Afspenen, zo? + vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Afspenen, zo? + vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 16:43

Dilayla gaat binnen kort weg naar de opfok, ik wil haar dan een week voordat ze weg gaat bij Stacy weg halen (helemaal appart) zo dat ze kan wennen aan het alleen staan. Stacy komt dan in een box in een andere stal/ schuur, zo heeft dilayla nog een vertrouwde omgeving/geur enz.
Na die week dat ze appart staan brengen we Dilayla weg, ze is nog nooit in de trailer weg geweest, ze heeft er al wel een paar keer in gestaan.

Hoe kunnen we haar nu het veiligst vervoeren? (onze voorste buis kan er niet meer uit, die zit helemaal vast op 1 of andere manier) het is gelukkig maar 15 min rijden.

Stacy staat nu op 3kg brok per dag, voor dat ze Dilayla kreeg kreeg ze 1,5 kg per dag, moet ze dat nu weer krijgen als ze alleen staat?

is het wel een beetje goede manier wat ik in gedachten heb?
wat zouden jullie anders doen?

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 21:00

goh jullie weten er niet zo veel van zeg...

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:04

Jamy kreeg toen ze Rodin had een kilo want Rodin at ook mee. Maar toen ging ik eerst rijden enzo met Jamy dan wende ze er al aan om van elkaar gescheiden te zijn en bleven we zo 4 uur weg bij hem. Later bleven ze alleen overdag nog bij elkaar op het weiland en s'nachts in een aparte boks, later gewoon helemaal weg bij elkaar en ging prima als het goed is kreeg ze nu minder voer omdat ze anders te veel melk aanmaakt en ze dat niet kwijt kan.

Joan
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 23:42

afspenen: 's nachts apart met oogcontact, overdag bij elkaar. In de laatste paar dagen voor het afspenen (ik begrijp dat je dat eerst thuis doet) het krachtvoer van mams afbouwen tot een handje, dan trekt het veulen de uier mooi leeg. Veulen moet al brokken en hooi eten!!
Hoe moeders' uier de eerste dagen na het afspenen in de gaten, niet melken, maar controleren op ontsteking.

vervoer: los in de trailer, zonder tussenschot, met het zeiltje helemaal dicht. Zorg absoluut dat het deel voor de voorste stang is opgevuld, stevig, met vastgebonden strobalen o.i.d., zodat het vulen er echt niet tussen kan komen. Die kleintjes kunnen heel wat fratsen uithalen. Dat kan in 1 minuut en in een kwartier en in een uur, een kort ritje vereist evenveel veiligheidsmaatregelen. Ook beslist niet in de trailer blijven met rijden, die beentje kunnen alle kanten op slaan. Zorg ook dat het voortse deurtje echt dicht zit, en nooit van binnenuit te openen is. Verder absurd rustig rijden, stapvoets door de bochten, neem de tijd. Slapen
En let op met uitladen, maak geen paniek maar draai het veulen gewoon om, achteruit de klep aflopen komt later wel.
Schrik niet als het veulen de eerste weken wat schuwer wordt, het wordt zelfstandig, moet een plekje in de rangorde gaan verwerven, en wordt even wantrouwend naar mensen. Je kunt overwegen om 'm een paar weken het halster om te laten. Niet zo de kou insturen, daar is het nu te laat in het seizoen voor, het moet 's nachts kunnen schuilen.
Succes.

Joan

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 06:45

Als je het veulen naar de opfok brengt dan hoef je het toch niet eerst helemaal af te spenen. Ik heb het zo gedaan:
Al geruime tijd van te voren korte periode's met de merrie weg en het veulen in de box achterlaten, deze periode's liepen op tot ca 2 a 4 uur. Het veulen was dus gewend om af en toe alleen te staan. Het veulen heb ik samen met de moeder naar de opfok gebracht (in 2 paards trailer zonder tussenschot, veulen los en ja het achterdekje dicht) Op die manier was het transport voor het veulen geen drama. Bij de opfok werd het veulen in de groep gezet (niet eenzaam dus) en ben ik met de merrie naar huis gereden, die welliswaar nogal gek was. Thuis heb ik haar meteen naar de pensionstal gebracht waar mijn andere paard stond zodat ze niet alleen was en veel afleiding had.

Ik ben er een tegenstander van om een veulen helemaal alleen in een box te zetten, ik zou alleen thuis afspenen als er een ander veulen (of ponietje of zo) bij gezet zou kunnen worden. In mijn geval is het prima gegaan. Het veulen had meteen veel vriendinnetjes en was haar moeder snel vergeten. De merrie was blij dat ze bij mijn andere paard was en heeft alleen de eerste dag een paar keer gehinnikt. Verder was haar uier echt binnen een aantal dagen geslonken (ik heb haar op 1/2 biks per dag gezet!)

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 13:46

Ik zou het veulen ook NIET vastzetten!!!!!!!!!!!

Ze kunnen zich dan ophangen en ik heb laatst op een clinic de foto's gezien, het schijnt toch regelmatig te gebeuren aldus de DA die de clinic gaf. Als ze vallen kunnen ze (soms) niet meer overeind.

Zijn misschien wel uitzonderingen maar je zal het maar zijn............

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:13

Niet alleen achterlaten dat veulen: heb je alleen maar kans op blessures. Bij de meeste opfokbedrijven gaan ze eerst met een ander de stal in, zodat ze een maatje krijgen. Daarna gaan die met z'n tweeen in grotere groep.