singelprobleem, welke hebben jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

welke singel hebben jullie?

koordsingel
2 (3%)
cottage craft
8 (13%)
andere katoenen singel
4 (6%)
neopreen
25 (40%)
leer
6 (9%)
alfagel
3 (4%)
cottagecraft met elastiek
3 (4%)
leer met elastiek
6 (9%)
leer met buikflap
Geen stemmen
anders
4 (6%)

Totaal aantal stemmen: 61


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

singelprobleem, welke hebben jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 12:21

Ik ben dus nu nog op zoek naar een singel.
Deze moet minimaal 1.45 zijn. 1.35 is veel te kort, 1.40 betekent aan biede kanten het laatste gaatje ,dus gewoon nog te kort.

Ik had een mooie in een hippofolder gezien. Alfagel met elastiek. Ga ik dat ding in werkelijkheid bekijken, dan blijkt dat deze bobbelt als je hem in de vomr van de buik buigt. Dus totaal ongeschikt.

Neopreen zweet vaak zo, levert dit echt geen drukplekken op?

Verder dus nog een probleem, de lengtes kloppne niet altijd. 1.40 stond op een leren singel, en dan meet je hem na en dan is het 1.37 cm
Dit verschil is dus veel te groot.

cottagecraft is ook goed. MAar die hippo katoenen gevallen zijn dus heel erg stug en durf ik het paard niet aan te doen.

Daarom inventariseer ik even wat jullie hebben. Knipoog
Dus als jullie de nadelen ook even noemen en de voordelen.

Zelf heb ik een mooie leren van BR gezien van 1.45 , maar die kost wel 92,50 euro, met 1 kant elastiek.

Stubben levert volgens mij standaard niet langer dan 1.40, en dat is dus te kort. Anders wordt het namelijk een stubbensingel, passend bij het zadel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:26

Jamaica heeft een neopreen singel en het bevalt me prima. Eerst had ik een cottagecraft, maar daar kreeg ze schuurplekjes van. Sinds ik deze heb heb ik nergens meer last van (en ik vind het nog mooier ook!)
Het zweet wel, als ik een flinke (voor ons doen Haha!) buitenrit heb gemaakt kan ik mijn singel uitwringen. Maarja, het voordeel is weer, even afspuiten op de spuitplaats, laten drogen, en klaar

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:28

voor meron had ik een leren met aan 1 kant elastiek... echt ideaal!!! neopreen moet ook erg prettig zijn voor het paard...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:31

Ik heb een cottagecraft met een singelhoes van schapenvacht.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:33

Ik heb alleen maar leren singels (behalve 1 neoprene voor een heel gevoelige knol).

Controleer wel even goed hoe de singel in elkaar zit! Leren singels zijn aan de binnenzijde versterkt met een nylon band.
Vooral bij de goedkopere leren singels is die nylon band vaak heel smal, de druk ligt dus op een ontzettend klein strookje huid, dat is vragen om problemen!
De nylon versterking moet net zo breed zijn als de singel zelf!

Als je niets kan vinden kan je ook een goede goedkope leren singel kopen en hier door de zadelmaker elastiek op laten zetten.
Dat kan echt heel netjes gebeuren en zo verleng je de singel met minstens 10-15 cm.

BR singels zijn overigens van uitstekende kwaliteit, ik heb er meerdere en ben erg tevreden, met name het elastiek blijft heel mooi, gaat niet lubberen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:40

we hebben een paar katoenen singels van cotton craft, een soort heel fijn neopreen oid uit Nieuw Zeeland (super, maar is niet te krijgen), een paar koordsingels en ik heb sinds kort een leren singel met buikflap van Chamberlain (€ 45) die ook erg goed bevalt.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 12:44

Met koordsingels heb ik nog nooit problemen gehad, maar die levert Divoza niet langer dan 1.30. De hippo ook niet.
Dat is ook nog een probleem. Ik zit er wel aan te denken om de zadelmaker maar eens te vragen, maar ik moet wel weten wat ik wil.

Sjuimpje, die ervaring met leren singels heb ik ook. Heb je nooit last van drukplekken?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:45

Heb cottagecraft met elastiek in gevult maar heb een Thorrowgood met elastiek maar dat is vergelijkbaar. Ik ga voor neopreen of 'gewoon' katoen. Het liefst zonder elastiek. Maar vind dat maar eens in maatje 40 cm! In die maat kon ik alleen deze krijgen dus moest het maar.
Ik zou iig geen Wintec singel kopen. Die zijn echt gewoon van plastic.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:49

Voor de dressuur heb ik van die stoffen van kavalkade.. En met het springen heb ik leren met buikflap en elastiek aan beide kanten...

Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:54

Voor Berber hebben we een neoprene, zij is heel gevoelig en heeft zomaar grote drukkingen. Geen wondjes, maar grote bulten net achter de singel.
Bij Isolda maakt het niet zoveel uit. Als het maar zachte stof is, geen rare band of ruwe stof. Heb heel lang met een koordsingel gereden. Als je regelmatig wast, blijven die ook heel mooi zacht.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:59

Nee Germie,
ik heb nog nooit ook maar 1 drukplek gehad! (afkloppen)
Maar ik moet zeggen dat ik ook wel dure singels heb, ik heb 1 goedkope liggen die kreeg ik bij een zadel, maar die gebruik ik dus ook nooit omdat die de druk dus wl slecht verdeeld.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:34

Ik heb nu neopreen singels voor Alfie. Dat zijn de enige singels die meneer nog wil hebben. Had een schitterend mooie (vond ik) leren singel van Podium en daar gaat meneer dus spontaan kreupel mee lopen. Tenzij ik de singel zo los doe dat ie dus centimeters onder z'n buik hangt en ik dus niet meer op kan stappen. De neopreen singels kan ik nog een beetje aansingelen maar ook niet al te strak. Ik krijg altijd commentaar dat m'n singel (te) los zit. Maar ook hiermee kan ik niet echt strak aansingelen want ook dan gaat ie spontaan weer kreupel lopen. Dus drukkingen heeft ie daardoor ook geen last van. Verder gooi ik ze als ze vies zijn gewoon in de wasmachine op 30 graden. Doe ze wel in zo'n waszak. En ze blijven prima.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:50

Ik had eerst leer daar kreeg kadanz drukkingen van (stubben) toen neopreen werden de drukkingen nog erger.
en nu thorogwood ofzo en dat gaat super ze doet ook niet meer lelijk met aansingelen.

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:47

Koop nooit die Wintec neoprene singel die elastisch is, van die singel krijgen ze erg snel drukkingen

Fijne singels zijn leren singels zonder elastiek waarvan BR de voorkeur hebben.
Laatst bijgewerkt door Jan_324 op 18-11-02 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:48

Ik heb een alfagel singel.Vind ik en hele fijne en geen problemen met paard en/of aansingelen.

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 18:21

Ik heb een neopreem singel van Kieffer en eentje van Kavalkade. beide super singels. Mijn paardje is dus heel gevoelig voor singeldrukkingen (heeft er eentje gekregen van mijn leren BR singel) maar sinds ze de neopreem heeft niet meer.

De leren singel van BR was overigens ook heel fijn hoor. die gebruik ik nu voor mijn ander paardje.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 18:46

Mijn westernsingel is van dat neopreen met een leerachtige buitenkant(zitten van die halve gaatjes in)

In principe zijn dit ondingen omdat ze geen zweet opnemen, daarom heb ik er een bontje omheen.
Maar verder is hij lekker zacht en past goed.

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:12

Jip heeft een koordsingel en die vind ik eigenlijk wel heel erg fijn. Duvel heeft een katoenen singel aan het VZH zadel en een neopreen aan het dressuurzadel. Hij heeft nog geen drukkingen van die neopreen gehad, maar het zweet wel erg, vind ik.
Ik heb bij je poll dus niks ingevuld, want ik gebruik meerdere verschillende singels.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 20:52

Ik heb een leren singel met elastiek aan 1 kant. Andrew kreeg steeds schuurplekken van de vorige singel (stofachtige) en met deze singel blijven de haren mooi heel. Hij heeft nergens last van.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:09

Ik had een gewone leren singel. Nooit last gehad van drukplekken of schuurplekken.
Aan mijn dressuurzadel zat een cottage craft singel en ook daar heb ik nooit moeilijkheden mee gehad.

* To Belg, or not to Belg *

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:15

Ik heb een neopreen dresuursingel,en mijn paard heeft nooit last van schuurplekken.
Ik vind hem ook heel makkelijk in onderhoud,even onder de kraan en laten drogen en hij is weer schoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:17

Ik heb bij mijn springzadel leren singels en bij mijn dressuurzadel met toeval een neopreen omdat in Kawa's maat op dat moment geen leren in vooraad was.

Beide bevallen ze me erg goed.

Met dat springzadel heb ik veel paarden zadelmak gemaakt, met de leren singel dus, maar nog nooit geen problemen gehad.

Wel maak ik alle singels na het rijden even schoon.
Met de neopreen kan dat met water, met de leren deed ik dat met een sponsje en van die spray soap.
Zo gepiept en nooit problemen gehad.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:17

ik heb een singel van leer met aan een kant elastiek vind ik heerlijk, lekker makkelijk, geen schuurplekken enzo

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:21

Steef schreef:
Koop nooit die Wintec neoprene singel die elastisch is, van die singel krijgen ze erg snel drukkingen

Fijne singels zijn leren singels zonder elastiek waarvan BR de voorkeur hebben.


Tsjaa, en dit is dus de enige singel waar mijn paard heel van blijft...Ik heb echt heel veel singels geprobeerd (o.a. koord, cottagekraft, verschillende leren waaronder een stubben van bijna 160 gulden..) en bij deze heb ik dus echt nergens last van..

Ook verschillende andere paarden (manege en pension) lopen inmiddels zonder problemen met zo'n singel rond..


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 08:55

Volgens mij kom ik er nooit uit. Ik heb 1.45 of 1.50 nodig. Veel winkels hebben gewoon niet langer dan 1.40 en dat is echt te kort. Terwijl volgens de fabrikanten wel gewoon tot 1.50 geleverd kan worden. Waarom willen die ruitersportzaken er dan niet aan beginnen?
Dat is toch belachelijk. ZE kijken me allemaal aan alsof ik gek ben. Ik heb zaterdag 1.35 geprobeerd en die kon ik niet vastkrijgen. Momenteel gebruik ik een singel van 1.50, die heeft over, maar ik kan deze singel straks gewoon niet meer gebruiken omdat de persoon hem zelf nodig heeft.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Armani1985, Esta_negra, hagelslag en 151 bezoekers