetje kijken hoe ver ze kan gaan)

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:47

Ligt eraan hoe je ermee omgaat denk ik. Uit jou verhaal kan ik niet opmaken dat je haar ipv op 't been op 't zweepje rijdt (als je begrijpt wa tik bedoel Tong uitsteken) Haha!, maar haar ermee 'corrigeert', lijkt me niet verkeerd Lachen
Ze kan ook op je benen afstompen als je steeds maar harder schopt...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:54

Mits je hem goed gebruikt lijkt mij het kunnen. Ik moet zeggen dat ik hem ook altijd bij me heb, maar eigenlijk niet gebruik om een tikje te geven, hem zachtjes op zn kont leggen werkt voldoende om hem te herinneren dat ik degene ben naar wie hij moet luisteren. Het is iets anders als een paard iets niet goed begrijpt of het nog niet helemaal doorheeft.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 21:56

Dat is dus mijn mening ook. Je kan als ze stilstaat en nukkig wordt op je been wel blijven drijven en na een minuut of wat de vooruit weer hebben gevonden, maar een tikje met het zweepje is in mijn ogen dan minstens zo effectief Haha!
Het is natuurlijk niet zo dat we onze benen eraf steken en constant met de zweep rijden. het is echt bedoeld als correctie. Daarom zag ik zelf het probleem er ook niet zo van in Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:02

Protesteren op been of niet weten wat het betekent?
Een tikje kan helpen, dan gaat ze wat harder draven. Ik zou het tikje wel gepaard laten gaan met drijven, zodra ze voorwaarts gaat of iets harder ontzettend belonen.

Tuurlijk liefde en geduld, maar je moet haar wel duidelijk maken waarvoor dat been is.
Als je nou keihard gaat slaan omdat ze niet voorwaarts is (omdat ze na 3 keer onmogelijk kan weten dat been voorwaarts is) dan vind ik het slecht, maar een begeleidend tikje kan verhelderend zijn!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 22:09

Ze snapt het prima en loopt als ze een goede bui heeft braaf haar rondjes(nooit langer dan 20 minuten en niet meer dan 3 x per week) en al wat figuurtjes. Galop aanspringen en overgangen gaan verder ook goed, maar op het moment dat haar arabierenbloed zegt dat ze geen zin heeft dan kan ze behoorlijk drammen.
Been gecombineerd met een tikje net achter de kuit en het is weer over(ok, je vindt het niet leuk...). het is geen dramatisch protest ofzo, maar als je er niet meteen iets aan doet kan het dat wel worden...Haha!
Verder wordt ze altijd uitgebreid met de stem beloond als iets goed gaat(hoe moet ze anders leren wat wel en niet mag Verward ) hoor *LOL* De eerste keer dat ze braaf in galop aansprong stonden er drie mensen 'braaf' te roepen Party!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:19

Zo gauw paarden niet rillerig meer zijn op been of op mij dan neem ik vaak een zweepje, bij sommige is dat nooit omdat die loperig genoeg zijn maar bij sommige minder voorwaartse paarden kan dat zweepje erg handig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:24

Als je een zweep eerlijk gebruikt maakt leeftijd helemaal niets uit.
beter een keer een tikje dan 100 x zitten schoppen zonder resultaat.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 22:32

Gelukkig, er reageren mensen waarvan ik weet dat ze ervaring hebben en die denken er ongeveer hetzelfde over. Heb ik tenminste geen waanideëen in mijn hoofd Haha!
Ik word toch weleens een beetje onzeker van al die bemoeials en tips, heb wel vaker paarden beleerd en opgelapt, maar het is voor mij nu eenmaal geen dagelijks werk. En van dit paardje hopen we nog heel lang plezier te hebben dus dan wil je ook niet teveel fouten maken(fouten maak je altijd wel *LOL* )...Ik zag er zelf dus echt geen kwaad in. Maar die mensen werden er zo fel van, dat ik even begon te twijfelen...is nu eigenlijk wel weer over Haha!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:39

Ik ben ook bezig met een jonge merrie en van instructrice/eigenasresse moest k vanaf dat ik lof in de binnenbak reed met een zweepje, want het been begrijpt ze nog niet en als ze plotseling staakt (steigert ofzo) zal je tog moeten zorgen dat ze weer zo snel mogelijk voorwaarts komt voordat ze zich achterover laat vallen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 21:47

Die van ons steigert niet en begrijpt het been al prima. Het is echt puur een beetje proberen. gister was ze een beetje drabberig, maar ze had al twee weken niet meer onder het zadel gelopen, dus ik ben benieuwd hoe het morgen gaat *LOL* Ik hou jullie wel op de hoogte!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:56

Ik ben tegen het gebruik van zweepjes en dergelijke bij jonge paarden, maar ja..das mijn mening..

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:59

Misja schreef:
Ik ben tegen het gebruik van zweepjes en dergelijke bij jonge paarden, maar ja..das mijn mening..


Kun je me vertellen waarom?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 22:01

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! *LOL* Daarom startte ik dit topic ook. En aangezien jij de eerste bent die tegen is ben ik wel benieuwd waarom Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:03

Ik vindt het goed, het hangt van het gebruik van de zweep af, idd liever 1 x of 2 x been en na geen reactie een tikje met de zweep dan met 100 x been nog niet weten wat ie moet.
Bij ons op stal krijgt iemand ook les met een 3 jarige gisteren voor het eerst en die moest de zweep er ook bij houden.
Maar dan gewoon een tikje op het schouder als teken van hee opletten en voorwaarts.
Maar het moet een klein tikje zijn, want ze gaf hem de eerst keer een tik, maar mevrouw was toen ook heel wat meters verder }>

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 22:12

Wij geven een tikje net achter de kuit. Zo heb ik het altijd geleerd en ze reageert op het moment dat ze een tik krijgt tenslotte niet op het been *LOL*

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:31

Ik vind het juist goed, zolang je het maar goed en niet onnodig gebruikt.
Vooral bij een jonge pony vind ik het belangrijk dat je niet teveel met je benen moet rotzooien en ze na een maand afgestompt zijn.
Maar ik zei al bij de zweep: goed(consequent) gebruiken, niet dat ze na een tijdje daar ook op 'afgestompt' zijn.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:40

Ik heb al verschillende instructeurs zelfs met twee zwepen zien rijden op groene paarden. Handig want dan hoef je de zweep niet over te pakken. (dat kan gevaarlijk zijn op een jong schrikkerig paard)

Ik heb net in mijn Orun cursus hierover iets geleerd.
De hulpen voor een groen paard zijn in volgorde van de belangrijkste hulp naar de minst belangrijke hulp:
stem - zweep - been - teugel - zit

Je ziet dus dat de zweep heel belangrijk is bij een groen paard.
Succes!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:41

Je moet natuurlijk een zweepje zo min mogelijk gebruiken, maar in het geval dat jij beschrijft kan het perfect. Inderdaad veel beter één keer kort en krachtig een tik van de zweep achter het been dan 10 keer zitten stampen met de benen waar geen reactie op komt of zelfs protest op komt. Het is zeer belangrijk dat een (jong) paard aan het been is, anders krijg je het op later leeftijd ook niet voorruit. Niets dat lastiger is op te rijden dan een paard dat niet aan het been is ! Een paard moet correct en consequent opgevoed worden, dus als het niet reageert op de beenhulp is een zweepje hier wel op zijn plaats. Volgens mij ben goed bezig ! Doe zo voort !
Sommige mensen zijn gewoon te week, op die manier krijg je het ook niet gedaan van de paarden. Een paard moet weten dat dat je vraagt gemeend is. Het ene paard heeft natuurlijk meer aanmoediging nodig dan het andere paard, maar ik ken weinig jonge paarden die in de beginfase niet eens een aanmoediging van een zweepje nodig hebben, gewoon om ze de associatie tussen lopen en beenhulpen (in dit geval verduidelijk door de zweep) aan te leren. Wel opletten dat wanner je ze een tik geeft, niet per ongelijk in har mond rukt want dat is gas geven en remmen tegelijk en dan gaat de waarde van het zweepje totaal teniet.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:58

Alleen maar goed, lijkt mij. Ik gebruik de zweep vanaf dag 1. Om duidelijk te maken waarom ze die kuitdruk voelen. Juist; om te lopen. Snapt ie het niet, hup, tikje met de zweep. Uit schrik gaat ie lopen en je zegt braaf. Doe dat drie/vier keer, en het lampje gaat meestal wel branden. Ook als ze lui/moe zijn/worden is dat ding onmisbaar.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:53

Jonge paarden prima rijden met een springzweepje, zo kun je ze licht corrigeren. Als je het netjes doet is er nix aan de hand...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:14

Lijkt me ook geen probleem. Zolang het paard begrijpt wat je bedoelt en het echt puur is dat ze geen zin heeft, zie ik al helemaal het probleem van een keer een tik geven niet .Het is juist belagnrijk bij een jong paard dat jeduidelijk, streng en consequent bent. Dus om dan niet met zweep te rijden omdat het zielig oid is, krijg je zeer waarschijnlijk een dwars paard.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:14

Ben het helemaal met iedereen eens. Liever 1x een tik dan 100x been en geen reactie. Zo maak je je paard tenminste goed aan je hulp. Ik geef het mijn leerlingen ook altijd mee: Eerst drijven, geen reactie = tik en vervolgens belonen als ze het goed doen, anders zijn ze de hele les aan het schoppen waardoor het paard alleen maar meer afstompt...!

Succes!