problemen met de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

problemen met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 16:29

Ik heb ab nu in stap en draf netjes voorwaarts en nagevelijk. De overgangen halt-stap en stap-draf gaan ook netjes. Alleen de galop blijft baggeren. Het doorzitten gaat goed maar wanneer ik m'n benen aanleg voor de overgang gooit hij z'n hoofd de lucht in, pakt het bit vast en drukt z'n rug weg (echt zo'n arabieren houding het liefst nog luid snuivend ook).
Ongeveer zoals op deze foto:

Afbeelding

Je stuiterd dus op een plankje rond. Vooral op de linkerhand springt hij zo raar aan en vaak ook nog verkeerd of overkruisd. In draf en stap is links juist zijn goede kant Scheve mond Rechts springt hij wel goed aan maar hij drukt nog steeds zijn rug weg ed. Aan de longe gaat het aanspringen in galop ook altijd gepaard met een protest. Wanneer hij eenmaal een half rondje galoppeerd is alles in orde. Onder het rijden wil het na een paar rondjes soms wel wat verbeteren. Ik moet onder het altijd een vrij stevige hulp geven voor de galop. M'n instructrice kan er niet zoveel zinnigs over zeggen en blijft maar herhalen dat ik hem er doorheen moet rijden. Tja daar kan ik dus noiet zoveel mee. Moet ik hem misschien meer ruimte geven bij de overgang...of juist minder. Moet ik hem extra laten galopperen of misschien in een langzamer tempo. Misschien is het een idee om hem over een balkje te laten aanspringen Verward Misschien zijn er nog andere oefeningen die ik met hem kan doen? Een vriendin van mij zei dat het misschien een goed idee was om buiten eens rechte stukken met hem te gaan galopperen.. helaas heb ik daar weinig mogelijkheden toe. Het kan ook zijn dat ik te hard van stapel loop en ik me eerst nog even moet concentreren op de stap een draf.
Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 17:46

Die overgang blijven herhalen, alstie aanspringt is het goed, 2 rondjes galoperen, paar keer naar voren terug, voltetje, en je probeert een overgang te maken naar de draf. Dan werk je hem weer even door in het draf werk en probeer je weer aan te springen. Zo houd je em een poosje bezig net zolang tot die overgang wel goed is. Maarrrr, een rondje galoperen leert hij niets van, van de overgangen en het schakelen juist weer wel, dus dat moet je juist doen!

Alleen concentreren op de stap en draf lijkt me geen goed idee omdat hij hier juist handigheid in moet krijgen.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 19:38

Bedankt voor je reactie Steef. Ik denk dat ik de galop nu al teveel heb laten sloffen de afgelopen weken. Ik heb me teveel geconcentreerd op de stap en draf Lachen

Steef schreef:
Maarrrr, een rondje galoperen leert hij niets van, van de overgangen en het schakelen juist weer wel, dus dat moet je juist doen!


Dit is eigenlijk zo logisch als maar logisch kan zijn.. de overgang gaat niet goed dus nu ik erover nadenk is doorrijden (in de vorm van door laten galopperen tot het goed is) niet de oplossing Lachen Ik ga ermee aan de slag

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 21:59

Loopt ie in stap en draf ontspannen? Met andere woorden : loopt jou paard van achter naar voren in de hand?? Want alstie in draf nog niet goed ontspant en niet rond loopt , is het voor het paard gemakkelijker om zijn rug weg te drukken. Als je paard wel in de hand loopt en ontspannen is , dan sluit ik me volledig bij Steef aan.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 23:11

In draf loopt hij lekker ontspannen en gebruikt nu ook z'n achterhand redelijk Lachen

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 00:27

Zorg dat voor je de galop ingaat, hem in een 'slome' tempo in draf hebt, hij moet echt eerst helemaal 'onder' je lopen voor je gaat aangalloperen, probeer hem ook zeer laag te hebben in zijn hals (neus naar voren-beneden) dan ben je hem ook voor, voor hij zijn hals omhoog kan gooien, dit is een gevoelskwestie, als je voelt dat hij omhoog wil komen, spelen met je handen. en ontspannen (zeer belangrijk) zeer 'sloom' zitten dus diep zitten.

Ik zou je heel graag willen helpen, ik heb zeer veel paarden ingereden/getraind, maar ik kan het vaak niet goed uitleggen wat men moet doen, ik moet het nl altijd voordoen en dan vertellen (trainers zijn vaaj geen intructeurs, intructeurs zijn soms geen goede trainers.)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 02:42

Denk dat je veel kleinere hulp moet geven... Ken jouw situatie precies... Had vroeger ook pony met dergelijke praktijken. Moest van instructrice ook steeds duidelijk mijn hulpen geven. Kreeg ik een keer een andere instgructrice die zei: denk maar eens alleen aan galop.... Ging gelijk al een stuk minder heftig...
Aangalloperen op het moment dat je een kleine volte opent, als het goed is is je pony dan goed gebogen om jouw binnenbeen en niet zelf naar binnenduiken maar recht op je pony blijven zitten. Verder zul je inderdaad veel moeten oefenen en veel schakelen in galop om de galop meer te bevestigen. gewoon paar passen verruimen en dan terug laten komen naar arbeidsgalop, niet als een dolle door de bak gaan racen. Laten halsstrekken in galop en dan de teugels weer oppakken enz. oefenen oefenen en nog eens oefenen, het komt allemaal best goed hoor, maar het heeft even zijn tijd nodig. En een buitenrit op zijn tijd is prima natuurlijk, blijven jullie allebei fris van. Alle dagen dezelfde rondjes draaien vind je pony ook niet leuk. Afwisseling in je training is heel belangrijk.

Veel succesl

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 11:12

Dat advies van je vriendin zou ik maar in de prullenbak gooien. Ik denk dat je je paard vooral de tijd moet geven. Dat protesteren als hij aanspringt bevalt mij niet, het doet mij denken aan verwardheid van het paard. Gaan de draf en de stap wel evenwichtig en beheerst? Als dat zo is kun je rustig gaan oefenen met de galop. Ik zet ze altijd op de volte en probeer aan te springen in de eerst hoek, als dat niet lukt is er altijd nog de tweede. Probeer met beide kuiten in draf zo lang aan te drijven dat hij door de wending wordt gedreven om in galop te gaan. Eventueel een tik op de binnenschouder en aanvullend klikken met je tong kan helpen. In de verkeerde galop vallen is niet erg, maar ga hem niet gelijk terugnemen. Laat hem heel even doorgaloperen en neem hem daarna rustig terug. De rust weer inbrengen en nog eens proberen. Galopeer nooit te lang, voor jonge paarden is het erg vermoeiend en het is niet de bedoeling dat hij vanzelf in de draf gaat vallen!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 14:24

ik heb met mijn pony hetzelfde soort probleem gehad. ik kreeg haar niet goed en galop en als ze er eenmaal in zat ging het ook niet . bij mij is het heel erg verbeterd doordat ik haar veel aan de longe heb laten galoperen. bij mij etterde ze namelijk ook omdat ze stijf was (weet niet of dit bij jou het geval is???) maar in ieder geval heeft veel aan de longe galopperen bij mij super geholpen. nou galoppeert ze (meestal Schijnheilig ) prima!!
succes

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 20:58

Mirte schreef:
Dat advies van je vriendin zou ik maar in de prullenbak gooien. Ik denk dat je je paard vooral de tijd moet geven. Dat protesteren als hij aanspringt bevalt mij niet, het doet mij denken aan verwardheid van het paard. Gaan de draf en de stap wel evenwichtig en beheerst?


Draf en stap zelf gaan nu goed, maar hij heeft wel een periode gehad waarin hij ongeveer het zelfde probleem bij het aanspringen van stap van draf had. Hij reageerde heel heftig op het been (niet vooruit sprinten, maar wel omhoog komen). Ik heb een andere instructrice eens laten meekijken en die vond dat ik mijn been bij het aandrijven te ver naar achter legde (op z'n buik) en dat irriteerde hem. Ik had eigenlijk nooit door dat ik dat zo erg deed. Wanneer ik m'n been netjes op de singel houd is geen probleem. Nu ik er over nadenk geef ik nu ook een minder stevige hulp voor de draf dan eerst.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 22:13

Wat bij Banjer heeft geholpen is lichtrijden op het verkeerde been, dan beide handen naar buiten brengen en de galophulpen geven....

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 23:29

Ik kan helaas nergens vinden hoe oud je paardje is, dat zou het beeld nl. nog wat duidelijker maken.

Allereerst een vraagje: is je paard helemaal gezond (benen, rug etc.)? Kijk, stel dat hij ergens pijn heeft, of dat er iets gewoon niet goed zit, kan een reden zijn waarom hij verzet geeft. Heb je m wel eens laten keuren, klinisch en rontgen?

Ik ben wel benieuwd naar de leeftijd van je arabje, het kan nl. ook nog slapheid van de spieren zijn of de puberteit,..... Graag zou ik dat willen weten voor ik je mijn tips en adviezen ga geven. Ik heb nl. ook soortgelijke galopproblemen met mijn paard en mijn instructrice kan me (gelukkig) er heel goed mee helpen, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 08:41

Zo'n probleem dat je paard enkel zijn rug weg zoudrukken in galop is vaak helemaal niet zo op zichzelf staand als je hier schetst.
Ik ben er zelf absoluut geen voorstander van om dergelijke dingen op te lossen door terug te rijden. Dus om hem lekker sloom te laten draven. Daarmee ben je de activiteit vanuit de achterhand kwijt en een paard rijd je nog altijd actief naar de hand toe voordat hij kan nageven.
Ik zou een overgang naar de galop maken door hard te gaan draven en hem vanuit die snelle draf in galop te laten vallen. Ik weet bijna zeker dat je paard dan ook zijn hoofd er uit piept, al in het drafstuk.
Wat je moet doen is dus meer werken aan de nageeflijkheid en dat doe je door te schakelen en tempowisselingen te rijden.