Gewrichten inspuiten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Gewrichten inspuiten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 09:24

Hai

In klinieken worden paarden vaak ingespoten met gewrichtsvloeistof als ik het goed heb begrepen.
Wie kan me precies vertellen wat dit is, wat dit doet, of het iets is wat dan altijd zal moeten etc etc.
Mirage wordt misschien over 2 weken ingespoten, maar ik wil eerst weten wat het is. Iemand ervaring met de EFO, of dat verzekerd is?

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:39

Het inspuiten van gewrichten wordt veelvuldig toegepast. Naar ik meen is hyaloron het beste (zgn. "goudinjectie"), maar kostbaar. Hoe kostbaar de behandeling wordt, is afhankelijk van de frequentie. M.b.t. inspuiten is het doorgaans zo dat wordt gekeken of het "aanslaat", d.w.z., loopt het paard beter of niet. Als het paard beter/goed gaat, wordt pas herhaald als het weer slechter gaat. Verbetert het paard na de 1e injectie niet, wordt nogmaals ingespoten.
Uitkering verzekering is uiteraard afhankelijk van je dekking, dus checken bij EFO.
In jouw geval zou ik nadrukkelijk aan de veearts vragen wat hij van plan is en waarom, wat de risico's zijn en wat de prognose is. Vervolgens zou ik naar Utrecht bellen, bij voorkeur een kopie van de foto's opsturen en daar een second opinion vragen (evt. met je paard erheen, maar is niet altijd nodig).
Sterkte.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:05

EFO verzekert het inspuiten met hylarulon zuur. Mits je het uitgebreide pakket hebt gekozen natuurlijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:07

IOnes krijgt wel eens om de zoveel tijd zo'n gewrichtsinspuiting. Komt omdat hij geen kraakbeen meer heeft in zijn linkerknie. Daar had hij eerst OC. Door die OC (die nu operatief weggefrased is) is het kraakbeen aan gort gegaan en hebben ze deze moeten verwijderen. het loopt dus niet altijd even soepel in dat gewricht. Het helpt wel hoor.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:10

In veel klinieken worden injecties met corticosteroiden gegeven eventueel aangevuld met hyaduralonzuur. De cortico's zorgen ervoor dat de ontstekingsrteactie in het gewricht verdwijnt. Het is afhankelijk van de toestand van het gewricht wanneer deze reactie eventueel terugkomt. Ik heb veel paarden op zien knappen van gewrichtinjecties maar ook paarden gezien waarbij het minder goed aansloeg.
Zelf vind ik een groot voordeel dat je de ontsteking in het gewricht remt en daardoor verslechtering van het gewricht voorkomt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:14

maar het "smeert" het gewricht ook een beetje, het bewegen wordt versoepelt, terwijl het eerst stroever ging.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:18

Daar zijn de geleerden het niet helemaal over eens Desiree. Onderzoek heeft uitgewezen dat de vloeistof die ingespoten wordt al binnen enkele uren uit het gewricht is. Het is zelfs niet duidelijk of het wel nodig is om in het gewricht te spuiten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:05

Hyaluronzuur is een component van de gewrichtsvloeistof.
Het wordt door cellen op de gewrichtsoppervlakken aangemaakt en aan de vloeistof afgegeven. Het zorgt voor de dikte van de vloeistof (maw smerende werking) en gaat ontstekingen tegen.
Inspuiten van gewrichten heeft eigenlijk alleen nut bij acute ontsteking. Is het proces al langer aan de gang dan heeft het weinig effect.

De componenten die dan worden ingespoten zijn hyaluronzuur, met evt cortico's en glycosaminoglycanen (PSGAG's).
Kortwerkende cortico's kunnen prima worden toegepast. Deze doorbreken het ontstekingsproces waardoor verdere/ grotere schade aan het gewricht wordt voorkomen.
Langdurende cortico's liever niet toepassen, dan is er nl grote kans op aantasting van het gewricht.
De PSGAG's zijn bouwstenen van het gewrichtsoppervlak. Het is niet duidelijk of ze ook een bijdrage leveren wanneer ze in het gewricht ingespoten worden. Wanneer ze worden toegepast is er wel een groter risico op infectie.

Inspuiten van een gewricht is bij sommige DA's erg in de mode, kan ook zeker wel helpen, mits het een redelijk acuut probleem is.
Wat je moet bedenken is dat iedere inspuiting van een gewricht kans geeft op infectie van dat gewricht, daarnaast hoeft het dus niet te helpen. Zeker als het proces in het gewricht al langer aan de gang is dan geeft een injectie minder kans op verbetering of genezing.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:56

Mijn eerste vraag is wat is jou probleem met jou paard?
Als het om HKO gaat zou ik het niet doen.
Misschien ben ik een oud wijf maar je kunt beter naar antoine de bodt gaan dan. Een rijles is goedkoper en inspuiten kan altijd nog.

Mijn haflinger is in maart ingespoten(F400,-) en op 1 mei JL afgekeurd door diezelfde DA.
Diagnose: slijmbeurs ontsteking bij het hoefkatrol(hij heeft uitgesloten dat het HKO is maar okay).
Na een halfjaar vol verdriet ben ik bij Antoine terecht gekomen en ik rijd inmiddels weer en ben van plan in december een wedstrijd te rijden.


Dan heb ik nog een stalgenoot die ook haar paard heeft laten inspuiten, ook bij dit paard heeft het niet aangeslagen.

Als het om overbelasting gaat kijk dan eerst eens naar je rijden(niet negatief bedoeld hoor!) .
Bij felix was het ook overbelasting en hij had verder geen antwoordt op hoe het kwam.
Het inspuiten neemt vaak de pijn weg maar niet de oorzaak en daar ligt het gevaar, als ze niks meer voelen lopen ze gewoon door en zal de kwaal zo erg worden dat er ernstige beschadigingen optreden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 20:18

bedankt voor jullie opmerkingen. Op de een of andere manier heb ik zoiets van "is dit iets om koste wat het kost het paard goed te laten lopen"?? omdat ik zo nodig wil rijden, moet hij maar ingespoten worden??
Ik ben er dus nog lang niet over uit. Staat me een beetje tegen; bovenstaand idee. Ik weet dus ook nog niet genoeg over Mirage haar toestand straks. Wanneer zal ze wel pijn hebben, wanneer niet???

Cowgirl; Mirage bleek op de rontgenfoto's niet goed op beide straalbeentjes, ze is dus gewoon niet helemaal goed.
Het is ook niet iets wat nog beter kan worden, waarmee ik bedoel; ook al loopt ze straks weer goed, als je een foto van d'r maakt is ze en blijft ze dus gewoon niet goed. Maar we hebben het niet over hko.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:17

Ik denk dat het altijd de moeite waard is om het een keer te proberen. Als je paard opknapt van het inspuiten maar daarna een terugval krijgt moet je daar je conclusies uit trekken. Veel paarden lopen echter voor een lange periode weer geod, zolang een paard zich goed voelt kan het in mijn ogen geen kwaad hem af en toe een handje te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 21:28

Maar, Ingrid, weet je al wat we moeten doen nadat ze eventueel is ingepoten??? Wie weet dat?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 11:07

Meestal het werk rustig oppakken. Veel rechte lijnen en in een rustig tempo rijden. Eerst drie dagen stappen en daarna opbouwen.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

methodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:21

Katja schreef:
Ik denk dat het altijd de moeite waard is om het een keer te proberen. Als je paard opknapt van het inspuiten maar daarna een terugval krijgt moet je daar je conclusies uit trekken


hoi,

Bij mijn kr.kwpn-er werd een aantal jaren terug arthrose geconstateerd, met een 'loszittend' fragmentje.
Ook mij werd aangeraden om hem 'in te spuiten' ..

vond dit nogal 'rigoreus' en besloot daarom om precies de andere volgorde te doen als wat Katja schrijft....

Ik had zoiets v. ja... dat kan altijd nog, ik ga eerst iets anders proberen...
En zo dook ik in de boeken e.d. en kwam tot de conclusie dat zowel bij mens als dier die problemen met gewrichten hebben, vaak een tekort hebben aan 'gewrichtsvloeistof' .... Glucosamine & hoe heet die andere, chondri.... nog wat .... Scheve mond

Zo gebruik ik (en met mij nog vele anderen)nu Primeval Arthrose Gelatinaat en heb hierbij érg veel baat... ben ook blij dat ik hem niet heb laten inspuiten.. heb nu nog iets achter de hand, mocht het ooit wel nodig zijn Knipoog

Verder: zoals Cowgirl ook schrijft; het gebruik v. je paard is heel belangrijk.
Ik heb mijn paard een tijdje verhuurd gehad... ging dus niet Verdrietig rijdt hem nu dus weer zelf Knipoog

veel succes met beslissen in ieder geval !!!!

groetjes Jolanda

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:42

In de niewste BIT staat een artikel hoe te leven met atrose en wat je er tegen kunt doen,oa wat hier aangeraden wordt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 21:48

het gaat in mijn geval niet om arthrose, en ik denk dat elk geval weer anders is. Ik heb er nu veel mensen over gehoord (niet alleen hier dus) en ik denk wel dat ik het een kans ga geven mocht de VA het er woensdag de 27e over beginnen. Ik heb nog wel vragen voor hem, maar als dat haar weer 'op de been' kan brengen.........
Het enige wat ik "eng" vind is dat ik bang ben dat ze toch nog pijn zal hebben ook al laat ze het niet merken of gaat ze niet kreupelen. Het laatste wat ik wil ik m'n paard 'pijn doen'.

Er zijn ook heel erg veel goede resulaten mee geboekt, terwijl ik hier veel slechte ervaringen hoor........

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 23:29

Mijn paard is ook in een gewricht ingespoten ivm artrose. Het heeft jammer genoeg niet geholpen. Ik geef nu Primeval, al meer dan een maand, maar zie geen echte verbetering.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het wel helpt, maar vaak maar voor 2 jaar en dan moet het weer gebeuren.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:50

Artrose is vaak het gevolg van langdurige ontstekingen in een gewricht. Door bij problemen in het gewricht in te spuiten kun je verdere degeneratie van het gewricht voorkomen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: methodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:08

Colinda schreef:
En zo dook ik in de boeken e.d. en kwam tot de conclusie dat zowel bij mens als dier die problemen met gewrichten hebben, vaak een tekort hebben aan 'gewrichtsvloeistof' .... Glucosamine & hoe heet die andere, chondri.... nog wat .... Scheve mond

Zo gebruik ik (en met mij nog vele anderen)nu Primeval Arthrose Gelatinaat en heb hierbij érg veel baat...


Nog even terugkomende op het artikel in Bit. Op de site van Primeval kom ik merkwaardig genoeg de stoffen glucosamine en chondroitine niet tegen in de samenstelling?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Re: methodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 18:19

opala"]
[quote="Colinda schreef:
En zo dook ik in de boeken e.d. en kwam tot de conclusie dat zowel bij mens als dier die problemen met gewrichten hebben, vaak een tekort hebben aan 'gewrichtsvloeistof' .... Glucosamine & hoe heet die andere, chondri.... nog wat .... Scheve mond

Zo gebruik ik (en met mij nog vele anderen)nu Primeval Arthrose Gelatinaat en heb hierbij érg veel baat...


Nog even terugkomende op het artikel in Bit. Op de site van Primeval kom ik merkwaardig genoeg de stoffen glucosamine en chondroitine niet tegen in de samenstelling?
[/quote]

Hoi,

nee...dat klopt...
Ik heb ook eerst een ander middel gegeven, waar wel glucosamine/chondroitine inzat, nl. Equi Flexion v. de paardendrogist.
Dit is het eerste jaar 'aardig' gegaan.... maar niet 'optimaal' ...

Nu met primeval loopt ie echt super !

Favo : geef het even de tijd, ik had ook gehoord dat het ongeveer 1 - 3 mnd. duurt, voordat je er iets over kunt zeggen.
Verder weet ik niet óf je je paard rijdt, hoe je hem rijdt en of hij dagelijks naar buiten kan. En geef je de juiste dosering?
Dit zijn natuurlijk allemaal zeer belangrijke dingen die meetellen...

Die v. mij gaat élke dag naar buiten (ook in de winter), maar ik weet zeker als ik hem op stal zou zetten, het na 3 dgn. foute boel is Scheve mond
Net zoals de 'manier v. rijden'....

Als iemand verder vragen heeft over Primeval, er staan volop topic's hierover en kun je in contact treden met de DA die hierover gaat (Dierenarts Klaver heet ie geloof ik op bokt/in het echt?)

groetjes Jolanda

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:19

Mijn paard is ingespoten heeft, het mocht maar 2 maanden helpen. Hij liep als nooit te voren........van korte duur. Toen het slecht ging heb ik niet meer overwogen om dat nog eens te doen, de kans is groot dat het nog korter werkt en ik wild eniet koste wat het kost hem op die manier weer aan het lopen te krijgen. Het is errug duur meot ik zeggen. Maar ik had zoiets iets dat kapot is moet je niet verdoezelen..... Dus nou loopt ie lekke rin de wei. ER is nooit een diagnose vast gesteld.....erg jammer. Hij is maar licht kreupel maar wel zodanig dat hij niet meer bereden kan worden omdat hij absoluut NIET meer wil lopen.