meest voorkomende paardenziektes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

meest voorkomende paardenziektes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 11:24

Heeyyyy

ff een vraagje voor men sectorwerkstuk:
Welke ziektes komen het vaakst voor bij manege paarden, en wat is daar bij het verschil met het onstaan van die ziekte bij eigen paarden?
Zo uitgebreid mogelijk *LOL*
Reacties pleeezz Haha!

Byeee

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:26

ik gok op kouvatten omdat niet iedere manege klant (vaak kinderen) er erg in heeft, of uberhaubt weet dat je een paard niet zeiknat weg mag zetten.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:30

Drukkingen scoren ook 'goed' onder de manegepaarden!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:37

Koliek komt ook veel voor. En dat is een beroerd iets.

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:36

Ik hou het op koliek en kreupelheden....

Koliek:
Manegepaarden krijgen vaak van de eigenaar brokken (biks) en hooi of kuilgras. Manegeklanten willen het door hen bereden paard vaak iets lekkers toestoppen. Veel mensen weten alleen niet dat het paard in kwestie misschien wel een allergie heeft voor bepaalde eetwaren of men weet in het geheel niet wat een paard wel en niet mag hebben...
Zo heb ik al meerdere malen mensen chocolade aan paarden zien voeren (een Snicker of een Mars) en ook brood is een veel gegeven traktatie....
Ik denk dat ik niet uit hoef te leggen dat chocolade voor een paard gewoon ´not done´ is.... Wat droog brood betreft; wanneer een paard veel droog brood krijgt, kan dit een verstopping in de darmen veroorzaken. Dit kan leiden tot verstoppingskoliek en dat is in het geheel geen pretje! (voorgaande geldt met name voor vers brood). Hetgeen zojuist beschreven over brood is ook het geval met bananen. Dit wil niet zeggen dat je een paard nooit bananen of brood mag geven! In beperkte mate zal het niet voor problemen zorgen. Dit is dan ook het probleem bij de manegepaarden; er is geen overzicht op wat het paard allemaal voor ´lekkers´ toegestopt krijgt.... Wanneer het een eigen paard betreft zal de eigenaar een duidelijk overzicht houden op wat het paard allemaal eet en zullen de nare gevolgen zoals bijv. verstoppingskoliek minder snel voorkomen...

Kreupelheden:
Manegepaarden worden vaak door ´Jan en alleman` bereden en de één rijdt nu eenmaal beter dan de ander. Daarnaast is de individuele aandacht die een ´eigen´ paard krijgt, vaak de reden dat bijv. onregelmatig lopen reden genoeg is om actie te ondernemen (zoals bijv. wat rustiger aan doen om het paard te laten herstellen voor het echt kreupel wordt), terwijl een manegepaard die individuele aandacht (vaak) minder heeft en onregelmatig lopen vaak over het hoofd wordt gezien....

Ik wil nog wel even duidelijk zeggen dat bovenstaande niet geldt voor alle manege´s en alle ´eigen´paarden, en ik dus niemand wil aanvallen op de manier waarop hij/zij voor zijn/haar paard zorgt...! Schijnheilig

Ik hoop dat dit verhaaltje uitgebreidt genoeg is!

Groetjes!