Tips om vastgeplakte korsten te verwijderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Tips om vastgeplakte korsten te verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 00:49

Bolivia zit helemaal (behalve de hals) onder de harde korstjes en korsten van de schimmel en van de modder. Ik heb haar nu 1 x gewassen met Betadine en 1 x met Iamverol behandeld. De VA heeft gezegd dat ik de korsten eraf moet halen maar dat is nu echt nog onmogelijk.

Heeft er iemand tips hiervoor? Kan ik het bijvoorbeeld laten weken in vaseline of babyolie ofzo?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:51

Ik denk dat babyolie een goed idee is.Misschien dat je het wel een nachtje moet laten weken om het goed los te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:29

Ik zou er niks aan doen, gebeurt vanzelf. Als je er olie of vaseline op doet, sluit je het eerder af voor zuurstof en geef je de vacht meer kans om te broeien en daar zijn schimmels juist dol op.
Die korsten komen vanzelf los na een paar keer wassen. Je kunt ze loshalen met een bot mes, maar dat neemt je paard je niet in dank af. Vroeger werd dat altijd gedaan bij schimmels, maar een paard vindt dat niet zo grappig en zal dus alleen maar harder gaan protesteren tegen verdere behandeling.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:29

'k Zou idd. ook babyolie proberen !

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:40

Geen baby olie of vaseline gebruiken! Daardoor sluit het af en kan het helemaal niet meer genezen, en wordt het juist erger.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:42

weken met lauw water en dan met bot mesje proberen. Het is wel een rotklus.
Succes!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:45

Ozep kwam met flinke schimmel bij de handelaar vandaan,
ik smeerde er ook een heel dun laagje bio-huidolie op, best duur spul maar het heelde echt heel snel nadat ik er eenmaal mee begon.
Volgens mij was het van het merk Leovet.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 10:50

Sjuimpje schreef:
Ozep kwam met flinke schimmel bij de handelaar vandaan,
ik smeerde er ook een heel dun laagje bio-huidolie op, best duur spul maar het heelde echt heel snel nadat ik er eenmaal mee begon.
Volgens mij was het van het merk Leovet.


Is dit een paardenmerk of een mensenmerk Knipoog

Ik ben er nog niet helemaal uit want ik had zelf ook al die dingen bedacht van het broeien etc.

Maar ik zou het er dan opsmeren voordat ik ga wassen dus dan kan het even inwerken en dan spoel ik het daarna meteen weg. Dan zijn in ieder geval de korstjes al wat zachter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:54

Dat is echt een paardengoedje,
ik spoot mijn paard eerst goednat met een imaverol oplossing, dat borstelde ik goed maar toch heel zachtjes in.
Daarna smeerde ik de olie op de plekjes, de korsten waren in no time weg en het heelde veel beter als normaal gesproken.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:43

Moddervlekjes kan je met zo'n zwart steentje eraf halen. (hoe heten die dingen ook alweer )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:45

Dat zijn van die slick borstelblokjes,
in dit geval noooit gebruiken!
Die plekken zijn gevoelig dus vooral niet krabben, rossen o.i.d.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:46

Heb het ook over de modder, niet over de korstjes.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:49

Onder de modderkorsten zit hoogst waarschijnlijk ook gewoon de schimmel... Dat kan je van bovenaf niet zien.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:50

Snik, ok.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 12:19

leovet bio-Hautöl
Die Sommerpflege für Haut und Haarkleid, auch in besonders kritischen Fällen wie Sommerekzem.
leovet bio-Hautöl kräftigt und regeneriert angegriffene Hautpartien mit natürlichen Wirkstoffen wie Ringelblume, Karotte und Johanniskraut. bio-Schwefelfluid mindert lästigen Juckreiz und die Scheuerneigung nachhaltig. Das Haarwachstum wird wieder angeregt. Die Haut wird geschmeidig, das Pferd fühlt sich wieder wohl. Bei regelmäßiger Pflege mit leovet bio-Hautöl müssen Störungen wie angegriffene Haut, Juckreiz oder Sommerekzem nicht mehr befürchtet werden. Die besondere Mehrphasen-Rezeptur unterstreicht die Naturbelassenheit des Produktes. leovet bio-Hautöl muß vor Gebrauch gut geschüttelt werden, dadurch verbinden sich die unterschiedlichen Phasen und garantieren optimale Wirkung.

Ik ga nu nog even zoeken waar ik het kan bestellen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:28

"mijn" ruitersportzaak (Langeraap Berlicum) verkoopt het gewoon, ik verwacht dat het toch makkelijk te krijgen is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:33

Horseland filialen hebben het ook gewoon volgens mij,
in Bussum en Bilthoven iig wel.
Hier in Soest bij Fugers verkopen ze het ook.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 12:40

Gevonden! Gewoon bij Hypodrama in Rotterdam. Ik ga het zo meteen halen.

Sjuimpje nog 1 vraag, gebruikte jij het elke dag of alleen na de Imaverol behandeling (dus om de 3 dagen)?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:43

Lag eraan hoe de huid eruit zag,
als hij weer droog en schilverig begon te worden deed ik het tussendoor ook nog een keertje.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:15

Sonja schreef:
Ik zou er niks aan doen, gebeurt vanzelf. Als je er olie of vaseline op doet, sluit je het eerder af voor zuurstof en geef je de vacht meer kans om te broeien en daar zijn schimmels juist dol op.


Babyolie sluit de huid niet af. Het wordt bij babiejtes met berg (korstjes op het hoofd) ook geadviseerd om het op het hoofdje te doen en een nacht te laten zitten. Kan dus geen kwaad. Het is wel een vieze bende (alles vet...).
Crème of zalf sluit de huid wel wat af.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 23:28

Ik heb haar vanavond ingesmeerd met Leovet Bio Huidolie. Het probleem is wel dat haar hele lichaam onder zit, alleen de hals en buik en haar hoofd zijn bijna korstvrij. Ik heb dus nu een half flesje gesmeerd.

Ze vond het insmeren wel heel lekker, zelfs bij haar pezen (die helemaal rondom een korst hebben) stond ze gelukzalig te kijken.

Ik weet wel dat ik nooit 2 paarden zou willen hebben (heb ik nu, maar je snapt wat ik bedoel). Ik was vandaag om 19.15 op stal en begon pas om half 10 met Bolivia. Dat duurt wel niet zo lang, maar toch. Als ik er 2 zou moeten rijden dan kun je me echt afvoeren hihi.

LeonoorStoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:38

Een paard met schimmel moet alereerst door de dierenarts bekeken worden. Daarna zal de dierenarts vaststellenin welke mate je paard schimmel heeft, en je een genezingsproces aanraden. Aangezien je imaverol hebt gebruikt (dat is als het goed is alleen op doktersvoorschrift te krijgen, want het is gevaarlijk spul) raad k je aan, je paard om de aantal voorgeschrevendagen te wassen met imaverol en er verder niets aan te doen. Zorg ervoor dat jeimaverol op de juiste manier mengt, anders veroorzaakt het irritaties aan de huid. Imaverol is een ster goedje!
Ga alsjeblieft niet aan de gang met olie e.d. --> het help averechts. En NOOIT korstjes er af krabben!!!! Schimmel is zeeeeeer besmettelijk(net als wratten bij mensen), als je een korstje er af krabt, en er komt een klein beetje vloeistof vrij ontstaat er zo weer een nieuwe schimmel infectie!!
Succes! En luister naar je dierenarts, die heeft ervoor gestudeerd!!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:54

Als het er echt afmoet, dan is t wel moeilijk. Wij adden 2 paarden met hele erge mok, en dat moest er ook af van de DA, echt, tot bloedens toe, omdat het anders niet hielp (bloeden, bacterieafvoer ofzo)
En dat hebben we met zn 2en met hele stompe mesjes gedaan. was wel moelijk. maar de paardjes hebben nu geen last meer!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 18:03

Leonoor, ik ben meteen met haar naar de kliniek gegaan toen ik haar heb opgehaald. Volgens de veearts moet ik wel de korstjes er af halen en met Imaverol wassen volgens de voorschriften.

Overigens kun je Imaverol wel gewoon kopen bij ons in de ruitersportzaak hoor.