Toiletteren bij 'aparte' rassen(fjord,fries,haf )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Toiletteren bij 'aparte' rassen(fjord,fries,haf )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 15:27

Ik moet voor n opdracht op school het toiletteren van 3 'andere 'rassen beschrijven

wie heeft hier verstand van?

het leuk is echt wat vreemde rassen maar het mag ook zoals hier boven vernoemd fries,fjord,haflinger,ijslander o.i.d zijn

wie schrijft het voor mij op

alvast bedankt

groetjes san


KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:55

Bij een fjord laat je de staart zoals het is, hooguit de onderkant beetje recht knippen. De manen knip je kort waarbij je de witte manen aan de buitenkant iets korter, dan stekken de mooie zwarte manen er iets bovenuit. Je knipt ze met de hals mee op handhoogte geloof ik.
Bij een andalusier doe je bij de hengst niets lekker laten groeien en uit de klit houden, de merries worden de manen + voorpluk eraf geschoren. De staart word ook rondom de gehele staartwortel afgeschoren.
Bij de dravers doen ze eigenlijk alleen achter de oren een oorlengte de manen afscheren en de rest laten ze lekker doorgroeien. Maar weet niet of dit tot een officieel dracht kan worden gerekend.

Gr Irma

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 16:11

bij friezen, gewoon wassen, hoeven met van dat auto zwarte lak bespuiten, manen uitkammen, invlechten, en de dag voor de keuring er uit halen .

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

LeonoorStoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:10

Bij de lippizaner moeten de manen los, de staart lang, voor de rest nauwelijks iets bijgeknipt.
Ik heb nog een uitgebreidde beschrijving over hoe het moet, maar die moet ik nog even opzoeken, hoor je van de week.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:19

Weet er iemand wat nou de officiele regel is voor friezen: wel of niet de oren uitknippen?


KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:23

Volgens mij niet knippen, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Gr Irma

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:05

hoi san je had het natuurlijk ook kunnen vragen maar dit is leuker, de oren uitscheren de bovenkant van het voorbeen bijscheren de kaaklijn nog wat beter uit laten komen ook met scheerapparaat en wassen etc dat ken je wel.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:43

KingMarco schreef:
Bij een fjord laat je de staart zoals het is, hooguit de onderkant beetje recht knippen. De manen knip je kort waarbij je de witte manen aan de buitenkant iets korter, dan stekken de mooie zwarte manen er iets bovenuit. Je knipt ze met de hals mee op handhoogte geloof ik.

Gr Irma


Bij sommige fjorden laten ze ook nog een stuk manen groeien bij de schoft. Dit noemen ze dan een "hengstenpluk" en dat is traditie. Daar hielden de noormannen zich vroeger mee vast als ze gingen rijden (d8 ik)
Plukjes die uit de oren steken worden weggeknipt, maar ze worden niet leeggemaakt. Soms wordt hun "baardje" weggeschroeid met een aansteker.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:51

parouscha schreef:
bij friezen, gewoon wassen, hoeven met van dat auto zwarte lak bespuiten, manen uitkammen, invlechten, en de dag voor de keuring er uit halen .


En (eventueel) baardhaar ( Lips are sealed ) weghalen natuurlijk Haha! !

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:53

Steef schreef:
Weet er iemand wat nou de officiele regel is voor friezen: wel of niet de oren uitknippen?


Wij scheren altijd de oren uit als we naar de keuring gaan, evenals de overmatige beenbeharing.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:18

Ik knip de oren ook uit en het baardhaar haal ik ook weg,
al dat haar vind ik geen gezicht Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:29

Steef schreef:
Weet er iemand wat nou de officiele regel is voor friezen: wel of niet de oren uitknippen?


ja hoor, gewoon uitscheren

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:46

bij shetlanders (NSPS) niks doen, alleen de staart iets afknippen zodat ze er niet op gaan staan. Manenkam het liefst dubbel.
Welshcob de baard eraf en een klein vlechtje in het maanstukje net achter de oren (is me verteld)

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:45

Bij haflingers gewoon die manen en staart laten groeien (staart wel recht afknippen), oren netjes knippen Wel of niet helemaal leeg is geloof ik eigen smaak, baard weg scheren/ schroeien of hoe je het ook wil doen.
Bij de benen weet ik niet wat je moet doen maar ik laat de haren die daar zitten gewoon groeien. Wel zo makkelijk tegen mok etc.

Groetjes

TREC oefenen in Noord Brabant: Trec Team Eersel

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:05

Bij Friezen verbiedt het FPS alle knippen het scheren van een fries aan de staart en manen. wat wel ooit gedaan wordt is het staart 'draaien van onderen en dan een beetje ervan afknippen (zo ziet het niet recht uit= natuurlijker en kun je toch ff knippen) let wel op dat de staart wel altijd onder de hak vandaan komt.
Bij een veulen mag je de overbodige haren bij het oor weg knippen- dus wat uit het oor groeit. maar je mag niet aan de neusharen komen ( Bloos heb ik dit jaar wel gedaan) je mag wel even. de lange haren aan de onderkaak wegknippen.
Bij enters en oudere friezen knip je de oren uit en de onderkant vd kaak. Ook knip je de lange haren aan de achterzijde vd voorknie en hak naar de kogel tot de aanzet vd sokken. En dan hoeven in olieën of vetten. verder met een ietwat harde borstel door de sokken heen gaan.

Wassen doe je eerst met een goede shampoo en dan met een anti-klit of glansmiddel. in laten trekken en dan met lauwwarm water met een scheutje natuurazijnazijn uitspoelen. beetje drogen met een handdoek en dan uitpluizen met je vingers. als het redelijk opgedroogd is (niet helemaal!) een paar vlechten in de staart (ik doe er meestal 5 middelgrote) en de manen. Vlecht altijd een touwke mee zodat het niet zo'n warboel wordt tijdens het uithalen. De vlecht vd manen moet er wel uitgehaad worden bij de keuring. tijdens het rijden is alleen een hengstenvlecht toegestaan.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 01:09

LeonoorStoos schreef:
Bij de lippizaner moeten de manen los, de staart lang, voor de rest nauwelijks iets bijgeknipt.
Ik heb nog een uitgebreidde beschrijving over hoe het moet, maar die moet ik nog even opzoeken, hoor je van de week.


De oren moeten weldegelijk uitgeknipt, evenals de snorharen en baard, soms is de kogel bijknippen ook gedaan, maar dit is niet verplicht.
Staart zo lang mogelijk, op de kogel en de manen inderdaad los. Deze worden ook lang 'gekweekt' door middel van stalvlechten.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 02:35

Citaat:
Bij een andalusier doe je bij de hengst niets lekker laten groeien en uit de klit houden, de merries worden de manen + voorpluk eraf geschoren. De staart word ook rondom de gehele staartwortel afgeschoren.


Alleen bij veulens. Men denkt dat de manen en staart er voller door terug komen. Volgens mij onzin.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 09:59

merelberfe schreef:
Bij Friezen verbiedt het FPS alle knippen het scheren van een fries aan de staart en manen. wat wel ooit gedaan wordt is het staart 'draaien van onderen en dan een beetje ervan afknippen (zo ziet het niet recht uit= natuurlijker en kun je toch ff knippen) let wel op dat de staart wel altijd onder de hak vandaan komt.
Bij een veulen mag je de overbodige haren bij het oor weg knippen- dus wat uit het oor groeit. maar je mag niet aan de neusharen komen ( Bloos heb ik dit jaar wel gedaan) je mag wel even. de lange haren aan de onderkaak wegknippen.
Bij enters en oudere friezen knip je de oren uit en de onderkant vd kaak. Ook knip je de lange haren aan de achterzijde vd voorknie en hak naar de kogel tot de aanzet vd sokken. En dan hoeven in olieën of vetten. verder met een ietwat harde borstel door de sokken heen gaan.

Wassen doe je eerst met een goede shampoo en dan met een anti-klit of glansmiddel. in laten trekken en dan met lauwwarm water met een scheutje natuurazijnazijn uitspoelen. beetje drogen met een handdoek en dan uitpluizen met je vingers. als het redelijk opgedroogd is (niet helemaal!) een paar vlechten in de staart (ik doe er meestal 5 middelgrote) en de manen. Vlecht altijd een touwke mee zodat het niet zo'n warboel wordt tijdens het uithalen. De vlecht vd manen moet er wel uitgehaad worden bij de keuring. tijdens het rijden is alleen een hengstenvlecht toegestaan.



nou bij ons scheren ze zelfs de neusharen weg!
En zeker weten dat dit mag:))

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:39

Wij hadden de tip vd jury toen wij bij de keuring van Ilbert was, Om dat niet te doen want het mocht officieel niet vh FPS.
Velen doen het wel daar niet van, ik blijf het ook doen zolang wij er niet oor afgerekend worden. ik vind het netter staan.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:04

Tinkie schreef:
Citaat:
Bij een andalusier doe je bij de hengst niets lekker laten groeien en uit de klit houden, de merries worden de manen + voorpluk eraf geschoren. De staart word ook rondom de gehele staartwortel afgeschoren.


Alleen bij veulens. Men denkt dat de manen en staart er voller door terug komen. Volgens mij onzin.


Hmmz, ook volwassen anda merries lopen helaas (tja, ik vind het gewoon zonde) zonder manen rond op de keuring


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Josien_, rocky_1995, shaddy82, Ubermetrics en 107 bezoekers