Exterieurbeoordeling deel 1 HOOFD NEK HALS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Exterieurbeoordeling deel 1 HOOFD NEK HALS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 10:39

Door middel van de beoordeling van de uiterlijke kenmerken van een paard tracht men een indruk te krijgen van de waarde van het dier. Het gebruik waarvoor het te beoordelen paard bestemd is, is bepalend voor de maatstaven die men aanlegt bij de exterieurbeoordeling. Het verband tussen exterieur en prestatie (springen, dressuur, trekken, snelheid e.d.) is niet zo groot als vroeger wel werd aangenomen. Tegenwoordig laat men bij de selektie van fokdieren binnen oa het KWPN behalve het exterieur ook de prestatie van de dieren een grote rol spelen, omdat een goed exterieur lang niet altijd een goede prestatie garandeert. Men spreekt in dit verband wel van een PLAATJESFOKKERIJ vs PRESTATIEFOKKERIJ.Beoordeling van het exterieur van paarden is zinvol wanneer men een indruk wil krijgen van de gezondheid, de conditie, het karakter en het temperament, het ras, het type en de lichaamsverhoudingen van het paard.

Het zou mooi zijn als iedereen hier op zou reageren, dus alle rassen kunnen aan bod komen. En natuurlijk is dit topic bestemd voor de fokkers en de gebruikers. Op iedere vraag moet een nuttig antwoord komen. Discussies zijn leuk maar laten we iedereen in zijn waarde laten want dan alleen kan dit een leerzame discussie worden. Knipoog Voor ieder onderdeel post ik een nieuw topic.

Ik begin dus bij het hoofd, de nek, de hals.
Laatst bijgewerkt door greetje op 14-11-02 11:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 10:42

Leuk topic Greetje Knipoog
Ik zal me op de shetlanders toeleggen, heb nu helaas geen tijd om een heel verhaal te tikken omdat de hoefsmid zo komt, maar ik zal zeker nog een reactie plaatsen.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:53

beter lijkt mij de 26 punten van het kwpn te bespreken. ik noem de meesten hier zo even op, weet ze uiteraard niet alleemaal uit het hoofd.
1)Dus vierkant of rechthoeksmodel,
2)hoofd-halsverbinding
3)halslengte
4)halsbespiering
5)halsrichting
6)schoft
7)verloop rug
8)verloop lendenen
9)kruishelling
10)bespieringvan de dijen
11)kruislengte
12)stand voorbeen
13)hoefvorm
14)kootstand
15)stand achterbeen
stap (souplesse, afdruk, ruimte)
draf (idem)
galop(idem)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:00

Germie,
Greetje wilde graag alle rassen de kans geven, anders wordt het weer 1 groot kwpn verhaal, vind ik niet erg maar als daar je interesse niet ligt wordt het wel saai natuurlijk.

Verder zijn we snel uitgepraat als we de richtlijnen van het KWPN aanhouden,
het is interesanter als er fokkers/liefhebbers zijn die maling hebben aan wat het KWPN graag ziet maar liever prestatiegericht fokken. Ik ben wel benieuwd welke onderdelen zij dan anders willen zien.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 12:00

Lijkt me niet zo'n goed idee Germie Door ieder onderdeel apart te bespreken bereik je meer bij de mensen.En Sjuimpje jij hebt het door Knipoog

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:37

NOu, ik neem aan dat een shcouder of iets dergelijks net zo goed bij een shetlander als bij een shire besproken kan worden.
De 1 wil een strakker rug, de ander een weke enz. Dat was eigenlijk wat ik ermee bedoelde. Dus bij de fries zie je vaak ene weke rug, dat wil je niet bij het kwpn, maar wat wil een shetlanderhouder?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 22:39

Wat willen we, om er weer maar een onderdeel uit te halen met de hals en het hoofd. Het hoofd moet mooi en aansprekend zijn en uitstraling hebben. Kijk daar vinden ras en sportfokkers elkaar toch?? De halshoofd aanzetting moet mooi verlopen met een goede nek en een mooi uitgesneden hals. De hals zelf moet een mooie vloeiende bovenlijn hebben en slank zijn en toch goed bespierd. Overlopend in een geprononceerde schoft. Dus mijn vraag is hoe ziet dat er bij jouw paard uit?????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 22:59

Die van ons hebben geen zure hals en gelukkig ook geen onderhals

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:22

Zo, leuk idee Greetje. Tja, op een hoofd kan je niet lopen zullen we maar zeggen, maar een mooi hoofd is zeker niet mis. Het eerste wat een hoofd mooi maakt is het oog. Kleur van het oog maakt me geen bal uit, als het maar groot is. Ook de plaatsing van het oog is belangrijk, maar een klein oog op de goeie plaats is toch lelijker dan een groot oog op een ietwat verkeerde plaats. Met plaatsing bedoel ik dan de ruimte tussen de ogen (vaak ook breedte van het hoofd genoemd) en ook waar het oog zit tussen de neus en de oren. Verder wordt een hoofd ook gauw gedefinieerd door een mooi neusgat en natuurlijk niet al te grote ogen, die wel goed geplaatst moeten zijn. Daar is een vuistregel voor bij Welsh ponies. Als je een hand van een volwassene om het oor legt, moet er geen oor bovenuitsteken.

Over de zgn. "deuk in het hoofd" is veel controversie. De rasbeschrijving spreekt niet van een deuk. Daarentegen wordt dus wel de Romeinse neus sterk afgestraft. Een "te recht" hoofd bestaat dus niet in de rasbeschrijving, alhoewel een deuk vaak beter gewaardeerd wordt.

Voor het gebruik mag je meestal al wat achterdochtig worden als je een mooi hoofd ziet. Er zijn fokkers die alleen op het hoofd fokken en daarmee de rest van het dier vergeten. Erg kritisch zijn op de rest van de pony dus, mits je de pony voor gebruik hebt.

De Nek wordt dan al meteen wat anders, want die wordt al belangrijker voor het gebruik. Veel Welsh ponies komen hier duidelijk tekort. Niet ieder keer lukt het om een beetje nek te fokken en dan staat er dus een hoofd dat op een vreemde manier aan de hals vast zit. Niet echt mooi.

De hals is ook belangrijk. Bij Welsh ponies vaak te kort, hoewel de recente invloed van Penual Mark de halzen duidelijk heeft verlengd. Onderhals komt ook nog veel voor, alsook te diep uit de borst. Grove fouten, waar iedere fokker op moet blijven letten. Hengsten mogen wij de Welsh wat meer halskap hebben dan bij andere rassen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:26

Afbeelding

Dit is denk ik een leuke discussiefoto: het paard is welliswaar langbenig gemaakt door de foto te vervormen, maar hoofd en hals e.d. zijn nog wel te bespreken

Hoofd is wel spreken
Hals is arm bespierd, lijkt misschien op de foto niet zo, maar kijk maar eens naar de bovenlijn. Deze is duidelijk niet ecth bespierd. Als het paard wat minder te kijken had gehad, dan waren al die spieren in deh als niet opgezet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:30

Deze foto kan een vertekend beeld geven, maar nu lijkt het zo:
Een zware hals met grove kaakuitsnijding en wat weinig nek.
De rug lijkt zo wat strak
Afbeelding

Fjorden liefhebbers, wat denken jullie van deze fjord?
Steile schouder, en verder?
Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:10

De welsh cobs worden op een exterieur keuring beoordeelt naar de rasbeschrijving. Die heb ik er dus even bij gepakt.
Voor het hoofd alleen worden al 3 punten genoemd, dus het hoofd is best belangrijk.

Citaat:
Hoofd:
Veel kwaliteit en ponyuitstraling.
Een grof hoofd en een ramshoofd zijn hoogst ongewenst,

Zelf zie ik graag een mooi droog hoofd. Niet te groot.
Er zijn bepaalde bloedlijnen die de "arabische koppies" vererven.
Nadeel is dat vaak de hele cob te luxe en fijn qua bouw is.
Dan zie ik liever een wat minder fijn hoofd en zwaarder van type.

Citaat:
Ogen:
Groot en moedig, uitstekend en wijd uit elkaar geplaatst.

Een mooi groot oog dus, en een wat breed voorhoofd.

Citaat:
Oren:
Fijn en goed geplaatst.

Kleine pony oren.

Citaat:
Hals:
Lang en goed gedragen. Redelijk slank bij merries, maar neiging tot een zware manenkam bij volwassen hengsten.

Vooral de lengte vind ik belangrijk.
Zelf zie ik ook graag veel oprichting in de hals. Een cob moet "trots" kijken, veel houding/front hebben.
Voor keuringsponies mag de hals wat spekkig zijn.

Als ik naar een cob ga kijken, moet het front aanspreken. Daarna kijk ik naar de rest van de pony.
Maar is het front niet naar mijn zin, dan kijk ik ook niet verder.
Afbeelding
Een voorbeeld van een cob met een voor mij mooi front. (stermerrie Wnda Copper)
Een trotse houding, maar ook een zeer soepele en bruikbare hals.
Het hoofd droog, maar niet uitgesproken fijn en "arabisch".

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:26

En deze cob heeft voor een rijpaard weer een te holle rug en weke lendenen. Oftwel, smaken verschillen Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:33

Bij een rijpaard moet er ook veel meer rek inzitten he

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:33

germie schreef:
En deze cob heeft voor een rijpaard weer een te holle rug en weke lendenen. Oftwel, smaken verschillen Haha!

Ik heb het hier over het front.
Voor het middenstuk gebruik ik straks ook een ander voorbeeld. Helaas moet ik tussendoor nog werken Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:59

Voorbeeldje van een redelijk goeie hals: Afbeelding

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-02 14:04

Even een vraagje voor de gebruikers; wat is jullie ervaring met een te kleine mondspleet, te nauwe onderkaak en de onderhals?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:03

Je maakt het te moeilijk voor de gemiddelde boktlezer Greet.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 11:14

Nou dat denk ik dus niet, hoewel goed lezen een ander verhaal is natuurlijk. Knipoog Veel goede ruiters hier op bokt, die ook met hun eigen beleerde paarden op de wedstrijden verschijnen. Denk aan Sjuimpje, Dees en Nimber en Lovely en Zep. en Obcession en zo zullen er wel meer zijn.Ik alleen ken Nimber persoonlijk en heb een paard van haar gevolgd die van niets tot iets gekomen is onder haar begeleiding. Helaas zit Nimber dit weekend op Paard en Koets en zo zullen er wel meer zijn die dit weekend met de wedstrijdpaarden bezig zijn.Ik denk dat deze mensen dus wel bereid zijn om te reageren.We wachten dus gewoon even af.Nog even een toevoeging onder gebruikers versta ik ook de menners (Albert) en de endurancerijders en dan ken ik alleen Karin en Lonneke. Maar er zullen er best nog meer zijn.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 12:05

Vraag het ff op rijtechnische problemen met een verwijzing??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 00:01

Dit is het fokdoel van het NMPRS:

Fokdoel

Het N.M.P.R.S. wil d.m.v. kruisingen komen tot een Mini-Paardenras in Europees verband.



Het exterieur v.h. Mini-Paard.
De paardjes moeten een replica van een rijpaard zijn. De paardjes dienen fijn gebouwd te zijn. De hengsten dienen een hengstenuitstraling te hebbben.
Maten: 0 t/m 0,86 cm Mini-Maat
87 t/m 1,06 cm Kleine-Maat
Hoofd: Fijn en edel. Profiel Recht. Een mooi sprekend oog. Ruime neusgaten. Het hoofd dient mooi en passend te zijn en correct op de hals en nek aan te sluiten.
Oren: Oren overeenkomend in verhouding met het hoofd. Gepunt en naar binnen gebogen.
Hals: Soepel en goed gespierd, niet te diep uit de borstkas en voldoende lengte. Iets verticale stand, een vloeiende overgang naar de schoft.
Schouder: Ruime schuine ligging overgaand naar de schoft.
Rug: Sterk, voldoende lengte, goed bespierd en passend bij het geheel.
Schoft: Schuin en voldoende ontwikkelt.
Croupe: Bespierd en half rond, voldoende lengte passend bij het geheel.
Staart: Inplant in vloeiende lijn met croupe.
Benen: Hard, droog en correct onder het lichaam.
Hoeven: Passende voeten van goede breedte met voldoende verzenen.
Stap: Voldoende ruim en krachtige stap.
Draf: Ruime krachtige draf met veel souplesse.
Kleur: Iedere kleur is toegestaan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 03:03

greetje schreef:
Even een vraagje voor de gebruikers; wat is jullie ervaring met een te kleine mondspleet, te nauwe onderkaak en de onderhals?


Te veel bespiering op onderhals kost extra moeite, want die moet je er eerst af werken ten gunste van de bespiering op de bovenkant van de hals.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat een paard met een smalle ruimte tussen de bakstukken aan de onderkant niet voldoende ruimte zou hebben om goed te kunnen afbuigen, maar of dat waar is Verward

Bij een korte mondspleet kan ik me voorstellen dat het bit al gauw wat te laag hangt, als je de mondhoeken niet overdreven wilt optrekken, maar dat werkt het over het bit brengen van de tong in de hand.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:08

Ik heb hier foto's die (denk ik) zeer goed te beoordelen zijn op hoofd, nek en hals,...

Afbeelding

Ik ga mijn persoonlijke mening wel geven, want dit is mijn vorige paard, maar ja mijn mening is dus nogal gekleurd,..... Haha!

Heel mooi hoofd, veel expressie en uitstraling. Hals is van nature goed bespierd (lichte onderhals toen ik m net had, maar eraf gereden) alleen een beetje lang vond ik zelf. Dat kun je vrij goed zien op deze foto, niet echt makkelijk rond te rijden:

Afbeelding

Onderstaand is een foto van mijn merrie. Een betere foto heb ik niet, maar misschien dat jullie het toch wel duidelijk kunnen zien?

Afbeelding

Ikzelf vind de hals te smal, weinig bespierd maar met een goede lengte en makkelijk en mooi te buigen. Knikje voor de schoft. Wel een mooi hoofd, maar in verhouding nog wat groot ivm haar iele hals.

Wat vinden jullie?? Graag eerlijke meningen, ik heb een vrij dikke huid Haha!.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 09:48

goed, matig bespierde hals, duidelijke knik achter de schoft, 27 punten.
Ook richting de nek valt de bespiering tegen.
Gezien de foto vermoedelijk ook een virj horizontale hals.
De hoofd-halsverbinding lijkt zo wel mooi, 17 punten, maar de foto KAN vertekenen, omdat het paard wat ziet.
Schouder had ik toch graag wat schuiner gezien, 23 punten. Hals kon ook wel eens diep uit de borst komen.
Lengte v an de hals is normaal

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 10:17

Ik heb zelf een paard met zware kaken,
een lastig punt met rijden.
Hij houdt er snel op vast en heeft dan ook de neiging om het stukje hals voor de schoft niet te gebruiken.

Onderhals bespiering vind ik niet zo'n heel zwaar punt, vaak is dit toch een geval van verkeerde training, ik heb zelf niet de ervaring (zoals Fab) dat je die er eerst moet aftrainen.
Ik rijd mijn paarden altijd erg diep en ik heb nog geen enkel paard gehad welke dat kon bolwerken zonder de bovenhalsspieren te gebruiken, hoe groot de onderhals ook is. Tot nog toe is zo'n onderhals dan in een paar weken geslonken tot een minimum.

Mijn ervaring is dat een nauwe mondspleet vaak samengaat met een laag hangend gehemelte.
In de basis nog niet zo heel erg problematisch, vaak ontstaan de probemen wanneer het paard in de lichte tour verplicht op stang en trens moet lopen.
Ik probeer het bit dan altijd wel zo hoog mogelijk te hangen hoor, onder het mom van *SMILE*. Knipoog

Een mooi hoofd is leuk meegenomen, vooral voor de recreatieve ruiter is dat vaak een belangrijk punt omdat die iets leuks willen hebben om tegenaan te kijken.
In de sport is het vrij onbelangrijk, het paard kan nog zo'n ramskop hebben, als hij verder goed wordt voorgesteld en apart over de benen gaat is het niemand die het nog opvalt.

(en dat wedstrijden rijden stelt niets voor hoor Greetje, ik kom nog lang niet in de buurt van daar waar het echte werk een beetje begint te komen Tong uitsteken )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lalidan en 75 bezoekers