Bub heeft weer een probleem: teugelvoering!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Bub heeft weer een probleem: teugelvoering!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 11:51

Volgens een meisje bij mij op stal houd ik mijn handen veel te laag en heeft dat als gevolg dat ik veel te veel druk op Baduhs mond zet. Ik heb mijn handen inderdaad laag, maar kan iemand me vertellen hoe het PRECIES moet. Wil mijn paard zo min mogelijk tot last zijn in zijn mond. Nu zet ik hem "vast" volgens dat meisje en ze zegt dat dat hetzelfde effect heeft als achterover aan het bit gaan hangen. Ik heb een enkelgebroken Robart (360 graden draaiend in het midden) bustrens. Help!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:41

Als je je handen laag houdt wil dat nog niet zeggen dat het paard automatisch meer druk heeft in zijn mond.
Laat je niet zo snel van je stuk brengen hoor!
De mensen die geforceerd de handen boven de schoft houden rijden vaak veel eerder met een gevoelloze hand. Dan kan je beter een meer natuurlijke houding aannemen.

Hier Ozep, gereden met lage hand maar echt niet met druk
Afbeelding

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 15:19

Tnx! Ik heb heel veel moeite met mijn houding, het gaat wel steeds beter, rechtop zitten in ieder geval en netjes mijn hakken uitdrukken, maar zij heeft Z gereden dus nam aan dat ze het wel wist. Baduh rond krijgen lukt me niet, en volgens mij ligt dat aan mijn handen. Moeilijk.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:41

Maar Ozep lijkt wel wat meer bergafwaarts te lopen op die foto....of ben ik abuis? Je moet eerst de ontspanning op zoeken en desnoods met lage piano handjes maar daarna zou ik toch je handen weer hoger proberen te houden anders heb je volgens mij ook kans dat hij te veel op de voorhand gaat lopen, en dus gaat duikelen.
Ik heb een paard dat ook moeilijk rond komt en ik heb wel degelijk mijn benen er aan, als hij neiging heeft om omhoog te komen drijf ik hem weer in mijn handen. Ik hou ze wel hoger omdat Iwan anders heel zwaar op de voorhand gaat lopen.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:48

Zie je dat achterbeen dan niet van Ozep? En vind jij zijn kont hoger dan?
DAt een paard met zijn hals lager loopt betekent niet dat hij bergafwaarts loopt. Een paard wat zgn. opgericht is kan bergafwaarts lopen, en een paard wat met de hals laag loopt kan bergopwaarts lopen, andersom ook.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:51

Ik heb een beetje hetzelfde probleem en mijn paard is ook best moeilijk naar beneden te rijden. Je moet hem eerst heel goed aan het been rijden en heel consequent zijn en ik moet het van voren weer opvangen. Ik ben ook bezig om mijn houding te veranderen samen met mijn instructrice. Ik moet zeggen dat ik toch iedere week vooruitgang zie. Ik reed in het begin ook met pianohanden en moet nu mijn handen heel anders houden. Ik denk van wat ik heb begrepen dat ieder paard weer anders te rijden is.. ik denk dat je bij Baduh gewoon op zoek moet naar de manier waarop je hem ontspanning kunt geven en voorwaards neerwaarts kunt rijden. Heb je een instructrice? Ik heb inmiddels wel geleerd om niet klakkeloos naar iedereen te luisteren want zoveel mensen zoveel meningen en ik werd daar helemaal gek van.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 16:49

Mensen die hun hand laag hebben, hebben vaak de neiging om deze vast te zetten (en ik spreek uit ervaring) een ander risico is ook dat je je paard wilt laten inbuigen door zelf je hand laag te steken, en zo zet je je paard dus soort van vast.. maar zodra je je hand hoger doet krijg je paard weer ruimte en steekt ie zn neus naar voren. Allemaal vervelende dingen wanneer je je handen (te) laag houdt. Ik deed het zelf ook maar heb dat in de loop van de tijd aardig kunnen verbeteren.. zorg dat je met een knik in je elleboog rijdt (hoek van 90gr) en rijd met je been naar je hand toe. Als je dan een goede aanleuning hebt kan je je hand hoger brengen en gaat je paard daar iets dieper op lopen ipv zich eruit trekken. Succes! Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:10

Met je hand laag rijden is niet erg, zolang je je armen maar niet vast gaat zetten. Als je met gestrekte armen rijdt, dan kun je niet meeveren en zet je je dus vast. Probeer een knik in je elleboog te houden met rijden en hou je armen losjes aangesloten aan je bovenlichaam.

Druk is niet erg, zonder druk kunje ook niet neerwaarts rijden (er is er geen 1 die uit zichzelf een lekkere aanleuning maakt en die netjes rond blijft hoor), zolang je je paard ook maar weer lucht geeft (nageven). Dat is een spel met je handen en je benen met de paardenmond, een feeling, die je moet ontwikkelen. Ik zit nu ook nog vrij laag met mijn handen hoor:
Afbeelding

Maar volgens mij loopt mijn paard hier ook niet bergafwaarts,......

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 17:15

Wat is met je been naar je hand toe rijden? Heb nog geen instructrice. 1 Omdat ik nogal slecht in mijn centen zit momenteel en 2. omdat ik niemand kan vinden die me aanspreekt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:24

Mooie foto Anoukie, en je laat hiermee i.m.o. goed zien dat je een paard ook met lage handen licht en 'durchlassig' kan rijden, zonder je handen op slot te zetten. Paard loopt inderdaad bergop, je ziet hier nog wat beter dan op de foto van Ozep dat dit ook kan met een dieper ingesteld paard.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 12:30

Mooi, was al bang dat ik mijn paard martelde. Snik.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 13:49

Askja schreef:
Mooie foto Anoukie, en je laat hiermee i.m.o. goed zien dat je een paard ook met lage handen licht en 'durchlassig' kan rijden, zonder je handen op slot te zetten. Paard loopt inderdaad bergop, je ziet hier nog wat beter dan op de foto van Ozep dat dit ook kan met een dieper ingesteld paard.


Dank je , al blijft een foto natuurlijk een moment opname en zal ik niet beweren dat Rox altijd licht en durchlassig loopt Schijnheilig . Ik train haar op "dezelfde" manier als Ozep wordt getraind, en dat is nu eenmaal met een lage handhouding wanneer je je paard diep en rond rijdt.

Dus geen zorgen Bubbels, zolang je je handen niet vast zet en goed nageeflijk blijft rijden, is er met een lage handhouding niets aan de hand!! Heb jijzelf geen foto waarop het goed te zien is wat je bedoeld?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 14:34

Nog niet, maandag wel.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 11:27

Als je met lage hand rijdt, kan dat absoluut geen kwaad , zolang je je hand niet vastzet en meegaat met de bewegingen van het paard. Ikzelf rijdt altijd met lage hand en ik heb nog nooit problemen gehad.
Als mijn paard echt een goede aanleuning heeft en goed nageeft zet ik mijn hand in de "dresuurhouding" (zo noemt dat in Belgie toch) , dwz : Handen hoger brengen , boven de manenkam (zoals het in alle boekjes staat Lachen) .

Als je paardje nog niet goed rond komt , is dat niet zo'n probleem hoor. Probeer eerst die achterhand er goed onder te rijden en naar ontspanning te werken. Rijdt hem desnoods met zijn neus over de grond , als ie maar ontspant. Na een tijdje gaat ie sneller en gemakkelijker ontspannen en dan gaat ie ook ronder lopen.
veel succes iig !!
greetz xxx

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 14:59

lage handen is een laag hoofd, hoge handen is een hoog hoofd, maw tijden het losrijden mogen je handen wat lager zitten om het paard uit te nodigen goed diep te gaan. Wanneer het paard goed opgewarmd is (ontspannen) kan je aan wat meer verzameling denken, dan mag het hoofd ook hoger geplaatst worden en kan je de handen ook iets hoger houden. Lage handen hoeven niet noodzakelijk harde handen te zijn, maar het is natuurlijk wel mogelijk net zoals trouwens hoge handen hard kunnen zijn. Dat moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken tot welke kategorie jij behoort . Je moet het gevoel hebben dat je iplv een teugel een elastische verbinding hebt met de paardemond (cfr bijzetteugel). Als je dat gevoel hebt heb je geen harde hand.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 13:25

Heb niet het idee dat hij het heel erg vind in ieder geval. Hij is sowieso geen liefhebber van een bit in zijn mond, maar hij accepteert het wel.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 16:19

ik houd mijn handen altijd hier:
Afbeelding

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 16:40

Ik heb ze iets meer uit elkaar en iets lager, leuk paardje trouwens Knipoog Nog nie zo oud?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:54

neej, vijf jaar (v.concorde).

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:48

Als je je handen te hoog houdt en je paard is nog niet ontspannen, dan zal hij onder je handen uit duiken, dwz hij zal met zijn hoofd omhoog komen. Het is makkelijker om met lage handen je paard in de afbuiging te rijden, dan met te hoge handen. Als je paard afbuigt en ontspannen is, kun je je handen omhoog gaan brengen. Let er wel op, dat je je handen niet vast gaat zetten. Dan zal je paard nooit in de afbuiging en ontspanning komen. Les nemen is echt wel belangrijk hiervoor. Kan je instructeur of instructrice je corrigeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 12 bezoekers