schrikken belonen of negeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

schrikken belonen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:22

ik heb ff een vraagje. ik had namelijk een beetje een onenigheidje met een vriendin hierover. zij is van mening dat als haar verzorgpony van 4 jaar (sindskort weer onder het zadel, heel gevoelig en schrikkerig) schrikt, je dat gedrag moet negeren terwijl ik juist vind dat je haar gerust moet stellen als ze schrikt. ik zal ff de situatie uitleggen (want ik beloon niet altijd als een paard schrikt, ligt bij mij aan de situatie): ik mocht ff op haar verzorgpony rijden in de bak waar ze sinds twee week in rijd. het was al schemerig en er kwam een trekker met veel lawaai vlak langs de bak (achter haar langs). ze schrok hier heel erg van en vloog er (met kop in de lucht) bijna vandoor. ik kreeg haar terug en probeerde haar gerust te stellen waarop mijn vriendin zei dat ik haar gedrag moest negeren en gewoon moest doorgaan terwijl ik op zo'n moment toch graag het paard (en misschien mezelf... Schijnheilig ) wil geruststellen... wat vinden jullie van deze situatie?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:27

negeren en gewoon doorwerken. Dus doen alsof er niets aan de hand is, raakt zij er ook het eerst aan gewend.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:34

Het ligt er een beetje aan vind ik. Als fleur het echt eng vind en staat te shaken op dr benen, dan stel ik haar natuurlijk wel gerust. Maar als ze zoiets heeft oe dat is eng, ik ga maar opzij, dan negeer ik het gewoon. Of als ze er van de 10 keer, 9 keer langslopen en de 10de keer schrikken, dan negeer ik het ook gewoon.

Iemand bij mij op stal geeft haar paard altijd op zijn kop als hij schrikt. Een paard is een vluchtdier en mag best van iets schrikken. Maar ervoor op zijn kop geven, nee!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:38

het is nog een jonge pony en het was niet echt opzij gaan voor een trekker maar ze schrok er echt van. tuurlijk beloon ik ook niet altijd (dat zou wat wezen, dan heb ik geen hand meer over Knipoog ) maar ik had zelf zoiets van: ze wordt min of meer opnieuw ingereden en ze schrok behoorlijk. dit gedrag viel niet te negeren eigelijk. met gerust stellen bedoel ik dus ook niet om haar nek hangen en belonen en aaien enzo Haha! maar ik bedoel meer even met stem gerust stellen en een klopje op de hals. daar is toch niks mis mee? Scheve mond Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:41

Volgens mij moet je dit gedrag altijd negeren. 'Belonen' oftewel een klopje op de hals geven is alleen maar bevestiging van het gedrag en dat lijkt me niet goed. Als jij negeert dus doet alsof er niets aan de hand is zal de pony daar ook in mee gaan lijkt me. Uitzonderingen daar gelaten.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:44

tsja, als ik jullie zo hoor geef ik jullie (en mijn vriendin) ook wel gelijk in het negeren. ik heb altijd de neiging om een paard gerust te stellen waardoor paarden (en mijn pony Haha! ) op den duur een loopje met mij nemen.... Schijnheilig

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:46

Als ik het refereer naar mijn eigen paard, als ie schrikt en je voelt dat ie helemaal gespannen wordt, dan stel ik em gerust met mijn stem: zo van "hoo, braaf" en dat werkt heel erg goed bij haar. Als ze echt bij kleine dingetjes (zoals schrikken van haar schaduw, dat doet ze namelijk soms) dan negeer ik het.
Als mijn paard echt iets eng vind en ik zou haar niet geruststellen met mijn stem dan wordt het bij haar alleen maar erger.
Even voor de duidelijkheid: ik geef geen klopje op de hals, maar puur op de stem!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:50

Ik ben het met Lielle eens, gewoon negeren en doorrijden, als je hem/haar gerust stelt weet het paard dat er weldegelijk iets engs was. Dat bevestig je op zo`n moment.
Sherif heeft hier ook wel eens vaker last vooral `s-avonds in de bak, dan schrikt hij bv van een fietser die voorbij komt, hij krijgt van mij geen schouderklopje om hem gerust te stellen, ik rijd gewoon door alsof er niks aan de hand is. Zo weet hij dat als ik niet reageer er ook niks aan de hand is.
Een schouderklopje krijgt hij van mij als de les afgelopen is en meneer goed zijn best heeft gedaan, en mocht hij iets eng vinden dat stel ik hem gerust met mijn stem.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:06

Negeren, dat is mijn remedie. Tot nu toe altijd gewerkt. Tuurlijk er zijn situaties dat je haar moet geruststellen, maar in jou situatie zou ik negeren. Zeker bij hete paarden is het belangrijk dat je niet meegaat in zijn of haar gedrag. Het bevestigd alleen maar dat het idd eng is.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 12:08

he, wat is het toch k*t om ongelijk te hebben Frusty Haha! . als ik het zo bekijk als jullie het zeggen moet ik het gedrag idd negeren. maar ja, daar ga ik helaas altijd de fout in Schijnheilig zoals ik al zei: paarden nemen snel een loopje met je (mij.... Schijnheilig Haha! )

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:20

Pablo kan erg geconcentreerd zijn met rijden en schrikt dan van een kuiltje in de manegebodem. Ik zeg dan meestal iets als "joh, dat is niet eng" met een overtuigende kordate manier (zelfde manier als mijn commando's met longeren) terwijl ik gewoon doorga met het werk dat we aan het doen waren zodat hij wel mij even hoort en daardoor gerust gesteld wordt. In de lach schieten werkt ook geweldig.

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:30

als ik die van mij ga belonen kan ik over een week niet meer op haar rijden dan gaat ze aan de haal met mij.
bij 1 hoek van de bak schrikt ze gewoon doet ze altijd ik negeer dat maar zodra dat ik uit de hoek ben draai ik voltes totdat ze normaal doet en rij weer verder.En als ze schrikt wanneer we in het bos zijn lig ik gewoon in een deuk ze begint van links naar rechts te huppelen en wil het liefste achter een boom springen en het levensgevaarlijk opject flink de huid vol te schelden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:40

Ik zit met hetzelfde probleem. Paddy ziet overal monsters en dat is heel lastig. En soms gaat ze het op de spits drijven en het uitbuiten. ZE probeert daarmee ook mijn aandacht te verleggen.
het is dan moeilijk voor mij om mijn aandacht bij het rijden te houden. Vaak vergeet je dan ook te blijven rijden en dat is eigenlijk het enige wat je kunt doen. BLIJVEN rijden. En voor de rest negeren. Doel voor ogen houden, en het paard aandrijven. Vergeet die enge hoek even en probeer eerst de aandacht van het paard te krijgen en dan hem steeds meer er naartoe manoeuvreren, niet te veel ineens verwachten.
Door niet te negeren leg je er nadruk op. dat verergert de zaak. Belonen is gewoon absurd natuurlijk. Alleen het goede moet je belonen, dus als hij er uiteindelijk WEL langsgaat.
Maar het is moeilijk hoor. Vooral als het veel van je geduld vergt. En paddy vergt vaak meer geduld dan ik in huis heb.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:00

ik negeer het gedrag meestal... en als mijn pony daarna weer braaf aan het werk gaat beloon ik haar daarvoor... Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:30

Negeren en doorwerken, als jij er ophef over gaat maken, dan zal het paard de volgende keer weer schrikken, omdat er toch 'iets mee is'. Bud schrikt af en toe ook weleens (en helaas schrik ik dan weer van hem *LOL*), maar als ik al weet dat hij ergens van gaat schrikken, loop ik er gewoon langs alsof er niets aan de hand is. Als het paard vertrouwen in je heeft, dan weet hij of zij dat er idd niets is om van bang te zijn.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:34

Helemaal mee eens......

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:06

Ik negeer meestal , maar ik zeg wel zoiets van : He, niet flauw doen he!!
Maar als ze echt schrik hebben , begin ik er tegen te babbelen . Ik beloon nooit, alleen praten . Als ze er braaf voorbij gaan zeg ik wel "Goed zo" en heel soms beloon ik met een klopje op de hals (als het echt wel eng was!)

Het beste is nog altijd negeren en doorrijden , zoals iedereen hier al gezegd heeft.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:30

gewoon negeren, als jij beloont als je paard schrikt zeg je eigenlijk: goed zo schrik maar want dat is harstikke eng en zal hij dat gedrag dus herhalen!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:46

negeren is de beste oplossing.. als een leider iets enegeert in de kudde zal de rest dat ook doen...zelfde princiepe.. als jij dus gaat geruststellen zal ie eerder denken HELP dr zit daar echt wat engs....

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:05

negeren maar niet doordrukken. dus als je paard schrikt en stil gaat staan. laat hem rustig kijken zorg wel dat hij niet ervoor wegvlucht maar kijken kan geen kwaad. dus gewoon laten kijken en hem dan verder laten stappen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 16:50

Ligt er helemaal aan. Als ik er ook onwijs van schrik zoals eenden uit de sloot, dan beloon ik haar. Omdat ik weet dat dat gewoon echt schrikken is. Voor een trekker negeer ik omdat er per dag 10x een trekker langskomt en ze er 10 x van schrikt. Dan weet ik gewoon dat ze me in de maling neemt. Verder negeer ik het gewoon. Behalve dus als ik er ook van geschrokken ben. Misschien is dat meer om mezelf gerust te stellen

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 17:21

Negeren! Als je gaat proberen het paard gerust te stellen zal ie gaan denken dat er iets aan de hand is.
Wat ik wel eens zie is dat als een paard ergens niet langs wil, ze hem er langs gaan slaan, schoppen schreeuwen... Pff... Denken die mensen nou echt dat een paard daar rustig van wordt?! Verward Frusty

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 17:46

Ik negeer het altijd gewoon. Nico schrikt echt heel erg vaak (al is het om helemaal niks, een houten paaltje of een boom die er al 50 jaar staat).

Behalve als er iets langskomt wat ie echt supereng vind en gewoon zowat loopt te shaken op zn pootjes, dan praat ik wel even tegen hem een een aaitje en dan moet het weer goed zyn. Kusje

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:36

he tligt er heel erg aan waarvan een pony schrikt... als je pony schrikt van een paaltje die er langer staat als die pony zelf dan negeeer k het gewoon en doorrijden...

maar als je pony schrikt van een trekker dan zal k hem wel even geruststellen..... maar daar wel meteen weer doorrijden zodat hij er geen misbruik van kan maken...

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 22:24

Negeren!!! Als mijn pony ergens van schrikt stelt hij zich altijd (meestal Knipoog ) aan Tong uitsteken Als ik gewoon doorrij heeft hij dat in de gaten en loopt ie er de volende keer gewoon langs...

tsja.... bij een jonge pony zouk het nie weten!!! (geen ervaring mee! Knipoog )
Maar zoals Ditta zei: als je pony schrikt van een trekker dan zal k hem wel even geruststellen..... maar daar wel meteen weer doorrijden zodat hij er geen misbruik van kan maken... *LOL*