Er zijn al ellenlange topics geweest over jong inrijden, en in de meesten wordt gezegd 'het hangt er vanaf of het paard er klaar voor is'.
Mijn vraag nu dus: Hoe kan je dat zien??
Is een paar er klaar voor als ie meer volwassen uit zijn ogen kijkt?

Natuurlijk heb ik mijn vakliteratuur er eens even bijgepakt.. even kijken wat de 'kenners' zeggen:
Jane Holderness Roddam zegt in 'Het Complete Paardenboek': enkel over de africhting: 'Het zadelmak maken begint wanneer het jonge paard sterk genoeg is om een ruiter te dragen zonder overbelast te raken. Dit is meestal in de zomer of herfst van het derde jaar. Bij sommige dieren kunt u beter wachten tot ze 4 zijn, maar vroeg volwassen dieren kunt u tegen hun derde jaar al voorzichtig zadelmak maken'
Nouja, daar heb je dus ook niet zoveel aan. Hoe zie je of ie echt volgroeid is?
Volgens Renate Ettl, 'paardenmassage':
De ervaren trainer weet dat het hele organisme van het paard moet worden getraind - niet alleen de spieren. Dus niet alleen het hart en de bloesomloop, maar ook pezen, banden en botten moeten worden egtraind. Het conditioneren van pezen, banden, kraakbeen en botten duurt echter veel langer dan de opbouw van de spieren. Deze opbouw-fase bedraagt tot drie jaar, en daarom mag een paard op zijn vroegst pas met zes tot zeven jaar topprestaties leveren. Dit echter alleen als het drie jaar lang voortdurend getraind is. Eerdere topprestaties veroorzaken vroegtijdige slijtage in deze structuren.
De rijpheid van een paard is afhankelijk van ras, constitutie en opfok. Tot laatrijpe rassen rekent met de Ijslander en andere ponyrassen, terwijl het volbloedpaard - zeker op grond van de fokkerijselectie - tot een vroegrijp paard is bevorderd. Over het algemeen wordt aanbevolen paarden pas na het afgesloten derde levensjaar aan het werk te zetten. Bij Ijslanders verschuift dit tijdstip door hun late rijpheid één of twee jaar. Engelse volbloeds en paarden met "veel bloed" zoals het Quarter Horse worden daarentegen soms al op tweejarige leeftijd (ook in de sport) gebruikt.
Het is zo goed als zeker dat de epifysairschijven (groeischijven) tot de leeftijd van zes tot zeven jaar actief zijn, het paard zich dus nog in de groei bevindt. (.....) Natuurlijk heeft een overbelasting van het paard op jonge leeftijd door de nog niet gesloten epifysairschijven een permanente beschadiging tot gevolg.'
Mhh, ik heb nog steeds geen goede argumentatie gehoord voor of tegen rijden voor het derde jaar eigenlijk. Het laatste stukje is duidelijk maar gaat vnl over overbelasting. Er zouden toch gewoon duidelijke beargumenteerde regels moeten bestaan omtrent zo'n onderwerp