Wel of niet brandmerken?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Wel of niet brandmerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 10:30

http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/ ... 5_,00.html
www.bndestem.nl


Vrijdag 22 november 2002 - BREDA - De discussie is weer losgebrand. Wel of geen brandmerk op paarden, dat is de kwestie. Sinds 1 september 2001 bestaat hierop in Nederland een verbod. Goed een jaar later morrelen de paardensector en in zijn kielzog het CDA alweer aan dit besluit. De paardenwereld zou er imago- en geldverlies door lijden. De dierenbescherming is fel tegen het herinvoeren van het brandmerk.


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 10:32

Afbeelding
Paardenfokker T. Brooijmans uit Oud Gastel laat zien waar bij Friese paarden - toen het nog mocht - een brandmerk werd gezet: onderop de tong.

Volgens het CDA leidt het verbod op het brandmerken van paarden tot grote economische schade. "We exporteren duizenden paarden. Jaarlijks voor 70 tot 80 miljoen euro. In sommige landen is een brandmerk vereist. Naar die landen mag dan niet meer geëxporteerd worden", aldus CDA-Kamerlid J. Atsma.
De 30.000 leden tellende Koninklijke Vereniging Warmbloed Paardenstamboek in Nederland (KWPN) is er nooit gelukkig mee geweest dat Nederland als een van de weinige landen het brandmerk afschafte. De vereniging bepleit één lijn voor heel Europa. "Wij zijn voor harmonisatie. Ofwel er wordt in alle landen gebrand, of alle landen voeren een chip in. Maar op deze manier is er sprake van concurrentievervalsing. En dat wil de EU nu juist tegengaan", legt KWPN-woordvoerder D. Rosie uit.
Volgens Rosie zou het ook voor het imago in het buitenland veel beter zijn als Nederlandse paarden weer worden gebrandmerkt. "Samen met Duitsland en Frankrijk behoren wij op het gebied van de sportpaarden tot de top drie van de wereld. In Amerika is het nu zelfs zo dat onze paarden een Duits brandmerk krijgen om ze op die manier te onderscheiden."
Rosie vergelijkt het brandmerk met een beeldmerk van een wagen. "Die van ons is in dat geval de ster van een Mercedes." Hij trekt de vergelijking met de automarkt nog wat verder door. "Het zou het toch heel gek zijn als alle auto's hun eigen merk mogen dragen behalve ééntje die het zonder moet doen."
De dierenbescherming vindt dat Nederland andere Europese landen maar zover moet krijgen dat zij ook overgaan tot een verbod op brandmerken. Woordvoerder N. Dorland: "En als dat niet lukt, moeten wij het, mede door ons zwaar bevochten, hogere welzijnsniveau natuurlijk niet gaan verlagen. Het zetten van een brandmerk veroorzaakt nu eenmaal pijn en stress. Als je dat kunt voorkomen, moet je het doen. Zeker als er alternatieven zijn als het plaatsen van een onderhuidse chip."
Maar volgens voorzitter D. Nanning van de Verenigde Sportpaardenhandel voelt een paard bijna niets van het brandmerken. "Het beste bewijs daarvoor is dat het dier bij het branden zijn oren gewoon overeind houdt. Als het ergens last van heeft of geïrriteerd is, gaan die oren onmiddellijk in de nek."
Ook Rosie meent dat er van pijn nauwelijks sprake is. "Misschien voelt een paard er één seconde iets van. En het argument dat de dieren daarmee voor het leven verminkt zijn, is helemaal te absurd voor woorden. Als je diervriendelijke omstandigheden wil bevorderen, kijk dan naar zaken als de omvang van de stallen, het vervoer van de dieren of het controleren op doping."
Rosie wijst erop dat de paardensector economisch van grote betekenis is. "Jaarlijks wordt hier een omzet van ten minste 1,1 miljard euro in gehaald. Dat is meer dan in de bloembollen- of pluimveesector om maar eens wat te noemen."
Het sectorbestuur paarden van het Productschap voor Vee en Vlees - een orgaan dat adviseert aan de overheid - ziet ook veel voordelen aan het herinvoeren van het brandmerk. Voorzitter J. Jonkers: "Het is niet meer dan een cosmetische ingreep die, als die ontbreekt, zeer belemmerend werkt voor de handel. Het is bijvoorbeeld ook van belang voor registratie en identificatie hoewel dat tegenwoordig ook met een chip en een paspoort kan."
Eigenaar G. van Olst van een hengstenhouderij in Den Hout onder Oosterhout geeft toe dat het brandmerken 'even pijnlijk' is. "Maar als het gebeurt door deskundigen, is er niet zoveel aan de hand. Ik merk inderdaad dat er in het buitenland argwanender wordt aangekeken tegen een paard zonder brandmerk dan eentje mét. En je zult dat op de lange duur ongetwijfeld ook in de handel gaan merken", meent Van Olst.
Paardenfokker- en handelaar T. Brooijmans uit Oud Gastel meent dat er diervriendelijker manieren voor het zetten van een brandmerk zijn. "Tot dusver gebeurde het met een gloeiende staaf en vaak met een hoop rook en stof. Maar er is een methode waarbij met ijs wordt 'gebrand'. Dat is een stuk pijnlozer."
Eén overwinning heeft de paardensector inmiddels binnengehaald. Het oorspronkelijke plan om ook geen gebrandmerkte paarden uit het buitenland meer toe te laten, is inmiddels van de baan. Nanning: "Daarvoor hebben we zeer recentelijk ontheffing gekregen. En dat is maar goed ook, want dat zou rampzalige gevolgen hebben gehad voor de grote concoursen in dit land."

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 13:21

Nou, ik ben dus echt niet tegen brandmerken op de kont hoor. Ze voelen het even, en daarna niet meer..
Ik heb het bij mijn merrie gedaan zien worden, ging echt super netjes. Voor zover de merrie reageerde denk ik dat ze er nauwelijks pijn aan had. Dus ik ben voor brandmerken, scheelt een hoop problemen.
Ik heb ook een hongaarsvolbloed op stal staan, en die heeft 4!! brandmerken. Da's een beetje veel, maar datr wordt daar gedaan omdat ze daar op die grote vlaktes lopen. Dus ze krijgen een Stal merk, geboortemerk, nummer en land. 4 ziet er niet echt heel knap uit, maar eentje moet toch kunnen..

Haha!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:25

Ik ben fel tegen brandmerken. Dat is een paard zinloos geweld aan doen Boos!
En wat schiet je er nou eigenlijk mee op? Helemaal niks. Als herkenning van een paard is het een wasse neus. Als je 100 bruine KWPN-ers op een rij zet haal je er echt de gene die je zoekt niet uit aan een brandmerk. Ze hebben ten slotte alle 100 de zelfde duffe leeuw op hun kont! En om te laten zien welk ras het is.. Nou dan moeten die warmbloed stamboeken maar eens wat zorgvuldiger met hun papier omgaan. Alleen omdat ze niet instaat zijn duidelijk te zijn naar de buitwereld moet een paard nutteloos worden gemerkt.

De opmerking het doet maar even zeer vind ik een aanfluiting. Ze zouden jou maar eens met een heet ijzer op je billen merken! Ja je voelt het maar even en dan is het over!
Weet je wel hoe beangstigend het voor een dier is verbrand vlees te ruiken??
Die opmerkingen van mensen die het graag terug invoeren zijn er alleen maar voor om de mensen zoet te houden. Want zeg nou zelf als je van die zelfde mensen te horen zou krijgen dat het even heel beangstigend is een enorm pijnlijk en traumatiseren voor je dier, zou je er dan nog in trappen en zeggen goed doe maar?

We kunnen de paarden tegenwoordig toch gewoon chippen?? En als ze het daar in het buitenland niet mee eens zijn... Dat is dan hun probleem. Het wordt eens tijd dat we ons eens niets aan trekken van wat ze in het buitenland zeggen. Als het Nederlandse warmbloed paard daadwerkelijk zo in trek is in het buitenland. Geloof me, de mensen die er dan bij hoog en bij laag 1 willen hebben zorgen er dan zelf wel voor dat in hun land de regeling wordt aangepast!

Brandmerken heeft hier absoluut geen toegevoegde waarde. In bv de VS worden ze gemerkt om eigendom vast te stellen, dat is tenminste nog iets waar je van kun zeggen oke. Hoewel dat eigenlijk ook niet meer van deze tijd is. Maar puur om te kunnen zeggen dit paard is een... geef het maar een naam. Belachelijk! Daar zou toch echt het stamboek papier genoeg voor moeten zijn.

Nee nee ik hoop dat we niet weer terug vallen in die vooroorlogse praktijken. Wat is dan het volgende? Weer boerenknollen zonder staart Verdrietig Verdrietig

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:47

En paarden chippen doet ze geen pijn? En als zo'n chip gaat wandelen en ergens terecht komt waar het schade veroorzaakt doet het ook geen pijn?

Denk dat brandmerken even niet leuk is voor een dier, maar om nou te stellen dat ze er een trauma van oplopen Verward Er zijn zaken waardoor een paard meer getraumatiseerd raakt.
En iedere keer dat je je paard laat beslaan staat het paard in de rook en ruikt het naar verbrande hoeven, mijn paard loopt nog steeds vrijwillig binnen bij de smid hoor, heeft hij nog geen trauma van opgelopen en we gaan braaf iedere 6-7 weken.

Sprakeloos

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:10

Branden van hoef is duidelijk wat anders dan verbrand vlees! Ga maar eens aan je dierenarts vragen of dieren blij zijn met de lucht van verbrand vlees. Die van mij, wil de hond niet onder plaatselijke verdoving van een bultje af helpen omdat het aan dierenmishandeling grenst als zo´n dier zijn eigen bloed en ook nog eens die brandlucht moet ruiken als een adertje wordt dicht gebrand.

Ik kan niet begrijpen dat mensen zo makkelijk hun dier iets aan kunnen doen, omdat het om een dier gaat. Dat zou minder gevoelig zijn of zo???

Je moet maar eens kijken hoe mensen op hun achterste benen gingen toen ze hoorden van praktijken in de oorlog waar ook mensen werden gebrandmerkt! Dat kon niet dat was onmenselijk. maar een dier ... wat maakt het uit Boos!

Dat chippen is echt niet zo invasief en die chips zijn tegenwoordig veilig. Als je daar over gaat vallen moet je je paard ook zeker nooit meer laten vaccineren! Want meer dan dat is chippen niet!

Maar ja je moet het leed van zo´n dier natuurlijk wel willen zien. Als je alleen maar kunt denken hoe geweldig het is om een paard te hebben met zo´n litteken op zijn bil. Ja dan is alles goed te praten.

Maar ja dit is natuurlijk wel maar mijn mening. Gelukkig waren er een aantal jaren geleden genoeg mensen die het hier mee eens waren zodat dit "martelwerk" gestopt is.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:15

Op europees niveau afschaffen die hap. Als niemand het mag dan zijn alle paarden weer gelijk.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 16:18

Ik ben niet voor en ook niet tegen.

Ik ben het met die Rosie eens dat we eerst een verder moeten kijken nar transport, huisvesting etc etc.

Ik dat dat er meer ellende te vinden is in deze catagorien dan dat we ons paard laten brandmerken.
Brandmerk is even, een vieze stal is een hele dag of nog langer en dan nog te zwijgen over het paardentransport naar het slachthuis.

Hoe zit het met koeien labels? Het zonder verdoving castreren van biggen, het afbinden/afknippen van schapen staartjes?

Jongens brandmerekn is ten opzichte van dit lang niet zo erg.
Ik vind wel dat het op de bil of in de hals moet gebeuren maar niet op de tong.


Enne is er geen stress als die engen DA weer eens op het pad komt met een dikke naald? Wie zegt dat die plek niet een tijdje gevoelig blijft.

Pff het is weer typisch nederland.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 16:29

Ik ben ook tegen brandmerken. In België is het trouwens ook al verboden. Het blijft toch altijd een brandwonde. Op het moment zelf reageren de paarden inderdaad niet fel als het goed gedaan wordt, maar het blijft een brandwonde in de derde graad en dat gelooft toch niemand dat dat niet pijnlijk is tijdens het genezingsproces. Als identificatie deugt het al helemaal niet, je kan er enkel uit afleiden van welk stamboek het paard is, met uitzondering van enkele stamboeken (vb Fjord) waar elk paard een uniek brandmerk heeft. Chippen en een goed paspoort zijn inderdaad een deugdelijk alternatief. Bij dravers en haflingers gebeurt dit al jaren op deze manier en dit werkt perfect ! Het chippen is even "pijnlijk" als een inenting tegen griep en tetanos en de risico's zijn te verwaarlozen. De kwaliteit van de chip is al in deze mate verbeterd dat "zwevende chips" nauwelijks nog voorkomen. Het enige probleem ligt natuurlijk weer bij de regeringen die er nog lang niet uit zijn welk soort chip ze nu zullen gebruiken en hoe een deugdelijk paspoort er moet uitzien !


Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:40

Ik ben absoluut niet tegen brandmerken. Het is ook niet pure leed voor zo'n paard en het chippen doet dat niet even zeer dan? Het is eigenlijk zo gebeurd net zo als met het chippen. Daar lijdt zeker een paard niet onder. Brandmerken alleen op de kont of op de hals is niet erg maar zoals Cowgirl zei op de tong, nee dat doe ik een paard niet aan. Maar het chippen dan? Maar een paard dat een trauma overhoudt aan het branden Verward dan kan het dier net zo goed een enorm trauma aan het chippen overhouden doet ook zeer hoor maar ik ben er eigenlijk voor.

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:43

Diana_Mabel schreef:
Op europees niveau afschaffen die hap. Als niemand het mag dan zijn alle paarden weer gelijk.


Want? Zullen de paarden elkaar aanzien voor gelijk Clown ?

Iedereen die roept 'weg met het brandmerk' zijn jullie er wel eens bij geweest? Ik heb in elk geval nog nooit een 'getraumatiseerd paard' gezien of het idee gehad dat mijn paard er pijn aan had.

Eerlijk gezegd snap ik niet hoe mensen kunnen geloven in een chip als anti diefstal middel Lips are sealed , een beetje paardendief heeft het zo kapot. En dan? Geen chip, geen nummer, geen niks. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit maar hier krijgen paarden een nummer gebrandmerkt en dat nummer staat ook op het eigendomsbewijs + boekje.
Geef mij maar een 'gewoon' papieren vactinatie boekje en een gebrandmerkt nummer.

These train conversations are passing me by
And I don't have nothing to say
-Adam Duritz

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:40

Probeer eens een paard SNEL te herkennen zonder brandmerk. Dat lukt zelfs met chip niet. Wat dat betreft overdrijven die hongaren het wel een beetje, maar ze raken niet door de war ofzo. En om nou te zegggen dat ie van mij er een trauma aan over heeft gehouden?>? neuh, kan hem overal gewoon aaien..

Haha!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:14

Wat heb je zelf liever: een brandmerk of een prikje?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:19

Brandmerk ik ben voor mijn paard had meer last van het chippen dan van het branden. Wij branden dus ook met levensnummer dus ja aan het brandmerk alleen al kun je het paard terug vinden met het papier erbij etc.
Ik heb liever een brandmerk dan een zwervend iets door mijn lichaam (als is niet bewezen dat het zwerft)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:46

chippen is zeker pijnloos, ik ben al dikwijls aanwezig geweest op chipdagen en kan het dus weten, het is niet meer dan een prikje zoals een inenting. Het feit dat het geen goed identieficatiemiddel bij diefstal zou zijn, is omdat er tot nog toe nog geen eenvormigheid bestaat over het gebruik van het soort chip (elks soort chip heeft zijn eigen lezer), maar hier ligt de fout weer de organisaties, die er maar niet uitgeraken. Ik blijf erbij dat een chip, gecombineerd met een goed paspoort de enige goede en paardvriendelijke manier van identificatie blijft. Een waterdicht systeem zal er nooit bestaan. Wanneer bij diefstal bvb de paarden naar illegale slachtplaatsen worden gebracht waar geen chipcontrole is, ja dan heeft een chip natuurlijk geen zin, maar dat brandmerkt zal in dit geval ook geen baat brengen !

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:09

Mijn pony (fjord) heeft een chip en een brandmerk. Ik ben voor brandmerken, bij een fjord kun je aan de stippen in zijn "boter-kaas-en-eiren" brandmerk zien wel nummer ze hebben en welke letter. Ilonk heeft i335, ze is het 335 veulen uit 1988. Ik vind daar niets mis mee, kun je haar in elk geval herkennen.
Dat chippen pijnloos is is onzin. Mijn pony ging door het plafond toen ze die chip in haar hals ragten. Ik vind het ook heel wat anders dan een entig, heb je het verschil in naald wel eens bekeken?
Nee voer het brandmerken maar weer in, vind het mooier ook.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:09

ik heb ook liever dat de New Foresters hun brandmerk weer gebrand word, zo kun je teminste de ponyrassen een beetje uit elkaar halen, en ik vind gewoon dat het erbij hoort, ze deden het al zo lang!!!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 19:49

Ik ben tegen brandmerken. Ik vind het onnodig om een paard pijn te doen om simpelweg een molen of leeuw of zo op de kont te branden zodat je kunt zien dat hij van een bepaald ras is. En ja ik heb het een keer zien gebeuren en ik kan je vertellen dat dat paard er echt niet blij mee was! Boos! Ik vond het in elk geval vreselijk om te zien en hoef het ook noooooit meer te zien.
En Merel, je schreef probeer eens een paard snel te herkennen zonder brandmerk. Iedere wpn-er heeft de zelfde leeuw en elke nrps-er de zelfde molen, wat valt hier nog aan te herkennen?
En Nimber, ik denk dat Marieke bedoeld te vragen wat je zelf voor je zelf het liefst zou worden, gebrandmerkt of gechipt (dus op je eigen bil niet dat van je paard).
Dan nog het vergelijk met viezee stallen, slecht transport enz. enz. Is het een excuus om te beweren dat omdat het ene nog steeds niet goed is, dat dan het andere maar goed gevonden moet worden? Vind ik niet! Brandmerken afschaffen is een van de eersten in een lange rij van dingen die moesten en moeten afgeschaft worden.
Tot slot: wat is het toch simpel te zeggen dat brandmerken niet erg is als je er zelf toch niets van voelt...

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:40

ik ben ook absoluut niet tegen branden, het shippen daar ben ik minder happy over.
wat gaat die chip doen, en wat voor reactie geeft hij in het lichaam na 15 jaar?
mijn paard is zowel gebrand op de hals (fries) als gechipt.
bij het branden kwamen de vlammen boven haar hals uit en mevrouw stond gewoon met de oren naar voren, geen centje pijn dus.
dat is bij tatoueren wel anders.
ik weet zeker dat als ik mijn welsh pony zou laten shippen ze een stal zou hebben met een open dak!

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 08:33

Ik ben hier es onpartijdig. Ik snap iedereen wel ja.. Ik heb zelf een paard ook wel es gebrand zien worden, en ik zag wel dat het hem niet zo zeer deed. Tenminste, niet zo zeer als ik verwachtte... Maar je moet wel nagaan;

Waarom werd juist het brandmerken verboden?? En waarom gingen ze niet eerst bijvoorbeeld transport verbeteren?

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 11:02

Wij hebben Lipizzaners, die nu in Nederland dus niet meer gebrandmerkt worden maar in het buitenland dus wel. Een Lipizzaner kun je wel degelijk onderschijden aan het brandmerk, omdat je daaraan kunt aflezen op welke stoeterij deze geboren is, welke vader hij heeft en het hoeveelste veulen het is! Ik snap dat iedereen denkt dat het heeeeeeel vreselijk pijnlijk is voor een paard, maar paarden kunnen veel meer pijn hebben dan wij mensen. Dus als wij denken dat het paard vreselijk veel pijn heeft, dan valt dat nog best wel mee. Heb je paarden wel eens zien vechten in de wei om de rangorde? Geloof me, wij zouden van zo'n trap al onze ribben breken, maar een paard niet hoor! Dat geld hetzelfde voor zo'n brandmerk. Ik zeg niet dat ze er niks van voelen, en het ene paard heeft een lagere pijngrens dan de andere, dat is bij mensen ook zo, maar ik geloof echt niet dat ze er zo door getraumatiseerd worden als iedereen wel denkt. Sommige paarden vertrekken namelijk geen spier bij het brandmerken, en andere vinden het meer eng dan dat het zeer doet, want ze gaan al draaien voordat het ijzer ze werkelijk geraakt heeft! Maar ik snap de voors en tegens van iedereen, maar voor onze Lipizzaners betekend het, dat de +/- 200 lipizzanerpaarden die nu in nederland zijn, in nederland moeten blijven en er geen Lipizzaners vanuit het buitenland meer nederland in mogen komen omdat zij wel gebrandmerkt zijn en dus nooit goedgekeurd kunnen worden vanwege dat brandmerk. Dan te bedenken dat er maar 6 goedgekeurde lipizzanerhengsten zijn in nederland, reken maar uit hoe lang het duurt voor je inteelt krijgt. En dan gaat dit bijzondere ras dus echt wel uitsterven! Hoe belangrijk is een brandmerk?? Voor bepaalde rassen dus heel erg belangrijk!!!!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:16

kenomaxbe schreef:
chippen is zeker pijnloos, ik ben al dikwijls aanwezig geweest op chipdagen en kan het dus weten, het is niet meer dan een prikje zoals een inenting.


Ik denk niet dat chippen pijnloos is. Mijn eigen paard is op een stuk rose hiuid gechipt en dar kon je meer dan een week een blauwe plek onder zien. Zal best pijn doen. Dat wil niet zeggen dat ik tegen chippen ben ik vind het een goed systeem. Brandmerken vind ik niet zo'n probleem alleen kun je natuurlijk een megenlijkheid bednken dat paarden voor export gebrand worden en niet meer standaard bij elke stanboekopname. Op die manier kan een eigenaar zelf kiezen of hij zijn dier laat branden.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:24

ik weet niet wat ik denken moet
2 van onze paarden hebben brandmerken, maar daar zou je ze niet aan herkennen, want deze brandmerken zijn bij alle paarden gelijk, hoefijzer voor de goedgekeurde en een H van truus omdat ze in het hulpstamboek staat. of ze het erg vonden dat ze werden gebrandmerkt. dus echt niet, ze stonden er nog effe vrolijk bij als daarvoor! mijn 2 jongste krijgen geen brandmerk en dat vind ik best wel jammer, je kan dus nou niet meer zien of het paard een goedgekeurde stamboekmerrie is of een mengeling van alles en nog wat. het maakt ze er niet minder lief om, maar zo prijs je je fokproduct natuurlijk niet. mijn paarden vonden de chips pijnlijker! Verdrietig ik wil er wel bij zeggen dat chippen van een paard, naast het brandmerken goed is, voor herkenning.......... dat chips zwerven is niet waar, de eerste generatie chips deden dat wel, maar die tegenwoordig worden ingebracht kapselen zich in en zullen dus niet gaan zwerven! toch wel handig dat ik hierover een presentatie moest geven Haha! ik vind het beide goede methodes en vind het aan de eigenaar om te kiezen hoe of wat. brandmerken vind ik niet zielig, mits het op een verantwoorde en gecontroleerde manier (door specialisten)gebeurd en op goede plekken (kont of hals).........dat vind ik ook gelden voor couperen van staarten........mijn paarden zijn iedergeval niet minder gelukkig met dat brandmerk en zonder die staart Knipoog met staart is ook niet lelijk hoor, maar je hebt wel meteen een heel ander soort paard en dat is wat ik jammer vind, je maakt een nieuw ras en je behoudt het ras niet! maar die paar trekpaarden met staart vind ik net zo mooi als zonder, verscheidenheid mag er wezen!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 01:17

chippen doet geen pijn is onzin , ik heb meerdere paarden gechipt zien worden en een groot gedeelte van die paarden was er in zijn geheel niet blij mee, die gaven wel degelijk aan dat het pijn deed.
toen brandmerken nog mocht heb ik genoeg paarden gebrandmerkt zien worden en ik heb maar weinig paarden meegemaakt die aangaven dat het pijn deed, de meeste blijven gewoon staan met de oren omhoog of luisterend naar achter op een manier van , goh doe jij??

uit vergelijkend warenonderzoek van mijzelf zeg ik dan doe mij maar een brandmerk
tong tatoueren ben ik wel op tegen.

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:00

Gelukkig hebben meerdere het door. Chippen is absoluut niet pijnloos. Er zijn gevallen bekend dat paarden zich lieten vallen tijdens het chippen en dat doen ze niet voor hun lol!!! Bij brandmerken heb ik minder problemen gezien dan met chippen, dus hou op met die onzin dat chippen pijnloos is.

Brandmerken geeft geen vervolg schade voor het paard op lange termijn. Chippen daarin tegen kan wel degelijk op lange termijn schade geven, alleen worden de mensen voor de domme gehouden door de KNHS.

Als vriesbrandmerken nou eens populair wordt in Nederland zijn we al een stuk de goede richting op. In Engeland worden alle paarden voorzien van een uniek vriesbrand nummer en zo voor hun leven herkenbaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Azmay, Ghazella, Kimberley_, maitestar23, Petra_O, sterregoud, Temeraire, Ubermetrics en 26 bezoekers