eiwitgehalte in bloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

eiwitgehalte in bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 17:48

Mijn paard is laatst ziek geweest en had koorts. nu is er bloed afgenomen en blijkt ijn eiwitgehalte in het bloed erg laag te zijn. Ik weet geen cijfers, maar echt extreem laag waaardoor hij zich nog slecht voelt. Nu moet ik hem van de dierenarts eiwitrijk gaan bijvoeren. Weet iemand welk voer ik dan het best kan geven?

Alvast bveankt!

henk

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:04

Luzerne en wortelen bevatten veel eiwit. Er bestaat een voedertabbelenboekje waarin voor heel veel voedermiddelen het verteerbare eiwitgehalte voor paarden staat vermeld. het wordt uitgegeven door het centraal veevoederbureau (CVB). Dit voor als je losse voedermiddelen geeft. Als je biks, granen etc geeft kan je het beste met je voerleverancier overleggen. Er zijn meerdere merken op de markt waarin het eiwitgehalte is verhoogd. Ik zou wel met de d'arts die het bloed heeft afgenomen de nierwaarden overleggen omdat teveel eiwit de nieren zwaar belast. succes

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:33

Op zakken brok en muesli staat het eiwit gehalte aangegeven. Het boekje dat Bony bedoelt is denk ik 'tabellenboek veevoeding'. Een klein rood boekje, maar heel handig.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 17:29

Mijn paard heeft ook laag eiwit. Er bestaan paarden die ze laag eiwit-paarden noemen. Bij ons kwamen ze er achter ivm 2x opname in Utrecht, maar we weten natuurlijk niet wat haar normale waardes zijn. Het is nooit eerder gecontroleerd. Het advies aldaar was om haar gewoon te blijven voeren en dus niet ineens voer met heel hoog eiwit gaan geven. Dat is was ik je kan meegeven van onze ervaring. Ze hoeven er verder ook geen last van te hebben.

Mijne krijgt Equiral Sport en 1x per dag kuil en daarnaast hooi. We hebben het in Utrecht besproken en het kan ongewijzigd blijven. Ik dacht namelijk ook dat ik haar heel eiwitrijkvoer moest gaan geven om e.e.a te compenseren, maar dat werd dus afgeraden. Misschien is dit wel een paards-gebonden advies, dus alleen voor de mijne maar dat weet ik niet zeker. Maar voorlopig gaat het weer super........... Haha! Haha! Haha!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:27

kuilgras bevat erg veel eiwit.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:49

Voor de duidelijkheid, dat (kuil) kreeg ze dus al VOOR de opnames!!

Dus dat maakt in mijn geval niets uit. Het voer is niet gewijzigd nadat ik dit te horen kreeg. Ik ben haar dus NIET ineens kuil gaan geven omdat haar eiwit laag is!!! Dit rantsoen heeft ze al jaren en is uiteraard besproken in Utrecht om te controleren of daar iets mis mee zou kunnen zijn, nou gelukkig niet dus.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:24

maaismeel. zit vol eiwitten. eiwit rijk hooi enzo.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:00

is je paard ook wat lusteloos en sneller moe? bij ons op stal hebben een aantal paarden het nl. ook. Uit bloedproeven blijkt dat zij ook een extreem laag eiwitgehalte hebben. Het vreemde is dat de dierenartsen hier dus geen verklaring over hebben.l

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 17:00

Ja, zo lusteloos dat zijn kop de hele dag naar beneden hangt. Zelfs als ik hem buitenzet gaat-ie niet uit zichzelfg lopen. Waty doet jullie diernearts er verder aan?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:52

Hoe bedoel je laag eiwit??????? (albumine misschien??????)

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 15:00

bij de mijne is het het Algemeen Eiwit (KCA) wat dik onder het min. zit.
Lips are sealed

Ze had dus heel erge koliek en ze hebben alle onderzoeken gedaan die mogelijk zijn om het ''lek'' te vinden. De mijne heeft een afwijking aan de dikke darm (eosinifiel infiltratie) lijkt op de ziekte van Crohn bij mensen zeggen ze. Verder stond ze eigenlijk altijd normaal, dus niet zoals jij omschrijft tot ze die koliekaanvallen kreeg. Wel had ze de laatste tijd hele dunne mest (koeienvlaaien). Mijn paard heeft heel veel anti biotica kuren gehad en waarschijnlijk hebben hierdoor de slechte bacterien de overhand gekregen en de darm aangevreten, waardoor er gaatjes in zijn ontstaan. Dit is de verklaring van Utrecht.

Nu bedenk ik me ineens: wel was ze in het voorjaar niet goed idd futloos/sloom gewoon anders e.d. maar geen koorts, de DA kon hier dus ook niet de vinger op leggen. Toen was het bloed ook nog goed en dus dacht hij een virus. Een paar maanden later kreeg ze dus mega-koliekaanvallen waardoor ze naar Utrecht moest. Ik heb haar nu wel 2x een kuur prozyme gegeven (Goede Darmbacterien zeg maar en de mest is hierdoor wel weer normaal geworden), Helaas weten ze er ook in Utrecht niet heel veel vanaf omdat er nog geen uitgebreid onderzoek naar is gedaan naar die laag-eiwitpaarden, te zeldzaam zeggen ze.

De DA thuis heeft het nog nooit meegemaakt, dus zo zeldzaam is het blijkbaar. Heb nog andere DA gebeld, maar ook deze hadden het nog nooit meegemaakt en kunnen die niet adviseren.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 20:13

hoi,
bij ons op stal hebben een paar paarden het. maar de dierenarts weet niet hoe het komt; ze doen nu onderzoeken (voer, brok, hooi, kuil). De mest is in ieder geval van alle paarden goed (geen gekke dingen gevonden). De paarden krijgen extra vitamine en het advies om leuke dingen te doen. Een paard heeft het nu al 2 maanden en helaas nog geen oplossing.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 20:34

Das wel vreemd idd een paar paarden tegelijk. Bij de mijne is dus echt een afwijking gevonden die het waarschijnlijk veroorzaakt. Hopelijk weet jouw DA meer van die bij ons hier, alhoewel hij toch al heel lang paardenarts is. Bij mij begon het dus met een afwijking in het bloed die op een virus leek met bijpassend gedrag maar ook weer niet echt ziek, dus vrij verwarrend allemaal.

Kwamen ze er bij jullie ook door een bloedonderzoek achter?