je hebt een heeeeel vervelende pony wat doe je ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

wat doe je als je pony je knie tegen het hek plet met rijden ???

hem helemaal verrot slaan
6 (13%)
met buiten been drijven (helpt niet bij mijnes)
25 (54%)
niet in een bak met een hek erom rijden
2 (4%)
niets
1 (2%)
voortaan met kniebeschermers rijden
2 (4%)
door middel van de teugeld hem van de hoefslag af sleuren
7 (15%)
braaf zegggen
Geen stemmen
nooit meer rijden
3 (6%)

Totaal aantal stemmen: 46


ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

je hebt een heeeeel vervelende pony wat doe je ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 15:29

ik ken een pony die is 5 en hij duwt me knie tegen het schot v/d bak en af en toe is hij onstuurbaar wat te doen ??? (met zweep slaan helpt niet)

Haha! er is geen leven zonder lol (en paarden):D


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:31

hij is 5? dat is nog best wel jong. Hij zoekt waarschijnlijk steun bij het schot voor zn balans. Mijn oplossing staat er niet bij: binnenhoefslag rijden.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:40

Inderdaad binnenhoefslag (dus naast de gewone hoefslag) rijden.
Ook in de hoeken en op de korte zijden!

En veel rechte lijnen rijden bijv. van A naar C en van B naar E.
Dit in stap en draf veel oefenen, en het liefst niet met meerdere pony's achter elkaar rijden, maar dus alleen een route in de bak rijden en geen pony volgen.

Verder de pony beter aan het been krijgen door veel overgangen te maken van halt naar draf en terug, niet langer dan een rondje draven en dan al weer halt, enz. Bij aansporen naar draf direct actie, anders nog een keer aansporen en tegelijk tikje met zweep.
Ook streng zijn bij andere dingen, zoals bijv. stil staan bij opstijgen, poetsen, enz. Dan merkt hij van tevoren al dat het je menens is! }>
Veel sterkte! Lachen

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:51

waarschijnlijk is dat ook zijn moeilijke kantje? hij nodigt je op deze manier uit om lekker aan die binnenteugel te hangen, zodat hij daar fijn al zijn gewicht lekker op kan steunen!!
zet zijn hoofd maar tegen de bakrand, kortom, als je het voelt aankomen, dan laat je binnenteugel los en neem je buiten teugel aan en drijf met je buitenbeen, dan is het heel snel over! het ziet er niet uit, rijden met stelling naar buiten maar het helpt wel heel goed

All people smile in the same language....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:13

Ik ga ook voor binnenhoefslag. Ik rijd nagenoeg nooit op de hoefslag, zo voorkom je plakken aan de bakrand. Maar die optie staat er niet bij *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:19

Ik ben 't eens met hierboven genoemde. Maar als m'n been er al tussen zit duw ik m'n hak ertegenaan en stuur 'm naar binnen. En als hij er helemaal tegenaan duwt trek ik m'n been op om verbrijzeling te voorkomen Haha! Gelukkig is het al heel lang niet meer gebeurt *klop, klop, klop*

It never eats, it never sleeps, it never stops...

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:41

Ik ga mee met wat hierboven staat, ik vind trouwens de titel "je hebt een heeeeel vervelende pony wat doe je ?" een beetje overdreven, het dier is 5 en moet nog veel leren.
Heb je wel goed les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:59

Dan loopt deze pony duidelijk door je buitenbeen en buitenteugel heen. Eerst maar eens oefenen op de grote volte of je deze vervolgens ook kunt verkleinen. Probeer een een paar pasje naar binnen te sturen [beetje als wijken] wanneer je op de hoefslag of binnenhoefslag rijdt.
Ik feite is dit gewoon een stuurprobleem dus moet je eerst leren dat je je pony netjes kunt sturen.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:41

Het is mijn pony waar ze over skrijft! maar evenwichts problemen heb ze niet! wat ze ken het makkelijk en heel vaak duwd ze me been ok nie tege het skot! maar als ze sjagerijnig is of geen zin heb doet ze dat wel. K rij heel veel op de binnehoefslag maar as ze dan weer op de hoefslag mag dan doet ze ut gelijk weer! wat nu?

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:43

Enne die titel klopt nie hoor! Moonlight is wel hartstikke lief! alleen hij drukt je tege het skot aan wat nie zo lief is maar voor de rest is ie heeel pitty hoor!!! En ze hinnikt altijd naar me en knuffelt graag!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:47

Mijn antwoord was met de teugel van de hoefslag af scheuren, dat is niet helemaal waar. Iets subtieler uitgelegd vraag ik op zo'n moment buitenstelling aangezien hij dan blijkbaar over die schouder naar buiten valt. Met buiten stelling (buitenbeen en teugel) ben ik van het schot, en loopt hij waarschijnlijk keurig met het hoofd langs het schot...

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:44

ik zou hem doormiddel van buiten teugel en buitenbeen naar de binnehoeflsag sturen denk ik iig niet verrot slaan ofzo

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:51

Als hij niet reageert op de hulpen en hij doet dit echt met opzet en keer op keer komt mijn knie klem te zitten...zweepje erbij en als hij het weer flink een flinke tik op z'n schouder met boos stemgebruik erbij......misschien dat dat wel helpt....?!

ergens rijden zonder bak/omheining verhelpt je probleem niet, je ontwijkt het dan alleen. Zoeken naar een oplossing is het belangrijkste!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:54

als ik er niks meer aan kan doen dan snel me been op hoog trekken.

zweepje aan de buitenkant helpt ook vaak en hem goed aan je been hebben.

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:59

ik denk dat ik hem gewoon 1 keer corrigeer (hoe je het ook schrijft hah)
met mijn stem en hem van de hoefslag sturen en drijven maar wel even laten merken wie de baas is maar verot slaan is ook weer iets te

Lachen

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 16:18

Als het echt een truukje is, dan duidelijk maken dat je dat neit wilt. Dus een spoor om en die haaks in de buik prikken. Eenmalig is dna vaak voldoende. hou wel rekening met een bok o.i.d. De pony kent het niet.
Dus niet verrot slaan of weet ik wat, maar gewoon wel duidelijk maken dat je dat niet wilt. Doe dit bij voorkeur in de les, en dan dat iemand duidelijk oplet wat je doet.
Je pony reageert misshcien ook wel heftig op een per ongeluk geraakte por met de spoor. Dus je moet wel precies weten wanneer je prikt en wanneer je gewoon drijft. Gaat het goed, dna sporen weer af en zonder proberen. Belonen als het goedgaat, en direct stem verheffen als het weer foutgaat.
Maar dan meot je wel zeker weten dat je pony het als truukej doet.

Als het een balansprobleem is, dan proberen de binnenhoefslag te rijden, eerst 5 meter ervan af, dan 4, totdat je weer netjes op de hoefslag loopt. Je pony moet dan leren beter voor het buitenbeen te lopen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 16:37

Haii, Dat probleem heb ik ook meegemaakt. Naast mijn eigen pony rij (ree) ik ook op een andere pony, alleen heb ik daar nu helaas geen tijd meer voor. Die deed dat ook altijd als de palen van de bakrand rechtstonden. Nou was het probleem bij die pony, dat als ik op de 2e hoefslag ging rijden, dat ie dat niet kon, teminste niet recht. Dus ben ik gewoon elke x gaan oefenen op de 2e hoefslag om hem recht te krijgen, tuurlijk reed ik russendoor ook wel op die gewone hoefslag. Later ging het een stuk beter!

Suc6!

Bliep

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:29

Hihi ik wou kiezen voor VERKOPEN, maar dat stond er niet bij Haha!:D:D

bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 11:04

ik heb 2 pony's gereden die allebei zich gewoon tegen de kant aan lieten vallen zodat ze je been konden pletten. die deden het er echt om en je had niks meer te zeggen als je een zweep had en sloeg gingen ze alleen maar meer tegen de kant aan hangen sturen reageerde ze ook niet op ze deden alles om tegen die kant aan te komen. dat waren ook nog jonge pony's maar het werd echt heel erg toen hebben we een keer kniebeschermers aangedaan iemand met longeerzweep in de bak en zorgen dat hij voorwaarts bleef want hij stopte gewoon. na 1 keer met die longeerzweep kennis gemaakt te hebben was het wel over. kweet niet precies hoe erg de situatie bij jou is maar soms zit er niks anders op hoor


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 11:13

Goede les nemen!!
Maar dat stond er ook al niet bij.

waarom word er nu altijd op goede les bezuinigd?
Dan heb je dit soort problemen niet.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 11:00

Idd kawa! Een instructeur zou zeker geen kwaad kunnen!

Leer eerst het paard eens goed rechtrichten. Jouw paard onttrekt zich aan de besturing, heeft zeer waarschijnlijk een scheve houding en ontwijkt hierdoor de achterhand, met alle gevolgen van dien. Het bemoeilijkt namelijk de gymnastiek van de achterhand, en dat is juist zo belangrijk voor het evenwicht en het lichamelijk sterker worden van een jong paard. Een goede oefening lijkt mij van het schot naar de andere zijde rijden. Als je aan de korte zijde loopt stuur je je paard na de tweede hoek van de korte zijde met een rechte lijn naar het midden van de bak. Daar richt je het paard recht en wend je weer (in een rechte lijn) terug naar de hoefslag waar je weer bij de hoek uitkomt. Dit kun je zo herhalen.

Citaat:
Als het echt een truukje is, dan duidelijk maken dat je dat neit wilt. Dus een spoor om en die haaks in de buik prikken. Eenmalig is dna vaak voldoende. hou wel rekening met een bok o.i.d. De pony kent het niet.
Dus niet verrot slaan of weet ik wat, maar gewoon wel duidelijk maken dat je dat niet wilt. Doe dit bij voorkeur in de les, en dan dat iemand duidelijk oplet wat je doet.
Je pony reageert misshcien ook wel heftig op een per ongeluk geraakte por met de spoor. Dus je moet wel precies weten wanneer je prikt en wanneer je gewoon drijft. Gaat het goed, dna sporen weer af en zonder proberen.


Met dit soort advies moet je altijd heel erg oppassen, je schrijft idd dat je moet weten wat je doet, maar ik denk dat veel mensen daar geen notie van hebben. Gezien de leeftijd van het paard en haar verhaal is dit een puur rijtechnisch probleem van de ruiter, en leidt straffen alleen maar tot verwardheid en angst bij het paard.
Les nemen is het beste advies (zoals zo vaak).

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 11:56

zijn hoofd naar buiten trekken zodat hij eerder met zijn hoofd tegen het schot loopt dan dat jouw been ertegenaan komt.
Maar je moet natuurlijk gaan zorgen dat hij voor je buitenbeen reageert en dat je het voortaan met je been op kunt lossen.
Succes

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:35

k heb al goed les!!!!!!!!!!!!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 20:29

En wat zegt je instructeur/instructrice dan dat je moet doen?

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:04

ik ga ook voorn de binnenhoefslag. en zo min mogelijk op de lange zijde, veekl voltes, gebroken lijnen, afwenden.
Succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers