[LO] Hoe vaak longeren bij paardje van 2,5 jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

[LO] Hoe vaak longeren bij paardje van 2,5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 18:45

En dan heb ik het over gewoon aan het halstertje en in de week.

Hoe vaak en hoe lang doen/deden jullie dat?

En als het mogelijk is ook de reden waarom jullie dat zo doen.

Ik begin namelijk nu zo'n beetje met mijn bijna 2,5 jarige en wil jullie methode wel eens weten er over.

Groetjes van Ilona

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 19:21

Een paard van 2,5 zou ik niet willen longeren. Die rondjes op een kleine cirkel zijn veel te belastend voor de benen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 19:25

ik ben "bezig" met het paardje van een vriendin, 2.5 jaar.
Haar longeren we zo 1 a 2x in de week een kwartiertje, MAAR we zetten haar niet op de volte, gebruiken zoveel mogelijk de hele bak, door zelf mee te lopen

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 19:27

toen dribbel 2,5 jaar was longeerde ik hem 1 of 2 keer in de week eventjes. Hij had de hele longeerlijn, dus echt klein waren de rondjes voor hem niet (hij is zelf maar klein *LOL* ) ..

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 19:29

Stef dat doe ik nou ook ik geef haar alle ruimte en vaak wordt ze ook nog los gelongeert dus zonder iets.Maar aan gezien ze dan knetter wordt en 9 van 10 keer om haar eigen as draait zet ik haar aan de longe.

Jippie;Tuurlijk dat van het belasten kan ik bij komen maar ze krijgt alle ruimte en dan kan je ook zeggen dat het bij een 3/3,5 jarige slecht is.Ze zal toch ooit moeten beginnen aan de longe.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 19:37

ik vind 2,5 nog wel erg jong, maar dat is persoonlijk. Longeren deed ik met mijn paard aan de kaptoom en later al snel op een bitje. Hij was toen wel 4 en een half jaar daarvoor zadelmak gemaakt.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 19:39

Tuurlijk ieder zijn eigen mening.Heb ik ook.Maar het is niet zo dat ze volop aan het werk gaat hoor.Gewoon rustig 2 daagjes in de week aan de slinger zodat ze leert te reageren op mijn stem en ga er ook vaak achter lopen.In de zomer krijgt ze weer 2/3 maanden vakantie en dan gaan we echt aan het werk.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:28

Lijkt me echt geen probleem , 2 x een kwartiertje per week. Als paarden onderling gaan lopen dollen en racen in de bak lopen ze ook rondjes en veel bochten, ook in de wei (of je moet kilometers lange weilanden hebben). Het zijn nou ook weer geen suikerpoppetjes hoor. Als je je verstand er maar bij gebruikt en niet overvraagt. Gewoon de longe op zijn langst en fijn wat spelenderwijs leren. Prima !

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 09:11

Onderbouw eens waarom je nu wil beginnen?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:13

ik longeer ze met dubbele lijnen. zo kun je ze wat voorbereiden op wat komen gaat het rijden.
verder is 1x in de week voldoende. als ze wat ouder zijn 3 a 3,5 dan kan het wel 2x, maar is meestal niet nodig omdat dan de meeste al op hun knollie zitten en dan is 1x in de week zat.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48363
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:03

ik zou ongeveer 3x in de week longeren, en dan max. 5 minuten per keer,....

Groetjes

Vera

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:13

Ik longeer mijn bijna 2.5 jarige ongeveer 2 a 3 x per week, en dan soms een week niet. Dit is bij hem op aanraden van de da omdat hij ataxie heeft!
maar dan ook maar max. 10 minuten per x. En dan niet op kleien rondjes. Ook doe ik het longeren omdat ik het belangrijk vind dat het paard leert om de stem te begrijpen... stap, draf en galop!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:50

Beetje afhankelijk van het paard.
de meeste heb ik op 2,5 slechts heel af een toe aan de longe, alleen maar dat ze weten wat ze moeten doen als ze later groot zijn...
Ik heb nu echter ook een 2,5 jarige hengst.. en die gaat naar de hengstenkeuring. Met hem ben ik dus erg intensief bezig, omdat hij er perfect moet uitzien op de keuring.
Hij loopt ongeveer 4 maal per week aan de longe (gem 20 minuten per keer), 2x met pessoa en 2 maal over balkjes of niets. Ook fiets ik 1x in de week met hem en wandelen we veel... Als hij echter niet naar de keuring zou gaan, dan zou ik dus veel minder intensief met hem bezig zijn.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48363
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:06

ik ken mensen die zijn een 2,5 jarige Fjordenruin al aan het inrijden.... niet intensief hoor... 1x er week 10 minuutjes ofzo....

Dit geeft maar aan dat het per paard verschillend is... wordt het paard slomer, "apatischer", nerveuzer, ofzo met "werk", dan geeft het paar daan dat hij/zij er nog niet rijp voor is... wordt het paard er vrolijker van, etc. dan "vraagt" het paard er om om iets te mogen doen....

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:14

Citaat:
als ze wat ouder zijn 3 a 3,5 dan kan het wel 2x, maar is meestal niet nodig omdat dan de meeste al op hun knollie zitten en dan is 1x in de week zat.


Wat ik zo vreemd vind aan dit verhaal (in het algemeen dan) is waarom er wel altijd zo fanatiek gereageerd word door mensen als het om iets als longeren of vrijheidsdressuur e.d. gaat terwijl erop gaan zitten met 3 jaar wel heel gewoon en normaal word gevonden.
Dan te bedenken dat een paard om te beginnen een loopdier dier is en dus heel wat meer kan hebben op zijn benen dan menig mens denkt. Ten tweede is een paard van nature er niet op gebouwd om iets (mens of last) op zijn rug te dragen en juist dáár zijn we dan weer zo makkelijk in.
Als ik eerlijk ben vind ik de krachten die op de, nog lang niet sterk genoege, rug komen veel en veel kwalijker dan wat dan ook betreffende de benen. Benen zijn vrijwel direct na de geboorte "af", een veulen moet binnen enkele uren al mee kunnen komen met de kudde en op hoge snelheden kunnen rennen, wenden, uitwijken en zelfs springen in geval van gevaar. Spelenderwijs werken met een jong dier, zonder belasting op zijn rug is daarom volgens mij geen enkel probleem, mits je niet overvraagt. Alles waar "te" voor staat is immers niet goed.
Juist het dragen van een last is iets zeer tegennatuurlijks, op zich niets mis mee, maar wel iets om bij stil te staan en juist wat de rug betreft héél rustig aan te doen. Ik denk dat er uiteindelijk veel meer paarden met rugklachten rondlopen dan met beenklachten als je het mij vraagt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 17:08

ik zelf rij ze ook niet voor ze 3,5 jaar zijn, maar andere wel en daar ga ik vanuit. ik rij ze dan ook hooguit 1 a2 x per week en dan maar 15 min. wat stappen en sturen en een klein drafje.
maar de meeste zitten er met drie jaar al lang en breed op, dus dan kun je beter niet ook nog eens 2 x in de week gaan longeren.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-02 18:51

waarom ik wil beginnen met haar is omdat ze ten eerste haar energie niet goed kwijt kan.Dat wordt omgezet in negatieve energie.Ten tweede om dat ik wil dat ze voor volgend jaar de basis er in heb zitten(niet het rijden hoor).En ten derde ik merk dat mijn paardje er vrolijker van wordt.Ze heeft het meer naar haar zin als ze wat doet voor je als dat je haar losgooid in de bak en haar 'opjaagt'.Ik vind het heel erg belangrijk dat mijn paardje het naar haar zin heeft.En heeft zij dit op deze manier dan ga ik daar rustig mee door.

Het is niet zo dat ze het niet wilt enzo dus ik denk dat ze het goed kan hebben.
Mijn bedoeling is dat ook helemaal NIET om als zijn net 3 is op te gaan zitten.Ze wordt in mei 3 en ik denk dat ik met dat erop zitten pas mee begin als zij ruim 3,5 is en groeit zij dan nog te hard of is er geestelijk dan nog niet aan toe dan ga ik er ook niet op.Dat is dan het minste wat ik kan doen voor haar.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:45

Citaat:
En ten derde ik merk dat mijn paardje er vrolijker van wordt.Ze heeft het meer naar haar zin als ze wat doet voor je als dat je haar losgooid in de bak en haar 'opjaagt'.Ik vind het heel erg belangrijk dat mijn paardje het naar haar zin heeft.En heeft zij dit op deze manier dan ga ik daar rustig mee door.


En gelijk heb je ! Als je paard er niet aan toe zou zijn zou je dat wel aan haar merken denk ik. Als ze er lekker vrolijk van word en duidelijk leergierig is en bereid om iets met jou te doen moet je dat gewoon doen, wat anderen er ook van denken of vinden. Jij kent je paard het best tenslotte !

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:16

tuurlijk als het je paard goed doet moet je het gewoon doen. alleen wel uitkijken dat je niet te veel gaat doen. dan komt het vast allemaal goed hoor.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:25

Ik zou een paardje van 2,5 jaar 1 of 2x in de week heel even een longeren maar zo min mogelijk op een kleine volte.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 19:24

Ik ben wel blij dat ze het zo goed aan geeft of niet.Eigenlijk geef ze het al aan als ik begin met poetsen en merk ik dat ze niet lekker in haar vel zit dan wordt ze ook niet gelongeert.
En ik kijk echt wel uit hoor dat ik niet te veel gaat doen want ze is mijn alles en die wil je geen pijn doen of verpesten.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 21:18

Zo'n 4/5 x per week! En dan een kwartiertje per keer
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-02 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:50

Anique_Vaandrig schreef:
Zo'n 4/5 x per dag! En dan een kwartiertje per keer


4/5x per dag??? zoveel longeer je een volwassen en bereden paard nog niet eens...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 18:48

Ai sorry! Foutje, ik bedoel a/5 x per week! Idd een beetje veel hè? per dag!!!! Ik verander t ff!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:08

3 á 4 keer in de week en dan iets meer als een kwartiertje

deed ik het altijd

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers