hoe houden jullie jezelf als ruiter fit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

hoe houden jullie jezelf als ruiter fit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 10:46

Ik doe dus naast paardrijden nog een sport, gewoon om m'n conditie beter te houden. Ik ski nu 1 keer in de week. Verder fiets ik af en toe. en soms doe ik wat coordinatieoefeningen (lastig uit te leggen zo, maar ik deed at altijd toen ik nog schaatste).

Met paardrijden hou ik mezelf zeg maar fit door af en toe rechts op te stappne, zonder beugels te rijden, en heel soms rij ik met ogen dicht om evne wat beter te voelen hoe het gaat.
Ik merk ook heel gemakkelijk als ik zelf scheefzit, of scheef inwerk.
Verder ben ik dus links iets handiger dan rechts. Ik merk toch dat het wel iets meer moeite kost om op een paard van 1.80 rechts op te stappen dan links.

Rijden jullie wel eens zonder beugels, en stappen jullie weleens rechts op? En wat doen jullie nog meer om jezelf een beetje fit te hoduen?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:50

behalve 3 tot 4 uur per dag bij mijn paard zijn heb ik nog een huishouden en een 40 urige werkweek. oftewel weinig tijd voor andere sportactiviteiten. toen ik daar nog wel tijd voor had heb ik veel aan waterpolo, stijldansen en squash gedaan.

ik rij vaak zonder zadel, zeker 1x per week. meestal na 3 kwartier gewoon met zadel rijden het zadel eraf en het simpele werk zonder zadel doen, ik zwaai mijn been er gewoon over (lenig mannetje Knipoog ). rechts stap ik nooit op.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:02

ik heb zelf ook een werkweek van 40 uur en 10 uur school. verder het nodige huiswerk. en ik rijd iedere dag dik een uur. en af en toe zonder beugels. heel veel tijd om nog verdere sporten te doen heb ik eigenlijk niet.

groetjes joyce

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:09

Ik ga vanmiddag beginnen bij de sportschool Lachen dat ga ik er dan 2 dagen in de week nij doen. Verder fiets ik iedere dag 30 min heen en 30 min terug van school. Ik heb 2 uur in de week gymles. Verder is het iedere keer 40 min naar abias fietsen (maar ik heb ook hele lieve ouders die me 's avonds komen ophalen). In de zomer skeeler ik veel en ik heb altijd fanatiek geschaatst in de winter, de afgelopen 2 jaar eigenlijk weinig tot niet meer.
Laatst bijgewerkt door missy_m op 20-11-02 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 12:56

haha, leuke vraag.
We waren met de pony's op concours in frankrijk, en daar kwamen er een helehoop uit de selectie zelf schandalig over de finish. Schandalig ind e vorm van: jezus, je bent helemaal uitgeteld! Die kwamen zowat hyperverntilerend over de finish. Sommigen gingen dus ook fitnessen ofzo...
Ik heb er dat concours twee gestart:2 vlak na elkaar de cross in. Maar ik was totaal niet moe toen ikv an de tweede afstapte.
\Ik start nu ook gewoon 5 paarden ( 10 parcoursen) op een wedstrijd, of op sgw start ik er 3. Dit is best wel veel..
Wat ik voor mijn conditie doe? uh, ik rij 4 paarden per dag, ik loop ik weet niet hoeveel meter met die paarden: van en naar molen, wei, bak, vrachtwagen enz. dus als je met 4 a 5 paarden bezig bent bouw je vanzelf een hele goede conditie op... Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:11

Ik rij vaak zonder beugels. Puur voor de houding van mijn benen en om mijn zit goed te krijgen.

Verder moet ik iedere dag minimaal 150 keer touwtjes springen, dat houdt de enkelgewrichten en de polsen soepel. Komt ook weer goed uit met het paardrijden.

Verder gemiddeld 50 sit-ups op een dag. Meestal meer maar er zijn ook weleens dagen dat ik er gewoon niet aan toe kom.
Als ik tv kijk dan zit ik op de hometrainer. Is wat beter dan op de bank hangen. Op die manier kom ik, nu ik weer BB en Onderweg naar Morgen kijk Bloos (erg... ik weet het), zeker wel op 15 km. fietsen op een dag!

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:14

Ik doe naast paardrijden niks extra's...jah 2 uur per week gymles en elke dag 15 min op en neer naar school fietsen Tong uitsteken En ik probeer gewoon zoveel mogelijk paard te rijden Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48396
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:34

ik rijd wel eens zonder beugels.. en een heel enkele keer stap ik wel eens aan de rechterkant op... maar om mezelf in conditie te houden... ga ik uitmesten!!!! Banjer is een pony van 1.54 hoog, maar aan haar uitwerpselen te zien denkt ze nog wel eens dat ze op z'n minst 1.80 is...

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:47

ik rijd ook wel is zonder beugels , is leuk Haha! , wel vermoeiend maar ja...en ja 2 uur per week gymles op school...elke zaterdag fietsen (naar vriendinnen , verzorgpony's enz , dat is wel een paar km hoor:P) en voor de rest eigenlijk niets...misschien soms is dansen op mijn kamer Tong uitsteken

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:48

Soms zonder beugels rijden, heel soms wel eens rechts opstappen, naar de manege fietsen(iedere keer 20-25 minuten), 100 minuten gymles per week(waaronder veel te veel lopen Knipoog ), en dan nog af en toe met de fiets ergens naartoe gaan ofzo.Tijd voor andere sporten heb ik (dankzij school) niet.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:06

Ik rijd er behoorlijk wat per dag, dus daar krijg ik vanzelf conditie van, daarbij fiets ik altijd naar mijn werk etc.

Zonder zadel en zonder beugels rijden doe ik eigenlijk nooit, vind ik eigenlijk te link met de meeste paarden, moet je toch wel een heel braaf dier voor hebben.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:11

SuperPepeijn schreef:
behalve 3 tot 4 uur per dag bij mijn paard zijn heb ik nog een huishouden en een 40 urige werkweek. oftewel weinig tijd voor andere sportactiviteiten.


Hetzelfde geldt voor mij Haha! Geen tijd voor andere hobbies en sport helaas Schijnheilig

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:44

Leuke vraag! Ik vind dat als jij goede sportprestaties van je paard verwacht, je zelf minstens net zo fit moet zijn. Een snel uitgeputte ruiter helpt natuurlijk niet echt mee en is alleen maar extra balast voor het paard. Ik loop veel hard, in de zomer zwem ik veel en natuurlijk dan al het stalwerk wat erbij komt, zoals uitmesten, paardenrijden etc. Verder houd ik mezelf in vorm met het afladen van hooiwagens Haha! Zolang ik nog rap 200 balen (van 35kg/baal) zonder pauze kan opladen of afladen en stapelen acht ik mijzelf in goede conditie *LOL*

Maar als ik sommige ruiters zie.... Hotsend en klotsend op hun paard. Die ruiters komen dan met een rooie kop de proef uit. Of je nu recreatie rijdt of wedstrijden, ik vind gewoon dat je in een goede conditie moet zijn als je paardrijdt. Anders zit je je paard alleen maar in de weg.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:53

Pril, ik ben het helemaal met je eens!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:03

Ik fitness twee a drie keer per week, in mijn tussenuren, op school Haha! Maar ja, ik heb de luxe van een fitnesscentrum op school...

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:15

Rechts opstappen .... ramp bij mij hoor!!!!! Ik zit heel lang te sukkelen voor ik er opzit!! Ik rijd wel soms zonder beugels , maar das dan niet echt voor de conditoe maar voor mijn houding.
Verder fiets ik elke dag 14km naar school (7km heen en 7km terug)
en ga ik dinsdag lopen met school.
greetz!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:55

Ik doe buiten paardrijden geen ander sport, maar alle klusjes bij de paarden zijn wel voor mij (afsluitingen repareren, stallen uitmesten, met zakken eten sleuren) en daar haal ik mijn conditie van. Ik rij regelmatig zonder zadel, maar dan niet voor de conditie, maar om mijn zit te verbeteren. Voor andere sporten heb ik eigenlijk geen tijd meer, aangezien ik een full time job heb en een hele stal paarden om voor te zorgen en te trainen als ik thuiskom. Dit houd mij wel in conditie !

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 21:01

Ik fiets elke dag 20 minuten tot 30 minuten naar school en dat ook weer terug, heb ook die 100 minuten gymles zoals de meeste scholieren hier Knipoog
Ik tafeltennis naast paardrijden, en na anderhalf uur tafeltennissen ben ik vermoeider dan na een uur paardrijden, klinkt heel vreemd eigenlijk Verward
En ik fiets ook nog 5 minuten heen en terug naar tafeltennis dan *LOL*

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 21:03

Toen ik na een stop van een jaar weer met de paarden begon (3 jaar geleden ongeveer) ging ook mijn conditie weer de betere kant op.
Op dat moment sportte ik namelijk helemaal niet meer.
De laatste paar jaar ben ik gemiddeld zo'n 4x in de week naar de paarden geweest. Nu met Tinka is dat 10 km fietsen (5 heen en 5 terug) dus dat is al 40 km in de week. Verder doe ik ook alles op de fiets, heb er een kilometertellertje op zitten en heb de fiets nu anderhalve maand en toch al 360 km op de teller. Verder wandel ik veel, met de hond en ook met het paard. Laatst heb ik samen met Tinka hardgelopen. Sportschoenen aan (ik dus Schijnheilig ), longeerlijn eraan en daar gingen we Haha! Zij hield het langer vol dan ik.
Dus ik doe naast het paardrijden geen andere sport, maar ben wel heel veel in beweging en dat merk ik ook wel.
In de sportschool gaan zitten hou ik niet lang vol, maar 2 uur met een paard wandelen, dat gaat me een stuk makkelijker af.
Ik rijd overigens ook veel zonder zadel en stap zowel links als rechts op. En ik doe nog steeds mijn uiterste best om op het paard te springen zonder dat er een zadel op ligt. Laatst een keer gelukt en ik blijf gewoon proberen Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:03

Ik heb geen tijd om een andere sport erbij te doen, maar het fietsen naars chool noem ik mijn "tweede sport" ik fiets ongeveer 26 kilometer per dag (13 kilometer heen en 13 terug)
Alleen als het erg koud word of het hard regent/waait ga ik met auto/bus...

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:27

ik doe ook aan fitness buig naar voren pak asbak+sigaretten buig weer terug en met m`n laaste energie steek ik een sigaret op zwaar leven hoor
nee ik fiets elke dag naar peqen vaak 2 keer vergeet elke de chaps of schoon dekje dus kan weer terug loop met peqen vaak een heel stuk als het niet donker is ik stap vaak aan de rechte kant op als ik weer lst heb van de knie. verder geregeld zonder beugels aangezien ik zo`n beroerde zit heb en ben vaak elk weekend op concour met mireille die rijd voor de havikerwaard en heeft vaak een stuk of 4 paarden bij zich en ook de laatste tijd de dekhengst HERO en daar moet je vooral je kop bijhouden en bij lunatic ook is ook een hengst.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:39

Ik fiets regelmatig naar school en naar de paarden (totaal 5 kwartier per dag ong) en rijd een uurtje per dag. Soms even zonder beugels maar alleen wanneer de merrie zich een beetje rustig wil houden.

Madinotjuuh
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:23

ik rijdt iedere dag 2 paarden. als ze lekker los lopen dan ga ik zonder beugels rijden of zonder zadel. ik stap vaak rechts op en ga soms gymnastieken op mijn paardjes. ( rondjes draaien, op en af springen, staan enz) ook ga ik wel af en toe spelen met mijn paardjes in de bak en geloof mij dan kan je echt veel er achter aan gaan rennen. maar wat bij mij ook helpt is om een paar keer per week hele stukken met ze 1 voor qte gan wandelen of joggen. Ook heb ik een hele stal vol met 11 paarden die ik geregeld moet uitmesten en helpen op wedstrijden en zelf starten bijna iedere week daar krijg je ook wel conditie van verder naast de paarden en naar school fietsen iedere dag kwartier heen en terug en anderhalf uur gym per week doe ik geen sport maar wat ik wel vaak doe is 2 keer per dag touwtje springen in het begin 50 keer daarna steeds meer opbouwen daar val je echt van af en je conditie gaat echt om hoog! maar toch kom je nog vaak met een rood hoofd van het paard af omdat je je zo hebt ingespannen en geconcentreerd blijf je dat jouden:d

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:59

fietsen , fitness , hardlopen in het park Lachen , Karten Tong uitsteken Haha! Ik ben zoveel mogelijk bezig om beweging te krijgen .

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:13

Net als SP geen tijd om andere dingen te doen naast mijn paard! Tegenwoordig heb ik een echte kantoorbaan en ik merk dat al dat zitten me geen goed doet...
Ik rijd elke dag (eerlijk waar) minstens driekwartier zonder beugels. Na het losrijden doe ik ze uit en ze gaan pas weer aan als ik klaar ben en ga ´uitrijden´. Ik vind het rijden zonder beugels veel prettiger dan met beugels en het is nog goed voor me ook.