Aan de teugel blijven lopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Aan de teugel blijven lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 11:43

Ik heb een probleempje met het paardrijden wat ik al vanaf het begin heb, ik kan een paard wel aan de teugel laten lopen, maar ik kan hem niet aan de teugel blijven lopen. Na een tijdje begint hij te hangen en dan heb ik blaren aan me handen.
Wat doe ik verkeerd,ik ben nogal zacht met me benen misschien licht het daar aan.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:01

ja daar ligt het aan. een paard rij je op je benen aan de teugel en niet met je handen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:57

Ik zou het eerder andersom willen zeggen: je bent waarschijnlijk te hard met je handen. Geef je ook na wanneer het paard je hand volgt, of blijf je m vast houden?

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 18:26

mijn instructeurs zeggen dat ik veel te lief ben

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:46

drijven en toegeven helpt dat niet?

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:56

inderdaad moet je paard eigenlijk vanuit jou drijvende hulp nageven. Dus niet alleen met handen vragen. Maar met een zachte kuit is volgens mij mix mis hoor! Hoe zachter hoe beter, maar het moet wel effectief zijn!
Dat geldt ook voor je teugelvoering..

Probeer ervoor te zorgen dat JIJ niet vast blijft houden, want dan kan je paard ook gaan hangen. Voorwaarts drijven (met zit en evt.kuit), ophoudinkje en weer ontspannen met je hand.
(klinkt zo lekker makkelijk he? Schijnheilig )
En op tijd erbij zijn, als ie weer met zijn hoofd omhoog wil gaan. Dat is een kwestie van timing; training dus (van de ruiter).

Ennuh.. dat te lief zijn ?! Hoe zit dat dan precies? Als je maar eerlijk naar je paard toe blijft. Dus niet de ene keer streng en de andere keer maar toestaan. Consequent zijn is volgens mij een van de belangrijkste (en ook de moeilijkste dingen) van het paardrijden... zucht...
Cool Cool
Succes hoor.
DianaL

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 19:04

Als een paard bokt of er opeens vandoor gaat bij wijze van sprkeen blijf ik er gewoon nonchalant erop zitten alsof er niks is gebeurd. Dat ik gewoon een tik van mij terwijl je juist je paard moet straffen.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:15

Hoi MissX

OK, ik snap het! Wanneer je paard wegrent, kan ik me voorstellen, dat je rustig wilt blijven en je paard op zijn gemak wil stellen.

Dat rustig blijven is trouwens GEWELDIG goed van je hoor!
Want de meeste ruiters (behalve de bokkers en ikzelf natuuuuuurlijk.. Knipoog ) zijn toch altijd wat paniekerig als zoiets gebeurd...en gaan dan aan de teugels hangen, voeten vooruit steken (skieen zeg maar) en schelden.... Helpt niet altijd...hihi..

Maar als je paard er een spelletje van wil maken, moet je wel wat ingrijpen, denk ik.?

Er is een spreekwoord (of is het een gezegde?? weet ik veel..)
"van kwaad tot erger"....

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:15

Je moet wel helemaal onspanning geven maar nog wel met genoeg contact kan hij waar of hoog knijp je in beide teugels te gelijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:13

Handen op de plaats, schouders bovenarmen en onderarmen ontspannen, contact houden maar niet "zijn hoofd dragen" als hij zwaar word even erbij tikken ( niet slaan maar even opletten) Het komt van achter uit. het is luiigheid dat ie hangt, hij hoeft zo zijn eigen hoofd niet te dragen.....

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:26

Je moet je paard van achter naar voren rijden.
Dat wil zeggen : eerst de achterhand , over de rug en zo naar de mond van het paard. Als je die ontspanning hebt, zal het paard automatisch nageven en normaal gezien in de hand blijven lopen , omdat zo'n ontspannen houding zowel voor ruiter als paard het aangenaamste is.

Zorg dat je zijn achterhand actief houdt en geef zelf na : Als jij vraagt moet het paard geven , als hij vraagt moet jij geven. Als het paard altijd vraagt en nooit geeft als jij vraagt , zal hij dus gaan hangen. (zo hebben ze me dat althans eens uitgelegd) Het vragen en geven moet dus in een perfect evenwicht zijn.

Zorg er altijd voor dat je wel degelijk nageeft, maar niet té veel. (want dan komt ofwel zn hoofd weer omhoog omdat hij aanleuning zoekt , ofwel gaat ie hangen) Zoals al eerder gezegd : timing!!
Als jij voelt dat je paard omhoog komt of omlaag , moet je hem voor zijn en ofwel eventjes vragen (daarmee bedoel ik niet alleen met je handen , maar vooral met je benen) ofwel nageven.
Groetjes xxx

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:05

Aandrijven met je benen, en deze hulpen opvangen met je handen. Zodra hij nageeft even ontspanning geven op de teugel. Er is heus niets mis met een zachte kuit hoor, maar ben je misschien iets te hard met je handen? Zelf ben ik af en toe ook nogal hard met mijn handen en dan begin je (meestal onbewust) te trekken, paard begint als reflex tegen te trekken en dus te hangen op de teugels.

RoSpoBo
Berichten: 20
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:46

Miss X schreef:
Als een paard bokt of er opeens vandoor gaat bij wijze van sprkeen blijf ik er gewoon nonchalant erop zitten alsof er niks is gebeurd. Dat ik gewoon een tik van mij terwijl je juist je paard moet straffen.


Dat doe ik ook altijd, maar dat straffen? Ik vind niet dat je dat zowiezo hoort te doen. Als je gewoon blijft zitten en daarna direct doorgaat met wat je deed leert een paard dat wegrennen of bokken niks oplost. Als hij schrikt, en daardoor wegrent, vind ik het niet eerlijk tegen over je paard om het te straffen.
Naar mijn mening hoor je een paard te trainen door beloning, en als hij het niet goed doet gewoon negeren, hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat als hij niet actief is je dat negeert en er niks aan doet, maar ik bedoel wegrennen omdat hij je hulpen niet aan wilt nemen of naar je been trappen. Gewoon herhalen en als hij het goed doet belonen.

Over het aan de teugel:
Je moet wel de drang voorwaarts houden, en goed zorgen dat hij z'n achterhand er goed onder heeft. Als je paard niet voorwaats is dat begint hij al snel te hangen.
En als je paard er dan doorheen komt meteen ontspannen, dat is dan zijn beloning.

geheim14

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:48

Inderdaad je moet gewoon veel been geven als hij gaat hangen!

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Aan de teugel blijven lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:51

ehm, dit topic is 7 jaar oud.... ik TEM even.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Aan de teugel blijven lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:19

Topic uit 2002... Bij deze een slotje.