Kreupel of stijfheid?(ben er geweest)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Kreupel of stijfheid?(ben er geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 16:08

Was vandaag naar Blacky geweest.
Merkte al toen ik hem aan het halster meenam dat ie wat raar liep, ik dacht dat ie gewoon ff ergens over struikelde.
Maar onder het rijden zakte die steeds wat door. Ik ben toch in galop gegaan maar dat ging best slecht. Het ging op een gegeven moment wel beter hoor. Ik heb al gekeken of er misschien een steentje in zijn hoef zat maar dat was niet het geval.
Hij was ook al kei erg bezweet en had eigelijk nog niks gedaan.
Ik rijd 1 keer in de week op hem verder staat ie in de wei of word gelongeert. Het is best koud buiten en ik weet niet of het daar door komt.
Maar wat denken jullie? kreupel of gewoon stijfheid?

Kiss sun

----------UPDATE!-------------
Ben vandaag met een vriendin naar Blacky geweest.
Zij dacht dat het aan zijn hoeven lag. De hoefsmid komt nooit!!! omdat de eigenaar denkt dat ie dan ontstekingen krijgt.
Zou het daar aan liggen? Hij loopt nog steeds vaag en kan niet meer draven.

Oja ik mag de DA niet bellen van me ouders omdat het niet mijn paard is.
Laatst bijgewerkt door sunshine op 20-11-02 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:32

Klinkt als dezelfde symptonen die een paard bij ons op stal had... en dat paard was spierbevangen......

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 16:35

SmithsGirl schreef:
Klinkt als dezelfde symptonen die een paard bij ons op stal had... en dat paard was spierbevangen......


Wat houd spierbevangen precies in?


(hij heeft hier niet vaak last van!)

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:37

ehm.... goeie vraag... ik weet het ook niet precies... maar ik heb begrepen dat het een accute verkramping van de spieren is... het belangrijkste is dat het paard dan zo warm mogelijk wordt gehouden (deken!) en niet te veel moet werken.....

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:37

Mischien aan iemand vragen of hij meegaat en dan een stukje laten drafen over een harde en vlakke weg.Dan kan je gelijk kijken of het stijfheid of kreupelheid is.

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 16:42

SmithsGirl schreef:
ehm.... goeie vraag... ik weet het ook niet precies... maar ik heb begrepen dat het een accute verkramping van de spieren is... het belangrijkste is dat het paard dan zo warm mogelijk wordt gehouden (deken!) en niet te veel moet werken.....


Bedoel je na het rijden een deken erop? (uitrijdeken??)

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:44

Ik denk dat een deken niet veel nut heeft voor de benen.Mischien kan je een soort legs protector kopen,die wordt warm om het been.

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:47

Vivian schreef:
Ik denk dat een deken niet veel nut heeft voor de benen.Mischien kan je een soort legs protector kopen,die wordt warm om het been.


De kreupelheid hoeft niet perse met de benen te maken hebben.. mijn pony had het bv. in haar rug.... (lang leve de ostheopaat bij ons op stal!!)...

Bij spierbevangenheid kan je zeker in het begin beter niet rijden, en dan heel langzaam aan opvoeren.... dat heb ik gehoord.... Als je het niet vertrouwt, bel dan voor de zekerheid een VA... beter een keer voor niks gekomen dan een keer te laat....

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 17:16

SmithsGirl"]
[quote="Vivian schreef:
Ik denk dat een deken niet veel nut heeft voor de benen.Mischien kan je een soort legs protector kopen,die wordt warm om het been.


De kreupelheid hoeft niet perse met de benen te maken hebben.. mijn pony had het bv. in haar rug.... (lang leve de ostheopaat bij ons op stal!!)...

Bij spierbevangenheid kan je zeker in het begin beter niet rijden, en dan heel langzaam aan opvoeren.... dat heb ik gehoord.... Als je het niet vertrouwt, bel dan voor de zekerheid een VA... beter een keer voor niks gekomen dan een keer te laat....
[/quote]

Het is me verzorgpony. Dit is de 2e keer dat het gebeurd. Vorige keer was Sheerza van hier op bokt erbij.

Maar hoe bedoel je niet rijden? ik snap het niet goed

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:34

Niet volop in het werk zetten... lekker stappen....

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:41

Spierbevangen komt doordat een paard niet genoeg opgewarmt is voor het rijden, (geen warmung up gedaan).
Misschien geld het voor jou niet hoor, maar ik dacht effe terug aan mijn vriendin, haar paard is spierbevangen geweest, doordat er een meisje op hem reed die gelijk ging draven en dit heeft ze ruim een jaar gedaan (mijn vriendin wist dit niet) het was zo erg dat hij bloed plaste.
Hij heeft hier tot op de dag van vandaag nog steeds last van.

Vraag anders een da om raad, dan weet je het zeker.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 16:25

loopt het paardje alleen maar onder jou? Dus 1 keer in de week? Daar zou het probleem in kunnen zitten dan!! graag iets meer info over hoeveel beweging in de week, dan kan ik je mischien meer info geven..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 18:44

youngster schreef:
loopt het paardje alleen maar onder jou? Dus 1 keer in de week? Daar zou het probleem in kunnen zitten dan!! graag iets meer info over hoeveel beweging in de week, dan kan ik je mischien meer info geven..


Ja ik kan er maar 1 keer oprijden.
En dan nog een keer in de week longeer ik hem....ik kan niet vaak komen omdat ik zo'n lange dagen op school heb.
Hij staat ook vaak gewoon helemaal stil als ie in de wei staat.
Verder laat ik hem zeker warm lopen met lange teugel.
zeker 5 a 10 min. ik weet niet of dat misschien te weinig is.

Oja ik ga morgen kijken hoe het gaat en hoe hij loopt. (longeren)

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:18

Ik zou vandaag de DA bellen en hem morgen laten kijken!!!!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:02

Wat zegt de eigenaar van de pony er dan van? Als het mijn pony zou zijn, zou ik toch contact met de dierenarts opnemen, al is het alleen maar om telefonisch advies te vragen

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:49

Volg het advies van Gijsenkim maar op, de DA bellen !!!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:39

Gebruik de zoekfunctie eens om op te zoeken wat spierbenvangenheid is daar is al veel over gezegd. ook bekent onder maandagziekte of tying up. Maar als ik jou zo hoor over dat zweten enzo is het best mogelijk dat ie spierbevangen is. Ik zou de DA even bellen.

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 18:14

Er is een update

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:40

spierbevangen dan zitten er te veel afvalstoffen in de spieren en te weinig zuurstof naar de spieren. Ooit gehoord van melkzuurbacterien?
Dat krijg je inderdaad van geen warming up en geen cooling down, waarom noemen ze het maandagziekte, omdat een paard normaal veel door de week en op zaterdag (paard van de melkboer) moest werken, dan zondag's stil stond en 's maandags zn stal niet meer uit kon. Dus iedere dag rustig aan zijn conditie opbouwen zou beter zijn, zeker als ie er al vaker last van heeft gehad dan zeer voorzichtig zijn. Weet je hoe pijn een ernstige griep doet, dat je het voelt in al je spieren en doodziek bent. Zo voelt een paard zich met spierbevangenheid, maandagziekte of tying up. Nogmaals vanuit bokt kan niemand zeggen wat het is!!!!! En een dierenarts is een eerste vereiste.

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:54

Nou ja!!!! sorrie hoor ontstekingen van de hoefsmid, wat voor een *** is dat!!!. Uiteraard kan jij er niks aan doen, maaruh toch wel raar..... Misschien heeft hij wel een hoefzweer ofzo. Ongelovelijk zeg... zou er toch op aandringen. Wat je in de tussentijd kan doen is kijken of je een onsteking in de hoef kan vinden door. Op de hoorn te kloppen en te kijken of tie reageert (ook aan de onderkand) het handigste daarvoor is hamertje tik hamertje.... succes

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:57

Spierbevangenheid, maandagziekte of tyed up werd inderdaad maandagziekte genoemd omdat vroeger de werkpaarden 6 dagen per week echt keihard werkten. (8 uur trekken etc.) De paarden werden gevoerd naar de arbeid die ze verrichten en verbranden de meeste voedingsstoffen tijdens de arbeid, op zondag kregen ze dan hetzelfde rantsoen maar kunnen niet alle voedingsstoffen kwijt. Bepaalde eiwitten krijgen dan het vermogen om in de spieren te gaan zitten en daar voor melkzuurophopingen te zorgen wat algehele stijfheid veroorzaakt. Bij echte maandagziekte kan je paard soms niet eens van het land of uit zijn stal komen.

Klinkt niet helemaal logisch bij jouw paard maandagziekte! Het lijkt me altijd verstandig telefonisch met een dierenarts te overleggen ook al is het jouw paard niet en is de eigenaar niet bereid naar zijn paard te kijken? Om te zien of het uit de benen of een ander deel van je paard komt moet je goed naar je paard kijken. In stilstand: ziet het eruit of hij niet al zijn 4 benen belast, veranderd hij van standbeen? stap/draf: zitten de onregelmatigheden voor/achter, galop: niet doen als je het idee hebt dat paard niet rad is. succes


sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 21:15

Bony schreef:
Spierbevangenheid, maandagziekte of tyed up werd inderdaad maandagziekte genoemd omdat vroeger de werkpaarden 6 dagen per week echt keihard werkten. (8 uur trekken etc.) De paarden werden gevoerd naar de arbeid die ze verrichten en verbranden de meeste voedingsstoffen tijdens de arbeid, op zondag kregen ze dan hetzelfde rantsoen maar kunnen niet alle voedingsstoffen kwijt. Bepaalde eiwitten krijgen dan het vermogen om in de spieren te gaan zitten en daar voor melkzuurophopingen te zorgen wat algehele stijfheid veroorzaakt. Bij echte maandagziekte kan je paard soms niet eens van het land of uit zijn stal komen.

Klinkt niet helemaal logisch bij jouw paard maandagziekte! Het lijkt me altijd verstandig telefonisch met een dierenarts te overleggen ook al is het jouw paard niet en is de eigenaar niet bereid naar zijn paard te kijken? Om te zien of het uit de benen of een ander deel van je paard komt moet je goed naar je paard kijken. In stilstand: ziet het eruit of hij niet al zijn 4 benen belast, veranderd hij van standbeen? stap/draf: zitten de onregelmatigheden voor/achter, galop: niet doen als je het idee hebt dat paard niet rad is. succes




Hij rust altijd op een been.
Hij kan nu niet meer draven of in galop...hij wil het wel maar hij krijgt zijn benen gewoon niet omhoog...loopt helemaal niet soepel.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __denise, amyz, Dropneus95, ejkge, evita2, GrapeshotBot, L_Flo, lianne125, noor14, NRJ, TannieWannie en 21 bezoekers