Stelling: Bont moet verboden worden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Stelling: Bont moet verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 18:02

Hier ben ik het dus helemaal mee eens, bokt kan perfect nagemaakt worden, en ik vind het keizonde dat de dieren alleen gedood worden voor dat velletje terwijl het totaal niet nodig is, wat vinden jullie?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 18:04

Leer kan niet zo goed worden nagemaakt, of er is niets vervangends voor en met die koe is al zoveel gedaan het vlees is gegeten/ melk mischien.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:05

sorry, ik wilde meer schrijven nog avanti.

ik vroeg dus in hoeverre leer ook beperkt moest worden. tussen leer en bont zit een heel verschil. het ene is vaak noodzakelijk, of heel erg gewenst en met bont kunnen we vaak zonder.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:08

Ik vind een bio-industrie dier zieliger als een diertje wat voor bont wordt gehouden. Heb er pas een stukje van op tv gezien en die beestjes werden heel goed verzorgd.
Ik draag geen bont, maar toch Lachen
Laatst bijgewerkt door Sizzy op 22-11-02 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Maart

Berichten: 83
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:08

Ik snap niet dat mensen dieren kunnen doden om er een "leuk" jasje van te maken! Onbegrijpelijk.
Er zijn zoveel alternatieven. Ik kan ook niet begrijpen hoe iemand die zoiets draagt zich daar goed in kan voelen.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:09

Maart, eet jij vlees?

Ik snap niet dat mensen dieren kunnen houden en doden om het later lekker op hun bord te krijgen Verward
En daarin zijn ook alternatieven, heel veel zelfs.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:14

Heb je ooit bij -25 graden kou in een bontjas gestaan? Daar kan geen nepjas tegenop.. Mensen die bontjassen bij warm weer dragen moeten zich eens goed na laten kijken.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 18:14

Sp Dus jij vind dat leer ook beperk moet worden Verward Volgens mij heeft dat nou niet echt zin want er worden niet apart dieren gedood voor leer ( uitzondering slangen enzo) het hele dier word dan verbruikt zeg maar.

Zelf eet ik geen vlees, omdat ik veel te doen heb met de bio industrie dieren, als ze anders zouden gehouden worden zou ik wel vlees eten denk ik. Want het is ook wel gezonder.

Verder vind ik het ronduit belachelijk om voor een jas die gewoon helemaal na te maken is zoveel konijnen te doden net of een dieren leven niet waard is de rest gooien ze ook maar weg.

En goed verzorgt Verward die zitten ook alleemaal in krappe kooitje's hoor!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 18:16

Net op het hier nog -25 graden gaat worden Joost.

Maart

Berichten: 83
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:16

Sizzy schreef:
Maart, eet jij vlees?


Nee, ik eet dus geen vlees, om dezelfde reden; dat ik niet wil dat er dieren gedood moeten worden voor mijn eten.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:17

Tsja, ik vind eigenlijk het niet goed dat er dieren afgemaakt voor worden.
Maar jij zegt; voor leer gebruik je heel die slang....
Nou, voor vlees gebruik je ook bijna heel dat varken, en een varken zou net zo belangrijk moeten zijn als een slang?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:17

Avanti > vlees eten is helemaal niet gezonder. Integendeel, in vlees zitten veel verzadigde vetzuren en heel veel ander ongezonds wat ik allemaal hier niet ga opnoemen.
Maar de verzadigde vetzuren die je nodig hebt, kun je ook uit heel andere dingen halen.

En even ontopic Haha! Ik heb bij één iemand gezien hoe die beestjes verzorgd werden, dat was niet slecht in mijn ogen. Maar er zullen ook een hoop boosdoeners tussen zitten.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:17

Maart"]
[quote="Sizzy schreef:
Maart, eet jij vlees?


Nee, ik eet dus geen vlees, om dezelfde reden; dat ik niet wil dat er dieren gedood moeten worden voor mijn eten.
[/quote]

Oke, dan heb ik niks gezegd Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:20

avantilover schreef:
Sp Dus jij vind dat leer ook beperk moet worden Verward Volgens mij heeft dat nou niet echt zin want er worden niet apart dieren gedood voor leer ( uitzondering slangen enzo) het hele dier word dan verbruikt zeg maar.
nee hoor dat vind ik niet. ik vroeg het me echter n.a.v. jouw stelling af.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 18:20

xxdaffiexx schreef:
Tsja, ik vind eigenlijk het niet goed dat er dieren afgemaakt voor worden.
Maar jij zegt; voor leer gebruik je heel die slang....
Nou, voor vlees gebruik je ook bijna heel dat varken, en een varken zou net zo belangrijk moeten zijn als een slang?


Slangen is echt een heleuitzondering en is nu verboden ook dus was eigenlijk dom van mij om dat te noemen, maar ga maar uit van het voorbeeld van de koe dan gaat het dus niet op wat jij zegt!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:23

Nou, bij ons een paar kilometer verderop zit een nertsenfokkerij.......en das niet al te best daar!! De beestjes zitten in hele kleine hokken en lopen de hele dag op roosters. Bovendien krijgen ze hun afgestroopte soortgenoten als avondeten opgediend! En het stinkt daar echt niet normaal. Misselijk Misselijk Misselijk
Ik vind het decadent en ronduit belachelijk om in bont te lopen. In Rusland met -25 graden is het een ander verhaal, maar hier doen mensen het puur om de status...ontzettend zielig gewoon! Een dierenleven is dan wel heel weinig waard voor deze mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:42

Absoluut niet mee eens!!!!!

De beestjes zitten niet alleen op gaas, ze hebben nacht kooitjes die van hout zijn. En daar zit ook nog veel stro in.
En per grootte van het dier hebben ze veel meer bewegingsvrijheid dan een paard wat op stal staat.
En dat mag wel Verward

En die diertjes zijn gewoon gezond, niet gestresst of iets.
Je kunt dit vergelijken met je paard.
Hij heeft een mooie gladde glanzende vacht als hij gezond is.
Dat is bij een nerts net zo.

Ze krijgen niet hun afgestroopte maatjes te eten.
Ze krijgen een mengeling van vis en kip.
Weet ook niet hoe je aan dat fabeltje komt.

verder gaat alle bont naar het buitenland.
Hier in NL blijft praktisch niets.
Het gaat dus echt naar de koude landen omdat er blijkbaar nog nooit iets uitgevonden is wat net zo warm is als bont.

Verder kun je het in NL wel gaan verbieden, maar er blijft vraag naar bont.
Dus als er vraag blijft word er ook gefokt.
Is dat niet in NL, dan gebeurt het wel in een ander land.
En daar word absoluut niet naar welzijn van een dier gekeken.
Dus kun je de beestjes beter hier laten zitten.
Dat geld trouwens voor de hele bio-industrie
In NL staat het welzijn van het dier hoog, in andere landen kunnen ze niet eens hun eigen mensen goed eten en een dak boven het hoofd bieden, laat staan dat er naar een dieren gekeken word.

Verder kun je het wel gaan verbieden in de hele EU.
Maar daar word het echt niet beter op.
Dan word er op de illegale manier aan bont gekomen.
Denk dan aan stroperij met klemmen, vallen en stroppen.

Nee, geef mij dan de gewone manier maar.
Een nerts word afgemaakt door hem in een kistje te stoppen wat al helemaal vol zit met narcose gas.
Hetzelfde als wat je in het ziekenhuis krijgt bij een operatie.
Alleen krijgen ze op deze manier een overdosis.
Bij de eerste keer ademen in dat kiste zijn ze al bewusteloos.
De tweede keer in coma en bij de 3e keer al dood.
Een snelle en pijnloze dood dus.

Verder is bont hetzelfde als leer.
Het verschil is alleen dat bij de bewerking van leer de haren eraf gehaald zijn en bij bont niet.

BTW ik draag zelf geen bont omdat ik vind dat, dat hier niet nodig is.
Maar ik leef ook niet in een koud land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:46

P.S.
Zijn jullie al eens op een nertsen fokkerij geweest?
Je kunt zo wel roepen dat ze het slecht hebben, maar hoe kun je dat weten?
Zoals je misschien begrijpt kom ik er regelmatig en er niets zeiligs aan.
ik ben toch ook een grote dierenvriend, maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat deze beestjes een goed leven hebben .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:46

Hmmm, er is al een keer een discussie hierover geweest, van mij. Hierin werd iets heel duidelijks gezegd:
als we hier gaan verbieden om nertsen ed te fokken, gebeurt het in arme landen als Polen. De omstandigheden zijn daar een stuk slechter en je verschuift het probleem alleen maar. Frusty Er blijven al-tijd mensen die bont zullen dragen, laatst ook in een soort kroeg, hartstikke warm en mevrouw liep te showen.
Ik had dr het liefste wat gedaan!!! En wat betreft de varkenshouderij daar is niks mis mee, in ieder geval niet zoals mensen het zich hier voorstellen. En dan nog wat leer betreft: denk je werkelijk dat leer van de melk of vleeskoe vandaan komt ?!?!?! Niet zo naief mensen, die velletjes zijn daar totaal niet geschikt voor. Net zoals de vacht van vleeskonijnen, daar kan ook geen bont gemaakt van worden!


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:04

avantilover schreef:
Net op het hier nog -25 graden gaat worden Joost.


Het Nederlandse record is dus -24,7, als ik me niet vergis.. gemeten in 1979.. Tja, we hebben al -15 gehad van het jaar. Vergeet niet dat de euro gebruikt wordt tot ver boven de Noordpoolcirkel. De antibont lobby is ook tot hier doorgedrongen. Hier vind ik bont echter iets meer op zijn plaats

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:12

Euh...Kawa...ik hoop dat je gelijk hebt, maar bij ons hier in de buurt zitten ze dus echt niet op stro, ik ben er zelf een keer wezen kijken.
En bovendien: wie zegt dat ik een paard 23 uur per dag in zijn eigen WC goedkeur??? Vind ik ook verschrikkelijk en grenst ook aan dierenmishandeling, of hij er nu goed uit ziet of niet! (paard kijkt niet in de spiegel, dus hij heeft er weinig aan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:31

Raar, ik ken namelijk 3 bedrijven en daar zitten ze allemaal op stro.
Ik ben ook geen voorstander van een paard dat veel op stal staat, maar het bebeurt wel erg veel.
maar dat mag dan ineens wel.
of alle vissen in een kom.
Kanaries in een kooi.
En je paard kijkt niet in de speigel, maar jij kijkt toch wel naar hem neem ik aan.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:45

Er zijn ook nog eisen voor die nertsfokkerijen enzo hoor... Als het echt zo vreselijk zou zijn, zouden ze het allang verboden hebben, en zouden ook zoals rk al zegt de vachtjes er niet zo mooi en gezond uitzien. Wat dacht je dat van die kistkalveren? Die iedereen lekker opeet?
En dieren houden voor het vlees/de vacht ? Ik wil toch echt af en toe een biefstukje, en om mijn eten nou een eerlijke kans te geven (namelijk al vaak als verweer gehoord, dat die dieren geen kans hebben te overleven) nee dank je feestelijk, ga er echt niet met een speertje achteraan rennen...

Ik heb zelf ook 2 (!!!) bontjassen, een lammycoat en een nertsjas. Ik draag ze echt wel in de winter als het koud is, maar in de zomer om te showen nee. Ben niet achterlijk, veel te warm...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:46

Dit zijn van die eindeloze discussies.
Ik weet zeker dat je het niet kunt stoppen, als je daar in gelooft, dan ben je naief.
En wat Kawa zegt, je kunt het beter hier laten gebeuren dan elders.
Ik sluit me aan bij bij Kawa.