Dit is even iets waar ik wel van meer van jullie een mening over zou willen hebben.
Als ik ga rijden op een manege of zoiets dergelijks, zijn er altijd wel mensen bij die met een slofteugel rijden. Sommige mensen kunnen dit, en anderen totaal niet. Helaas zie ik meestal mensen die dit dus totaal niet kunnen

*'Ja, hij is zo moeilijk rond te rijden'
*'Ik krijg de achterhand er zo moeilijk onder'
*'Ik wil betere overgangen kunnen maken met hem, heeft ie moeite mee'
*'Ik wil een betere controle krijgen over het tempo'
Dat is zo ong. de top-4 die ik dan te horen krijg. En vervolgens zie je ze dan bikkelhard de slof veel te strak pakken. Ruiters die het in hun kop halen de slof nog strakker te pakken dan de normale teugel, zonder er ook maar bij stil te staan dat zij op deze manier het probleem alleen maar groter maken. Is hij zo moeilijk rond te krijgen? Ooit erbij stil gestaan dat het paard gewoon een probleem in de nek of rug heeft en daarom gewoon niet zo makkelijk kan nageven? Ooit erbij stil gestaan dat je dus (waarschijnlijk) de rug/nek alleen nog maar zwaarder belast en stijver maakt door dit te doen en dat je dus alleen nog maar verder van huis bent (dit was even ter illustratie). Ja, ze staan echt met de bek vol tanden als ik dan zo opmerking maak. En dan heb ik zoiets van: 'als je niet weet waar je mee bezig bent, waarom doe je het dan?'
Ik ben over het algemeen al een anti-slof persoon, je zult mij er ook nooit mee zien rijden. Desondanks ben ik van mening dat het best wel eens kan. Gewoon niet te vaak en niet te lang, en zeker onder begeleiding van een goede instructeur/instructrice. Waar ik me al helemaal over op kan winden is springen met slofteugel. Voor de mensen die dit doen: Ga eens voorovergebogen voor een sprong staan en vraag of iemand je bij je nek wil vastpakken en zo ook iets naar beneden drukt (iig dat je nauwlijks nog maar met je hoofd omhoog kunt komen) en probeer dan eens over de sprong te springen (hoeft dus niet extreem hoog, een kruisje is goed genoeg). Dan zul je dus voelen wat je je paard aandoet, ik ken heel wat mensen die gewoon nooit meer met de slof gereden hebben na deze 'oefening'.
Kortom, even mijn verhaal samengevat: alleen met slofteugel rijden als je het ook echt kunt!
Ik wacht op jullie reacties/mening...!