Passen zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-01 15:55

Ik krijg binnenkort een nieuw (wel tweedehands) zadel. Beetje kromme zin, maar voor mijn paard is ie nieuw dus...

Ik weet wel hoe je moet passen en bla bla bla. Dus dat hoef ik niet te weten.
Maar mijn vraag is of jullie adviseren om er ook eerst een halfuurtje mee te gaan rijden. Is dat nodig, of als ie past als het paard stilstaat dan betekend dat automatisch ook dat ie past als het paard gaat lopen. Hoe zit dat? En wat raden jullie me aan?


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 16:01

Het beste is om met het zadel in alle gangen te proberen. Het kan zijn dat het zadel past op het paard als het stilstaat maar dat het niet meer past als jij erop zit of een tijdje gereden hebt en dan koop je een zadel wat niet past, zoals ik! En vraag misschien voor alle veiligheid nog iemand erbij, bv. je instructeur of zo. 4 ogen zien nog altijd meer dan 2!
Succes!

_________________
Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bit op 2001-06-19 16:01 ]</font>

Jet

Berichten: 11944
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 23:36

Hoi Carola,
natuurlijk moet je een voor jou nieuw zadel uitproberen, eerst kijk je of het goed op je paardje ligt, als dat zo is, dan stap je er op en kijkt of het nog steeds goed ligt. Dan stap je weg, je rijdt er minimaal een half uur mee en als het kan een paar dagen. Pas dan weet je denk ik of het je bevalt. Met tweedehands zadels kan dat vaak wel, met nieuwe moet je meestal in een half uurtje beslissen. Maar ook Hulsebos laat je rijden op hum zadels om te zien welke je zelf het lekkerst vind zitten.
Groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 10:18

Als je een zadel past moet je er absoluut op gaan zitten en zeker controleren of de schoft nog vrij ligt onder het zadel, door jouw gewicht komt het zadel lager te liggen. Je moet alle gangen doen om te zien of het lekker zit en na het rijden controleer je de rug en het zadel op eventuele plekjes die wat meer drukken.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 10:50

De voormalige bijrijdster van Kaminka paste haar eigen zadel op mijn paardje en hij paste echt precies. Lag perfect! Wij blij. Lachen

Totdat ze ging rijden! Het zadel bleek naar voren te schuiven en Kaminka ging bokken omdat het zadel precies op haar schoft terechtkwam. Wij niet meer blij. Boos!

Dus: altijd even mee rijden in alle gangen, anders kun je voor lelijke verrassingen komen te staan!

Succes Mieke

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 14:03

Ik zou hem zeker uitproberen. Niet alleen of ie goed op je paardje ligt (in alle gangen), maar af jij er ook in kan zitten in alle gangen. Bovendien merk jij niet na 5 minuutjes al of ie ergens vervelend zit (vgl schoenen die iets te klein zijn, je moet een stukje lopen om er achter te komen dat het niet goed zit!)


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 18:08

Tip van mijn zadelmaker; je bewerkt de onderkant van het zadel licht met zadelzeep, niet oppoetsen of zo. Dan neem je je NIET gepoetste paard en je gaat rijden zonder schabak of dekje. Alle gangen proberen en dan voorzichtig afstappen, de singel eraf halen en het zadel recht omhoog van je paard tillen, dus niet schuivend eraf halen. Nu kun je aan de onderkant precies zien of het zadel overal regelmatig draagt, waar het vies is draagt het. Succes!

Wat niet is kan nog komen...

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-01 21:45

Tess, dank je voor de tip, maar ik koop een kunststof zadel...
Wel echt een supertip, en die ga ik onthouden!

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 00:31

Hoi,

Eigenlijk is het heel lastig om een passend zadel, nieuw of tweedehands. Ga aub bij iemand die er heel veel verstand van heeft, bijvoorbeeld De Heuvelhoeve Tel.: 030 - 6012635 of email zadels@de-heuvelhoeve.nl of http://www.de-heuvelhoeve.nl,dat raadde onze osteopaat nl.aan, ze heeft heel veel verstand van zadels passen! Er zijn er teveel mensen bij die doen alsof ze daar verstand van hebben en uiteindelijk...slecht passend zadel! Bij ons op stal zijn er aan een aantal van dat soort miskopen! Boos!

Een kunststof zadel is op zich een hele goeie keus, maar de Wintecs van tegenwoordig komen niet meer uit Australië maar uit Vietnam-> kwaliteit is minder, let daarop bij de aankoop. Staat op het labeltje!

Heel veel succes!
Groetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Katootje7791 en 11 bezoekers