Over een poosje een pony kopen, maar wat voor pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Over een poosje een pony kopen, maar wat voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 15:22

Jullie mening gevraagd!
Over een poosje wil ik weer een pony gaan aanschaffen maar ik twijfel tussen shet en A, B of C pony.
Mijn vorige pony,was een brede C-pony maar ik hoef niet perse te rijden, karretje of wandelen vind ik net zo leuk.
Daarnaast kan Nick er dan over een tijd ook op rijden als ie niet al te groot is.

Qua stalling heb je hier echt niet veel en een shet kan je bijna altijd wel kwijt......
Wat zal ik doen..

poppetje
Berichten: 156
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:32

Ik peroonlijk vind een lief rustig welshje erg leuk voor kinderen.
Een shet is leuk maar daar groeid men toch eerder uit.
Een C pony is ook wat en dan zou ik ook kiezen voor een welsh,new forrest of nrps.
Het ligt er geheel aan welke richting je op wil he.
Een A pony wordt niet groter dan 1.22m.
Das erg leuk maar hoe groot is jou kindje?
Je kunt ook kijken naar de lengte van je oudste kindje.
Mag hij nu er al op dan zou ik een pony kiezen die 10 cm groter is zodat als hij 6 is dat het dan nog steeds past allemaal.
Neem nooit een pony die qua schofthoogte even groot is als de lengte van je kind want kinderen groeien erg hard en dan moet je binnen een jaar weer een nieuwe kopen.Het is natuurlijk geheel jou keuze hoor.
Weer zeg ik een welshje want ook voor de kar zijn deze heel leuk.
Let wel op dat deze lief knuffelig en rustig is want welshjes kunnen best pittig zijn.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:30

Kies een pony met een goed karakter als er kinderen omheen rennen dat ie niet op zijn achterbenen staat. C pony is een mooi maatje denk ik shetlander is snel te klein en zijn volgens mij ook vaak wat kattig naar kinderen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:32

een kleine maat haflinger is ook leuk. Kun je misschien nog op rijden.

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:30

een shetlander is leuk als je wil leren vallen en opstaan je leert veel van een shet maar ik denk dat je toch beter een welsje kan nemen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:28

Een New Forest die aan de kleine kant is, is ook prettig. Mijn kennis heeft nu een papierloos beestje (waarschijnlijk NF) staan (overigens te koop). Die slaat echt nooit en dat is prettig bij kinderen. En is een mooie maat 1.35m, wel flink, maar daardoor wat sterker wat ervoor zorgt dat oudere kinderen/volwassen haar evt kunnen corrigeren!

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 10:02

Alvast bedankt voor het meedenken.
Shet valt denk ik toch af, Dyonne, over het corrigeren daar had ik niet over nagedacht, op een grotere pony ipv shet kan ik dan zelf ook nog. Ben niet zo groot en zwaar, 1.62 ongeveer bij 52 kilo.
Jammer dat ik eerst nog flink verder moet sparen want die pony van je kennis klinkt wel interressant.

Mijn oudste is 5 jaar, net 1 meter groot maar idd als hij ineens hard gaat groeien...

Meer tips zijn nog altijd welkom!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:07

Ik denk ook een c-pony.
Ook i.v.m. de leeftijd van je zoon...
Ik ken een vrouw die had een kind van zes en een shetje, en die shet was erg lief maar met rijden was het geen succes.
Het kind moest zelf nog leren rijden en dan heb je erg veel moeite met de kleine hele snelle pasjes van de shet, lichtrijden valt dan niet mee in draf...

Ook was de shet erg eigenwijs, en men wilde er wel eens iemand op laten rijden die de shet beter leerde gehoorzamen, maar jah... veel meiden waren echt te groot voor hem (was een vrij kleine shet).
Nu rijdt ze op een grotere pony en dat gaat veel beter, ze valt er minder vaak af, en leert beter zitten. Knipoog

Ik weet verder niet hoe je met de tijd zit, maar vaak als je voor een vrij kleine pony een verzorgster of bijrijdster zoekt, die ook helpt hem in conditie te houden, is een c-pony makkelijker, kun je ook een wat ouder meisje met meer ervaring opzetten, als verzorgster of om de pony wat te corrigeren/bij te leren.

Een c-pony is daarnaast ook leuk om mee te lessen in de ponyclub of zo, niet elke ponyclub houdt namelijk rekening met kleine shetten of welsh-a pony's.
Veel succes met zoeken naar een leuke pony! Lachen