Geheimzinnige paardenziekte in België en Frankrijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zarco

Berichten: 9
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zonhoven België

Geheimzinnige paardenziekte in België en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 15:03

Ik heb net in het VRT nieuws vernomen dat een mysterieuze ziekte woedt in Wallonië en Noord-Frankrijk. Verschillende paarden zijn de laatste weken al gestorven. Het zou gaan over een ziekte waardoor de spieren verstijven en de paarden in amper twee dagen tijd overlijden. Men raadt aan paarden op stal te houden. In Vlaanderen is de ziekte nog niet opgedoken. Hebben jullie meer informatie ? Wat zijn de precieze symptomen ? Zijn er geneesmiddelen ?
Mijn paard staat in Wallonië en ik bijzonder ongerust ![/list]
Laatst bijgewerkt door Zarco op 17-11-02 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 15:30

Klinkt als Rhino, wat ik daarvan weet dan, als dat het is kan je je paard laten enten. Ik zou je paardje in ieder geval extra in de gaten houden, goed voeren en genoeg beweging geven voor wat extra weerstand.

Zarco

Berichten: 9
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zonhoven België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 16:14

Ondertussen heb ik op het internet een onderwerp gevonden. Paarden zouden het kunnen krijgen door gras te eten in een besmet gebied. Er zouden al tientallen paarden zijn gestorven de laatste weken in Wallonië en Noord-Frankrijk. Dierenartsen zouden niet weten wat de besmetting precies veroorzaakt maar raden aan paarden binnen te houden.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:29

Oh boy - je meent het! Ik ziet hier zowaar met m'n achtertuin bijna in de walen (het klein baantje achter het boereland hier is al wallonië) ... moet ik dan mijn veulens ook gaan binnen houden? Dat kan ik hen toch niet aandoen? Die hebben hun beweging nodig ... Mat je een veulen wel al laten enten voor die rhino-dinges?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:51

Staat er misschien soms een hele grote vuilverbranding in de buurt die niet helemaal up-to-date is met zijn luchtuitstoot. Verward
Een tijd terug is er in Nederland (in Maasland om precies te zijn) een flinke rel geweest omdat de vuilverbranding daar dus teveel dioxine uitstootte. Diverze dieren (veelal koeien) zijn daar het slachtoffer van geworden. Ook de melk van die koeien mocht niet meer gebruikt worden voor konsumptie.
Dus zoek het eens in de hoek van vervuiling.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:55

Rhinopneumonie is heel wat anders. Dat is een virus dat respiratoire afwijkingen, abortus en ataxie kan veroorzaken.
En wordt door de lucht en door contact met besmet materiaal overgebracht.

Ik heb niets gehoord over deze uitbraak dus daar kan ik ook geen informatie over geven.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:03

Het zijn er diverse in de walen in Noord Frankrijk ... maar of dat nu Rhino veroorzaakt??? Dat denk ik niet hoor, vervuiling wel natuurlijk, maar als het echt over rhino gaat kan ik me moeilijk voorstellen dat een verbrandingsoven er iets mee te maken heeft.
Verspreiding via de lucht is een regelrechte ramp! Ik woon dicht bij een ranch waar ze arabieren en Paints fokken/verkopen - en bij een lipizanerfokkerij ook, nog diverse andere paardeneigenaars langs de baan hier ook ; een beetje een paardenbuurt. Ik hoop dat het niet deze richting uitkomt, anders zitten er hier veel mensen met de handen in het haar hoor! Weet nu niemand van welke leeftijd je mag enten tegen Rhino?

Waar zijn de sterfgevallen gesignaleerd? De walen is groot hoor, en Noord Frankrijk ook - is het terhoogte van Rijsel/Lille/moeskroen, of meer naar Hainaut toe, of brusselse en eronder?

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:11

hopelijk word het snel duidelijk welke 'ziekte'het is!
ik woon dan wel niet in belgie ( wel bijna)
maar heb echt geen zin in zo'n ziekte!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:14

Als ik zo de berichten van Zarco lees gaat het meer over een bodeminfectie, zoals botulisme of miltvuur kan zijn. Deze twee zijn alleen niet logisch omdat die bij warmer weer zouden ontstaan (meer zomerproblemen).

Aan een dioxine-infectie gaan de dieren niet zo acuut dood. Dat stapelt en wordt met de melk uitgescheiden. De consumptie van die melk wordt dan verboden. En dat is natuurlijk het einde van je melkvee bedrijf.

Is er een site met info over de uitbraak in N-F en Wallonie?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 20:19

Hemeltje!!!!!!!!! Ik heb het zojuist ook op het nieuws gezien.
De paarden zouden gaan liggen en verschrikkelijk zweten. De slijmvliezen zouden er blauw uitzien en de spieren zouden verstijven.
Een directe oorzaak is er nog niet gevonden. Het viel wel op dat de ziekte vooral in november gesignaleerd wordt.
Ik hoop echt dat niemand zoiets moet meemaken...!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:14

Dat heb ik ook gezien. Zweten, hoge pols, blauwe slijmvliezen en verlamming vanuit de achterhand en dan snel (binnen 2 dagen) dood.
2 jaar geleden ook al gesignaleerd, in november, na een warme vochtige periode en dan plotselinge temperatuursdaling.
Erg vreemd, ik hoop voor jullie dat ze gauw vinden wat het is.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:52

Trekt inderdaad wel op botulisme...
Een paar jaar geleden zijn bij mijn vriendin daar ook 3 pony's van gestorven op een paar dagen. Huilen
Dat het maar in het zuiden blijft en niet naar Vl-Brabant trekt Scheve mond

Marijke

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 22:06

Is dit wat men in het engels 'grass-sickness' noemt Verward

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:24

Aiks.....ik woon gelukkig in Noord-Holland.....maar wel eng zeg!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 01:00

hebben ze er nog niks tegen gevonden? Een of andere inenting ofzo? Ik woon wel in het noorden van België, niet ver van de Nederlandse grens, maar toch...
Lijkt me verschrikkelijk zo'n ziekte! Is dat dan zo'n beetje zoals tetanus? Dan verstijven de spieren toch ook, niet?
Ik heb het nieuws niet gezien, maar ga vlug even kijken of er iets op teletekst staat, en anders op internet.
Als jullie meer weten, zet het hier dan zo vlug mogelijk alsjeblieft!
xxx

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 01:07

dit staat er op teletekst:

"In Wallonië woedt er al weken een mysterieuze paardenziekte. Tientallen paarden zijn eraan gestorven.
De kwaal treft vooral jonge dieren die in de weide staan. Ze krijgen hartkloppingen en ademhalingsproblemen. de besmette paarden overlijden binnen 24 of 48uur.
Voorlopig is er geen remedie voor de ziekte en ook over de oorzaak is er nog geen duidelijkheid.
In Vlaanderen is ze nog niet voorgekomen. In Wallonië is het al de tweede keer in drie jaar."

Dus ik vermoed dat het toch met de bodem te maken heeft... Het zijn waarschijnlijk vooral veulens, jaarlingen, en andere paarden die in kuddes staan om op te groeien. Ik hoop dat ze snel kunnen achterhalen welke ziekte het is en er een remedie voor vinden... Laat ons hopen dat er nu geen paarden meer sterven...
xxx

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 01:58

Dat stelt me niet gerust hoor, ik heb twee veulens en zit echt heel erg dicht bij de walen, veel franstaligen hier al, en onze dichtste buurgemeente is Dottinies ... HELP ... Stel dat je iets merkt aan je paard, kan er dan nog iets gedaan worden? In 24/48 dodelijk, maar als je ziet als veulens langer dan een uur liggen of gaan zweten, kan er nog geholpen worden dan? Ik heb er echt schrik van hoor, volgens mij spreekt met over mijn regio ... noord frankrijk zeggen ze enkel tegen deze kant zegt mijn man ... Verdrietig

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:02

Sugarmiss schreef:
Is dit wat men in het engels 'grass-sickness' noemt Verward


Nee, grass sickness (equine dysautonomie) is een aandoening aan het maagdarmkanaal. In de acute vorm herhaaldelijke maagoverladingen met koliek. Subacuut en chronisch vermageren de dieren terwijl ze sloom zijn en nauwelijks eten.
Er komt geen mest af.

Het is nog niet duidelijk wat precies grass sickness veroorzaakt, er zijn wel verschillende ideeen over.


Sonja: je vroeg of er iets gedaan kan worden als je paarden lijden aan de geheimzinnige ziekte. Misschien als je er heel in het begin bij bent maar anders (voor zover ik begreep) niet meer.
Ik neem aan dat ze alles zullen doen en proberen, al was het alleen maar om er iets van te leren. Het probleem is dat ze niet weten wat het veroorzaakt. Dus kan je alleen maar de symptomen proberen te bestrijden. En dat is best lastig.

Ze adviseren wel om dieren binnen te houden.

Maar wat ik wel raar vind is ddat er geen kaartjes oid te vinden zijn over welk gebied het nu gaat. Mag je daaruit concluderen dat het in heel Wallonie zit?

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:13

Zou het kunnen Equine protozoal myeolitis of kortweg EPM zijn?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:27

Er is niet duidelijk sprake over streek, maar volgens wat ik deze morgen heb gehoord zijn er in Estampius twee shetlandveulens overleden plots ... en da's hier echt schrikbarend dicht bij ...
(pas vernomen op de locale franstalige radio hier - dus zit echt wel aan mijn deur - arm veulies, beiden binnen nu, hopelijk niet voor te lang, want het is niet goed voor hun humeur en hun benen)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:31

Ook in Belgie is de ziekte rhino geen mysterie. Dus het moet iets anders zijn. Misschien wordt het ook overgedragen door een dier of zo. Een dergelijke ziekte is er namelijk ook in de verenigde staten. HEt zijn dan de insecten die het van dat beest overdragen naar paarden. Ik geloof dat het om een soort rat ging maar weet het niet zeker meer. Een jaar geleden stond er namelijk een stuk over in de Bit. Ik vind het ook behoorlijk eng dat die ziekte zo dichtbij is. Op de televisie zag ik het komen in het nieuws op belgie. De veeartsen waren het aan het bestuderen op de universiteit. Je zag een vospaard op de grond in zijn stal liggen met een dekje op. Heel zielig om te zien.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:33

In de US ging het om het West nile virus dat overgedragen werd door een soort vlieg denk ik

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:35

JeanPaul schreef:
In de US ging het om het West nile virus dat overgedragen werd door een soort vlieg denk ik

Ja, dat klopt, dat werd overgedragen door muggen, ook mensen raakten er door in gevaar (moesten grootschalig geent worden). deze ziekte was in Florida. MAar ik bedoelde toch een andere ziekte.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:42

Ze geven elk half uur op de franse zender een flash van nieuws en ze zeggen het telkens opnieuw, het moet heel ernstig zijn, want vaak laten ze dingen weg als er andere nieuwsfeiten binnenkomen, maar van de "maladi du cheval misterieux" " ..... "deux poney miniature perdu ce matin on Estempuis, c'est un question quelle maladi est responsable ... " blijven ze praten ...
<M'n frans is met gaten hoor, dat weet ik voor de goeie fransetaligen ... Haha!>

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:47

JeanPaul schreef:
Zou het kunnen Equine protozoal myeolitis of kortweg EPM zijn?


EPM is een aantasting van het zenuwstelsel door een parasitaire infectie (mn possums zijn drager en uitscheider). Hierdoor raken paarden verlamd, eerst zoals wobblers met ataxie en dat kan steeds verder gaan (hoofd niet meer optillen, niet meer opstaan).
De paarden blijven zelf wel attent en verder niet ziek (koorts en zo).

Bij de uitbraak in Wallonie en N-Frankrijk gaat het om paarden die heftig zweten, een hoge pols hebben en een verlamming door verstijven.

Eerder dus andersom. Aantasting van het zenuwstelsel waarbij de zenuwen de spieren teveel prikkelen (als bij tetanus bijv).
Daarnaast is EPM aan te tonen in de cerebrospinale vloeistof. Ik denk dus dat dat het niet is.