Sedalin voor het berijden van groen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Sedalin voor het berijden van groen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 00:09

Ik heb een 3,5 jarige, echte moeilijke merrie.
Ze is braaf met longeren.Tijdens het "hangen"doet ze het het eerste stuk goed, daarna ontploft ze en bokt hysterisch!!! }>
Als ik haar nu een spuit Sedalin geef, en haar daarna inrijdt, desnoods 2 keer die dag,
zou ze dan de andere dag, als de spuit is uitgewerkt, nog weten dat een ruiter op haar rug niet eng is?
Tast Sedalin het geheugen aan?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 00:43

Wat ik uit eigen ervaring heb meegemaakt is dat sedalin niet gebruikt kan worden tijdens het rijden.Ga anders eens naar de dierenarts voor raad.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 00:45

Als ze erg stressen kan sedalin een tegenstellend effect hebben omdat de pijn en aanwezigheidsgrens gedeeltelijk wegvallen.
Wat dacht je van hulp en met twee man met geduld en aandacht?

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 00:58

Ik weet enkele gevallen waarbij Sedalin gebruikt is, dit waren echter paarden waar al mee gerommeld was waar je dus niet eens je voet in de beugel kon krijgen.
Dit werd echter gedaan op een proffesionele stal en er stonden altijd een aantal man paraat, naast diegene die het paard op moest en diegene die het paard vast hield.

Je zegt dat je paard moeilijk is,
dan kan je haar net zo veel spuiten geven als je wilt, als het in het karakter zit zal dat na het uitwerken gelijk weer de kop opsteken.

Dus nee!
ik denk niet dat het verstandig is als jij Sedalin gaat gebruiken bij jouw merre.
Je kan haar dan beter een maandje wegbrengen naar een persoon die wat meer ervaring heeft, ook met 'moeilijke' paarden.

Ik heb het idee dat het probleem in een miscommunicatie zit.

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 08:29

Ik heb wel eens iemand zien rijden op een paard dat net daarvoor Sedalin had gekregen om geschoren te wordne. We zullen het maar niet over het lopen van het paard hebben, gewoon zwalkend.

Als je zo een paard moet beleren zit je denk ik fout. Als longeren wel goedgaat en het eerste hangen ook, dan is het zaak het bokken te voorkomen. Dus door of kort te hangen, of kort te wandelen, maar niet door doodleuk het paard te verdoven en dan erop gaan. Je paard moet meer vertrouwen krijgen.
Trouwens, sommige paarden bokken wel met hangen (vanwege het verstoorde evenwicht), maar doen het niet als je er volledig op gaat zitten. Heb je er al opgezeten? (ik kan me voorstellen dat je dat niet direct ziet zitten) Dan zou ik gewoon iemand vragen die het wel vaker heeft gedaan. Je hebt mensen die een riem om de hals doen, dan op eht paard stappen en het uit laten bokken. Die mensen kunnen zo geod blijven zitten, zonder in de mond te komen, dan is jouw paard het bokken zo kwijt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 08:38

Niet doen!!
Gewoon met geduld kom je een heel eind.
Sommige paarden kunnen trouwens niet goed tegen het 'hangen'en zijn makkelijker als je er gewoon opzit.
Met wat hulp die je paard goed vasthoudt Lachen kan je je been over haar rug leggen (gelijk na het hangen). Je paard kan dan makkelijker haar evenwicht bewaren, dan tijdens het hangen.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 08:41

Ik hbe van de DA gehoort dat je beslist de eerste 24 uur niet mag rijden na gebruik van Sedalin. Kunnen ze zo omvallen.. En dat lijkt me niet zo handig dan wordt het paard alleen maar vervelender ben ik bang. Maar hoe is ze moeilijk stelt ze zich aan of is ze ergens bang voor oid?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 09:34

Ow wat vind ik dit stom!!!
Een jong paard kan niet moeilijk zijn! Ze weten niet wat je gaat doen.
Het heeft te maken met geduld, vertrouwen en training!!!!

Sedalin is een verdovend middel. Alles gaat langzamer werken. Bloed stroomt minder snel door het lichaam.
Weet je wel dat het hart de grootste spier is van het lichaam?? Ook daar gaat het langzamer werken terwijl je wel een inspanning van het dier vraagt!!!!

Als je het zelf niet kan, breng haar dan naar iemand die het voor je doet, maar dit vind ik echt verschrikkelijk voor het paard!!!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 09:46

Sorry hoor. Dit klinkt naar onervarenheid. Breng je merrie zo snel mogelijk naar een goede stal waar ze proffesioneel inrijden. Dan weet je dat het in iedergeval goed gaat en jij je merrie niet kan verknoeien. Aub in je eigen belang en veiligheid en voor je merrie, zoek proffesioneel hulp en ga niet stunten met sedalin op eigen houtje....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 09:49

Je kan natuurlijk gezien al deze reacties kijken of een van degenen met goede raad dat ook om wil zetten in de daad en je komt helpen???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:15

Dit zou ik nooit doen. Ik zou het zelfs niet durven op een paard gaan zitten met Sedalin. Rustig blijven en gewoon blijven proberen en anders
zou ik een proffesioneel iemand inschakelen om zadelmak te maken.
De paardendrogist verkoopt wel kruiden en bachbloesems die een paard wat rustiger maken waar je gewoon mee kunt rijden en zelfs voor wedstrijden zijn toegestaan misschien is dat een optie.

Succes

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:24

Even naar de vraag bij het begin: Sedalin bij het berijden van een groen paard? Misschien voor jezelf?
Even serieus: ik heb zelf veel gereden op een paard dat nogal bokte. Gevolg was dat ik er dus zelf al 'anticiperend' op ging zitten (ze zal wel bokken, ik zit dan toch gespannen, dus paard bokt). Totdat ik een keer een borrel had gehad en dus met 1 wijntje op te paard zat. Ik zat een stuk meer ontspannen. Paard voelt dat. Geen gebok.
Met dat besef kon ik toen verder aan de slag (zelf er ontspannen opzitten en er niet bij voorbaat vanuit gaan dat ze gaan bokken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:50

Ik denk dat hulp zoeken beter werkt dan Sedalin erin.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 12:47

Ik denk dat sedalin daar niet echt voor bedoeld is en je jezelf er mee in de vingers snijd doordat het paard zodra het is uitgewerkt weer zal doen als normaal. Dus gewoon evende kiezen op mekaar en volhouden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 12:52

Het bokken kan een teken zijn dat het paard het nog eng vindt, of er nog niet aan toe is.... het enige wat je kan doen is proberen de bokken uit te zitten als je er toch op zit...

Ik ben het ook met Sonja eens: Hulp (= instructie!) zoeken is een beter idee... en een cap opzetten!! (evt. een bodyprotector??)

Ik raad in ieder geval verdovende middelen af.. daar houd je alleen jezelf mee voor de gek....
Laatst bijgewerkt door Banjer op 20-11-02 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 12:54

Ze is 3,5!
Misschien een stapje terug doen.
Feit dat ze dit doet wil zeggen dat ze het eng vindt en er niet aan toe is zoals hier al meerdere keren is gezegd. Waarom dan verdoven???

Dit is het eerste echte werk. Als je nu gelijk al sedalin erin moet doen, hoe moet het dan later als ze echt spieren, kracht en een eigen willetje heeft??? Nu is het een kwestie van vertrouwen winnen. Dan maar niet in 1 dag kunnen longeren, hangen en erop zitten.
Stapje voor stapje lijkt mij!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:21

Nou nou, een stapje terug doen is denk ik toch niet persee nodig. Dus een paard dat bokt is er nog niet aan toe. Tja, dat kan natuurlijk maar op sommige moet je dan nooit stappen.
3,5 is een mooie leeftijd.
Verdoven is een slecht idee. Enfin, dat is hier boven al tig x gezegd. Veel geduld, rust, belonen en consequent zijn.
Ik zou zeggen; ik kom je helpen maar ik rij geen jonge paarden meer in. Misschien is er in je omgeving wel iemand die je kan helpen of toch iemand van Bokt?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:23

Vergeef me als het een domme vraag is (of als ie al gesteld is...)

Weet je zeker dat er geen rugklachten zijn? Of dat het zadel past?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:30

geef NOOIT desalin aan een paard als je dat gaat inrijden!

sedalin verdooft, het paard wordt gespannen, want t is allemaal nieuw en je vraagt een inspanning dus normaal zal het hart sneller gaan slaan, maar het hart(=spier)werkt langzamer door de sedalin, als je logisch nadenkt snap je dat dat niet goed kan gaan!

je mag sowieso nooit rijden met sedalin!

het paard van mn vriendin was 5 toen ze die kocht, kende niks en met longeren was die al gek, laat staan met gaan hangen/erop zitten

nadat 2 mensen er letterlijk gebroken(voet en de ander arm)vanaf kwamen hebben ze van de DA verdovend poeder gekregen waarmee je er wel kort op mocht zitten, daarna hebben ze het poeder afgebouwd en er heeft vanaf het bgin een ervaren persoon op gereden, toen dat allemaal goed ging is die vriendin van mij gaan rijden en bleef het goed gaan.

vraag sowieso (professinele) hulp, en als je persée wil verdoven, vraag dan je DA om advies!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:43

Idd niet doen.
Breng je paard naar een stal, waar ze weten waar ze mee bezig zijn.
En wat heeft het voor nut als het met sedalin wel lukt.
De eerst volgende keer zonder, lig jij weer op je snufferd.

Het enige wat lukt is als je helemaal niet bang bent, dan bokt er bijna geen 1
En gewoon weten wat je aan het doen bent en dat geld ook, of zelfs nog meer, voor diegene die jou helpt.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:16

misschien is een tijdje in de wei zetten en met een half jaar op nieuw beginnen ook een oplossing?
Het paard van mijn stalhouders deed ongeveer hetzelfde, hij was gewoon nog te jolig/jeugdig..

En anders is wegbrengen misschien een oplossing?

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:59

Het lijkt mij inmiddels wel duidelijk dat het gebruik van Sedalin te gevaarlijk is en dat het verstandiger is om een andere oplossing te zoeken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:59

Naast wat hierboven al aangedragen is als goede raad om geen Sedaliin te gebruiken wil ik er nog aan toe voegen dat Sedalin spierverslappend werkt! Als je gaat rijden werkt dit dus tegen je. Het paard kan zijn spieren niet normaal aanspannen door de Sedalin!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 23:07

Helaas(?!) ben ik zelf van een profesionele(tot zover je jezelf zo mag noemen) stal.
Ik kan de merrie in kwestie, echt aan niemand aanbieden, hoor!
Er is niemand die het wil doen.
Mijn laatste hoop was met een verdovingsmiddel.Mijn vraag was dus, ofdat het geheugen van een paard er ook mee wordt aangetast.
Als het ons dus lukt (ons, we zijn met drieen) om op het gedrogeerde paard wel te blijven zitten, lukt dit dan ook de dag erna?Heeft zij onthouden dat een ruiter niet eng is?
Overigens zijn er geen medische problemen, het paard is 100% goedgekeurd.
Mensen die echt durven, PB!!!!
Ik weet helaas echter uit ervaring, dat de beste stuurlui aan wal staan. Knipoog

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 23:12

sarabande schreef:
Je kan natuurlijk gezien al deze reacties kijken of een van degenen met goede raad dat ook om wil zetten in de daad en je komt helpen???

Heel goed Sarabande! Knipoog
Kleintje uit rotterdam is welkom!!!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers