Meerdere personen op één paard=goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Meerdere personen op één paard=goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 21:44

Ik rijd op mijn verzorgpony samen met mijn vriendin. Mijn vraag: is dit goed of slecht? Hoe zouden we volledig kunnen samenwerken om het deze pony gemakelijker te maken? Misschien een Ponydagboek, en telkens je op de pony rijdt zeggen wat goed ging en wat slecht?

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:32

ik rij mijn eigen springpony samen met mijn zusje, we hebbben haar ook beide in de wedstrijden
dan rij ik nog een pony voor een vriedin van mij, daar spring ik alleen mee, dressuur matig rijdt ze haar zelf
en dan dressuur ik nog met een pony waar de eigenaar zel ook dressuur wedstrijden op rijdt

gaat allemaal prima Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:44

Waarom kotssmiley's? als ik vragen mag?? Niet echt een leuk begin van een berichtje he..

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 19:02

Wel, die kotssmileys, ik wist eigenlijk niet wat dat moest voorstellen, en ik dacht: laat ik het eens uittesten!! En nu weet ik dus wat het moet voorstellen: kotssmileys!!
Heeft niemand typs om beter samenwerking tussen een paard en 2 verschillende ruiters?

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:58

Ha , ben ik die vriendin Alieska??
Goede vraag hoor , want dat zou inderdaad handig zijn.
groetjes Faustie

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:04

Moet opzich best kunnen hoor..
Een manege pony wordt ook door meerdere gereden en een pony met een bijrijder ook.
Ik denk dat het moeilijkste is om geen ruzie te krijgen. Dat gaat bij mij tenminste vaak fout omdat ik (en iedereen) een hele andere opvatting heb van goede verzorging..
Goede afspraken en inderdaad een dagboekje zijn goede oplossingen.
Succes ermee!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:08

Ik heb het altijd zo gedaan dat ik een agenda kocht met 7 dagen per 2 bladzijdes en dan kon diegene bij de dag zetten hoe het ging en wat ze gedaan hebben werkte voor mij goed

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 14:21

Ja, faustie, jij bent die super vriendin!! Maar jullie denken dat een 'dagboek'een goed idee is? Ok, faustie, wat denk jij?

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:24

mijn moeder en ik rijden samen twee paarden, ook in de wedstrijden. We hebben wel van dezelfde instructeur les, en overleggen ook vaak hoe het gaat. Dagboek is een goed idee, zorg ook dat je redelijk dezelfde aanpak hebt. Dus niet bij de een mag alles (bv schuren, slenteren, happen) en bij de ander niets.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:39

Voor mij is dat goed hoor.
Maar dat is misschien ook niet écht nodig, want wij geven les aan elkaar , dus je zal dan nog wel weten wat ik gedaan heb ofzo he.
Maar we zullen eens moeten afspreken op wat we nu eigenlijk gaan concentreren. Want ik werk nog vooral aan de ontspanning en jij aan galop-stap (bijvoorbeeld he), dus ik denk dat we gelijk moeten blijven. Ook al als het bij de 1 vanzelf gaat , maar bij de ander helemaal niet , dan nog moeten we blijven oefenen dat het bij allebei gaat.
groetjes, Moi

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:01

toen ik de titel las dacht ik dat je bedoelde met ze tweeën tegelijk op dezelfde pony Haha!

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 16:04

hihi, nee hoor, al hebben we dat wel aan eens een keertje gedaan en toen begin ie te bokken!! En sindsdien hebben we dat niet meer gedaan!

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:39

O ik heb dat ook een keer gedaan,is vet op lachen want madeline moest via bokkiespring erop Tong uitsteken

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 19:18

Wij rijden met zijn 3-en op Duvel. Ik 3 keer in de week (meestal), een ander meisje ook meestal drie keer en de derde rijd er één of keer op (hij loopt soms 2X op een dag).
We houden geen dagboek/agenda bij. Wel hebben we alledrie dezelfde instructrice, dus pakken we in principe bepaalde problemen op dezelfde manier aan. Ik kijk ook weleens bij de anderen als ze les hebben, dan kan ik zien welk beeld hoort bij een bepaalde opmerking van mijn instructrice.
En verder praten we met elkaar. Werkt ook super.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 02-12-02 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 20:20

Aha, wij praten ook wel met elkaar hoor, maar we hebben een vrij verschillende manier van rijden(vind ik toch) En dat maakt het nu net zo moeilijk, want voor mij moet ramco het zo doen en voor Sil(=faustie op bokt) moet hij het dan weer zo doen. Vet ingewikkeld voor ramco! Daarmee...

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:08

Ik heb ook een bijrijder voor een klein tijdje.. vanwege mijn gezondheid Haha! maar ik zie geen grote problemen.. zij gaat niet met hem aan het werk zoals ik doe.. ik hoop alleen dat hij de respect voor haar kan opbrengen zoals hij bij mij doet.. ik zie er geen nadeel in.. een paard moet met verschillende mensen te berijden zijn.. zo ook de mijne Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:28

Meerdere ruiters zijn (vaak) het beste voor een pony!!! Anders gaan ruiter en paard elkaar blindelings vertrouwen. En dan ga je misschien een beetje verkeerde hulpen geven, en je pony gaat daar aan wennen. Als je hem dan gaat verkopen, of er gaat iemand anders op rijden, dan kan dat problemen geven. En op de duur rijdt je bijna niet meer. (Heb ik ook leegemaakt met een manegepony! Betty!!! => die kende wel he Alieska'tje Knipoog En De instructrice wou mij een andere geven, maar omdat we zo aan elkaar gehecht waren, dan vond ze dat ook weer zielig,... Tot ik dan op de duur Biffio kwam! Toen moest ik die gaan opleren en gaan rijden! Toen ben ik terug moeten gaan rijden, en leerde ik weer veel bij!!!

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 22:30

Toenik nog een paard voor een ander reed hadden we de afspraak om allebei dezelfde instructeur an te houden. En verder is een schrifje/ dagboekje idd heel handig.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 22:53

Een dagboekje is erg handig. Al is het maar om te weten hoe lang de ander heeft gereden, wat zij precies gedaan heeft, waar de problemen zaten en waar als het ware aan gewerkt is.
Dan hoef je elkaar ook niet iedere keer te bellen of te SMS-en of wat dan ook over wat er die dag met de pony/het paard gebeurd is. Wanneer de ander bij de pony/het paard komt dan pakt diegene gewoon het schriftje/dagboekje en leest het even door.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:11

er staat dat jullie elkaar les geven..
Misschien is het handig om.. idd Sjakie.. beide bij de zelfde instricteur op verschillende dagen les te krijgen dan weten jullie beide waar en hoe je er aan moet werken.. voor zo'n beestje kan het best heel moeilijk zijn 2 verschillende mensen!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:15

Het hangt nogal van het karakter van het paard af. Ik rij Baduh eigenlijk alleen zelf. Mijn beste vriendin rijdt 'm als ik ziek ben, en af en toe tussendoor omdat ze springen heel leuk vind, en ik dat nog niet zo goed kan. Haar paard kan niet springen, dus dat vind ik geen probleem. Bovendien vind ik haar rijstijl perfect, en Baduh vindt het ook niet erg. Maar bij praktisch iedereen die erop gaat zitten behalve mij en mijn vriendin, wordt ie boos, geïrriteerd, en gaat ie testen. Naar links lopen als je naar rechts stuurt, bokken, galoperen. Dat soort ongein.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:29

Het gaat volgens mij prima maar dan moet je wel dezelfde dingen doen. Mijn eerste paardje heb ik ook gedeeld met een vriendin, ging pirma ! Maar onlangs heb ik ook met iemand een paard gedeeld, zij hield er een heel andere manier van rijden op na dan ik, ik ben nogal voor puur natuur (more with less), ik zou zonder kopstuk rijden ook, maar zij houdt van alles goed onder controle (lees goed ingesnoerd met bijzet of gogue of zoiets). En dan gaat het echt niet, heb het dan ook niet lang volgehouden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 08:00

Mijn pony wordt door 3 verschillende mensen bereden om verschillende redenen. Ze leert zo naar iedereen te luisteren en wordt niet zo'n paard wat maar door 1 iemand te rijden is. Ze leert dat niet iedereen even duidelijke hulpen geeft maar dat ze daar wel naar moet luisteren, En de laaste reden, heb ik ook eens een dagje vrij, hihiihi.
Ze wordt 1x in de week door Denise gereden (youknowwho) en 1x in de week door mn vriend (op zn vrije dagje). En moet zeggen het gaat perfect! Kan niet merken dat er iemand anders de dag ervoor mee gereden heeft.
Als de rijstijlen teveel van elkaar verschillen dan zou het niet werken, dan werk je elkaar alleen maar tegen. Zoiets moet gewoon klikken.
Ik vindt het heerlijk om te horen hoeveel plezier ze van haar hebben en vindt het geweldig als ik zie hoe dol Tjo op hun is.
Gewoon lekker doen dus!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 19:01

Ligt volgens mij aan het paard. De ene vind het wel goed als er verschillende mensen op hem rijden en je merkt er dan niks van als jij er weer op gaat zitten. En bij andere paarden merk je het meteen als er iemand anders op heeft gezeten.
Bij Odin merkte ik dat ze altijd heel vervelend gaat doen als er iemand anders op ging. Ze pakte dan het bit vast en rende dan heel hard naar een hoek toe, om daar een potje te gaan klieren. Daarom heb ik liever niet dat er iemand anders op gaat die nog niet zo goed kan rijden, want die hebben namelijk de neiging om lekker in die mond te sjorren.

Maar ik denk dat als jullie pony het niet erg vind dan kan het geen kwaad denk ik.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:52

Volgens mij heb ik een uitzondering gehad als ik dit lees. Ik heb heel lang mijn pony met mijn broertje gedeeld. Daar had ik nogal last van, alles wat ik erin reed leerde mijn broertje haar (vera) weer af. Mijn broertje reed gewoon niet goed, we zijn tegelijk begonnen en toen ik L+12 was reed mijn broertje pas zijn eerste wp in de B. Vera was nogal moeilijk aan de teugel te rijden en ik oefende daar dus ook bijna iedere dag voor, mijn broertje reed (net als mij) 1 les in de week maar verder niet. Na zijn les kon ik weer overnieuw beginnen. Niet echt handig dus. Maar dit is blijkbaar uitzonderlijk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers