Huis kopen - wat een klus.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Huis kopen - wat een klus.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 20:47

Wij hebben ons oog laten vallen op een woning.
Bij de eerste bezichtiging werd ons verteld dat 1 ligger (de kortste) last had van betonrot. Deze schade is 'hersteld'.
We hebben besloten te bieden op deze woning. Onder andere onder voorbehoud van het Bouwtechnisch rapport wat de huidige bewoners + verkopend makelaar erbij leveren.
De uitslag van dit rapport is dat er onder andere betonschade is aan meer liggers. Het bieden wordt tijdelijk stopgezet (we komen al aardig overeen)
De verkopers laten een nader onderzoek uitvoeren en willen, indien nodig, de reparatiekosten voor hun rekening nemen. Heel netjes dus.
Wij hebben wat achtergrond informatie opgedaan en besluiten er voorlopig vanaf te zien.
De makelaar vraagt ons of hij mag bellen na uitvoering van het nader onderzoek. Wij stemmen toe.
Hij heeft vandaag weer gebeld. Het nader onderzoek is uitgevoerd, door een deskundige. Er blijkt GEEN sprake te zijn van betonrot in andere liggers (alleen in die ene die al gerepareerd is. Tja wat nu.
We hebben in die plaats 13 andere woningen bekeken in deze prijsklasse, maar dit blijft de leukste.
Ons idee is nu om (via VEH) een second opinion te laten doen (in ieder geval op de vloer). En indien er toch sprake blijkt van betonrot dat we van de koop afzien. (en misschien de kosten van deze second opinion op de verkopers verhalen, maar ik denk dat dat niet lukt)
Want wij vragen ons af, wat is het dan wat er gezien is met de bouwtechnische keuring?
Ondertussen zoeken we verder naar een andere leuke woning, maar die liggen in Veenendaal niet voor het oprapen (on deze prijsklasse).

Wat zouden jullie doen?

tnx alvast

:evaw:


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:08

een second opinion
want anders zit je straks misschien diep in de kosten omdat er toch beton rot is
dus ik zou een second opinion doen
maar dat is mijn mening :d

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:18

Laat zelf de bouwtechno keuring doen, die betaal je dan wel zélf helaas, maar dan wordt je in ieder geval geen oor aangenaaid.
Tevens kan de (je eigen) bouwkundige een schatting maken van de kosten van de herstelwerkzaamheden.
Mochten die hoog oplopen, kun je misschien nog wat van de prijs afpingelen. Zoniet, dan kun je -als je die voorwaarde op laat nemen- afzien van de koop als de kosten hoger zijn dan een x-bedrag.
Succes met de woning! Spannend hoor.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 10:32

Als je lid bent van VEH dan heb je redelijk goedkoop al een echte expert aan jouw kant staan. Doen, laat VEH onderzoek doen. Dan weet je het zeker, zij zullen je ook een advies geven, en meer inzicht in de consequenties en kosten kunnen geven.
Zo sta je nog beter voorbereid in de onderhandelingen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 10:53

waarschijnlijk laten we het toch niet doorgaan........
we zijn lid van VEH, maar als we een keuring laten doen dan gaan we wel geld steken in een woning die we dan misschien niet gaan kopen, en daar zijn we een beetje huiverig voor. 250 euro is op een bedrag van een huis niks, maar ik zou er wel een leuk zadel van kunnen kopen Schijnheilig.
We twijfelen enorm.

:evaw:

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:01

Bij twijfel NIET doen. Je krijgt er later enorm spijt van, onder het mom van toen hadden we al dit of dat gezegd en hadden we het maar niet gedaan. Ik heb drie jaar gezocht naar mijn huis en ook getwijfeld bij twee huizen. Ben toch erg blij dat ik bij twijfel nee heb gezegd en ben nu erg blij met mijn huidige huis waarbij het gelijk goed voelde. Ik wilde zo graag een huis dat die wens soms mijn voorwaarde voor een huis beinvloede.
Keuring heb ik wel gedaan, niet omdat ik het idee had dat er wat verborgen was, maar gewoon een bevestiging dat ik goed zat. Had wel hele goede tips gekregen tijdens de keuring en deze bijna allemaal uitgevoerd. Daarmee is in iedergeval het huis beter op geworden.
Succes met je beslissing.


Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:22

Ik zou het zeker niet doen. Nu misschien geen betonproblemen, maar wellicht wel als je een paar jaar verder bent. Je koopt al op de top van de nederlandse huizenmarkt. Bij een nog slechtere economie en een iets hogere rente stand of andere dingen zoals mindere inflatie of overheidsbesluiten of een oorlogje in Irak, dan zal de huizenmarkt zeker reageren met een neerwaardse correctie. Dan zitten jullie met een te hoge hypo en een kostenpost aan eventuele kostbaar herstel werkzaamheden en een nóg moeilijker verkoopbaar huis.
Kijk lekker op je gemak verder, want het is allemaal duur zat. Die makelaren onderling doen allemaal handjeklap en houden die prijzen nu al hoger dan ze zouden moeten zijn. Maar dat duurt niet lang meer.

Andere mogelijkheid is je bod met 20 duizend euro te verlagen. Maar dan nog zou ik het niet doen.......Succes met je moeilijke keuze. Laat hem niet beïnvloeden door jullie "hebzucht".

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 12:54

En wat is de status nu?

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 18:02

We hebben het niet gedaan omdat we twijfelden. Geen handvol maar een landvol huizen. Lachen

Tanks voor jullie tips nog!

:evaw:

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:21

Heel goed! Veel succes!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, aliida, anji, Ashleytjuhh, Huni, JoT, kaatje89, MayoNeighs, MyWishMax, Pinacolada, Roosch, SemrushBot, Talindos, Verara, Winged, xAlice, xSagan, Zil en 182 bezoekers