Razinda naar de kliniek en een nare dag daarna...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Razinda naar de kliniek en een nare dag daarna...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 22:26

Maandag ben ik met Razin naar de kliniek geweest. Ze moest daarheen voor controle van haar gebit (ieder half jaar) maar ook voor een uitgebreid onderzoek. Sinds een week of 6 is ze zichzelf niet, zeg maar. Ze loopt wel goed, maar er is weinig looplust en ze zit gewoon niet lekker in haar vel.

Toen ik aankwam moest ik haar eerst op het harde laten draven. Daarna op de harde volte longeren. Brrr, wat vond ik haar krabbelen. Maar het was hartstikke goed hoe ze liep! Daarna werd haar rug gevoeld of ze daar last van had. Ook dat viel mee, maar er werden voor de zekerheid foto's gemaakt. Ook werd er nog een keer bloed gecontroleerd, heel uitgebreid. Een deel konden ze zelf doen en een deel is naar een extern laboratorium gegaan, die uitslag hoor ik morgen. Toen Razin in de rontgenruimte stond moest ik daarbuiten wachten tot ze klaar waren. Ze hadden meteen foto's van haar gebit gemaakt.

Daarna ging Razin de onderzoeksruimte in, waar ze rectaal werd opgevoeld. Alles was daar ook goed, ook de eierstokken en ze was op dat moment hengstig. Arme Razin, ze was gesedeerd en helemaal suf en allemaal zweet op haar voorhoofd. De arts vertelde dat de foto's van haar gebit er iets minder goed uit zagen dan gehoopt. Verdrietig
De foto's liet hij me later zien. Haar gebit werd bekeken, dit vond ze absoluut niet fijn en dit moest dus met praam gebeuren. Ze kent de mondsperder inmiddels wel en heeft er echt een hekel aan. Haar voorste kies was scheef geduwd en die werd met een electrische vijl bijgeslepen.

Daarna mocht ik haar op de trailer zetten en terug komen om de foto's te bekijken. De uitslag van het bloedonderzoek wat zij zelf deden was trouwens ook helemaal goed. Er was dus niet echt iets uitgekomen, uit alle onderzoeken. Morgen hoor ik dan nog de laatste uitslag.

De arts liet me de foto's van haar rug zien, de wervels stonden allemaal goed van de schoft en de rug. Die in de achterhand konden ze niet goed op de foto krijgen omdat ze daar al veel spierontwikkeling had.
Toen de foto van het gebit. Het weefsel in de bult (de botwoekering) leek iets uitgebreid te zijn en die kies schuin gedrukt te hebben. Ik stelde natuurlijk allemaal vragen omdat ik zo graag wilde horen dat het goed kwam, maar daar konden ze natuurlijk niet veel van zeggen. Ze hopen dat als ik iedere 4 of 5 maanden terug kom voor controle, en zo het gebit goed in de gaten laat houden, dat het allemaal goed blijft gaan. Maar ik had natuurlijk liever gehoord dat er niets aan de hand was...

Op de terugweg liet ik haar geen hooi eten, dat mocht niet omdat ze natuurlijk nog suffig was. 2 Uur later kwam ik thuis en toen heb ik haar gevoerd. Niets aan de hand verder. Later op de avond kwam ik weer om af te voeren, en toen lag ze en had ze haar voer niet op, echt helemaal niets voor Razinda!!
Gisterochtend ging ik weer naar stal en toen schrok ik ontzettend. Razinda lag met haar hoofd naar achteren, plat op de grond. Haar ogen waren open en ze reageerde niet. Ik riep haar maar nog geen reactie. Ik dacht echt dat ze er niet meer was...
Toen ik de deur open had en bij haar was gaf ze gelukkig reactie, en even later stond ze op. Nog steeds had ze haar eten niet aangeraakt. Toch was ze heel rustig, dus ik dacht niet aan koliek ofzo. Ik liet haar en Jur los in de bak en ging ondertussen mesten. Toen ik daarmee klaar was, zag ik dat ze ook in de bak was gaan liggen. Jur stond naast haar, alsof ze over haar waakte, net als toen ze nog een veulen was... Lovers
Ik ging bij haar zitten en ze legde haar hoofd in mijn nek. Ik heb de kliniek gebeld en daar kreeg ik te horen dat ze waarschijnlijk moe was van de langen reis heen en terug en alle onderzoeken. Daar dacht ik zelf ook aan. Later op de dag lag ze weer veel, maar ze was nog steeds rustig.

Maar 's avonds liet ze zich ineens vallen in haar box, stond weer op en viel weer, met haar hoofd naar achteren en ze was compleet weg, gewoon een totale black-out. Ze reageerde nergens meer op, ik praatte tegen haar, trok zachtjes aan haar hoofd, maar ze was er gewoon even niet meer. Ik raakte toen echt in paniek en heb mijn DA gebeld dat hij met spoed moest komen. Een vriendin op stal bleef bij me, gelukkig. Razinda lag al een half uur en het leek wel alsof ze steeds in shock raakte. Ik dacht echt dat ik haar kwijt zou raken...

Eindelijk was de DA er, en Razin was inmiddels weer iets helderder. Het leek wel alsof ze epilepsie had ofzo, ik dacht nog dat het misschien een gevolg van van de sedatie. De DA liet haar overeind komen en onderzocht haar. Toen bleek dat ze wel koliek had, de linkerkant van haar darmen lagen erg stil. Ze had verstoppingskoliek. Ze was dus gewoon flauwgevallen van de pijn. Verdrietig

Het ene paard reageert op pijn door heel druk te worden, en de gewone verschijnselen te tonen die je meestal bij koliek ziet, maar Razinda legde zich er gewoon bij neer leek het wel. Het was echt heel naar.

Ik ben dus op stal blijven slapen en heb haar een paar keer gecontroleerd. Het ging weer beter en ze ging ook weer mesten. Om 3 uur 's nachts ben ik naar huis gegaan omdat ik het ijskoud had en Razin leek in orde. Om 8 uur stond ik weer bij haar en toen was ze al heel attent. Vandaag was ze alweer zichzelf, lekker druk, vrolijk, hongerig.
Net ging ze zelfs in galop over het terrein toen ik Jur ging binnen zetten. Meestal blijft ze dan achter en rent ze stiekem de wei in, maar nu kwam ze keihard achter ons aanrennen. Lovers

Nou, zometeen nog afvoeren en dan maar weer eens op tijd mijn bed in als alles goed gaat. Hoewel ik nu al weet dat ik het doodeng vind om haar alleen te laten.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:32

Wat een verhaal zeg. Niet echt wat je wil horen allemaal.
Echt een zorgenkindje dat paard van je!
Sterkte ermee!!

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:32

Getverderrie! Wat een eng verhaal! Ik snap dat jet het doodeng vind om haar nu alleen te laten. Ik zal voor je duimen dat de koliek nu echt over is en ze het niet meer terugkrijgt. Arm paard, ze moeten haar wel hebben he?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:34

Wat eng zeg! Je zult je wel wezenloos geschrokken zijn, en het was altijd al een beetje je zorgenkindje.
Succes verder en heel veel beterschap voor Razinda.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:37

Oh, ik weet hoe je je voelt. Afgelopen zomer is Warenko met koliek naar Utrecht gebracht, ik was er dagen misselijk van. Toen hij na 4 dagen weer in zijn eigen stalletje stond, was ik ook zo bang, stel je voor dat hij vannacht.......Gelukkig ging hij gewoon slapen, en ik ook, van vermoeidheid! Heel veel sterkte, ik hoop dat Razin weer goed is opgeknapt. Het was een enge belevenis, dat geloof ik graag!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:40

Djiez wat een horrorverhaal..... Wat zul jij bang geweest zijn toen ze niet meer reageerde.....
Beterschap voor d'r!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 22:43

Bedankt voor jullie reacties!
Ik voelde de grond onder me vandaan zakken, Razin betekent zo veel voor me. Ik geloof niet dat ik nog een paar van zulke dagen/nachten zou volhouden. Wat een ellende hebben die paarden toch altijd he.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:45

Brrrrrr wat een verhaal zeg!
Wat zul jij geschrokken zijn. Heel veel sterkte met haar. En geef haar maar een dikke knuffel. Beterschap er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:47

Jura schreef:
Ik voelde de grond onder me vandaan zakken,

Akelig is dat he? Dat je hart voelt overslaan en vergeet te ademen van schrik omdat je denkt dat je haar nu echt kwijt bent.
Maar gelukkig was dat niet zo en lijkt het nu weer beter te gaan.
Bedenk maar dat wonderen echt bestaan en Razinda vast nog een heel oud super dressuurpaard gaat worden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:47

bah zeg dat was zeker schrikken
maar fijn dat het nu weer beter gaat met haar

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 22:53

Katrien"]
[quote="Jura schreef:
Ik voelde de grond onder me vandaan zakken,

Akelig is dat he? Dat je hart voelt overslaan en vergeet te ademen van schrik omdat je denkt dat je haar nu echt kwijt bent.
Maar gelukkig was dat niet zo en lijkt het nu weer beter te gaan.
Bedenk maar dat wonderen echt bestaan en Razinda vast nog een heel oud super dressuurpaard gaat worden.
[/quote]

Inderdaad, zo voelt dat precies.

Ik hoop het ook, maar ik ben steeds zo bang om haar te verliezen. Het beheerst mijn leven eigenlijk teveel, die angst om haar kwijt te raken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:56

Ach meis, dat heb jij weer hoor, het zit je af en toe ook echt niet mee. Heel heel veel sterkte, geef je stoere taaie meid een knuffel en slaapze vannacht!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:06

Pfff wat een naar verhaal zeg! Ik hoop voor je dat het hier bij blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:08

brrr
Eerlijk gezegd nooit gehoord dat een paard zo ook op koliek kan reageren.
Goed onthouden dus voor het geval er een paard is met zulke verschijnselen. Hoop dit topic alleen nooit nodig te hebben.

Ik wil jou en je paardje veel sterkte wensen
Knuffels aan Razinda

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:20

Jeetje, dat is idd wel een rotdag. Al minder goed nieuws dan je had gehoopt op de kliniek, en dan die enge koliek er achteraan. Sterkte voor Razinda, en jezelf!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:31

Poeh! Wat eng zeg! heb er kippevel van, wat zul je geschrokken zijn zeg! Verdrietig
Ik ben heel blij dat het al wat beter gaat, en het zo blijft, maar dat moet wel lukken met jou om haar heen! Knipoog

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:20

oh wat lijkt me dat naar zeg
ben blij dat het nu al weer wat
beter gaat met haar.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:21

runningkawa schreef:
brrr
Eerlijk gezegd nooit gehoord dat een paard zo ook op koliek kan reageren.
Goed onthouden dus voor het geval er een paard is met zulke verschijnselen. Hoop dit topic alleen nooit nodig te hebben.


Helaas, niet alle paarden reageren paniekerig als ze koliek krijgen, dan was het toch een stuk gemakkelijker te ontdekken geweest.

Heel veel sterkte en hopelijk slaap je vannacht een stuk beter!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:30

Als ik er alleen al aan denk slaat m'n hart over!
Wat wit zul jij eruit gezien hebben!
Zo'n gevoel van machteloosheid, alsof je een klap in je gezicht krijgt,
Gelukkig dat ze zich beter voelt, heel veel sterkte met haar gebit.

The best thing you can become is yourself

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:37

Erg schrikken voor je Jura, maar gelukkig dat het 's ochtends weer de goede kant op ging!

Ik snap niet dat ze in de klinieken niet wat duidelijker zijn mbt voeren na sedatie! Paarden worden vol met spierverslapper gespoten, en dan denken ze er niet aan om even tegen de eigenaar te zeggen dat ze op moeten passen met voeren tot de verdoving is uitgewerkt. Ik vind dat een slechte zaak.

Bij een middel als Sedalin staat het niet eens op de bijsluiter.

Terwijl het zo logisch is! De beweging is toch ook een spierwerking! Logisch toch dat dat dan fout kan gaan.
Mijn DA waarschuwt altijd bij b.v. gebruik van Sedalin! Niet voeren van tevoren en niet voeren tot het een beetje uitgewerkt is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:15

gassie wat een eng verhaal
Wat fijn dat het allemaal weer goed gekomen is joh!!!!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:29

Getver Maartje, wat eng. Gelukkig is ze er weer bovenop. Je moet er niet aan denken dat ze zo het leven laat waar je bij bent. Wat zul je bang geweest zijn. Heb je een idee hoe ze aan die koliek gekomen is?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:40

Onze friese ruin rolt ook niet als hij koliekerig is,
hij heeft 2 keer koliek gehad en beide keren ging hij in een hoekje van de paddock liggen.

Blijkt wel dat je de volgende keer gewoon veel meer op je gevoel moet vertrouwen, dierenartsen kennen je paard lang niet zo goed als jijzelf.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:13

Wat een ellende Maartje Boos! . Heel erg om je paard zo te zien en eigenlijk niet weten wat er nou aan de hand is de hele tijd. Ik word ook altijd helemaal koud van binnen als er iets aan de hand is met één van de paarden. Het complete gevoel van machteloosheid.

Gelukkig is het goed afgelopen! Aan jou heeft ze ook veel steun gehad, die Razinda van jou is wel een taaie hoor Knipoog !

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:26

Vreselijk zeg! Maar dat deed die Tinker dus ook waarover ik je vertelde, die bleef liggen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 bezoekers