Moet je nu wel of niet altijd drijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Moet je nu wel of niet altijd drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-02 17:45

Hoii
Ik had een vraag, de een zegt dat je alleen maar moet drijven als je iets van een paard wil vragen, b.v: in de hoeken, omdat ie anders heel erg dood voor je been wordt. Maar de ander zegt dan weer dat je elke pas moet drijven.
Zelf drijf ik wel de hele tijd (rij ook zonder sporen, met zweep), en dat gaat super, ik leg m'n voet er maar aan als ik harder wil, en hij gaat. Dat was eerst heel anders toen ik niet elke pas dreef!!
Maar, ik ben nu heel onzeker als ik het wel goed doe, dus weten jullie dus als je nu wel of niet altijd moet drijven?? Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward

Alvast bedankt!
Gr. Mariette

Bliep


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:53

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je constant drijft, aanporren als ie stilvallen of zo - ja - maar altijd zitten porren ... da's voor het paard niet fijn hoor!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:11

Is niet alleen voor het paard niet fijn Haha!
Niet constant drijven dus!
Als je aandrijft moet je paard in dezelfde gang blijven lopen zonder extra aandrijven!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:20

fabienne schreef:
Is niet alleen voor het paard niet fijn Haha!
Niet constant drijven dus!
Als je aandrijft moet je paard in dezelfde gang blijven lopen zonder extra aandrijven!


Krijg spontaan ontzettende kramp rond mijn bekken/liezen.....

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:34

Als je constant drijft dan reageert je paard op een gegeven moment (bijna) niet meer op je benen. Alleen als je dus iets vraagt, of als hij bijv. harder.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:24

Het is ook niet lochish, drijf je; paard reageert; drijf je nog een keer; reageert weer, maar blijf je drijven dan negeert hij het en moet je een grotere hulp geven om reactie te krijgen. Wel moet je de hele tijd je benen aan je paard hebben

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 21:24

Ik word altijd helemaal kriegel van die ruiters die bij iedere stap maar drijven. In 9 van de 10 gevallen (of nee, 10 van de 10 gevallen) is het paard ook nog eens traag en zwaarmoedig. Ruiters met rooie koppen op hun paard Boos! Dit is ook het eerste wat ik ze afleer als ze voor les komen.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 22:02

Mij is geleerd alleen te drijven als dat nodig is. Dus niet constant.

;-)

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 22:38

Mij is geleerd dat je sowiso altijd je been eraan moet houden ( er dus met druk tegenaan moet hebben liggen), anders kun je ook geen constante aanleuning hebben.. Echt met je sporen prikken alleen eventueel voor een oefening of als hij niet reageerd...

Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:56

Een singel geeft ook constante druk maar inmiddels heeft een paard daar wel van geleerd om er vooral NIET op te reageren. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) Dus ik drijf ook niet constant, paar moet moe worden, ik niet Knipoog

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:04

Hou hou je het paard z'n achterhand er dan bij?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:09

Dat moet ie zelf doen. Jij drijft zijn achterhand erbij, op het moment dat dat afzwakt drijf je hem er weer bij... Lijkt mij...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:37

Hihihi ik zie nu een amazone met haar paardje voor me, terwijl ze wanhopig tracht met al haar ledematen de achterhand van het paard mee te krijgen.........Haha!:D:D

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 07:00

Merel Blom schreef:
Mij is geleerd dat je sowiso altijd je been eraan moet houden ( er dus met druk tegenaan moet hebben liggen), anders kun je ook geen constante aanleuning hebben.. Echt met je sporen prikken alleen eventueel voor een oefening of als hij niet reageerd...


Voor iedere oefening je sporen erin prikken Verward of lees ik het nu helemaal verkeerd. Je kunt wel met constante aanleuning rijden zolang als je paard maar geleerd heeft voorwaartse drang (impuls) te houden zonder dat je iedere pas drijft. Dat leer je een paard niet zo 1,2,3 daar gaat wat tijd overheen en sommige paarden leren het nooit Haha! . Ik ben er dus ook een voorstander van om niet iedere pas te drijven, wel heel alert zijn en op het moment dat het paard iets verslapt direct dmv een beenhulp actiever maken. Het paard moet allereerst leren dat hij de impuls niet kwijtraakt op het moment dat jouw beenhulp stopt.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 10:08

Het is maar net wat je geleerd is.
Mij is vroeger ookooit geleerd dat ik iedere pas moest ondersteunen met een been. Dat is natuurlijk iets anders dan iedere pas prikken met een spoor. Maar ik hield wel een costante druk. Het idee daarachter was dat je je paardbij elkaar moet drijven met een been naar een hand.
Tegenwoordig rij ik niet meer zo. Ik geef 1 keer been en daar moet mijn paard op reageren. Alle oefeningen kan ik ook laten zien met een afstekend been omdat ik nu veel meer gebruik maak van zit en lichaamshouding.
Maar er bestaat niet zoiets als goed of slecht, het is maar net wat jou en je paard het beste past. En daar kom je achter mbv de instructie die je hebt.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 15:33

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen 'benen aan je paard', waarmee je het grondtempo onderhoudt en contact houdt met je paard en 'drijven' wat je doet als je bijvoorbeeld meer voorwaarts wilt. Met een afstekend been zou ik niet lekker rijden (denk ik) omdat je zit dat ook verandert en zeker in een engels zadel je minder goed contact hebt met je paard.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:52

astridh"]
[quote="Merel Blom schreef:
Mij is geleerd dat je sowiso altijd je been eraan moet houden ( er dus met druk tegenaan moet hebben liggen), anders kun je ook geen constante aanleuning hebben.. Echt met je sporen prikken alleen eventueel voor een oefening of als hij niet reageerd...


Voor iedere oefening je sporen erin prikken Verward of lees ik het nu helemaal verkeerd. Je kunt wel met constante aanleuning rijden zolang als je paard maar geleerd heeft voorwaartse drang (impuls) te houden zonder dat je iedere pas drijft. Dat leer je een paard niet zo 1,2,3 daar gaat wat tijd overheen en sommige paarden leren het nooit Haha! . Ik ben er dus ook een voorstander van om niet iedere pas te drijven, wel heel alert zijn en op het moment dat het paard iets verslapt direct dmv een beenhulp actiever maken. Het paard moet allereerst leren dat hij de impuls niet kwijtraakt op het moment dat jouw beenhulp stopt.
[/quote]

ik bedoelde meer dat je je spoor moet gebruiken bij ene oefening als hij niet goed reageerd op je been, sorry.. Maar mij is wel geleerd dat je kuit er altijd aan moet liggen, eventueel met lichte druk...

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:55

Ik drijf alleen als ik wat wil, harder, zijwaarts of ed. Als je iedere pas maar drijft, stomp je je paard af. Hij moet bij mij in een arbeidstempo lopen zonder dat ik wat doe. Als ik harder wil, geef ik een hulp, als ik zachter wil ook. Daarmee houd je je paard scherp.

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 21:10

Ik zit niet elke x te porren, ik heb m'n benen eraan. Als ik dat niet zou doen, dan zou mijn paard helemaal uit elkaar gaan lopen!!

Bliep

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 21:51

Ik drijf alleen als het nodig is. Maar ik houd wel een constante lichte kuitdruk.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 22:41

k denk niet dat je pony het fijn zou zitten als jij hem de hele tijd achterna zit met je benen....

je kan beter af en toe drijven als die terug valt en als die dan nog niet reageerd een klein tikje met de zweep..

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 00:32

Ik ben het met astridh eens, been eraan houden, alert zijn, 'voelen' waneer het paard afzwakt en er net sneller bijzijn dan het paard. Ondersteunen in de hoeken, betekent niet iedere stap hard drijven maar het paard rechtop door de hoeken te laten gaan, ook met beenhulp natuurlijk.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 01:58

Ja ik heb dat vroeger ook geleerd, bij iedere pas bijdrijven. MAar toen ik bij deze instructrice ging lessen is me dat gauw afgeleerd.......en het is een stuk minder vermoeiend Haha!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 13:48

"Het been eraan houden" is inderdaad wat anders dan drijven. Ik rijd constant met mijn been eraan, dat wil zeggen dat ik in de tact meeschommel, dus dat de binnenkant van mijn kuiten bij iedere pas in de tact even het paard aantikken. Als ik meer wil, dan geef je een drijvende hulp. Inderdaad is "het been eraan houden" ook nodig voor een goede aanleuning. Bij iedere pas drijven is niet goed natuurlijk, zo krijg je een afgestompt paard, en dat wil je niet.

Maar, zoals al eerder gezegd is, het is niet zo zwart wit. Kijk vooral wat voor jou en je paard het prettigst is, en uiteraard hangt het ook af van de instructie die je krijgt.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 20:37

Jippie schreef:
Het is maar net wat je geleerd is.
Mij is vroeger ookooit geleerd dat ik iedere pas moest ondersteunen met een been. Dat is natuurlijk iets anders dan iedere pas prikken met een spoor. Maar ik hield wel een costante druk. Het idee daarachter was dat je je paardbij elkaar moet drijven met een been naar een hand.
Tegenwoordig rij ik niet meer zo. Ik geef 1 keer been en daar moet mijn paard op reageren. Alle oefeningen kan ik ook laten zien met een afstekend been omdat ik nu veel meer gebruik maak van zit en lichaamshouding.
Maar er bestaat niet zoiets als goed of slecht, het is maar net wat jou en je paard het beste past. En daar kom je achter mbv de instructie die je hebt.


Idem Jippie, maar ja, iedere instructeur zijn eigen systeem. Ik was na het rijden ook altijd veel meer bezweet dan mijn paard Haha!.... Ja, dan doe je toch iets niet goed!!! Toen ik daarna les kreeg van een ander, was dat een hele verademing,.....

Met Rox is het nog moeilijk om haar op dezelfde manier te rijden, omdat ze nog niet serk genoeg is om zelfstandig op haar eigen benen te lopen. Zij heeft die ondersteuning nog nodig. Wel eis ik een onweerlegbare gehoorzaamheid: 1 x drijven is reageren, wat het ook is!! En dat doet ze (uiteraard) heel braaf Haha!.

Maar nee, niet iedere pas drijven, dan hou je niets meer over wanneer je echt iets moet gaan doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers