Zweep en sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Zweep en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 12:20

Vraagje... wat vinden jullie van mensen die met zweep EN sporen rijden???

Waarom stel ik deze vraag?
Ik mocht van de eigenaar van mijn verzorgpaard altijd rijden zoals ik reed. Ze weet dat ik alles in het belang van het paard doe en dat ik niet zomaar iets doe. Ik voelde wel wat nodig was.

Nu rijdt ze zelf meer en merkte dat het paardje haar in de maling ging nemen. Nu rijdt ze dus ook met zweep.

Alleen heb ik nu dus de opmerking gekregen of ik alsjeblieft niet meer met sporen wil rijden. Dat vind ze niet nodig.

Even ter verduidelijking. Ik heb het paard ingereden toen ze 4 1/2 was. Ze is nu 5 1/2. We rijden ook wedstrijden.
Ik reed haar vorig jaar zo'n 5 keer per week. Nu is dat nog maar 2 keer per week en soms 3 keer.

Ik rijd nu de eerste dag dat ik haar doe, even tien minuten met sporen om haar goed aan de hulpen te krijgen. Om haar als het ware scherp te krijgen. Als ze goed reageert gaan ze daarna af. Ik heb ze dan niet nodig omdat ze dan goed op het been reageert.

Is het nu echt zo kwalijk dat ik met sporen om rij? Ik zie er de fout niet van in. Ik heb rustige benen, heb ze gewoon nodig om even af te stemmen. Ze wordt door de anderen niet aan het werk gezet en niet consequent gereden, dus ze moet even weten wie erop zit en hoe het allemaal moet.
Als ik haar vorig jaar niet netjes aan de hulpen had gezet dan was het nu ook niet allemaal zo soepel gegaan met de eigenaar en het paard.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:28

Ik rij altijd met sporen.
Vroeger niet, maar nu rij ik een paard dat verreden is. VAn de eigenaar moet ik zo ongeveer met sporen rijdne. Dit omdat het paard dan wel goed reageert. Doe je dat niet, dan neemt het paard je in de maling en blijft gewoon traag voor het been.
ik rij dus nu ook weer met zweep, gewoon om de kijkerigheid af te leren. Kijken, dan hup tikje, en paard is weer bij de les. De zweep ben ik nu wel ana het afbouwen, maar de sporen dus niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 12:37

De zweep gebruik ik amper. Dat is puur voor als ze weer eens kijkerig is, of als we wijken om even de achterhand te kietelen. Een flinke tik krijgt ze eigenlijk nooit en ik gebruik het ook niet om haar door te laten lopen. Ze moet namelijk op mijn benen reageren met doorlopen en niet op de zweep.

Weet je, ik vind dit dus echt heel belangrijk. Ik rij het paard op mijn manier. Doe niets om het paard te pesten of om het slechter te krijgen. Nu is het alsof de eigenaar geen vertrouwen meer in me heeft. Of ik me moet verantwoorden. En daar baal ik van.
Dan stop ik liever en zoek ik liever een ander paardje!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:45

Ik heb je er natuurlijk niet mee zien rijden, maar als jij zegt dat je ze zo gebruikt als je doet, lijkt me er niets mee mis. Het enige vervelende in het verhaal is dat het niet jouw paard is. Als je de eigenaresse er niet van kan overtuigen jou met zweep en sporen te laten rijden, vrees ik dat zij beslist....
Misschien kan een rustig gesprek met haar helpen, waarin je goed uitlegt waarom en hoe jij je hulpmiddelen gebruikt. Succes!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 12:47

Hey Reina! Lachen

Ja, het is niet mijn paard. Maar zo moest ik het wel beschouwen. Het vreemde vind ik dat ze me vorig jaar toen ze zelf nog niet kon rijden i.v.m. RSI, me helemaal vertrouwde. Dat lijkt nu weg te zijn.

Ik vind het weer een moeilijk probleem.
Denk zelf dat het het beste is om er maar gewoon mee te stoppen en een andere lieverd te zoeken tot ik volgend jaar mijn eigen paardje kan gaan kopen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:34

Met beleid en doordacht gebruik van hulpmiddelen is nooit slecht. Hierover met een eigenaar in discussie gaan die hier geen kijk op heeft, is een zinloze bezigheid, je zult het altijd afleggen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 14:37

Daar ben ik dus ook bang voor Ikke.
Ik kreeg zaterdag die opmerking. Ik heb gevraagd waarom zij dit vindt maar tot op heden via telefoon, mail of wat dan ook nog geen antwoord op gekregen.
Ze wil gewoon dat ik het niet meer doe.

En ik vind het nodig om haar even aan de hulpen te krijgen en om daarna weer lekker zonder te kunnen rijden. Ik wil een paard wat op mijn been reageert en niet pas na 20 x!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:52

Als ik het goed begrijp wordt er nu alleen nog maar met een zweep gereden?
Je kan beter met alleen sporen rijden dan met alleen zweep. Een zweep heb je namelijk maar aan 1 kant.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 15:06

Ik rij nog steeds met sporen en zweep. Na zoveel minuten leg ik de sporen weg (als ze aan de hulpen staat) en dan rij ik inderdaad alleen met zweep.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:28

Ik heb een tijdje een arabiertje gereden met zweep EN sporen. Sporen omdat ze anders gewoon maling had aan je hulpen, met sporen ging dat veel beter, en een zweep voor de zekerheid omdat ik haar daar af en toe mee kan corrigeren. Bij dat paardje werkte dat gewoon het beste, zonder sporen was er bijna geen beginnen meer aan, en dat had misschien ook wel te maken met het feit dat zij al 6 jaar met sporen gereden werd.
Jammer dat de eigenaresse opeens zo van mening verandert..succes ermee in ieder geval!!!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 15:30

Ik denk dat het probleem ligt in de beenligging/houding en het gebruik ervan.
Als je prikt en constant drijft, ja... dan stompt een paard af en kan je inderdaad beter met een zweep rijden. Als je dus niet constant met je sporen rijdt dan maakt het naar mijn mening niet uit.

Ja zal je dan denken, als het niet uitmaakt, waarom doe je ze dan niet af?
Omdat ik ze dus in het begin wel nodig heb. Ik wil niet 30 x vragen of ze in draf wil, of ze haar kont eronder wil zetten, of ze om een been wil buigen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 16:08

Ik rij met sporen, en gebruik ze in et begiin om hem alert te maken,
Ik gebruik ze alleen als ze nodig zijn, Logisch toch?
*bij Tos is het ook het idee dat ik ze om heb!*

En ik rij bijna altijd met zweep, niet zozeer om bij te tikken, maar om bij een bok ofzo, meteen een klap te kunnen geven...

Je moet nietkijken met wat je rijdt, maar HOE je er mee rijdt... Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:21

Eventjes verklappen.... ik ben de eigenaar van het paard.

En wij zijn immiddels verder aan het uitpraten.. bedankt alvast voor jullie meningen, daar was ik wel benieuwd naar.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers