Spring-probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Spring-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 12:48

Stella is helemaal gek van springen en als er een hindernis in de bak staat, denk ze maar aan één ding: eroverheen Tong uitsteken !!! In een noodgang, echt zó ontzettend hard, scheurt ze eropaf en gaat gewoon haar eigen gang. Op een volte zetten lukt niet, stilzetten is geen optie... Ze doet gewoon waar ze zelf zin in heeft. Ook voel ik soms dat ze niet uit gaat komen en wil ik haar op een volte sturen, maar ja, dan gooit ze gewoon haar hoofd opzij en ben ik machteloos en springt ze er heel onhandig en gevaarlijk overheen. Bovendien is onze bak zo klein dat je amper aan- en afloop hebt. Als je dan gaat springen is dat gewoon gemeen tegenover je paard.

Afijn, ik ben gewoon bang dat er ongelukken op deze manier gebeuren, dus daarom spring ik niet meer. Ik kan zelfs niet eens rijden in de bak als iemand anders een hindernis heeft neergezet voor zichzelf! Dus ik spring niet meer, maar Stella vind het zo leuk! Heeft er iemand tips of ervaring met dit probleem??

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:57

wat ik met Banjer doe is in stap of een hele langzame draf op de hindernis af (proberen te) gaan, en op het laatste moment pas versnellen...

Of 1 of 2 drafbalkjes ervoor leggen.....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:47

YouKnowwho, dit is een dressuurprobleem. Kennelijk heb je onvoldoende tempo controle, daar zul je eerst aan moeten werken. En als jij niet wilt dat er gesprongen wordt, gebeurt dat dus niet. Er wordt niet naar sprongen toegerend, als jij iets anders van plan bent. Dan maar stil tegen de muur of zo. Maar je zult dus moeten werken aan gehoorzaamheid, en begint bij dressuurwerk.

smithsgirl, op die eerste manier leer je ze juist aan dat je mag rennen naar een sprong. zie ook de links hieronder:

Knip en plak uit:
[RT] "spring"heethoofd?

lielle schreef:
werken aan je dressuurbasis. En werken aan een heel langzaam sloom traag ritme, zowel voor als na de sprong. En het allerbelangrijkste is dat je niet zelf gaat trekken maar een ontspannen hand houdt. Ik ben geen voorstander van stil zetten voor de sprong maar je kunt idd wel een volte galopperen net zo lang totdat hij onder controle blijft als je aanrijdt.

Dit is mijn aanpak, voor een koel paard dat niet gaat trekken en voor eentje die daar wel een handje van heeft.
In draf: heel rustig tempo, bijna sloom (wel met impuls) en niet rijden naar de sprong. Hij moet zelf leren nadenken over de afzet, en het passend bij de sprong komen. Zelf stil zitten, niet doen, alleen wakend been en hand. Je paard moet meedenken, en zichzelf kunnen redden als het nodig is. Jij bent er voor de overtuiging en de richting.


In galop: rustig grondtempo, vooral ritme vast houden. Niet 'rijden' naar de sprong, maar rust en ritme handhaven en zelf stil zitten. Als het niet past, bijtijds corrigeren en in hetzelfde tempo naar de sprong. Als het paard er te dicht onder komt, handen op de plaats houden (evt een klein beetje terug brengen) en je paard tegen je hand op laten springen.

[RT] discussie over systeem bij springen
[RT] te hard in springparcours

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:56

Ben het wel met Lielle eens. Mijn paard wordt ook heel erg heet van springen en is dan bijna niet te houden... Het liefst ragt hij over al die hindernissen heen en stopt gewoon niet meer met springen.

Ik ben nu ook hard aan het dressuren en ik pik het ook niet van hem dat hij met MIJ gaat springen. Ik probeer hem voor de hindernis in te houden en draaf of galopeer er rustig naar toe en voor de hindernis laat ik hem even gaan zodat hij zelf de sprong kan inschatten en ik hem niet hinder maar na de hindernis vang ik hem meteen weer op en dan moet hij toch echt even wachten tot ik vind dat hij weer een hindernis mag nemen anders gaat hij in volle vaart naar de volgende hindernis en dat wordt gewoon te gevaarlijk. Op springgebied moet ik ook nog veel leren maar ik weet wel dat het echt gevaarlijk wordt op de manier waarop jouw paard met jou wil gaan springen.... hij is op dat moment gewoon ongehoorzaam en de baas over jou.

Succes ermee en wie weet kun je wel een paar springlessen gaan nemen?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:18

AnneOmie, ik ben het met je eens, afgezien van dat 'laten' gaan voor een sprong. Zo leert hij toch nog dat hij harder mag gaan lopen naar een hindernis, en hij moet gewoon vanuit rust kunnen springen. Ook al past het niet helemaal, op een lage hindernis (60 cm) maakt dat echt niet uit.

Eigenlijk moet je hem niet moeten inhouden maar dat kost tijd. Ik heb met Pablo heel veel gewerkt aan een sukkeldrafje tijdens het losrijden, zodat hij helemaal ontspannen en op zijn gemak loopt. Pas dan kun je aan springen gaan denken, en eigenlijk nog beter aan drafbalkjes. Met dezelfde rust en ontspanning ga je daar naar toe, mocht hij weer harder gaan draaf je een volte net zo lang tot de rust er weer is. Kost dus heel veel tijd en moeite, maar zo kom je er wel.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 20:03

Ik doe écht zoveel mogelijk om Stella tegen te houden. Van tevoren ga ik altijd nog even de weg op en rijd ik daar wat tempowisselingen in stap. Als dat voor mijn gevoel goed gaat, ga ik de bak ik ook al staat daar een hindernis van iemand anders. Je ziet Stella al helemaal kijken en je voelt 'r al helemaal oplazen. Dan stap ik een poosje (verwoede pogingen om haar aandacht bij mij te houden, die hindernis is ook zoooooooo spannend) met veel tempowisselingen, voltes enzovoort. Maar als ik ga draven breekt de hel los. Ze gooit gewoon dr hoofd opzij en stuift op de hindernis af! Je kunt schoppen en trekken (beetje grof gezegd) wat je wilt maar mevrouw heeft maar 1 ding in haar hoofd en dat is springen. Ze kan zich echt keihard maken en tja, dan is er niks mee te beginnen. Als ik haar eindelijk normaal in stap heb, is ze doodmoe en drijft ze van het zweet... het is gewoon écht niet mogelijk meer om in de bak te rijden met een hindernis, tenzij je wilt dat er ongelukken gebeuren. Da's gewoon niet meer te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:16

Of gewoon altijd rijden in een bak met een hindernis.
En dan niet altijd springen.
Dan leert ze vanzelf dat een hindernis niet vanzelf sprekend springen betekend.

Dressuur dan om de hindernis heen.
Laat haar dan maar 10 min maf doen, haar probleem, maar ga dan daarna dresuurrijden om de hindernissen.

Voor de rest helemaal met Lielle eens, en lees idd ook het aangegeven topic Lachen

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 20:23

runningkawa schreef:
Of gewoon altijd rijden in een bak met een hindernis.
En dan niet altijd springen.
Dan leert ze vanzelf dat een hindernis niet vanzelf sprekend springen betekend.

Dressuur dan om de hindernis heen.
Laat haar dan maar 10 min maf doen, haar probleem, maar ga dan daarna dresuurrijden om de hindernissen.

Voor de rest helemaal met Lielle eens, en lees idd ook het aangegeven topic Lachen


Oh Stella mag zo vaak niet springen, maar veel andere mensen van Stal springen wel en die hebben dan een hindernis in de bak staan. Als ik gewoon wil dressuren mag ze van mij dus niet springen, maar ja, mevrouw doet toch waar ze zelf zin in heeft... Ik denk overigens dat je tip van gewoon ff maf doen wel werkt bij Stella, want hoe meer je gaat doen, hoe vervelender ze wordt.
Laatst bijgewerkt door YouKnowWho op 15-11-02 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:40

Nou bij uit razen of wat ik zei: laat hem maar ff maf doen, bedoel ik niet dat hij mag doen wat hij wil Lachen
Maar dat hij zich dan maar een tijdje druk moet maken om die hindernissen. Dat is zijn probleem. Ook dat hij dan nat is.
Maar niet er over = niet er over.

Ga dus elke dag oefenen met hindernissen in de bak.
En spring de eerst komende tig tijd niet, tot dat je gewoon kunt dresuuren met hindernissen zonder gevecht Lachen

Gaat hij trouwens rennen, zet hem op een volte.
Hoe harder hij wil rennen, hoe kleiner je de volte maakt.
Dan kan hij niet meer rennen.
Is hij braaf dan maak je de volte weer wat groter, gaat hij weer rennen, weer kleiner.
Maak op deze volte ook overgangen naat stap, halthouden enz.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 12:51

Yep, Baduh raakt ook helemaal de weg kwijt als ie een hindernis ziet. Hij doet nog net geen vreugdedansje. Waar ie normaal altijd super luistert moet ik echt heel erg mijn best doen om hem bij die hindernis uit de buurt te houden. HIj zwengelt van de hoefslag om ernaartoe te gaan. Met mijn binnenbeen schop ( niet te hard natuurlijk ) ik hem dan weer naar buiten, zo van "ik zit ook nog op je rug hoor". En dat helpt wel, maar je ziet dat ie het moeilijk vind, alsof ie als een magneet naar de hindernis toegtrokken word. Gewoon even duidelijk maken dat jij er ook nog bent.
En, inderdaad, in stap ernaartoe en pas als het niet meer anders kan draven/galoperen. Dressuur is hier heel belangrijk in. Je moet hem in kunnen houden, maar toch genoeg vrijheid geven om 'm goed te laten springen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:34

OOPS , krijg nou wat... Ik heb per ongeluk dat bericht dat ik hier geplaatst had verwijdert Frusty , dom dom dom!!! Uhm nou ja , als je nog eens wilt weten wat ik gezegd had , pb dan maar eventjes , want ik weet nou even niet meer wat ik geschreven had Haha!
Groetjes!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 08:51

YouKwnowWho schreef:
Ik doe écht zoveel mogelijk om Stella tegen te houden. Van tevoren ga ik altijd nog even de weg op en rijd ik daar wat tempowisselingen in stap. Als dat voor mijn gevoel goed gaat, ga ik de bak ik ook al staat daar een hindernis van iemand anders. Je ziet Stella al helemaal kijken en je voelt 'r al helemaal oplazen. Dan stap ik een poosje (verwoede pogingen om haar aandacht bij mij te houden, die hindernis is ook zoooooooo spannend) met veel tempowisselingen, voltes enzovoort. Maar als ik ga draven breekt de hel los. Ze gooit gewoon dr hoofd opzij en stuift op de hindernis af! Je kunt schoppen en trekken (beetje grof gezegd) wat je wilt maar mevrouw heeft maar 1 ding in haar hoofd en dat is springen. Ze kan zich echt keihard maken en tja, dan is er niks mee te beginnen. Als ik haar eindelijk normaal in stap heb, is ze doodmoe en drijft ze van het zweet... het is gewoon écht niet mogelijk meer om in de bak te rijden met een hindernis, tenzij je wilt dat er ongelukken gebeuren. Da's gewoon niet meer te doen.


Tsja dan zit er maar 1 ding op, paar van Stella dr springgeentjes aan tjo geven en andersom, Tjo dr niet-springgeentjes aan Stel. Wie weet krijg ik dat gele monstertje van mij dan ooit over een hindernis, hihihii
Of we knippen dr manen en geven dr ene gele kleurspoeling en dan gaan we ff NPC-en met Stel, zouden ze erin trappen bij het stamboek?
Viv

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:33

Hoihoi!!!
1:Wat ik ook eens heb gedaan met mijn pony toen ze op de hindernissen begon af te crossen, is een mini-kruisje zetten (ofzelfs één balk op de grond) en ze er in stap laten overgaan, als dat goed gaat in draf,... dat is misschien een mogelijkheid.
2:Balkjes draven, balkjes draven en nog eens balkjes draven. Elke keer ongeveer 3 à 5 keer (fatsoendelijk) balkjes draven. Zeker niet meer. Maar eens zij/hij er ELKE keer goed over DRAAFT, dan stillaan met een mini kruisje uit darf beginnen, en zo stillaan keer per keer hogerop gaan bouwen.
3: Een mini-sprongetje in stap naderen, en 1à2 meter ervoor in een rustig drafje (proberen) te zetten.
4: Dressuren, als ze op de sprong afcrosst, wilt dat (meestal, niet altijd, maar toch 90% kans) wilt dat zeggen dat er iets schort met de dressuur en het vertrouwen en de samenwerking tussen ruiter en paard. Je moet proberen dat ze meer op handen en benen gaat reageren, dat ze vlotte overgangen maakt, zonder in de mond te hoeven gaan hangen, zonder 4 tikken met de zweep te geven,...snap je? En wanneer dat goed gaat, gewoon proberen om om de hindernis heen te rijden.

Veel succes, en hopelijk heb je hier iets aan, maar weet je, ik ben ook geen 'professional'! Misschien is hulp van een goede instructeur of instructrice niet verkeerd,... Probeer er eens met iemand die je vertrouwt en die veel ervaring heeft met paarden of zulke situaties over te spreken. Het beste lijkt me ook dat die iemand het probleem eens met eigen ogen kan zien, zo kan die het precieze gedrag van het paard observeren en eventuele tips aan je geven of eventuele fouten die je maakt direct herstelle!!!

Veel succes!!!

Esther & Blancatje!!!
PS, weet me aub te zeggen of je er iets aan gehad hebt Knipoog!!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:07

ben het helemaal eens met blancatje, alleen zou ik in optie 3 niet aandraven maar rustig blijven stappen (met de nadruk op rustig)