Dwang stoornis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Dwang stoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 22:38

Waarom weet ik niet maar vandeweek schoot het me ineens te binnen: Ik moet van mezelf dingen doen om iets te 'berekenen'.

Eigenlijk doe ik dit al heel lang. Meestal hele simpele dingen:

* De ruitenwisser mag niet tegelijk bij een lantaarnpaal komen. dan gebeurt er iets. (ik heb niet in mijn hoofd wat, maar ik weet dat het dan niet goed is)

* Als ik me rot voel en een vraag hem ga ik passen tellen, wel-niet-wel-niet. Dit doe ik niet expres, dit moet van mezelf.
Kom ik fout uit dan moet het opnieuw... (speel dus nog vasl ook Verward).

* Sterren op mijn plafon tellen. Vantevoren beslis ik dat ik op een even getal uit moet komen. Gebeurt dit niet dan gaat er iets fout.

* Of dit er echt bij hoort weet ik niet maar met uitmesten bijvoorbeeld kan ik niet 1 drolletje laten liggen. Ik zie ieder klein dingetje en daar wordt ik panisch van. Om (oa) die reden ben ik ook met zaagsel gestopt want ik was meer tijd kwijt aan mesten dan aan mennen.

(her)Kent iemand dit? En moet/is er iets aan te doen?
Ik vind het best vervelend, maar echt last heb ik er niet van.
Ik voel me echt beter als ik 'positief' uitkom maar ik geloof er ook in dat het niet goed komt als ik fout uitkom en dat is uiteraard rottig

Ik ben echt benieuwd of meer mensen dit doen.. Anders ben ik gewoon raar

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:43

Er is zelfs een officiele naam voor, maar ik kom er zo op het moment even niet op. Zolang het niet echt je dagelijkse leven beheerst, zou ik me er niet te veel van aantrekken. Ik had het vroeger met zebrapaden, mocht ik van mezelf alleen over de witte strepen lopen enzo ... Ben er vanzelf overheen gegroeid Haha! .

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:43

Komt veel vaker voor. Is ook niet echt raar. Het wordt geloof ik echt als stoornis gezien als het echt je werk belemmerd (dus als je bijvoorbeeld de hele ochtend terug naar huis moet om te kijken of het gas wel uit is, of dat je uren bezig bent je handen te wassen).

Zelf had (heb) ik ook wel wat dwangstoornisjes die allemaal heel goed beheersbaar zijn. Vroeger had ik er veel meer en nu heb ik er alleen nog last van als ik erg moe ben (bijvoorbeeld nog even controleren of het licht uit is).

Maar goed, veel mensen hebben er last van. Er zijn ook diverse boeken over geschreven. Het is dus ook niet raar oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:51

Volgens mij heet het dwangneurose en heel veel mensen hebben er in lichte of sterkere mate last van.
Maar ik zou me pas druk gaan maken als het je gaat belemmeren in je dagelijks leven (dat je extra vroeg moet opstaan omdat je anders de sterren niet geteld krijgt). Ik denk dat het heel menselijk is om naar zekerheden te zoeken maar omdat je die niet altijd krijgt ga je die zoeken in andere dingen zoals het aantal stoeptegels oid. Heel veel mensne zijn zich er niet eens van bewust dat ze het doen.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:13

zoiets heet inderdaad dwangneurose, mijn zusje heeft ook
van die 'rare' dingen Haha!
Ze moet altijd een paar keer voelen of de voordeur op
slot is als ze weg gaat. Ze presteert het zelfs om een
blokje om te rijden en dan weer aan de voordeur te gaan
voelen Scheve mond

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:25

Ik heb er last van, vooral bij bepaalde spanningen. Dan gaat het om de reden van de spanning, en als het goed uitkomt dan loopt het goed af. Voor de rest heb ik er gelukkig geen last van, want het leidt ontzettend af.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:34

Er zijn echt heel veel mensen die hier last van hebben en het is vervelend maar zolang het je leven niet al te erg beheerst, kan het geen kwaad.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:00

Het is heel vervelend voor de mens die erbij woont ook, mijn man heeft het nl. ook, ettelijke keren een glas neerzetten, de schuif open en toe doen, even iets aanraken tiental keer .... echt voor de kriebels van te krijgen, en hij kan er niets aan doen, ondanks dat ik er opmerking over maak doet ie het toch - iets stopt hem om er mee te stoppen ... volg je nog? hihihihi....
Ik heb er zelf een milde vorm van in die zit dat ik alles perfect symetrisch wil hebben, dat ik op de stoep de lijn volg of probeer niet op de "streepjes" te staan (ja, hoe belachelijk kan je zijn hé?!), of gewoon iets moeten doen die eigenlijk helemaal niet nodig of nuttig is zoals de (volautomatische) wasmachine een extra beker water bijgieten ... hoop maar dat het niet erfelijk is, wat Medium-erg met Mild erg .... zal toch niet Xtra erg geven zeker ... Haha!
Het ergste is nog dat ik me stoor aan de tikken van m'n man (oorpeuteren, op z'n eigen kop meppen, schuiven open/toe/open/toe ...) maar dat ik onbewust het dus ook in me heb (volgens mij milder dan wel) ... hihihi ...

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:02

Ik had vroeger ook iets raars: als ik over een fietspad fietste met bomen erlangs, dan moest elke keer mijn trapper beneden zijn als ik "tussen" 2 bomen was, anders kreeg ik echt jeuk en werd chagerijnig. Verward
Ook moest ik altijd vóór een achteropkomende auto een bepaald punt hebben bereikt..heel vaag.
Ik realiseer het me nu pas, maar ik doe het al jaren niet meer...misschien groei je er vanzelf over heen...
(hoop alleen dat ik je niet op nieuwe ideeen heb gebracht Knipoog )

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:06

Nu ik erover denk heb ik er nog wel meer, zo wil ik precies zoveel trappen doen op de fiets en aan de volgende paal stop ik met trappen en hoop ik aan de volgende oprit te komen zonder te moeten duwen ... Haha!
Als je erover gaat denken zie je ineens dat je er wel meer hebt - valt bokken er ook onder? Ander die heb ik ook! hahahaha ...

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:20

marieketencate schreef:
Ook moest ik altijd vóór een achteropkomende auto een bepaald punt hebben bereikt..heel vaag.
Ik realiseer het me nu pas, maar ik doe het al jaren niet meer...misschien groei je er vanzelf over heen...
(hoop alleen dat ik je niet op nieuwe ideeen heb gebracht Knipoog )


deze had ik ook Bloos en ook ik ben er overheen gegroeid Schijnheilig, mij te inspannend geworden al die sprintjes op mijn oude dag Haha!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:36

ruiterinrust"]
[quote="marieketencate schreef:
Ook moest ik altijd vóór een achteropkomende auto een bepaald punt hebben bereikt..heel vaag.
Ik realiseer het me nu pas, maar ik doe het al jaren niet meer...misschien groei je er vanzelf over heen...
(hoop alleen dat ik je niet op nieuwe ideeen heb gebracht Knipoog )


deze had ik ook Bloos en ook ik ben er overheen gegroeid Schijnheilig, mij te inspannend geworden al die sprintjes op mijn oude dag Haha!
[/quote]

Tjaaa, je hebt het zwaar Lips are sealed ....zo zie je maar weer: je hebt het gewoon niet druk genoeg als je nog tijd hebt voor dat soort dingen...neem een voorbeeld aan ruiterinrust...die werkt pas echt hard Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken (en wordt inderdaad al een dagje ouder...ik heb hem IRL gezien, dus ik kan het weten! (sorry offtopic)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:38

Die van de auto en al daar willen zijn voor hij je voorbij komt heb ik ook ... amaai - straks ben ik nog een zwaar geval in de plaats ...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:41

Ik heb ook dat soort dingen, maar vooral gebeurt er is aan de ene kant van mn lichaam, moet het aan de andere kant ook gebeuren, bv een stomp, deur openen enz anders wordt ik ontzettend onrustig, is echt superirritant dat soort dingetjes

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:09

Een dwangneurose / dwangstoornis valt onder angststoornis. Er zijn 6 groepen angststoornissen waarvan de dwangneurose er één is.. Een ander woord voor dwangneurose is obsessieve compulsieve stoornis. Deze stoornis kenmerkt zich door onweerstaanbare gedachten en handelingen met een meestal angstwekkend karakter. Denk aan bijvoorbeeld de wasdwang, waarbij iemand de hele dag bezig is met zichzelf en zijn omgeving schoon te houden, deze stoornissen beheersen volledig iemand zijn leven, en zijn vrij ernstig. Ook gaan deze stoornissen vaak gepaard met lichamelijke klachten zoals buikpijn, opvliegers, zweten etc etc. Zoals hierboven al te lezen is heeft iedereen in zijn jeugd-kinderjaren last van een dwanghandeling, dit komt bij heel veel mensen voor, en verdwijnt meestal vanzelf als het kind wat ouder wordt. Ikzelf moest voor het slapen gaan altijd 8 x de zolderdeur aanraken, anders ging er iets fout.. Zulke dingen.
Ik weet niet waarom jij deze dingen uitvoert? Wat gebeurt er volgens jou als je het niet doet?? Heb je het wel eens niet gedaan? Of er niet op gelet?
Als deze dingen je leven gaan beheersen zou ik je aanraden er toch verder mee te gaan, want als het werkelijk om een dieper liggende angststoornis gaat, zul je zeker gebaat zijn bij psycho- of gedragstherapie!
Heel veel succes/sterkte!! Lovers

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:14

Iedereen heeft wel van deze dwangshandelingen, meestal gaat het vanzelf weer weg. Zolang je er zelf maar niet last van gaat krijgen.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:17

Wat ik nog vergeten was te zeggen: een kennis van mij heeft Gilles de la Tourette, een symptoom hiervan kan ook zijn dwang/dranghandelingen. Die kennis moet als ie thuiskomt altijd 2 blokjes om het huis fietsen voordat ie naar binnen mag, als ie dan thuis is moet ie eerst met zijn rechtervoet de deurmat van de achterdeur aanraken en pas dan mag ie zijn fiets binnen zetten..en dan nog van die dingen.. Kun je je voorstellen dat deze handelingen je complete leven beheersen. Het niet uitvoeren van de handelingen is voor een Gilles de la Tourette patiënt ondenkbaar, dus het hoort gewoon bij je leven, net zoals ik mijn tanden poets.. Vreselijk dus.
Van die kleine dingen die wel eens 'moeten' daar kan iedereen over meepraten, en dan vind ik controleren of de deur wel op slot is, nog niet eens echt meetellen, want dat is gewoon echte onzekerheid, die vaak ook nog versterkt wordt door anderen: "heb je deur wel op slot gedaan?'" Weet je het zeker..... etc.
Maar het is een RAMP als dwanghandelingen je leven gaan beheersen!!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:27

Zolang je ermee kunt leven zonder hulp van medicijnen of hulpverleners is het nog geen dwangneurose. Het wordt pas erger zodra het je dag of leven gaat beheersen. dan zou je eens op zoek kunnen gaan naar hulp.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:34

Piaffe schreef:
Zolang je ermee kunt leven zonder hulp van medicijnen of hulpverleners is het nog geen dwangneurose. Het wordt pas erger zodra het je dag of leven gaat beheersen. dan zou je eens op zoek kunnen gaan naar hulp.


Ik schrijf in mijn stukje toch ook wat een dwangneurose is? En bovendien weet ik niet in hoeverre het haar leven beïnvloedt? Ik ken genoeg mensen die met een dwangneurose jaar in jaar uit doorgingen, zonder hulp van hulpverleningsinstanties, en maar blijven volhouden! Je hoeft geen halve psychopaat te zijn om aan te kloppen bij een hulpverleningsinstantie. Bovendien verschilt het per persoon wanneer jij vindt dat het invloed op je leven heeft!! Als je het alleen al als lastig ervaart, waarom zou je dan geen hulp zoeken???

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:42

Zo lang het je niet belemmerd in je gewone leven is er niets aan de hand en ben jij waarschijnlijk de enige die zich d'r aan ergerd.
Ik heb ook een paar van die dingetjes. Gewoon kleine dingen. Niet op een randje van een tegel ofzo gaan staan, de gekleurde tegels over heen stappen(of juist de andere), m'n ogen ff dicht doen naast een reflector paaltje of lantaren paal. Nog wel veel meer. Maar niet altijd en steeds maar door.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:51

Pinky vraagt in haar topic zelf: is er iets aan te doen? Waaruit ik afleid dat ze er wel degelijk hinder van ondervindt!
En Dennis, jij zegt: zolang jij de enige bent die zich eraan ergert.. Als je je er aan ergert, waarom geen hulp zoeken dan??? Net alsof hulp alleen voor een vergevorderd stadium is??
En nog iets (ff algemeen): ik zeg niet dat Pinky een dwangneurose heeft, ik reageerde meer op iemand hierboven die de naam dwangneurose/stoornis liet vallen.

Pinky girl? Waarom geen hulp zoeken als je dit toch als lastig ervaart?

Pieter J.G. Frijters heeft een boek geschreven over Mind Tuning, en gaat in dat boek in op niet-reële angsten. Misschien heb je er wat aan!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:40

Het gekste is nog dat je vandaag het héél erg kan hebben en s'avonds ineens denkt van "waar was ik nu me bezig", en morgen heb je het gewoon niet ... je doet het onbewust en pas na een tijd zie je het zelf in terwijl je ermee bezig bent te tellen/kijken/haasten/... en je het niet eens doorhebt!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 16:24

Dat met fietsen deed (ik fiets niet meer Haha!) ook. En zo nog wel meer dingetjes bedenk ik me...

Opzich heb ik er niet echt last van. Ik vidn het hoogstens wat vervelend omdat ik daardoor geregeld beinvloed wordt. Als ik 'fout' uitkom is mijn stemming echt naar de knoppen. Maar dat si het meestal toch als als ik uberhaupt 'moet' tellen van mezelf want dat doe ik dan omdat er iets aan de ahnd is en dan 'wordt het opgelost als ...'.

Bedankt voor jullie reacties Lachen

mizz_R

Berichten: 41
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:52

Ik heb er ook best wel veel last van!!Het is heel erg vervelend maar je moet er proberen op te letten,Want straks gaat het je leven beinvloeden!!!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:15

ik heb er volgens mij ook wel last van
- ik moet altijd alles proeven of eraan likken Bloos , zo heb ik m'tong al verbrand aan een lampje, giftige (grafitie)schoonmaakmiddelen opgelikt van de liftdeur, veel verschillende diervoeders gegeten en zelfs m'n kat heb ik een keer oven z'n kop gelikt Bloos *schaam*
- ook moet ik altijd iets gelijk afmaken, bijv. met m'n werk, als ik tot 6 moet werken en ik heb het nog niet af ga ik gewoon nog en tijdje door tot het wel af is en als ik iets echt niet afkrijg, een tekening bijv. dan maak ik het ook noooit verder af

ik weet echt niet hoe het nou precies komt, het gaat altijd gewoon vanzelf, denk er niet bij na