duidelijkheid en uitleg gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

duidelijkheid en uitleg gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 19:56

Heej....ff een vraagje,

Er vliegen zoveel termen door de lucht, pat parelli, T-touch, freestyle, NH, en nog veel meer. Kan iemand mij vertellen wat nou precies wat is, en wat wat inhoud. Ikke van bokt vertelde mij dat (ik dacht Bloos ) T-touch Linda tellington Jones
Wat is nou precies het vershil tussen NH en freestyle. Kan je nou ook Freestyle rijden, met gewone optoming, dressuurmatig, of is dat dan NH Verward

Of hebben die dingen weinig met rijden te maken en vooral met omgang.

Wie schept duidelijk heid ?
Laatst bijgewerkt door Tiko op 18-11-02 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 20:11

T-Touch is naar mijn weten niet van parelli maar van linda tellington jones....

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 20:41

Thnx...sorry, ws het ff kwijt, heb het veranderd

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 20:41

jemig stef jij hebt ook alleen maar commentaar op zulke pietluttige dingetjes eeh? Stuur haar dan een pb ofzo :S

Tiko: Er is een boek in de handel waarin meerdere vormen natural horsemanship staan beschreven, zal binnenkort de titel doorgeven aan je.
Freestyle is eigenlijk meer ene term die Emiel Voest aan zijn manier van natural horsemansdhip heeft gegeven, maar je hoort het ook vaak als rijden zonder zadel of rijden op eigen manier. En tja wat de juiste benaming ervoor is.... dat is per persoon anders natuurlijk. Natural horsemanship is in elk geval een verzameling van omgang, gedrag, rijden etc... T-Touch is idd van Linda Tellington Jones, de 7-games zijn van Pat Parelli, Join-up is van Monty Roberts en "freestyle" is dus van Emiel Voest en zo heb je er nog veeel meer en er zijn veel overeenkomsten.

Zoek eens wat info (via zoekmachines) zou ik zeggen, want hier op bokt zal je denk ik geen goeie omschrijving vinden. Iedereen heeft zijn eigen omschrijving en velen kunnen het niet goed omschrijven (incl. ik) en vooral zullen velen niet de moeite nemen om t uit te leggen.

succes leon en snowdon

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 20:45

Bedankt leon!

Kan je me misschien wel een indicatie geven wat 7-games ongeveerinhoud, heb geen idee in welke richting ik moet denken.

En T-touch, is dat een soort vorm van masseren?

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:05

T-touch is inderdaad een vorm van masseren. De 7-games van Pat Parelli zijn hele goede (grond) oefeningen om de band met je paard helder te krijgen. Helaas heb ik daar nog geen boek van gevonden (of ik zoek niet goed genoeg).
Ik heb wel bemerkt dat er de laatste tijd redelijk wat beunhazen 'freestyle-lessen' oid aanbieden dus wees voorzichtig als je les neemt (anders betaal je een hoop geld aan iemand die een keer een videootje heeft gezien, en zeg nou zelf: dat kan je zelf ook).

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 22:28

Maar wat voor soort oefeningen dan??
Ik kan me er niet echt wat bij voorstellen, zulke dingen als dat je paard je volgt oid?? Ik weet echt niet in wat voor hoek ik moet denken.

Idd...die 'beunhazen' (nòòòòit van gehoord Knipoog) kom je idd heel veel tegen, gewoon oplichters eigenlijk.....

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:36

Orri hier op bokt weet alles van de 7 games van pat Parelli. Er zijn boeken van, maar ook videobanden etc. Voor mij hebben dit soort dingen meer te maken met de manier waarop je met je paard omgaat en minder met het rijden. Je kunt het ook doortrekken in het rijden, maar dat is moeilijk.

Er is volgens mij bij Yahoo groups ook een NH group.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:33

snowdown, doe ff normaal. Ik help haar alleen maar, het logisch dat je op T-touch niks kan vinden als je het in combi met parrelli zoekt, aangezien het niet van parrelli is.
Er staat ook, naar mijn weten, voor het zelfde geld had ik het dus fout.
Zit niet zo te zeveren zeg!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:00

Het is niet zo simpel om hier even de verschillen uit te leggen tussen verschillende 'systemen' om het zo maar te noemen.
Ten eerste zou ik je aanraden veel boeken te gaan lezen. Die hoef je niet allemaal te gaan kopen, de meest gangbare boeken staan in de bieb.

Overigens is het boek dat Snowdon bedoelt 'Uw paard als partner' denk ik. Toch Leon?

Verder: Freestyle is een onderdeeltje van NH. Natural Horsemanship is een manier van omgaan met paarden: een paard om zo'n manier houden dat hij zich zoveel mogelijk kan gedragen zoals in de natuur.

- Met rijden betekend dit dat je met hem communiceert zoals een ander paard uit zijn kudde dat met hem zou doen. Zonder woorden, maar met gebaren, bewegingen = lichaamstaal.
- Wat huisvesting betreft betekend dit dat je je paard minimaal 1 maatje gunt, een ander paard dus, veel beweging, zo min mogelijk opstallen.. kortom zo natuurlijk mogelijk.
- Je probeert je paard gezond te houden, bij ziekte zoek je eerst naar de oorzaak en pobeer je deze weg te nemen, je lost niet alleen het symptoom op.
- Wat hoeven betreft, je gebruikt liefts geen ijzers; voor meer informatie zoek naar 'natural balance' of 'strasser trim'.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik denk dat je de bedoeling wel begrijpt. NH gaat dus niet alleen om rijden maar bevat, ALLES wat met paarden te maken heeft.
Ook is NH niet een rijstijl. Het is niet zo dat je geen engels/western kunt rijden als je aan NH doet. Je intergreert het in elkaar.

Freestyle betekend naar mijn idee rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen. je paard onder controle hebben doe je geestelijk, jij bent zijn meerdere en dat betekend dat jij een zelfbewuste, duidelijke leider voor hem moet zijn. Dit bereik je door te oefenen en veel te leren over het gedrag van paarden.

Er zijn veel verschillende 'systemen' die gebruikt worden, maar ze komen allemaal op het zelfde neer. Je kan een combinatie van systemen gebruiken, of je direct of later op 1 systeem richten.
Voor meer informatie over een aantal personen zou ik hier eens kijken:
www.parelli.com
www.parelli.nl
www.montyroberts.com
www.horsemanship.org
naturalhorsemanship.pagina.nl

Als je meer vragen hebt pb gerust. Interessante forums waar je heeeel veel goede informatie krijgt zijn:
http://groups.yahoo.com/group/Savvy-NL/
http://groups.yahoo.com/group/NatPaard/?yguid=55268320
http://groups.yahoo.com/group/nh-nl/?yguid=55268320

De eerste gaat over Parelli (PNH), de tweede over vanalles en de derde gaat over nog diversere onderwerpen.

Zelf heb ik lange tijd vanalles door elkaar gebruikt. Nu doe ik bijna alleen nog maar PNH wat rijden betreft) want dat vind ik zelf het meest duidelijke, fijn werkende systeem.
Veel dingen gaan nu stukken beter en ik heb er ontzettend veel plezier in!

Succes!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:04

AAARRCCHHH hier ben ik te oud voor ( niet negatief bedoeld) maaaaruuhh ik kan het allemaal niet meer volgen. Ik rij en werk gewoon volgens de Kim methode eerlijk, oprecht, consequent, aardig, niet aardig, geduldig ennuuh werkt voor mij nog altijd het beste.. Oja praat veel zachtjes met ze over vanalles.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:04

ja dat boek bedoel ik idd elise! En Tiko, je kan het van me lenen, maar.. kleine kans dat ik het boek zondag al hier heb Lachen Veel succes met je "research' Knipoog

en steffie (ik wilde er eigenlijk niet op ingaan, maarja...) Ik bedoelde het in het algemeen, niet alleen in dit topic.

groetjes Leon en Snowdon

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:15

Steffie heeft gelijk Snowdon. Als je het goed bekijkt bestaat het leven namelijk alleen maar uit details....

Maar Steffie, ik zou ook alleen maar dingen neerzetten die ik 200% zeker weet. Dus niet "naar mijn weten"

Even weer terug on-topic:

Hier zijn nog wat Nederlandse pagina's die wat meer uitleggen over de methode Parelli. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren, maar ik vind persoonlijk dat Pat Parelli een systeem heeft ontwikkeld dat door iedereen te volgen is.

Meer links naar sites vind je op de Nederlandse NH startpagina:

http://natural-horsemanship.beginthier.nl/

Uitleg over de seven games vindt je hier (en ik hoop dat je de engelse taal een beetje machtig bent):

http://www.visi.com/~jbly/equine/methods/seven_games/
http://www.angelfire.com/az/iceryder/7games.html

Een overzicht over verschillende methodes:

http://www.stormloader.com/iceryder/wtrain.html

Je suis Charlie.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:22

snowdon schreef:
jemig stef jij hebt ook alleen maar commentaar op zulke pietluttige dingetjes eeh? Stuur haar dan een pb ofzo :S


Doe jij dat ook dan..... Schijnheilig

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 10:52

Bedankt voor jullie reacties...ik ga nu eerst even het internet af struinen.
Bedankt voor jullie uitleg en links!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 10:57

Elise schreef:
Verder: Freestyle is een onderdeeltje van NH. Natural Horsemanship is een manier van omgaan met paarden: een paard om zo'n manier houden dat hij zich zoveel mogelijk kan gedragen zoals in de natuur.

- Met rijden betekend dit dat je met hem communiceert zoals een ander paard uit zijn kudde dat met hem zou doen. Zonder woorden, maar met gebaren, bewegingen = lichaamstaal.
- Wat huisvesting betreft betekend dit dat je je paard minimaal 1 maatje gunt, een ander paard dus, veel beweging, zo min mogelijk opstallen.. kortom zo natuurlijk mogelijk.
- Je probeert je paard gezond te houden, bij ziekte zoek je eerst naar de oorzaak en pobeer je deze weg te nemen, je lost niet alleen het symptoom op.
- Wat hoeven betreft, je gebruikt liefts geen ijzers; voor meer informatie zoek naar 'natural balance' of 'strasser trim'.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik denk dat je de bedoeling wel begrijpt. NH gaat dus niet alleen om rijden maar bevat, ALLES wat met paarden te maken heeft.
Ook is NH niet een rijstijl. Het is niet zo dat je geen engels/western kunt rijden als je aan NH doet. Je intergreert het in elkaar.

Freestyle betekend naar mijn idee rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen. je paard onder controle hebben doe je geestelijk, jij bent zijn meerdere en dat betekend dat jij een zelfbewuste, duidelijke leider voor hem moet zijn. Dit bereik je door te oefenen en veel te leren over het gedrag van paarden.



Mmmm....klinkt wel logisch maar ik kan dus nooit echt goed NH-en als mijn paard rondom op ijzer staat, ik niet de mogelijkheid heb om hem dagelijks in het land te gooien ed.

Kijk, ik weet niet precies hoe ik dat dan moet realiseren. Hopelijk wel als ik alle sites heb bekeken Knipoog

Ga nu ff lekker surfen, als ik nog concrete vragen heb kom ik nog even terug Haha!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:23

Nee zo moet je het niet zien! Probeer zoveel je kan je paard zo te houden... wat niet kan, kan helaas niet... het is nooit ideaal. Maar kleine beetjes helpen toch?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: E_C en 22 bezoekers